Toon posts:

100% schadelijk voor Processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik laat mijn server al enkele maanden mee
rekenen met SETI (Search for Extra Terrestial Intelligence) en daarbij gaat
de cpu-belasting constant op 100%.
Ik heb daar zal geen last van, want het proces draait op lage prio, zodat andere
zaken (bijvoorbeeld de interface) meer
cycles krijgen, wanneer daarom gevraagd wordt.

Is dit nu eigenlijk "schadelijk" voor mijn processor? Ik heb geen koelingsproblemen
of zo.

PS Geen koetjes grazen dus, maar kijk
omhoog naar de sterren !!
http://setiathome.berkeley.edu

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
Ik draai wel koeien en heb er nooit problemen mee gehad dat ie 100% draait. Hij kan wat warmer worden (afhankelijk van je OS), maar als je gewoon goed koelt, is er niets aan de hand lijkt me.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Nee, zolang de CPU op redelijke temperatuur blijft is het niet schadelijk.
De levensduur word een tikje verminderd maar ik neem aan dat je minimaal eens in de 10 jaar van computer verandert.

Great minds think in parallel gutters.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Als een constante 100% CPU belasting met een goede koeler schadelijk zal zijn voor een CPU - dan klopt er toch iets niet in het design van de CPU of denk ik nu verkeerd?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 15:49

duderuud

Sliden is koel

Nee, dat denk je goed!

Motor-Forum.nl

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Dat er niet toe.
Als de temperatuur niet naar het kritieke punt gaat zijn maakt het niet.
20% belast en 50°C is toch wel slechter dan 100% belast en 40°C :)

Natuurlijk word ie wel warmer.

Weinig invloed op levensduur en CPU gaat zomaar niet dood omdat ie te veel gewerkt heeft ze :)
alleen mensen doen dat ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Tuurlijk is 100% processor belasting wel schadelijk voor je processor (zeker als je hem 24/7 aan laat staan)
De vraag is alleen of je er last van gaat krijgen. Dat hangt helemaal van de specificaties van je processor af. Zo heeft elke processor een niet oneindige levensduur (die niet bekend is, maar wel (ongeveer) 10 < jaren-levensduur < 100). Op het moment dat je de processor (continu) 100% gaat belasten neemt de levensduur een klein beetje af, maar als die proc dan nooit rust krijgt, dan gaat dit iets sneller (gaat nog steeds heel langzaam)
Maar als je nou ook nog eens overklokt (en voltage verhoogt), wat ook weer levensduur kost, dan kan het zijn dat je gaat merken dat je proc ouder wordt, één van eerste verschijnselen is mindere overklokbaarheid.

Je kan het vergelijken met (top)sport, als je veel (over)belast treden er eerder gebreken op. (beetje scheef, maar je weet wel wat ik bedoel)

Mensen die het tegendeel beweren, zeggen dus (impliciet) dat een processor het oneindige leven heeft, en we weten allemaal dat dat niet zo is.

Verwijderd

t'is gewoon koffiedik kijken heh.. ;)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Vraag het an de DPC'ers.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Het is volgens mij zelfs een beetje beter omdat je CPU niet bijna geen last krijgt van themperatuurschommelingen omdat ie constant full load is

• LeNNy
  • Laatst online: 09:03
maar dat boeit toch helemaal niet....

als je ervoor zorgt dat je cpu per definitie niet boven de 50c komt is er nix aan de hand.

en so what als ie een paar jaartje minder lang meegaat. die paar jaar dat je die comp hebt. daarna is ie toch te sloom of doe je em voor de tijd als weg.

kortom boeit totaal niet...

anders zou het zijn met mechanische onderdelen in je comp, zoals fan's hdu, cdrom. deze slijten zeker wel meer bij intensief gebruik.

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Als een CPU niet op 100% full load gedraaid kan worden zonder duidelijk aanwijsbare schade aan de CPU dan zit er iets goed fouts. Als een CPU op 100% load zit wil dat zeggen dat de maximale capaciteit benut wordt. Kan een (noem maar wat) 1Ghz Pentium III SLOT1 (veel P3 server systemen zijn Slot 1) niet op 100% full load werken zonder schade op te lopen - dan voldoet deze CPU dus duidelijk NIET aan de 1Ghz specificaties van Intel.

Dat hij wat minder lang meegaat is voor thuis gebruik niet van belang maar voor servers wel degelijk. Een zware SQL server zal bijvoorbeeld regelmatig op 100% full load zitten (wordt dan wel es tijd voor een nieuwe server :) ) maar als de CPU volgens fabrieksspecificaties hierdoor beschadigd kan raken.. wat voor product heb je dan gekocht?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op maandag 12 maart 2001 16:21 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Dat er niet toe.
Als de temperatuur niet naar het kritieke punt gaat zijn maakt het niet.
20% belast en 50°C is toch wel slechter dan 100% belast en 40°C :)

Natuurlijk word ie wel warmer.

Weinig invloed op levensduur en CPU gaat zomaar niet dood omdat ie te veel gewerkt heeft ze :)
alleen mensen doen dat ;)
Um, nou.. ik heb een AMD 1ghz, met een (soort) Chrome Orb, en met full load is hij 41 graden. Dus dat 'natuurlijk word ie warmer' valt wel mee. :)

Enne, of full load slecht is voor je pc?? Denk het niet! Moet hij tegen kunnen, ookal zou ik het denk ik niet 24/7 doen. Maar hij zou het wel moeten kunnen.

//edit: foute zin, typo

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Zou 24/7 dan ook schadelijk zijn?

K zou eigenlijk zeggen dat een cpu daar tegen zou moeten kunne. 24/7 maar ook 100% load. Maar ja, als je gaat redeneren van dat het dan een heel klein stukje levens duur kost, klinkt dat eigenlijk ook nog niet zo gek.

/me raakt een beetje in de war... ;)

Ach, al zou het iets levens duur kosten.. m'n cpu is na 2 jaar toch al de deur uit.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Is echt wel goed, 100% load. Als je dit heel lang aanhebt, worden de circuits in de CPU wat stabieler en ken je hem zelfs hoger overklokken!
Inbranden heet dat! :+

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 19:56 schreef Mastermind het volgende:
Is echt wel goed, 100% load. Als je dit heel lang aanhebt, worden de circuits in de CPU wat stabieler en ken je hem zelfs hoger overklokken!
Inbranden heet dat! :+
psies, dat dacht ik dus ook

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 19:09 schreef LeNNy het volgende:
en so what als ie een paar jaartje minder lang meegaat. die paar jaar dat je die comp hebt. daarna is ie toch te sloom of doe je em voor de tijd als weg.
Ik geef je hierin gedeeltelijk gelijk. Voor je normale pc boeit het idd niet, maar de pers. servers dan? Die gaan aanzienlijk langer mee, en daar hebben de meeste (ik althans) ook wel een koe op.

• meibok
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Ik denk dat je koeler eerder kapot gaat dan je CPU. Maar wanneer je koeler kapot gaat gaat ook je CPU direct naar de digitale jachtvelden.
Misschien is het wel een idee om eens in de zoveel tijd je koeler preventief te vervangen.
Ik draai ook SETI 24/7 en ik kan er niks schadelijks aan ontdekken. Ik kan wel aan de temperatuur van de airflow uit mijn kast merken of mijn buffer is doorgerekend :)

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals Meibok al aangeeft:
De rest van je systeem slijt harder dan alleen je processor, daarnaast lijken processoren die een tijdje (paar maandjes) koetjes gedraaid te hebben minder last te hebben van hitte productie dan op het moment dat ze begonnen.
Of dit een soort inslijten is, of een of ander vaag ander process, ik weet het niet, maar de oververhitting neemt dan dus ook af dus is het dan weer midner schadelijk.

* TheGhostInc denkt dat je moet kijken naar je voeding/fans en HD, want die krijgen het meeste last van 24/7, chipjes hebben meestal weinig tot geen last van dit soort dingen, zolang je ze niet oververhit.

Verwijderd

24/7 is wel slecht voor de stabiliteit van je windows (alsof windows stabiel zou kunnen zijn, maargoed). De oplossing die ik daar zelf voor heb is het programma SHDN 's nachts om 4 uur de hele boel te laten rebooten (door de windows taakplanner wordt SHDN /reboot uitgevoerd). Het gebeurt 's nachts, dus je heb er nix geen last van en toch standaard een stabiele windows (stabielER is een betere benaming bij nader inzien :7)

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
als je over het begrip full load nadenkt... tja.. wat is dat? Wat de CPU aan kan? Of wat hij voor zijn kiezen krijgt? Het laatste dus... en dat betkend automatisch dat een CPU die voor de volle 100% belast wordt eigenlijk niet voor de volle 100% belast wordt. Is het nog te volgen? :)
Pas als je je CPU tot het max. overklocked en dan nog eens 100% belast, dan is je CPU echt 100% belast. Dit laatste lijkt me niet echt goed voor je CPU.

Conclusie: ga met een gerust hart je gang, als je de moeite ervoor over hebt.

Zo denk ik er over.

• Beaves
  • Laatst online: 17:22

Beaves

Usque ad Finem

Maar wanneer je koeler kapot gaat gaat ook je CPU direct naar de digitale jachtvelden.
Dat is alleen bij AMD's het geval, bij Intel CPU's zit een diode ingebakken die bij een te hoge temp. (90 graden geloof ik), uit gaat. Dus een Intel CPU kan niet doorfikken door een kapotte cooler.
24/7 is wel slecht voor de stabiliteit van je windows
Ooit van Win2K gehoord????

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• _JGC_
  • Laatst online: 22:09
Ik draai mijn servertje (Am586-133 @ 120) zonder actieve cooling (lekker stil), gewoon 24/7 met een }:O erop. Die CPU is al een lekker aantal jaren oud, maar ik weet zeker dat ie net zo lang mee gaat als mijn K6/3+ 450 @ 560 die ik hier heb.

Verwijderd

Ik dacht zelfs dat 24/7 voor een computer minder schadelijk is dan al dat in- en uitgeschakel. Vooral inschakelverschijnselen kunnen onderdelen zwaar belasten. We hebben hier op m'n werk een hele oude computer gehad (een I/O front processsor, net nog geen buizentechniek) die men niet meer durfde uit te schakelen, bang dat ie niet meer zou opstarten.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Continue is beter als je in uren rekent. Uitschakelen is vaak beter als je in jaren rekent. Tenminste, dat geldt voor mechanica. Die legt nl altijd het loodje bij opstarten of uitschakelen. Zoals je disk en je fans bv. Temperatuurschommelingen kunnen ook mechanische stress veroorzaken op je electronica als extra ellende.

Een voorbeeldje weet ik nog wel van uit de verwarmingstechniek. Vroeger lieten ze een CV pomp altijd gewoon doordraaien 7*24 dus. Want dat was eenvoudig en energie kostte toch niets en het millieu bestond niet. Dan haalt zo'n pomp zijn maximale levensduur van zeg 50000 uur. Dat is ongeveer 5 jaar. Schakel je in en uit, dan krijgt hij steeds een inschakelstoot, en ook is de smering wat slechter in de eerst paar seconden. Dat slijt enorm. Zo'n pomp gaat dan nog maar 30000 uur mee. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat hij maar 3 jaar meegaat. Want hij staat meer dan de helft van de tijd uit. Dan haal je wel 6-7 jaar. Gaat hij nu langer mee of juist korter? Voor mijn bankrekening gaat hij in ieder geval langer mee :)

Kortom het hangt er vanaf wat je wilt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

[/quote]

Wou je daarmee zeggen dat Win2k wel stabiel is?? Dan zit je zeker niet vaak achter de computer als ie vastloopt of wel!

DPC Rule }:O

Verwijderd

24/7 draaien heeft als nadeel, dat de processor hier aan "gewend" raakt.
Server die na lange tijd worden uitgeschakeld vertonen daarna soms de neiging om niet meer aan te gaan.
Echt vervelend

:-)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Op Tuesday 13 March 2001 15:46 schreef Tigercoke het volgende:
Wou je daarmee zeggen dat Win2k wel stabiel is?? Dan zit je zeker niet vaak achter de computer als ie vastloopt of wel!

DPC Rule }:O
BLAAT!

Win2k is rete stabiel! Je kan trouwens ook niets zeggen over de stabiliteit van Win2k want je hebt het niet!

Het is voor pc's slechter als je steeds aan/uit gaat schakelen. Bijvoorbeeld bij surfers --> Ergens gelezen dat ze bij de millenium wisseling de boel uitgezet hadden en na de wisseling de boel weer aangezet hadden. Niets aan de hand door de wisseling, maar wel door het aan/uit schakelen >:)

HDD Failure :(

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik zou zeggen dat 24/7 een }:O beter is voor je processor... Mijn K6-III is met koe een constante 53'C, altijd. Zonder koe is ie Idle 28'C en na een lekker spelletje UT weer 50'C. Ik wil niet weten wat er met al die kleine transistortjes in het CPU'tje gebeurd als ie vaker zo schommelt - volgens mij zetten die uit en krimpen ze weer totdat ze stuk zijn. De vraag is alleen wat erger is: de hitte of het schommelen -> ik denk het laatste.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1