Korte 3D film opnemen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik wil voor het eind van de zomer nog een klein projectje gaan doen om als de IBC begint wat leuke footage te hebben om wat kraampjes mee af te gaan. Voor het projectje heb ik beschikking over een aantal Elphel camera's die ik via TRIG signalen per sensor aan elkaar kan koppelen, maar eventueel ook los kan inzetten om ze daarna gewoon op een knapper kan synchroniseren.

Op 720p kan ik met 2x2 binning (voor hogere dynamic range) ongeveer 45fps halen per camera. FullHD gaat terug naar 30fps.

M'n workflow zal dan ook zijn:
- opnemen van raw files in mov
- demoisaic'en
- intermediate maken
- de RGB data renderen op basis van de EDL
- Muxen in een 3D formaat (moet ik nog even opzoeken welke container daar het handigste voor is)

Ik wil onder andere een aantal beelden maken waar je bijen op je af ziet vliegen. En ik denk dat een slowmo daar gezien de snelheid waar op die beesten vliegen wel gewenst is. Nu is het probleem een beetje dat de meeste 3D schermen die ik heb gezien wel 1080p in 3D kunnen doen, maar dan nogsteeds een brak formaat accepteren waarbij links en rechts gewoon in elkaar zijn geduwd en je hele horizontale resolutie dus weg is.

Dus ik zit een beetje met de 720p framerate vs 1080p kwaliteit. Van 30fps naar 24fps schiet natuurlijk niet op als slowmo ;) Wat tussen oplossingen waar je via een 'in zoom' (lees: 720p opblazen naar 1080p) wel de framerate hebt, zou een optie zijn.

Verder vroeg ik mij af of er wat truckjes zijn om 'analoge lenzen' op twee camera's op te meten zodat het dezelfde diafragma hebben. Ik zou wat lijntjes op de lenzen kunnen zetten, maar het is een beetje behelpen. Tips zijn welkom. Het zelfde geldt voor zoomen.

3D specifiek, de beeld overlap tussen linker en rechter camera en de field of view. Wat is daar het beste voor aan te houden. Ik zal de camera's sowieso parallel op elkaar zetten, maar zowel de ruimte tussen de camera's en de de oppervlakte die ze waarnemen maakt natuurlijk een verschil voor de uiteindelijk beleving, best practise?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!