Laptop GPU wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09-2025
Hoi,

Ik had laatst een oude laptop weer uit de kast gehaald maar omdat OS wat rommelig was had ik een clean install gedaan. Vervolgens ging ik alle drivers erop zetten. Dat lukte aardig op een na en dat was de driver voor de videokaart. Er komt steeds een error te staan van dat die de stuurprogramma niet kon vinden. Heb vervolgens bij de systeembeheer gekeken en daar werd de gpu niet herkend en ook via andere programma's werd de gpu niet herkend.
Weet iemand hoe dit op kan worden gelost?

Laptop is een Sony Vaio SZ2M/B en de gpu dat erin zit is een Nvidia 7400go. OS is Windows XP SP2 32bits.

Alvast bedankt

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00
Heb je al op de Vaio support site gekeken?

Hier bijvoorbeeld: http://support.vaio.sony....aspx?m=VGN-SZ2M_B&l=nl_NL

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Drives downloaden en installeren?

Kom op zeg: http://lmgtfy.com/?q=wher...drivers+for+nvidia+7400go

• TTD
Wat hier boven genoemd werd had ik al geprobeerd. Het was zelfs het eerste wat ik deed. Heb tevens ook verschillende drivers geprobeerd, die van Sony zelf, de orginele dat op de laptop zat, de nieuwste van Nvidia en nog een paar andere. Toch wilden ze niet installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door TTD op 23-08-2010 19:25 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Zoek in bij de eigenschappen van de adapter in apparaatbeheer het vendor en device id op en kijk eens op http://www.pcidatabase.com/ wat voor een kaart het exact is.
http://lmgtfy.com/?q=where+can+i+stick+it

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:05
Wat is precies de status?

Blijkbaar toont het scherm iets, wat betekent dat er een videokaart is geïnstalleerd. Als Windows niet zelf een stuurprogramma beschikbaar heeft, wordt dat een Standard VGA graphics adaptor of iets van dien aard. Is dat wat je nu ziet?

Geeft Windows de opmerking dat ze het stuurprogramma niet kan vinden, of is het de installer van Forceware die zegt dat hij je videokaart niet herkend? In dat laatste geval zou de forceware versie de videokaart wel eens niet kunnen ondersteunen. Vraag de nVidia site wat wel een ondersteunde versie is of raadpleeg laptopvideo2go.com wat te doen in dit soort situaties.

Ik geloof dat er in WinXP SP3 (of een update daaromtrent) een nieuwere versie van Forceware zit ingebakken, die alle mobiele GeForce GPUs en IGPs uit de series 6 t/m 9 ondersteund. Probeer eens te upgraden naar SP3.

Als laatste zou je kunnen proberen om een stuurprogramma voor de GeForce Go 7400 te mounten op een WinXP installatie CD om er zeker van te zijn dat op dat moment het juiste stuurpogramma aanwezig is - tenminste als je je ervan vergewist hebt dat het hier inderdaad gaat om een Go 7400... Omdat dat een verschrikkelijk vervelend (maar niet lastig) karweitje is, en ik geen zin heb om het helemaal te gaan uitleggen, mag je Google vragen hoe dat moet :)

Ow, if all else fails - een hardwarematig defect kan natuurlijk ook leiden tot dit soort problemen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• TTD
Zer0 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:33:
Zoek in bij de eigenschappen van de adapter in apparaatbeheer het vendor en device id op en kijk eens op http://www.pcidatabase.com/ wat voor een kaart het exact is.

[...]

http://lmgtfy.com/?q=where+can+i+stick+it
Waar normaal gesproken adapter staat bij apparaatbeheer staat nu helemaal neits.
Heb ook dxdiag uitgevoerd en daar stond bij beeldscherm zowel bij fabrikant als chiptype n.v.t. En bij stuurprogramma's vga.dll.
Helixes schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:37:
Wat is precies de status?

Blijkbaar toont het scherm iets, wat betekent dat er een videokaart is geïnstalleerd. Als Windows niet zelf een stuurprogramma beschikbaar heeft, wordt dat een Standard VGA graphics adaptor of iets van dien aard. Is dat wat je nu ziet?

Geeft Windows de opmerking dat ze het stuurprogramma niet kan vinden, of is het de installer van Forceware die zegt dat hij je videokaart niet herkend? In dat laatste geval zou de forceware versie de videokaart wel eens niet kunnen ondersteunen. Vraag de nVidia site wat wel een ondersteunde versie is of raadpleeg laptopvideo2go.com wat te doen in dit soort situaties.

Ik geloof dat er in WinXP SP3 (of een update daaromtrent) een nieuwere versie van Forceware zit ingebakken, die alle mobiele GeForce GPUs en IGPs uit de series 6 t/m 9 ondersteund. Probeer eens te upgraden naar SP3.

Als laatste zou je kunnen proberen om een stuurprogramma voor de GeForce Go 7400 te mounten op een WinXP installatie CD om er zeker van te zijn dat op dat moment het juiste stuurpogramma aanwezig is - tenminste als je je ervan vergewist hebt dat het hier inderdaad gaat om een Go 7400... Omdat dat een verschrikkelijk vervelend (maar niet lastig) karweitje is, en ik geen zin heb om het helemaal te gaan uitleggen, mag je Google vragen hoe dat moet :)

Ow, if all else fails - een hardwarematig defect kan natuurlijk ook leiden tot dit soort problemen...
Status van de laptop is dat alles gewoon werkt je ziet beeld, je kan surfen op internet, filmpje afspelen lukt ook nog wel alleen wanneer je een grafisch driver probeer te installeren doet die het niet. En bij het installatie daarvan verschijnt er dan een foutmelding.
Ik dacht eerst als de nieuwste driver van nvidia niet werkt dan maar een oudere pakken maar die werkten ook allemaal niet. Heb ook die van laptopvideo2go.com geprobeerd maar daar kreeg ik dezelfde foutmelding.
Wat ik nog niet heb gedaan is de laatste 2 dingen die je net opnoemde, is maar ff kijken hoe upgraden naar sp3 werkt.

En mocht het een hardware defect zijn weet iemand of de 7400go een mxm-kaart is of zit het op je moederbord gebakken?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

TTD schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:24:
[...]

Waar normaal gesproken adapter staat bij apparaatbeheer staat nu helemaal neits.
Als dat het geval is gaat geen enkele GPU driver je verder helpen. Al geprobeerd om de juiste chipset drivers te installeren?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• TTD
Zer0 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:51:
[...]

Als dat het geval is gaat geen enkele GPU driver je verder helpen. Al geprobeerd om de juiste chipset drivers te installeren?
jep heb al de nieuwste driver van intel voor de 9xx chipset geïnstalleerd maar het werkt nog steeds niet.

• Reepje
  • Niet online
TTD schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:15:
[...]

jep heb al de nieuwste driver van intel voor de 9xx chipset geïnstalleerd maar het werkt nog steeds niet.
En toch zit het in de chipset driver.
Normaal gesproken is dit ook de eerste driver die je installeerd. Daarna herstart je windows en dan zal je zien dat een hele zooi wordt gedetecteed. Pas daarna kan je de overige drivers installeren.

De allernieuwste drivers hoef je ook niet te hebben, het is immers een hele oude laptop: in de nieuwste drivers zit allerhande zooi die het allernieuwse van het allernieuwste kan laten werken: allemaal ballast voor die oude laptop.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-02 23:20
Reepje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:33:
[...]

in de nieuwste drivers zit allerhande zooi die het allernieuwse van het allernieuwste kan laten werken: allemaal ballast voor die oude laptop.
En bugfixes om die ouwe meuk wel goed te laten werken.
Er is niks mis met 'de nieuwste drivers' installeren.

• TTD
Net weer oude chipset drivers opgezet maar lukte ook niet. usb, wifi alles wordt herkend op de gpu na.

screenshot van deze error
Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/2906/errornn.png

• Reepje
  • Niet online
bas-r schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:38:
[...]

En bugfixes om die ouwe meuk wel goed te laten werken.
Er is niks mis met 'de nieuwste drivers' installeren.
Het is altijd goed een slag om de arm te houden :X

Zo heb ik een medion met ati 9600 uit pakweg 2006.
Als ik daar de nieuwste driver voor gebruik, werkt de laptop niet. Ga ik naar de medion site, dan is de nieuwste driver daar uit 2008. Deze driver doet het wel goed.

Zelfs StarcraftII doet het. O-)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
Heb je wel deze driver gebruikt / geprobeerd ?

• Reepje
  • Niet online
TTD schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:54:
Net weer oude chipset drivers opgezet maar lukte ook niet. usb, wifi alles wordt herkend op de gpu na.

screenshot van deze error
[afbeelding]
Mogelijkheden:
de gpu chip is defect
oude drivers over nieuwe zetten gaat -meestal- niet

gebruik drivercleaner oid, en probeer opnieuw of formateer en begin opnieuw met eerst de oudere chipsetdriver van de sony site. dan de rest, gebruik systeemherstelpunten om opnieuw te proberen als het fout gaat.

• TTD
jterpstra schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:00:
Heb je wel deze driver gebruikt / geprobeerd ?
ja maar hij geeft dezelfde error
Reepje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:02:
[...]

Mogelijkheden:
de gpu chip is defect
oude drivers over nieuwe zetten gaat -meestal- niet

gebruik drivercleaner oid, en probeer opnieuw of formateer en begin opnieuw met eerst de oudere chipsetdriver van de sony site. dan de rest, gebruik systeemherstelpunten om opnieuw te proberen als het fout gaat.
Had die oude chipset drivers al eerder geprobeerd en daarna de nieuwe daarna weer oude. Net alles eraf gegooid en de oude opgezet maar nog steeds zelfde resultaat.

Immidels ook XP SP3 erop gezet maar het probleem gaat maar niet weg.

Zou het toch zo zijn dat de gpu kapot is? Hij geeft immers wel normaal beeld weer zonder artifacts

• Reepje
  • Niet online
TTD schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:35:

Zou het toch zo zijn dat de gpu kapot is? Hij geeft immers wel normaal beeld weer zonder artifacts
Lijkt me stug.

Misschien dat deze computer met een specifieke windows versie (die van sony) moet werken.

Is het beeld dat je nu krijgt erg slecht? Als de gpu driver niet werkt, krijg je meestal een erg slechte resolutie waar verder niets mee aan te passen valt.

• TTD
Reepje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:38:
[...]

Lijkt me stug.

Misschien dat deze computer met een specifieke windows versie (die van sony) moet werken.

Is het beeld dat je nu krijgt erg slecht? Als de gpu driver niet werkt, krijg je meestal een erg slechte resolutie waar verder niets mee aan te passen valt.
Het beeld wat ik zie is gewoon zoals die altijd is geweest op resolutie van 1280*800. Zelfs filmpjes afspelen zowel op youtube als op windows mediaplayer lukt.

• Reepje
  • Niet online
Dan lijkt het erop dat de driver wel is geïnstalleerd.

• dave994
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03-2022
driver genieus doet wonderen

• Reepje
  • Niet online
Ik zou er verder niet meer mee gaan kloten.

De driver is geïnstalleerd, dat is duidelijk.

• TTD
niet helemaal, directX pakt die wel maar de driver zelf pakt die niet. Heb ook omega drivers proberen te installeren maar die werken ook niet
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/8442/naamloosfq.png

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Als je de gelegenheid hebt zou ik even een win7 installatie maken. Puur om te kijken of de automatische driverherkenningszut die daarin zit normaal de videokaart gelijk detecteert en al enige drivers installeert.
Pagina: 1