grote lettergrootte met 27 inch 1920x1080 lcd monitor ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372295

Topicstarter
Ben zelf in het bezit van een samsung syncmaster 22 inch met de res. 1920x1080 maar de letters zien er zo klein uit op mn monitor dat ik het bijna niet lezen kan.
Nu viel het me op dat bij een 23 inch samsung monitor met dezelfde resolutie de letters al een stuk beter leesbaar zijn dan op de 22 inch.
De vraag is nu hoe dat er dan uitziet op een 27 inch monitor met een res. van 1920x1080. Is de lettergrootte dan nog een stuk groter?
Het lijkt me logisch van wel maar ik heb nog nooit een 27 inch monitor gezien vandaar dat ik benieuwd ben hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Verander je resolutie eens in 1920x1080 / (27/22) en kijk wat je er van vindt.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

als je vista of windows 7 hebt kan je de DPI hoger zetten (dpi intikken in het startmenu).

maar is het niet zo dat je browser zoom (oid) verkeerd staat? ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 22 inch monitor niet leesbaar is: ik doe het met een 15"...

en nu we toch bezig zijn, met welke kabel is het scherm aangesloten?
deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.modern.nl/userfiles/image/vga_aansl.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-08-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-04 14:00
Dit kun je voorspellen aan de hand van DPI (dots per inch, pixeldichtheid):

1920x1080 @ 22" = 100 DPI (dit vind jij dus vrij klein)
1920x1080 @ 27" = 81.59 DPI

Om te kijken hoe 81 DPI er (ongeveer) kun je je huidige 22" monitor instellen op 1440x900 (77 DPI) of 1600x900 (83 DPI), het ligt hier een beetje tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
enakje schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:42:
Dit kun je voorspellen aan de hand van DPI (dots per inch, pixeldichtheid):

1920x1080 @ 22" = 100 DPI (dit vind jij dus vrij klein)
1920x1080 @ 27" = 81.59 DPI

Om te kijken hoe 81 DPI er (ongeveer) kun je je huidige 22" monitor instellen op 1440x900 (77 DPI) of 1600x900 (83 DPI), het ligt hier een beetje tussenin.
Aha. Heb het net even uitgeprobeerd en bij een resolutie van 1440x900 is de lettergrootte op de 22 inch monitor naar mijn smaak een stuk beter te lezen dan bij 1920x1080. Een monitor die de letters ongeveer op deze grootte weergeven op een native resolutie zou ideaal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je nu, zoals ik al zei, de DPI verhoogt, dan worden de letters groter zonder dat de boel wazig word.

DPI intikken in het startmenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:38:
als je vista of windows 7 hebt kan je de DPI hoger zetten (dpi intikken in het startmenu).

maar is het niet zo dat je browser zoom (oid) verkeerd staat? ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 22 inch monitor niet leesbaar is: ik doe het met een 15"...

en nu we toch bezig zijn, met welke kabel is het scherm aangesloten?
deze?
[afbeelding]
Ben nog vd oude garde die met Windows XP werkt. ;)
Gebruik inderdaad wel de zoom functie in Opera maar normaal gesproken staat de zoomfunctie gewoon in de neutrale stand. Niet ingezoomd of uitgezoomd.
Jouw ogen zijn vermoedelijk beter dan de mijne. Ik wist niet eens dat het überhaupt mogelijk was om op een redelijk klein scherm als een 15 inch een res. te hebben van 1920x1080. Dat moet toch heeeel klein zijn?!
Ik ben niet zo thuis in dit onderwerp maar betekent dat dan dat je met deze resolutie op een 15 inch een veel scherper beeld hebt dan op een 27 inch met die resolutie ?

Ja dat is dezelfde kabel. Het zit wel met een verloopstuk aan de Asusbox vast. Weet niet of dat nog scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VGA (die kabel) staat er nogal om bekend omvaag beeld te geven op sommige monitoren (op mijn TV bijvoorbeeld ziet er er niet uit, alsof het hele scherm is geblurd) daarom sluit je een scherm met hoge resolutie doorgaans aan via DVI of HDMI.

Afbeeldingslocatie: http://www.jdr.com/interact/..%5Cimages%5Cproducts%5CC%5Ccbl-hdmi-dvi.jpg
kleine stekkertje is HDMI, die ander is DVI

de 2 stekkers zijn in principe hetzelfde behalve dat HDMI ook geluid doorgeeft (useless met een monitor)

99% kans dat je videokaart een DVI uitgang heeft en je monitor een DVI ingang
Anoniem: 372295 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:25:
Ik ben niet zo thuis in dit onderwerp maar betekent dat dan dat je met deze resolutie op een 15 inch een veel scherper beeld hebt dan op een 27 inch met die resolutie ?
scherper? tsja, als jij de afstand tot je monitor verdubbelt, ziet het er dan scherper uit? een kleiner scherm heeft een vergelijkbaar effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ooh wist niet eens dat er verschillende aansluitkabels bestonden. Heb de kabel gebruikt die bij de Monitor geleverd werd. Opzich is die kabel prima wat scherpte betreft. op res. 1920x1080 is het beeld haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Om je een praktijkvoorbeeld te geven, dit is wat ik op dit moment zie op mijn 27" scherm met 1920x1080 resolutie:

*verwijderd

*edit: hij resized hem naar 1600x900, even iets anders zoeken.

Take 2:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-2A3F_4C72C637.jpg

Die werkt wel, link openen en op de afbeelding klikken.

[ Voor 56% gewijzigd door Sagaris op 23-08-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-07 00:35
Zo ver ik weet zit er in windows XP ook gewoon een instelling om de DPI te veranderen. Geloof ergens bij geavanceerd bij het tabje waar je resoluties kan veranderen. Dus je hoeft niet per se windows vista/7 te hebben hoor.
Is inmiddels al weer een hele tijd geleden dat ik XP heb gebruikt en heb ook geen bak waar ik het nu op heb staan dus kan niet even snel kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sagaris schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:42:
Om je een praktijkvoorbeeld te geven, dit is wat ik op dit moment zie op mijn 27" scherm met 1920x1080 resolutie:

*verwijderd

*edit: hij resized hem naar 1600x900, even iets anders zoeken.

Take 2:

[afbeelding]

Die werkt wel, link openen en op de afbeelding klikken.
En wat zou je dan moeten zien? ;) Het gaat om de relatieve grootte van de letters t.o.v. een lagere resolutie/groter scherm, niet het absolute aantal pixels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb net de DPI aangepast via eigenschappen, instelliungen, geavanceerd. De lettergrootte wordt weliswaar groter maar het oogt raar. Alsof alles uit balans is. Ik weet de vinger niet op de zere plek te leggen maar op de een of andere manier werkt dat niet prettig met een hoger DPI.

Bedankt voor je printscreen maar ik zo niet hoe groot de letters eruit zien op 1920x1080 pixels bij jouw 27 inch.
Mischien kun je me vertellen wat je ervaring is met die 27 inch monitor ?
Heb je het idee dat je op die monitor de letters groter in beeld krijgt dan wanneer je achter een kleinere monitor zit (bijvoorbeeld 21 inch of 22 inch monitor) ?
Zelf ontdekte ik namelijk een duidelijk verschil tussen de lettergroote op een 22 inch en een 23 inch monitor dus ik vraag me af of het verschil nog een stuk groter is bij een 27 inch monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de lettergrote is het directe verband tussen de DPI (dots per inch) en de kijkafstand.

de dpi kan je kunstmatig verhogen met die optie in windows, maar met XP werkt dat minder, dan heb je 4 opties:
grote monitor
lagere resolutie
dichterbij zitten
vista of windows 7 kopen, zodat je de DPI wel fatsoenlijk kan instellen

er zit wel verschil tussen een 23 en een 24 inch monitor, maar zoveel maakt die inch niet uit.
en als het echt te klein is: gebruik browser zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Plague schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:53:
[...]

En wat zou je dan moeten zien? ;) Het gaat om de relatieve grootte van de letters t.o.v. een lagere resolutie/groter scherm, niet het absolute aantal pixels ;)
Als hij wil weten wat verschilt tussen verschillende formaten schermen met dezelfde resolutie, zou hij in principe toch mijn afbeelding kunnen openen en split screen (Windows 7 wooo!) kunnen vergelijken met wat hij ziet op een kleiner scherm? Of heb ik het nou mis?
Anoniem: 372295 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:32:
De vraag is nu hoe dat er dan uitziet op een 27 inch monitor met een res. van 1920x1080. Is de lettergrootte dan nog een stuk groter?
Lijkt mij wel ja, het grotere scherm moet hetzelfde aantal pixels laten zien. Maar ik ben nou geen expert op pixels, of beeldschermen dus ik kan het ook gewoon fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sagaris schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:08:
[...]

Als hij wil weten wat verschilt tussen verschillende formaten schermen met dezelfde resolutie, zou hij in principe toch mijn afbeelding kunnen openen en split screen (Windows 7 wooo!) kunnen vergelijken met wat hij ziet op een kleiner scherm? Of heb ik het nou mis?
:S :/ :')

je hebt het mis 8)7

je scherm bestaat uit pixels, je resolutie: 1920*1080
ofwel: 1920 pixels horizontaal, en 1080 pixels in de hoogte

als je nu een screenshot maakt op een 10" scherm met die resolutie, dan ziet het er zo uit:
http://www.uploadgeek.com/image-2A3F_4C72C637.jpg
als je nu diezelfde pagina bekijkt en screent met een 50" scherm, dan ziet het er zo uit:
http://www.uploadgeek.com/image-2A3F_4C72C637.jpg

inderdaad, precies hetzelfde

bij een groter scherm blijven de verhoudingen precies hetzelfde, het enige wat in principe veranderd is de kijkhoek. daarom kan ik nu de letters op mijn 15" prima lezen, en dezelfde pagina op mijn 40" LCD 3 meter verderop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Mis ik nou iets, of zit een aantal mensen hier nu heel moeilijk te doen? Er zijn een aantal facetten:

- Resolutie (hoogte*breedte in pixels)
- Schermdiagonaal (in inches meestal)
- DPI (aantal pixels op het scherm / oppervlakte scherm in inches)
- Kijkafstand (afstand tussen oog en scherm)
- Lettergrootte (hoeveelheid pixels die letters in beslag nemen)

Als de resolutie hetzelfde blijft (1920*1080) en de schermdiagonaal gaat omhoog, dan daalt de DPI dus. De lettergrootte verandert gemeten in pixels niet, maar in oppervlakte wel -> letters worden groter -> letters zijn beter leesbaar op grotere kijkafstand.

Je kan ook de lettergrootte aanpassen (gemeten in pixels) in Windows, zonder de schermdiagonaal aan te passen: resolutie en schermdiagonaal blijven gelijk, maar de lettergrootte gaat omhoog, en dus de kijkafstand ook.

TS zit of te ver van zijn scherm, of hij heeft een brilletje nodig (bijziendheid). :) Mijn scherm is 24", maar dan 1920x1200, en ik kan het heel goed lezen - ik zou niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:16:
Je kan ook de lettergrootte aanpassen (gemeten in pixels) in Windows, zonder de schermdiagonaal aan te passen: resolutie en schermdiagonaal blijven gelijk, maar de lettergrootte gaat omhoog, en dus de kijkafstand ook.
dat werkt dus niet (goed) in XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het werkt op zich wel, we hebben verschillende users met het lettertype op "Groot" in Windows XP. Het probleem is alleen dat de 'controls' (de knoppen, etc) uit verband getrokken worden. Hierdoor ziet het er soms wat raar uit of valt sommige tekst zelfs buiten de beschikbare ruimte.

In Windows 7 werkt het ook maar 'zo zo'. Als je in W7 (Vista heb ik geen ervaring mee) de DPI verlaagt, zoom je effectief eigenlijk gewoon in. De schermresolutie wordt ook verlaagd. Dat wil zeggen, er zijn minder pixels beschikbaar voor de software.
Dat werkt prima, maar niet voor applicaties die dat niet ondersteunen. KeepassX wordt bijvoorbeeld 'wazig'. Dat komt misschien door het gebruikte lettertype binnen KeepassX. Maar zo zijn er meer programma's die het niet 'ondersteunen'.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Pictorgram is iets groter als 2 cm op een 27 inch 1920*1080 , bij mij staat die op 1@440 x 900 dan zijn ze iets groter als 3 cm , en de tekst is better te lezen B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 269504 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:47:
Pictorgram is iets groter als 2 cm op een 27 inch 1920*1080 , bij mij staat die op 1@440 x 900 dan zijn ze iets groter als 3 cm , en de tekst is better te lezen B-)
:? Zeker weten? Ik kan van je bericht anders maar weinig maken.

Ik ga gokken: Je hebt een 27" 1080p monitor maar die draai je op 1440x900. Goed, maar daar zal het echter niet scherper op worden, of wel? OS=XP, neem ik aan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Room42 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:19:
[...]

:? Zeker weten? Ik kan van je bericht anders maar weinig maken.

Ik ga gokken: Je hebt een 27" 1080p monitor maar die draai je op 1440x900. Goed, maar daar zal het echter niet scherper op worden, of wel? OS=XP, neem ik aan?
Beeld is scherp genoeg Zowel met XP als met 7 , alleen in de maximum resolutie zijn de letters te klein.
En nu zijn de letters ongeveer even groot als op een crt van 19 inch met een resolutie van 1024x768 , er is met dezelfde lettergroote meer effectieve beeldbuis op een 27 inch .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Maar in Windows 7 ga je toch niet met de resolutie lopen klieren om de letters groter te krijgen, mag ik hopen? Lees anders deze thread nog eens even door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Room42 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:48:
Maar in Windows 7 ga je toch niet met de resolutie lopen klieren om de letters groter te krijgen, mag ik hopen? Lees anders deze thread nog eens even door ;)
Bedankt voor de tip :)
Pagina: 1