HTPC incl bleu ray hapert/schokt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372287

Topicstarter
Hallo,
Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen met het volgende.

Ik heb onlangs een HTPC gebouwd inclusief bleu-ray speler. Alles werk perfect behalve het afspelen van originele bleu-rays in de speler.
Het beeld hapert/springt/schokt lichtjes en is bij het afspelen van andere formaten niet aan de orde.
Ik draai deze bleu ray af met power DVD 9 en de nodige updates binnen. De videokaart heb ik zelf ook geüpgrade naar nVidea geforce 240 GT 1024 mb. Dit moet toch genoeg zijn voor mijn wensen.

Zijn er instellingen die ik kan doen binnen Windows of power dvd dat dit probleem opgelost kan worden?
Ik heb ook zo'n gevoel dat de cpu meer het werk doet dan de gpu. De oude videokaart had namelijk de zelfde prestaties alleen die had geen HDMI en was 512 mB.
Wat zit in de HTPC

moederbord: Asus P5K-SE/EPU
processor: Intel 2 duo E8400 3 Ghz
Videokaart: Nvidea Geforce GT 240
Bleuray speler: Samsung DVDWBD type: SH-B083L
Geheugen : 4 Gb
Besturing: Windows 7.
en een classificatie test gedaan in Windows 7 en deze komt uit op een 5.9 (niet slecht dacht ik zo)
En HTPC is aangesloten op een LCD led televisie van SONY Bravia d,n,v, een HDMI aansluiting.

Wat is er wat ik over het hoofd zie, alvast bedankt.
groeten A Runhart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
En wat heb je zoal zelf getest / geconstateerd?

klein hintje dan maar. welk proces heeft een hoog cpu verbruik en hoe hoog

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

en waarschijnlijk kom ook al de encoding power op je CPU terecht, gevolg schokkend beeld, er zijn programma's die ook gebruik maken van je grafische kaart en zo de load van je CPU verlagen om een vloeiend beeld te geven ;)

(het is blu-ray (niet blue-ray)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu arcsoft total media Theatre platinum geinstalleerd. Nu veel betere resultaten t.o.v. power DVD 9 maar toch af en toe (bij fragmenten die snel of langzaam over het beeld glijden) dan zie je toch weer af en toe een schokje/verspringen.
In arcsoft is een optie deinterlacing. Kort gezegd is deinterlacing of de-interlacing het omzetten van een interlaced televisie signaal naar een progressive signaal.
Interlaced wil zeggen dat deze standaard gebruik maakt van de ‘halve beeldtechniek.’ De beeldlijnen worden per beeldwissel steeds om en om benut. Bij 1080i (i voor interlaced) worden dus in feite om en om 540 beeldlijnen vertoond. Nu is mijn LCD geen 1080i maar full HD dus 1080p dus de optie deinterlacing van automatisch naar optie uit. Daarmee zorg je ervoor dat de het overlappen uitgeschakeld wordt en zo ook nog minder rekenwerk van de grafische kaart. Maar jammer het wordt wel weer iets beter maar niet optimaal. De grafische kaart wordt nu aangesproken door dat je in arcsoft de optie hardware GPU versnelling kunt aanzetten. De processor wordt nu voor 5% tot 10% belast. Ook tune up utilities 2010 geinstalleerd en gebruik gemaakt van de turboknop. Deze zou er voor moeten zorgen dat grafisch vloeiender zal gaan verlopen.
Ook dit wordt niet beter. Iemand? nog optie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Nou heb je al iets gedaan met me 1e antwoord. Ik lees daar niets over terug. (oude situatie)
Verder waarom een heel verhaal over 1080i en 1080p houden terwijl dat niet met je playback problemen te maken heeft. Cyberlink PowerDVD 10 is ook uit en met een trial kom je er wel achter of deze wel goed werkt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op welke refresh rate heb je Windows staan? Blu-rays worden over het algemeen afgespeeld met 23,976 beelden per seconde (24p), als jij Windows op bijvoorbeeld 50 hz (~beeldopbouw per seconde) heb staan dan passen die 24 beelden er niet mooi in en krijg je dat je in sommige scenes schokken ziet. Probeer eens om een blu-ray af te spelen met Windows in een refresh rate van 24 hz of anders 60 hz en kijk of het beter gaat.

Zet in dit geval ook alle mogelijke beeldverbeteringstechnieken van je tv uit, Bravia engine en dergelijke.

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Power DVD 10 inderdaad erop gehad en nog minder resultaat dan met arcsoft. CPU belasting is 5 a 10%Vandaag naar een computerhandel geweest en de situatie voorgelegd. Advies om de 64 bit eraf en 32 bit te installeren. Reden omdat veel programma's niet met 64 bit om kunnen gaan. Ook advies om naar intel te gaan en te zoeken voor eventuele updates. De tip met de refresch rate ga ik ook nu proberen, Hoop nu resultaat te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij een refresh rate van 24 hz inderdaad verbetering. Ook in nVidea de optie van 23 Hz. Dan is het schokken voorbij. Probleem opgelost. Ga je vervolgens een orginele DVD afspelen dan is het weer mis. Dan gaan de beelden en geluid weer niet synchroon. Je moet de kaart weer terugzetten naar 60 Hz. Lekker handig.
Ook het advies van de computerhandel om 32bit of 64 bit besturing is tot nu toe niet meer resultaat opgeleverd.
En de site van intel te bezoeken voor updates lijkt me geen meerwaarde omdat het rekenwerk volgens mij alleen naar de GPU gaat (mits ingeschakeld).

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

DVD's hebben 25 of 30 beelden per seconde (ligt eraan of ze PAL of NTSC zijn), dus dan moet je idd een refresh rate van 50 of 60 hz hebben.
Een programma als XBMC kan de refresh rate aanpassen aan die van de media die je wilt afspelen. Echter XBMC kan geen blu-ray disks afspelen (wel dvd's), die zou je dan via PowerDVD kunnen afspelen en handmatig de refresh rate aanpassen.

The need for speed drives me

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:16
Hmmmz, dat van die refresh rate moet ik misschien ook eens proberen.
Mijn setup:
Specs:
- Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
- AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz
Bus, 65W, Boxed)
- Sapphire Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDV, HDMI,
Passief) 11116-00-20R
- Samsung Syncmaster 2333HD (met DVI)
- Seagate 500GB SATA-300, 32MB, Barracuda 7200.11 ST3500320AS
7200rpm
- Asrock AliveNF5-eSATA2+ R3,0 , nForce 520 (ATX, PCI-e, Sound,
LAN, SATA II, RAID)
- Windows XP SP3

Het afspelen van blu-rays is voor mij tot nu toe altijd al een geklooi geweest. Ik had het eigenlijk maar opgegeven. Maar laatst een blu-ray van iemand geleend die het niet deed op m'n PS3, dus toch maar weer achter de PC gekropen. En verhip, PowerDVD wil niks meer afspelen. Blu-rays niet, dvd's niet, cd's niet. De play knop indrukken doet gewoon helemaal niks. Alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd (legale versie); zelfde resultaat. In het verleden was het ook een geklooi met WinDVD, dus nu maar eens Arcsoft TotalMedia Theatre geprobeerd. Ik moet het nog even verder testen, maar hij speelt in 1280x720 prima af zo lijkt het en in 1920x1080 niet, dat gaat vaak schokkerig/haperig. Via de ATI software selecteer ik de resolutie via HDTV mode en daar is alles 60Hz. Ik kan dus nog proberen het handmatig op 24Hz te zetten. Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen? De specs zijn toch voldoende om blu-ray soepel af te spelen in 1920x1080 niet?

EDIT:
Zie hier voor Sapphire Radeon HD2400 XT specs.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-09-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de MCE nu gereed. De refresh rate ingesteld op 23 Hz en door arcsoft totalmedia center laat ik dan de blu-ray afspelen. En DVD's speel ik af met XBMC omdat deze een optie heeft dat de refresh rate word aangepast. Nu geen gedoe meer om elke keer naar je configuratie te gaan van je videokaart. Het loopt nu als een tierelier. Allen bedankt voor de input. Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:27:
Hmmmz, dat van die refresh rate moet ik misschien ook eens proberen.
Mijn setup:
Specs:
- Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
- AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz
Bus, 65W, Boxed)
- Sapphire Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDV, HDMI,
Passief) 11116-00-20R
- Samsung Syncmaster 2333HD (met DVI)
- Seagate 500GB SATA-300, 32MB, Barracuda 7200.11 ST3500320AS
7200rpm
- Asrock AliveNF5-eSATA2+ R3,0 , nForce 520 (ATX, PCI-e, Sound,
LAN, SATA II, RAID)
- Windows XP SP3

Het afspelen van blu-rays is voor mij tot nu toe altijd al een geklooi geweest. Ik had het eigenlijk maar opgegeven. Maar laatst een blu-ray van iemand geleend die het niet deed op m'n PS3, dus toch maar weer achter de PC gekropen. En verhip, PowerDVD wil niks meer afspelen. Blu-rays niet, dvd's niet, cd's niet. De play knop indrukken doet gewoon helemaal niks. Alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd (legale versie); zelfde resultaat. In het verleden was het ook een geklooi met WinDVD, dus nu maar eens Arcsoft TotalMedia Theatre geprobeerd. Ik moet het nog even verder testen, maar hij speelt in 1280x720 prima af zo lijkt het en in 1920x1080 niet, dat gaat vaak schokkerig/haperig. Via de ATI software selecteer ik de resolutie via HDTV mode en daar is alles 60Hz. Ik kan dus nog proberen het handmatig op 24Hz te zetten. Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen? De specs zijn toch voldoende om blu-ray soepel af te spelen in 1920x1080 niet?

EDIT:
Zie hier voor Sapphire Radeon HD2400 XT specs.
Vergelijk http://www.amd.com/us/pro...on-hd-2400-gpu-specs.aspx eens met http://www.amd.com/us/pro...-4850-specifications.aspx . Ik durf niet te zeggen hoever de 2400 gaat in support van hardware matig bluray's afspelen. Maar kijk eens wat de cpu belasting is tijdens afspelen? Het zetten op 24Hz heeft geen invloed op 'grotere' schokken, alleen op de kleine schokjes die je eigenlijk alleen ziet als de camera panned (over een landschap bijv), dat heeft ook een naam: judder
Anoniem: 372287 schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:47:
Ik heb de MCE nu gereed. De refresh rate ingesteld op 23 Hz en door arcsoft totalmedia center laat ik dan de blu-ray afspelen. En DVD's speel ik af met XBMC omdat deze een optie heeft dat de refresh rate word aangepast. Nu geen gedoe meer om elke keer naar je configuratie te gaan van je videokaart. Het loopt nu als een tierelier. Allen bedankt voor de input. Groeten
Ik denk dat 24Hz een nog beter resultaat zou geven, aangezien blu-ray's meestal toch op 23,9Hz zitten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1