[Debian Testing/Sid] De perfecte minimale KDE installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Omdat GNOME nou toch wel eens begint te vervelen en GNOME 3 alleen maar slechter wordt (mijn mening) wil ik over naar KDE. Ik heb het al een aantal keren gebruik virtueel en fysiek op mijn PC. Maar op een of andere wijze lijkt KDE zeer onstabiel. Ik heb 2 of 3 keer gehad dat het hele systeem in de soep draaide nadat ik aptitude safe-upgrade deed. Films afspelen en browsen door je folders gaat ook niet bepaald soepel.

Daarom ging ik al snel vanaf het begin dat ik KDE probeerde op Debian mijn eigen minimale versie ervan draaien. Nou vraag ik me af of daardoor die safe-upgrade crashes door komen. Dat het misschien te minimaal is.

Mijn vraag aan jullie is; wat is jullie ervaring met KDE in Debian Testing? Draait het bij jullie wel voor een lange poos stabiel in de zin van geen kapot systeem na een upgrade of overduidelijke vertragingen in het systeem. Mochten jullie ook een minimale installatie draaien dan zou ik graag willen weten wat jullie dan installeren.

Ik installeer dit voor mijn minimale installaties:
code:
1
xorg plasma-desktop gwenview kamera kcalc kdf kwalletmanager ark kmix kaffeine okular ksnapshot dolphin konsole iceweasel kwrite kfind kde-icons-oxygen kdenlive gimp klipper systemsettings module-assistant alsa-base openoffice.org-kde myspell-nl kopette

Ik gebruik mijn systeem als thuis desktop. Ik browse het web, kijk films, download, bewerk af en toe een foto of video, luister muziek en doe wat instant messaging. Verder programmeer ik af en toe wat en typ ik verslagen voor school. Ik hoop dat ik zo een beetje een goed beeld schep wat voor packages ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik recent ook eens uitgeprobeert... Ben altijd enthousiast als ik screenshots van KDE zie maar als ik het dan eenmaal installeerde en het Menu opentrok had ik iets van HELP...

KDE werkte ondanks de minimale installatie zeer traag in vergelijking met Gnome en was in mijn mening niet zo gebruiksvriendelijk.

Daarom ben ik terug overgeschakelt op een minimale Gnome install met het theme van Ubuntu 10.04 omdat de standaard themes van Debian eigelijk wat vergrijst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:57:
Heb ik recent ook eens uitgeprobeert... Ben altijd enthousiast als ik screenshots van KDE zie maar als ik het dan eenmaal installeerde en het Menu opentrok had ik iets van HELP...

KDE werkte ondanks de minimale installatie zeer traag in vergelijking met Gnome en was in mijn mening niet zo gebruiksvriendelijk.

Daarom ben ik terug overgeschakelt op een minimale Gnome install met het theme van Ubuntu 10.04 omdat de standaard themes van Debian eigelijk wat vergrijst zijn.
Het menu blijft gewoon een kwestie van smaak: de standaard KDE4-launcher kun je zo veranderen in 'ouderwets' menu, en alle inhoud is net als onder gnome met een menu-editor zo aan te passen.

Wat gebruiksvriendelijkheid betreft: daar kun je eindeloos over twisten en blijft echt een kwestie van smaak. (Laten we vooral niet net als Torvalds gaan roepen dat gnome ontworpen is door interface-nazis bijvoorbeeld...) In mijn ervaring is het vaak juist zo dat een 'nieuwe' gebruiker die van Windows zich prettiger voelt bij KDE, omdat het net een tikje meer de standaard feel heeft - zelfs zonder de 'redmond' muisinstellingen. (Je kunt zelf wel raden wat die doen ;)).

Vergrijzing van themes is ook echt een kwestie van instellen: het fijne is nu juist dat je kunt kiezen tussen windowmanagers en ze - itt Windows - zonder veel geklooi compleet kunt verbouwen. Voor KDE kun je zo naar kde-look.org surfen en, als je daar behoefte aan hebt, je desktop er zelfs als Windows 7 maar dan met terminals laten uitzien. Idem dito met een sterretje voor gnome: ik gruw zelf van de standaard Ubuntu layout vanaf 10.04, maar die kun je zo veranderen.

De traagheid zou goed kunnen, maar dat hangt ook wel af van wat je precies uitgeprobeerd hebt. De originele 4.0 was inderdaad soms niet vooruit te branden (zeker met alle visuele franje aan), maar er zijn flinke stappen qua performance gemaakt daarna. Met KDE 4.3 heb je als het goed is nergens last van. Als je alle compositing features aanzet verbruikt het, zo is mijn ervaring, inderdaad een tikje meer processorkracht en geheugen, maar dat is met de tegenwoordige hardware amper meer een punt.
Keessince1988 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:52:
Beste Tweakers,

Omdat GNOME nou toch wel eens begint te vervelen en GNOME 3 alleen maar slechter wordt (mijn mening) wil ik over naar KDE. Ik heb het al een aantal keren gebruik virtueel en fysiek op mijn PC. Maar op een of andere wijze lijkt KDE zeer onstabiel. Ik heb 2 of 3 keer gehad dat het hele systeem in de soep draaide nadat ik aptitude safe-upgrade deed. Films afspelen en browsen door je folders gaat ook niet bepaald soepel.

Daarom ging ik al snel vanaf het begin dat ik KDE probeerde op Debian mijn eigen minimale versie ervan draaien. Nou vraag ik me af of daardoor die safe-upgrade crashes door komen. Dat het misschien te minimaal is.

Mijn vraag aan jullie is; wat is jullie ervaring met KDE in Debian Testing? Draait het bij jullie wel voor een lange poos stabiel in de zin van geen kapot systeem na een upgrade of overduidelijke vertragingen in het systeem. Mochten jullie ook een minimale installatie draaien dan zou ik graag willen weten wat jullie dan installeren.

Ik installeer dit voor mijn minimale installaties:
code:
1
xorg plasma-desktop gwenview kamera kcalc kdf kwalletmanager ark kmix kaffeine okular ksnapshot dolphin konsole iceweasel kwrite kfind kde-icons-oxygen kdenlive gimp klipper systemsettings module-assistant alsa-base openoffice.org-kde myspell-nl kopette

Ik gebruik mijn systeem als thuis desktop. Ik browse het web, kijk films, download, bewerk af en toe een foto of video, luister muziek en doe wat instant messaging. Verder programmeer ik af en toe wat en typ ik verslagen voor school. Ik hoop dat ik zo een beetje een goed beeld schep wat voor packages ik nodig heb.
Wat je wellicht nog goed kunt gebruiken is k3b - afhankelijk van hoeveel dingen je brandt. (Als je GIMP onder een minimale installatie schaart dan vind ik het gerechtvaardigd k3b er ook bij te tellen ;))

Voor je muziek kan ik Amarok aanraden. Met ingang van versie 2 is het niet echt meer mijn ding, maar je kunt (gelukkig!) ook nog de ouderwetse 1.x branch installeren als de kde3libs maar aanwezig zijn - er staan voldoende voorbeeldjes online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik bewerk af en toe wel eens een plaatje ;-)
Is er een beter alternatief voor GIMP?
Amarok heb ik ooit eens geprobeerd maar dat is te traag. Zelfs met SQLite database.

Ik heb nu een andere minimale installatie verzamelt. Ik ben nu gewoon gegaan voor een redelijk klein standaard KDE pakket. Ik denk dat ik zo wel veiliger zit. Ook al zit het CPU gebruik op idle soms gewoon tussen de 5 en 10% te branden...

Dit heb ik nu geïnstalleerd, commentaar en tips zijn welkom!

Systeem:
code:
1
xserver-xorg-core xorg kde-standard module-assistant alsa-base alsa-utils alsa-oss kmix apt-listbugs acpi

Extra software:
code:
1
kdenlive gimp openoffice.org openoffice.org-kde myspell-nl lm-sensors putty virtualbox-ose virtualbox-ose-source flashplugin-nonfree preload gtk2-engines-qtcurve qtcurve reportbug kde-config-gtk-style unrar pulseaudio filezilla cheese k3b

Security software:
code:
1
clamav rkhunter chkrootkit whois portsentry

[ Voor 4% gewijzigd door UPPERKEES op 24-08-2010 13:01 ]