5200 rpm VS 7200 rpm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372160

Topicstarter
Ik moet voor me opleiding een laptop gaan kopen en ze raden een laptop aan met onder andere een 7200 rpm harde schijf. Ik heb hele mooie laptops gezien maar die hadden allemaal een 5400 rpm harde schijf. Ik vroeg mij dus af wat het grote verschil is tussen die twee. Ik heb het al gegoogled maar ik dan lees ik dat het echt veel uitmaakt voor snelheid en dan lees ik weer dat het niets uitmaakt behalve 2 seconden boot time. Ik wilde het gaan vragen aan de computerwinkel in ons dorp maar die is dicht dus; mijn vraag aan jullie is: Wat is het verschil tussen 5400 rpm en 7200 rpm?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 16:56
Een schijf die sneller draait, zou in principe lagere toegangstijden hebben, immers hij draait per seconde 120 maal rond in plaats van 90 maal. Daarnaast hebben 7200 rpm-schijven vaak een iets hogere doorvoersnelheid, voor zover deze al niet beperkt wordt door de bussnelheid.

Voor Office zul je het verschil niet nodig hebben. Als je daadwerkelijk voor je studie met dikke Gigabytes aan bestanden moet werken, kan het nog eens wat uitmaken. De vraag is dus eigenlijk, wat voor een opleiding ga je doen en wat zou dat van je harde schijf kunnen vragen...

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 14:06

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Lenny77 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:12:
Een schijf die sneller draait, zou in principe lagere toegangstijden hebben, immers hij draait per seconde 120 maal rond in plaats van 90 maal. Daarnaast hebben 7200 rpm-schijven vaak een iets hogere doorvoersnelheid, voor zover deze al niet beperkt wordt door de bussnelheid.

Voor Office zul je het verschil niet nodig hebben. Als je daadwerkelijk voor je studie met dikke Gigabytes aan bestanden moet werken, kan het nog eens wat uitmaken. De vraag is dus eigenlijk, wat voor een opleiding ga je doen en wat zou dat van je harde schijf kunnen vragen...
Ik merk het toch duidelijk in mijn laptop. De kleinere CPU met 7200 rpm hdd reageert sneller, maar vooral booten is sneller dan de laptop met grotere CPU met 5400 rpm.

De HDD is al snel de beperkende factor in een laptop, je merkt dat een 7200 rpm schijf eerder klaar is.

Disclaimer: Ik heb geen meetwaarden, ik spreek vanuit gevoel.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Het is allemaal erg discutabel waarom je per se een 7200 rpm schijf nodig hebt. Er zijn moderne 5400 rpm schijven die sneller zijn dan oudere 7200 rpm schijven. Het is net zo iets als dat je een voertuig met 100 pk nodig hebt, maar je weet niet precies of dat dat motorblok in een kart of in een vrachtwagen komt.

Vuistregel is in ieder geval dat een 7200 rpm schijf iets sneller is dan een 5400 rpm schijf en dat beiden flink langzamer zijn dan een SSD.

Ik denk niet dat je niet uit de voeten kan met een laptop met een 5400 rpm schijf, dus ik zou me er niet te veel op vastpinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Doorgaans reageert alles wel iets vlotter, maar daar blijft het doorgaans ook bij (naast wat snellere laadtijden). Tsja, een laptop met 5400rpm wil soms wel traag aanvoelen vergeleken met een desktop. Maar ik zou er niet bewust naar zoeken, het hangt ook vooral af van het type schijf. Zoals gezegd, er zijn 5400rpm-ers die de prestaties van een 7200rpm evenaren of voorbijschieten.

Is hij alsnog te traag, dan neem je toch een 7200rpm en heb je gelijk een externe backupdisk (behuizing is maar 10 euro ofzo). Maar ik denk eigenlijk niet dat een moderne laptop met 5400rpm te traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Zoek anders een laptop met een SSD, 0 rpm en 1 ms latency. Latency is de enige reden dat een 7200rpm 'sneller' is dan een 5400rpm.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
de opmerking van genetix is denk ik de meest interessante optie voor je.
Je kunt een laptop kopen die je bevalt (of het nu 5400rpm schijfje bevat of een 7200 rpm). Blijkt het toch wat langzaam te werken kun je altijd nog overwegen gebruik te maken van een ssd of 7200 rpm schijf en plaats je de oude schijf in een behuizing (creeer je een extra harde schijf voor je schooldocumenten, die je altijd mee kan nemen)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 14:57
De ervaring die ik er mee heb. Mijn schoonouders hebben een moderne en duur laptop maar helaas met een 5400rpm schijf gekocht. Niet veel later heb ik een veel goedkopere en op papier langzamere laptop voor mijn vriendin gekocht, maar hier toch een 7200rpm schijf in gezet.

De laptop van mijn vriendin is merkbaar sneller dan die van mijn schoonouders, met name in opstarten, laden enz.

Een ssd is natuurlijk nog mooier, maar ook in een hele andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:31
Giem schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:46:
De ervaring die ik er mee heb. Mijn schoonouders hebben een moderne en duur laptop maar helaas met een 5400rpm schijf gekocht. Niet veel later heb ik een veel goedkopere en op papier langzamere laptop voor mijn vriendin gekocht, maar hier toch een 7200rpm schijf in gezet.

De laptop van mijn vriendin is merkbaar sneller dan die van mijn schoonouders, met name in opstarten, laden enz.
Zondere enige andere informatie te vergelijken trek je de conclusie dat het ligt aan de harde schijf.

Mijn ouders presteren het om een PC met een 10ghz Core I9 (ficitieve supersnelle processors) langzamer te laten draaien dan een Pentium 4 Celeron 1.6ghz :) (Vraag me niet hoe het kan, maar ze doen het)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
Ik had in mijn notebook (C2D P8400, 4GB DDR2) ook eerst een Toshiba 5400 RPM 8MB cache schijfje. Persoonlijk vond ik deze wat 'traag' aanvoelen. Toen heb ik direct een Western Digital 7200RPM 320GB 16 MB Cache schijfje besteld. Ik merkte direct verschil, niet alleen met opstarten, maar ook met het laden en wissellen van diverse programma's. Het voelt allemaal net een stuk sneller aan, wat naar mijn ervaring gewoon een stuk prettiger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Misschien vergeten we de belangrijkste vraag. Waarom raad de school een 7200rpm schijf aan? wat is de functie van de laptop tijdens je opleiding? Voor word bestanden bewerken en googleen is een 5400rpm snel genoeg. Ga je video bewerken? dan zou ik misschien voor SSD met externe 7200rpm schijf gaan. Overigens is voor video bewerken een goede videokaart ook handig.

Ik heb zelf mijn macbook voorzien van 7200 schijf en kan zeggen dat het allemaal net even wat sneller aanvoelt. Al is het voor veel mensen misschien minimaal (ik zit 40+ uur achter computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica