Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Golf inrijden wel of niet relevant anno 2010

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 14:12
Ik krijg aankomende vrijdag mijn (eerste) leaseauto, VW golf 6. Beste een aardig auto al zeg ik het zelf, zit een diesel bluemotion motor in.

Nu is de vraag hoe rijd ik die auto een beetje sportief in? Afraggen is niet de bedoeling, maar beetje sportief het liefst wel.

Op google vind ik nogal wat tegenstrijdigheden, deze zaken kom ik wel veel tegen:

- Gevarieerd rijden in het begin
- Veel in het juiste koppelgebied rijden (wat is het juiste koppelgebied)?
- Af en toe doorhalen in de versnellingen (eerst netjes warm rijden)

Wat ik ook veel tegen kom is dat het allemaal geen hol meer uit maakt tegenwoordig.

Vroeg me af hoe jullie hier tegen aankijken.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb er bij al mijn leaseauto's nog nooit rekening mee gehouden. Dat is ook wat de dealer me altijd aanraad.

Gewoon mee gaan rijden, let wel even op dat je (vooral in het begin) geen gekke dingen doet met een nog koude motor.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij mijn laatste leaseauto van dit jaar gaven ze aan dat je in het begin niet te hard / wild moet remmen de eerste paar honderd km. Verder wat hierboven gezegd wordt.

Burp

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
niet hard remmen kan ik me voorstellen. Bij nieuwe remmen (schijven of blokken) moet je proberen te voorkomen dat je noodstoppen moet maken of hard moet remmen.

Veel toeren met een koude motor is sowieso niet goed, ongeacht of die net nieuw is of niet.

Persoonlijk lijkt het me onzin, de motoren worden in de garage nog getest en de auto heeft altijd al wat gereden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
De remmen zijn ook nieuw, dus net als na het plaatsen van nieuwe schijven plus blokken idd een 200 km rustig aan remmen. Verder lijkt me dat je er niet te veel rekening mee moet houden als je normaal rijdt. Echt het onderste uit de kan halen zou ik nog niet doen eerste paar duizend km, en sowieso altijd pas als ie een beetje warm is. Want het is misschien voor jou een vaste prijs, maar het is toch weer een hoop moeite allemaal als er weer wat kapot gaat. En dat merk je pas later in je leasetermijn, dat die turbo toch niet zo lang mee gaat als de bedoeling was.
Gewoon normaal rijden lijkt me het beste.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• JohnnyBravo
  • Laatst online: 08-03-2022

JohnnyBravo

Man, I'm pretty!

Wel een goed topic.

Ben zelf sinds kort in het bezit van een nieuwe Ibiza. Ik merkte wel dat de remmen na 100-150 kilometer stadsritten echt een beetje los kwamen.

In het boekje zelf staat dat deze 200 kilometer ingereden moeten worden, de banden 500 kilometer ingereden moeten worden en de motor zelfs 1500 kilometer. In hoe verre dit "bangmakerij" is is de vraag..

Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
Inrijden is wel degelijk nodig. Het gaat er om dat de auto wordt ingereden en niet alleen puur de motor. Alle onderdelen moeten nog een beetje inslijten op elkaar en dat doe je op een rustig manier. Er zit niet voor niets een magneetje in de versnellingsbak...

• Viper®
  • Niet online
Inslijten doen ze juist goed op een normale rijstijl.

Je gaat er toch niet eerst 200 km rustig mee rijden en zodra je die 200 gepasseerd bent vol aftrappen.

Naar mijn idee nog steeds gewoon direct mee rijden zoals je normaal rijdt. Auto's passen zich tegenwoordig aan n.a.v. je rijstijl.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Da's het belangrijkste, niet alleen bij het inrijden maar altijd. En dan niet na 2 of 3 km toch gaan trappen, zo'n moderne diesel heeft al gauw 10km nodig om op temperatuur te komen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De remmen moet je inderdaad in het begin niet te hard mee remmem, maar dat is ook bij een oudere auto waar de remmen net van veranderd zijn. En een beetje gevarieerd rijden is nooit slecht voor een auto, ook niet voor een oudere auto.

Gewoon normaal mee rijden inderdaad, motoren zijn tegenwoordig zo perfect dat inrijden zoals dat vroeger noodzakelijk was niet meer hoeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Toen ik een jaar geleden mn nieuwe auto ophaalde werd mij verteld dat inrijden niet meer bestaat bij moderne auto's. Gewoon normaal mee doen, en niet planken met een koude motor was het advies.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Widow schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:07:
Toen ik een jaar geleden mn nieuwe auto ophaalde werd mij verteld dat inrijden niet meer bestaat bij moderne auto's. Gewoon normaal mee doen, en niet planken met een koude motor was het advies.
En dat is toch inrijden? Heeft het ooit bestaan? hebben ze in 1960 ijzer gebruikt in de motor dat het inrijden herkende?

Volgens mij is de defintie juist dat de motor warm moet worden. Ik kan me nog herrinneren dat ik op kantoor eens zei dat ik mijn fiat in duitsland uit had getest. En dat er (toen) 600km op de teller stond. Paniek! Ik moest eerst 10.000 inrijden en rustig aan doen...

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:54

CeesKees

I rest my Kees

With Widow. Ze zetten het in het boekje om zichzelf in te dekken bij eventuele problemen. Normaal rijden en er is niets aan de hand. "Sportief inrijden" is ook onzin.

Maar met geen enkele auto is het goed om de topsnelheid te testen met een "koude" motor. Dan maakt het echt niet uit of je 600 km of 10.000 km op de teller hebt staan.

Daarnaast, een bluemotion en sportief rijden? Die snap ik niet, neem dan geen bluemotion...

[ Voor 45% gewijzigd door CeesKees op 23-08-2010 15:17 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:56

thommich

Belg

Wij hebben sedert mei ook een Golf VI Bluemotion. Niet speciaal letten op het inrijden, maar heel belangrijk: niet zot doen met koude motor (nooit dus, ook niet na een zeker aantal kilometer).

Verder mochten wij na 2000km eens gaan bij de dealer waarbij hij alles nog eens controleerde :)

Verwijderd

CeesKees schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:12:
With Widow. Ze zetten het in het boekje om zichzelf in te dekken bij eventuele problemen. Normaal rijden en er is niets aan de hand. "Sportief inrijden" is ook onzin.

Maar met geen enkele auto is het goed om de topsnelheid te testen met een "koude" motor. Dan maakt het echt niet uit of je 600 km of 10.000 km op de teller hebt staan.
Als ik naar Duitsland rijdt dan is de motor warm :)

maar volgens mij zijn we het allemaal eens. Duizenden kilometers inrijden is onzin. en trouwens....je leasebak sportief inrijden?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

<Verkeerd gelezen>

[ Voor 200% gewijzigd door Gunner op 23-08-2010 15:22 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:54

CeesKees

I rest my Kees

Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:20:
[...]
en trouwens....je leasebak sportief inrijden?
Dat niet alleen, maar een bluemotion sportief inrijden?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

CeesKees schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:23:
[...]

Dat niet alleen, maar een bluemotion sportief inrijden?
Ik wilde het er niet bijzetten omdat ik eigenlijk niet weet wat voor uitvoeringen er zijn :) maar inderdaad.

Zonder gekheid, wat ik weet van mijn leasebak is dat ie nu naar 3 jaar het geluid van een tractor heeft. Dit is de auto die ik de eerste dag wel 15x heb laten afslaan omdat ik de motor gewoon niet hoorde, en dat ding ook geen toerenteller ofzo had. (ik reed daarvoor alleen maar ouwe bakken die herrie maakten).

Kwaal van een diesel is dat ie hoe dan ook geluid gaat maken, dus in die zin sportief inrijden....de extra herrie komt vanzelf wel :)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Inrijden moet je niet te voorzichtig doen, in ieder geval niet als het om de motor gaat. Er vanuitgaande dat de motor in 100% in orde is (meestal het geval bij nieuwe auto's of andere motorvoertuigen), zijn de zuigerveren de enige onderdelen die echt in moeten lopen en dat gaat het best door flink gas te geven onder belasting. Na warmrijden fors optrekken in elke versnelling (af en toe richting begrenzer kan geen kwaad, maar hoeft niet) en dan weer remmen op de motor terugschakelend door elke versnelling. Na een kilometer of 50 tot 100 zo gereden te hebben de olie en het oliefilter vervangen. Aldus Motoman: http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ik heb het een paar maanden geleden zelf op deze manier geprobeerd met mijn eigen auto en nu, bijna 10000km na de revisie verbruikt hij geen druppel olie en loopt als een trein. Ik geloof niet zo in voorzichtig, in de fabriek trekken ze ook alles een keertje open.
Voor de remmen geldt een heel eind hetzelfde, niet te zachtjes, het moet goed inslijten en zeker niet verglazen. De banden zijn meestal wat vettig, zoals alle nieuwe banden, maar dat is na een paar leuke bochtjes wel weg >:)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

Inrijden is meer wat van vroeger toen de motorblokken niet goed gereinigd werden tijdens/na montage. Vaak zaten er bij de eerste oliewissel na 1000km stukjes ijzer in de olie. Geen idee hoe het nu zit, ik zou er in elk geval tot de eerste onderhoudsbeurt lekker rustig mee aan doen.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
vleesjus schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:28:
Inrijden is meer wat van vroeger toen de motorblokken niet goed gereinigd werden tijdens/na montage. Vaak zaten er bij de eerste oliewissel na 1000km stukjes ijzer in de olie. Geen idee hoe het nu zit, ik zou er in elk geval tot de eerste onderhoudsbeurt lekker rustig mee aan doen.
Haha, bij mij is de eerste onderhoudsbeurt gebeurd na 30.000km.
Ben de auto gaan afhalen en heb 10 km rustig gereden omdat de tank zo goed als leeg was en het tankstation op 10 km afstand lag (mag enkel total tanken).
Vlak daarna op de autosnelweg en gewoon tegen wisselende snelheden naar huis gereden; dit tussen 100-140 km/h met normaal optrekken (75% gas). Daarna de wagen nog overal gaan 'showen' en de volgende morgen dit nog eens herhaald. Ik had er zo 500 km op zitten ;) .

Auto is nu 2,5 jaar en heeft bijna 125.000km gereden en die verbruikt ook 0,0 olie, hij ziet de dealer trouwens maar 1x per 30.000km. Verder maakt hij niet meer lawaai en fluit de turbo nog altijd even lekker.
Als hij nu nog de winter veilig doorhaalt wordt hij in januari/februari ingeruild.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:34:
Ben de auto gaan afhalen en heb 10 km rustig gereden omdat de tank zo goed als leeg was en het tankstation op 10 km afstand lag (mag enkel total tanken).
Je kreeg een nieuwe auto, met een lege tank mee? Die dealer zou meteen op mijn zwarte lijst komen.

• Engineer Stewie
PWM schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:12:
Je kreeg een nieuwe auto, met een lege tank mee? Die dealer zou meteen op mijn zwarte lijst komen.
Waarom, heb toch een tankkaart. Het zal mij boeien of deze vol of leeg is.
Je praat hier over 50€ op een bedrag van 20k (Belgische prijzen he).
Je koopt bij de dealer tenslotte een auto, als ik tot de eerste pomp kan rijden ben ik al tevreden.

Bij de afhaling van mijn ouders hun BMW's (telkens ruim 40k) moesten ze ook onmiddelijk gaan tanken.
Bij citroen, peugeot, vw, audi en mercedes dezelfde ervaring. Mss wordt het in België neit gedaan.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Inrijden, al een keer of 4/5 gedaan met nieuwe auto's. Wanneer de motor goed warm is kan het volgens mij geen kwaad om gewoon lekker op het gas te gaan. Toen ik een nieuwe Volvo C30 ging rijden zei de verkoper ook dat dat zijn manier van inrijden was. Zodra de motor op temperatuur is zal er niet iets bestaan van inlooptijd of hoe je het ook wilt noemen. Alle motoren waarbij ik dit gedaan heb hebben geen last van olieverbruik gehad of gekke motorische klachten. Huidige motor heeft 96k gelopen en ondanks dat het een TDi is verbruikt hij amper wat.

Overigens heb ik wel vaker gehoord dat in Belgie er geen tank brandstof wordt meegeleverd, in Nederland is dat niet vaak het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door J0YR1D3R op 24-08-2010 09:52 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Inrijden hoeft volgens mij niet meer echt nodig. Zeker met een diesel heb je gewoon genoeg vermogen om al bij de 1500 toeren je volledige koppel te kunnen benutten. Ik reed met mijn diesel BlueMotion tot ± 2500 toeren en dan pas schakelen. Ook met koud. Zo haalde ik naar mijn gevoel het meeste uit de tank. Ik reed ± 1000 km op 1 tank (gemiddeld dus zowel snelweg als stad). Als ik echt ging schakelen wanneer de indicator het aangaf haalde ik iets meer maar je zat zo te sukkelen op de weg dan. Voor 50 km meer deed ik het niet.

Gewoon rustig inrijden, koude moter goed warm laten worden (die van mij werd pas echt warm toen ik het stuk van Amstelveen pas in Haarlem was (op mijn Fiscon zag ik dat mijn olie pas bij Haarlem net 85 graden was)). De olie maakt tegenwoordig niets uit want de longlife olie van VW is eigenlijk al dun genoeg om de moter ook bij koud goed te smeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:43:
Waarom, heb toch een tankkaart. Het zal mij boeien of deze vol of leeg is.
Jij hebt makkelijk praten met je tankkaart. Totdat je het zelf moet betalen. De afleverkosten zijn vaak al niet mals (tegen de 1000 euro?) en dan is een volle tank wel het minste wat je daarvan mag verwachten terug te zien.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Viper®
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:59:
[...]

Jij hebt makkelijk praten met je tankkaart. Totdat je het zelf moet betalen. De afleverkosten zijn vaak al niet mals (tegen de 1000 euro?) en dan is een volle tank wel het minste wat je daarvan mag verwachten terug te zien.
Mee eens

je betaalt in NL minimaal 595 euro tot wel 1200 volgens mij.

Dan moet de tank toch wel minstens half vol zijn. Ik zou me kapot schamen als ik een zaak had en ik zou mensen die ik een auto verkocht zou hebben weg zien rijden waarbij gelijk het "tanken bitte" lampje gaat branden.
Wat een service zeg

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:30:
[...]

Ik wilde het er niet bijzetten omdat ik eigenlijk niet weet wat voor uitvoeringen er zijn :) maar inderdaad.

Zonder gekheid, wat ik weet van mijn leasebak is dat ie nu naar 3 jaar het geluid van een tractor heeft. Dit is de auto die ik de eerste dag wel 15x heb laten afslaan omdat ik de motor gewoon niet hoorde, en dat ding ook geen toerenteller ofzo had. (ik reed daarvoor alleen maar ouwe bakken die herrie maakten).

Kwaal van een diesel is dat ie hoe dan ook geluid gaat maken, dus in die zin sportief inrijden....de extra herrie komt vanzelf wel :)
Ik zou hem eens laten nakijken dan. :D

Een dieselmotor hoort niet na verloop van tijd meer lawaai te gaan maken. Mijn dieselmotor (2 ton) klinkt nu nog precies hetzelfde als toen ie nieuw was.

Er moet dus iets stuk zijn.

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb in mei mijn Polo 1.2tsi opgehaald en de dealer zei toen tegen mij dat ik de eerste 1000km rustig aan moest doen (opschakelen bij 2000-2500 toeren) en daarna kon ik het opbouwen... Vond het op zich al vreemd en de meeste mensen zeiden ook tegen me dat dat niet meer hoeft tegenwoordig, maarja toch maar rustig aan gedaan.
Over het rustig aan met remmen is dan weer niets gezegd... leuk dat iedereen wat anders te horen krijgt :P

Verwijderd

G-PHREAK schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:25:
[...]

Een dieselmotor hoort niet na verloop van tijd meer lawaai te gaan maken. Mijn dieselmotor (2 ton) klinkt nu nog precies hetzelfde als toen ie nieuw was.

Dat is wellicht een heel ander verhaal :) stuk is ie, dat weet ik na wat hangende claxons, niet startende, en kortsluitende situaties wel heel goed.

Het kan zijn dat ik het 'laat olie vervangen' lampje soms wat te lang laat branden, maar dat is altijd geweest omdat ik geen vaste klant wilde worden van de garage. Hij zit bijna aan zijn termijn (in mei 2008 gekregen) dus ik doe het broodnodige. Meermaals aan de chef aangegeven dat ik hier van baal.... maargoed balen is niet genoeg zo schijnt.

Die hangende claxon was nog het ergste. Monteur zei dat ie de zekering van de claxon er gewoon uit kon halen als tijdelijke oplossing....nummertje opzoeken in het boekje en feest! De claxon bleef het doen. Toen ik dat met eigen ogen zag heb ik moed opgegeven.

Wat nog werd ver-erger-d toen de ANWB meneer mij een draadje gaf om de motor buiten de sleutel om te starten...want de sleutel vertikte het. Met vonken en al gestart, kom ik op het werk, lease maatschappij boos op mij omdat ik iets doe wat niet mag....Nee - ik ben graag te laat op mijn werk, die ANWB man was er een goede 2 uur mee bezig, en toen vond ik het genoeg.

Ik houd hem nu een beetje mooi van de buitenkant en binnenkant maar onder de motorkap.....nee niks meer.
1 deze dagen maar eens de garage weer opzoeken, want er branden best veel lampjes nu....een deel daarvan branden al 3 garage bezoeken lang....dus zo erg kan het niet zijn :)

• Engineer Stewie
Viper® schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:02:
[...]

Mee eens

Dan moet de tank toch wel minstens half vol zijn. Ik zou me kapot schamen als ik een zaak had en ik zou mensen die ik een auto verkocht zou hebben weg zien rijden waarbij gelijk het "tanken bitte" lampje gaat branden.
Wat een service zeg
Hier koop je een wagen en betaal je deze. Er wordt door de garage NIKS aangerekend voor de aflevering van de wagen.
Bij mijn wagen moest er 99€ betaald worden voor de "in gebruiksname kit", dit omvangt een gevarendriehoek, brandblusser, verbandkit en flou vestje. Wil je dit niet, prima. Dan gaat het bedrag ervanaf.

Fijn voor jullie dat jullie een volle tank krijgen, vind het enkel wel héél duur betaald.
Afleveringskosten aanrekenen, wat een service zeg....

• Viper®
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:56:
[...]

Hier koop je een wagen en betaal je deze. Er wordt door de garage NIKS aangerekend voor de aflevering van de wagen.
Bij mijn wagen moest er 99€ betaald worden voor de "in gebruiksname kit", dit omvangt een gevarendriehoek, brandblusser, verbandkit en flou vestje. Wil je dit niet, prima. Dan gaat het bedrag ervanaf.

Fijn voor jullie dat jullie een volle tank krijgen, vind het enkel wel héél duur betaald.
Vandaar dat het daar gebruikelijk is dat je zelf gaat tanken.
In NL verwacht je gewoon een volle tank.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon rustig rijden de eerste 1500km.
Goed warm draaien en langzaam aan de motor meer belasten.

Ik rijd mijn motoren niet in, die worden elke 5000km namelijk gereviseerd.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:56:
[...]

Mee eens, ik vind het ook een belachelijk iets, die afleverkosten. Gewoon verkapte winst.

Zelfs bij een occasion durven ze soms honderen euro's extra te vragen (9 vd 10 keer niks meer dan een nieuwe mattenset, poetsbeurt en een halve tank benzine)

Bij mij gaan die afleverkosten er meestal wel af in de onderhandlingsfase. Die kosten er niet af? dan ga ik naar de volgende garage, moet je eens zien wat er dan opeens allemaal mogelijk is :+ _O-

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Doublehomme schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:31:
Ik heb in mei mijn Polo 1.2tsi opgehaald en de dealer zei toen tegen mij dat ik de eerste 1000km rustig aan moest doen (opschakelen bij 2000-2500 toeren) en daarna kon ik het opbouwen... Vond het op zich al vreemd en de meeste mensen zeiden ook tegen me dat dat niet meer hoeft tegenwoordig, maarja toch maar rustig aan gedaan.
Over het rustig aan met remmen is dan weer niets gezegd... leuk dat iedereen wat anders te horen krijgt :P
Zelfde, Golf V 1.4TSI. De dealer zei tegen mij: Eerste 1000km rustig aan doen, dus niet te veel gas in één keer maar rustig opbouwen tot max. 3000 toeren. Van 1000 tot 1500km de motor af en toe richting de toerenbegrenzer jagen zodra hij warm is.

Ook niets gehoord over remmen. :P

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Tja bij een occasion is het soms nog zo dat je er dan een verse apk, grote beurt + distributie riem voor krijgt. Dan is het best redelijk om daar een paar honderd euro voor te betalen. Maar bij een nieuwe auto is 500 euro voor alleen een volle tank toch wel duur betaald ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Operations
  • Laatst online: 09-11 14:12
Voor iedereen die sportief en bluemotion niet bij elkaar vinden passen, het is min of meer verplicht bij mijn werkgever op een zuinige (20%) auto te rijden.

Maar ik snap de verbazing ;)

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Viper® schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:02:
[...]

Mee eens

Wat een service zeg
Kennelijk heb jij er geen moeite mee dat je garage je afzet met kosten voor het "rijklaar maken"? Tja, als ik mocht kiezen tussen een paar tientjes brandstof of minimaal €595,- afleverkosten dan wist ik het wel hoor. Die volle tank die je in Nederland meekrijgt (in de praktijk noemt men 2/3 gevuld vaak al "vol") is wel een héél dure sigaar uit eigen doos.

Pure afzetterij, waar jij kennelijk met open ogen intrapt als je dat "goede service" vindt.

[\offtopic]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 15:04 ]

Verwijderd

Kennelijk heb jij er geen moeite mee dat je garage je afzet met kosten voor het "rijklaar maken"? Tja, als ik mocht kiezen tussen een paar tientjes brandstof of minimaal €595,- afleverkosten dan wist ik het wel hoor. Die volle tank die je in Nederland meekrijgt (in de praktijk noemt men 2/3 gevuld vaak al "vol") is wel een héél dure sigaar uit eigen doos.
Heb jij ooit mogen kiezen dan? Die afleverkosten zijn kosten vanuit de fabriek (o.a. transport), ik ken niemand die daar onderuit gekomen is. Wel komen er zelfs vaak nog afleverkosten bij vanuit de dealer, onder andere voor die tank benzine. Die laatste kan je onderuit komen, maar de fabrieks-afleverkosten laat geen dealer zomaar lopen.

Wat natuurlijk niet zegt dat je korting niet hoger kan zijn dan dat bedrag, maar dat terzijde :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wellicht doet de importeur het wel om de afleverkosten (die natuurlijk gewoon gemaakt worden, een auto komt niet voor gratis uit Duitsland of Japan naar de dealer) buiten de bpm te houden?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afleverkosten zijn veelal gewoon accessoires en vloeistoffen. Sowieso gaat de BPM niet over vloeistoffen afaik, dus dat argument gaat niet op. Maar het komt vaak voor dat een garage allemaal checks doet die veelal redelijk nutteloos zijn. Maar als je zeker wil weten dat de auto aan de standaarden van de garage voldoen dan zou ik het betalen.

Maar en volle tank bij een nieuwe auto lijkt mij meer dan logisch iig...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aflever kosten zijn idd afzetterij die gewoon geworden is in NL... Als je een TV koopt hoeft je toch ook niet extra te betalen voor het vervoer van de fabriek naar de winkel 8)7
Gewoon vaste prijs inclusief alles.. maar misschien is het wel gedaan om de BPM/bijtelling te drukken ofzo?
zowieso vind ik in NL auto's belachelijk duur in vergelijking met de rest van europa en al helemaal als je vergelijkt met rest van de wereld...

Over inrijden: alleen de eerste 20Km maken essentieel verschil, daarna maakt het niet meer uit.. en waarschijnlijk zijn die eerste 20Km al gemaakt en is je teller netjes gereset..
Gewoon gaan rijden dus..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Engineer Stewie
Wordt de teller dan gereset?
Mijne km teller stond op 5 km en met de peugeot op 4.5 km, lijkt mij een redelijke afstand.
Veel meer als dat zullen ze toch niet moeten rijden veronderstel ik.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:54:
Wordt de teller dan gereset?
Mijne km teller stond op 5 km en met de peugeot op 4.5 km, lijkt mij een redelijke afstand.
Veel meer als dat zullen ze toch niet moeten rijden veronderstel ik.
kan, ze mogen geloof ik 1 (of 2?) keer de teller weer op nul zetten...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• AMDFreak
  • Laatst online: 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Maat van me had een nieuwe auto te leen.. stond net 200km op.. man man, wat een lucht kan er uit zo'n motor komen.. (nadruk op de koppeling). Ik zou er idd gewoon normaal mee rijden.. lekker 3-4duizend toeren enzo.. en als die echt warm is.. na zo'n kilometertje of 10.. mag die best richting de 5duizend..

Maybe dat de snelwegkilometers in het begin wel het lekkerst zijn voor de auto?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• J0YR1D3R
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:59:
[...]

kan, ze mogen geloof ik 1 (of 2?) keer de teller weer op nul zetten...
Het is mogelijk, staat nergens of ze het wel of niet mogen maar het wordt gewoon gedaan. Bij Fiat kon dat 1x tot 200 of 250km uit m'n hoofd.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Beste tweakers,

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de Golf 1.2 Trendline Tour? Dit zal waarschijnlijk mijn allereerste leaseauto worden....

http://www.huiskes-kokkel...lf-1.2-TSI-Trendline-Tour

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
G-PHREAK schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:25:
[...]

Mijn diesel is ook meer herrie gaan maken, meteen na de eerste beurt al. Reden: 5W40 olie ipv de 10W40 halfsyntheet die er eerst in zat. Blijkbaar maakt dat ding meer herrie met dunnere olie. Daartegenover heb je wel betere smering als de motor nog koud is.
Pagina: 1