Internetgebruik beperken voor bepaalde gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176805

Topicstarter
Lieve ende schattige mede-twiekertjes,

Ik werd gevraagd om een oplossing te bedenken om het internetgebruik van iemands dochter op de centrale computer in een huishouden te beperken; o.a. omdat de dame in kwestie nogal foute contacten op internet aan heeft gedaan en de ouders dus in ieder geval enig inzicht willen hebben wanneer (en niet wáár) hun dochter op internet zit. Ik heb hier enkele stevige gesprekken met de ouders over gevoerd, omdat ik pertinent weiger mee te werken aan een oplossing die op welke manier dan ook een inbreuk vormt op de privacy van de dochter. We hebben toen besloten dat de ideale situatie zoiets zou zijn als een situatie waarin de dochter de computer zonder beperkingen kan gebruiken (dus gewoon o.a. software installeren of verwijderen), maar dat het gebruik van internet beveiligd dient te zijn. Als ze op internet wil gaan, dient er door een van de ouders een wachtwoord of een andere manier van toegang gegeven te worden. Mijn eerste reactie was zoiets als: "zet dan gewoon de modem uit?", maar dat levert natuurlijk problemen op voor andere computers in het huishouden.

Ik heb zelf wel enkele programma's gevonden die de toegang tot het internet beperken aan de hand van een in te typen wachtwoord. Deze programma's zijn echter eenvoudig te verwijderen door de gebruiker zelf, omdat (met uitzondering van zo'n applicatie) de dochter de rest van de computer gewoon vrij moet kunnen gebruiken.

De vraag is dus: hebben jullie misschien nog suggesties over manieren om het gebruik van internet te beperken, waarbij de privacy van de dochter verder niet geschonden wordt en er verder ook geen mogelijkheden op de computer zelf beperkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 10:34

DeX

Afhankelijk van de router, kun je vaak een PC (MAC address) voor een bepaalde tijd beperkte verbinding geven of de verbinding blokkeren. Scheduled blocking is de zoekterm, in combinatie met de naam van de routerfabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08
Thomson noemt dat een time of day access filter. Dat zit erop naast parental control waar je gewoon botweg domeinen en steekwoorden kan blokken op de router.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 176805 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:31:
Ik heb zelf wel enkele programma's gevonden die de toegang tot het internet beperken aan de hand van een in te typen wachtwoord. Deze programma's zijn echter eenvoudig te verwijderen door de gebruiker zelf, omdat (met uitzondering van zo'n applicatie) de dochter de rest van de computer gewoon vrij moet kunnen gebruiken.
Zolang ze admin rechten houd, kan ze alles omzeilen. Ik denk dat daar de kern van je probleem ligt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

DeX schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:36:
Afhankelijk van de router, kun je vaak een PC (MAC address) voor een bepaalde tijd beperkte verbinding geven of de verbinding blokkeren. Scheduled blocking is de zoekterm, in combinatie met de naam van de routerfabrikant.
Heb ik hier ook gedaan voor de laptop van een huisgenoot, werkt perfect :X :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 07:04
Je antwoord vind je hier:

Cyberpatrol

Mijn ouders hadden dit programma erop staan voor 2 jaar. Zeer frustrerend omdat ik zelfs als admin het niet kon verwijderen zonder het wachtwoord van het programma... Internet restricties zijn uitgebreid in te stellen en je kan zelfs woorden onderdrukken.

[ Voor 62% gewijzigd door Zandpad op 23-08-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX

DeX

TS geeft aan liever niet met software aan de slag te moeten? Bovendien zijn er tutorials en filmpjes over hoe je cyberpatrol uit kan schakelen. Weggegooid geld als de functionaliteit in je router ingebakken zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Ik denk dat opvoeden hier het antwoord is.
Hou je je niet aan de regels dan volgen er maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alleen kan een MAC adres ook gemakkelijk gespooft worden. Natuurlijk moet je dan wel een klein beetje technisch onderbouwd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 12:39
Zandpad schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:40:
Je antwoord vind je hier:

Cyberpatrol

Mijn ouders hadden dit programma erop staan voor 2 jaar. Zeer frustrerend omdat ik zelfs als admin het niet kon verwijderen zonder het wachtwoord van het programma... Internet restricties zijn uitgebreid in te stellen en je kan zelfs woorden onderdrukken.
Zelfs als admin is zoiets te verwijderen, al zal er een omweg gevonden worden. De uninstaller zal dan een wachtwoord vragen, maar er zijn manieren om programma's te verwijderen zonder gebruik te maken van de uninstaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08
Admiral Freebee schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:45:
Alleen kan een MAC adres ook gemakkelijk gespooft worden. Natuurlijk moet je dan wel een klein beetje technisch onderbouwd zijn :P
Mja ze kan ook een telefoon met internet jatten of bij een vriendinnetje gaan zitten. Uiteindelijk zijn dat geen redenen om dan maar niks te ondernemen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX

DeX

Admiral Freebee schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:45:
Natuurlijk, maar als je een acces-list bijhoud op je router, gun je alleen een aantal Mac Adressen toegang. Andere mac adres: huilen.
tlpeter schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:44:
Ik denk dat opvoeden hier het antwoord is.
Hou je je niet aan de regels dan volgen er maatregelen.
Yeah het lukt mij ook aardig een klas van 28 laptopleerlingen in de gaten te houden en te diciplineren. Maar man oh man wat kost dat veel tijd + moeite. Silent policing is een stuk rustgevender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ DeX: in principe is er niets mis met het installeren van beperkende software zelf, al zette ik daar mijn vraagtekens bij omdat iemand met admin rechten alles kan verwijderen (zoals Question Mark al stelt); ik las bij de reactie van Zandpad echter dat je het niet zomaar kunt verwijderen, tenzij je een specifiek wachtwoord gebruikt. Dat lijkt mij, als het inderdaad zo werkt als ik het nu voor ogen zie, best een goede optie.

@ tlpeter: dat ben ik met je eens. Ik kan me echter van de andere kant ook voorstellen dat iedereen, ook jij, vast wel eens dingen op internet gedaan/bezocht hebben waar je ouders wellicht niet volledig achter staan. Pubers...wie kent ze niet ;-)

@ iedereen met ideeën over de modem beperken: dat zou in principe ook best kunnen. Begrijp ik echter goed dat je dan iedere keer moet aangeven wanneer een bepaalde computer op internet mag, door in de software van de modem zelf te gaan 'rommelen'. Ik acht het niveau van computerkennis van de ouders in kwestie niet hoog genoeg om deze wijzigingen veilig te laten maken.

Vooralsnog lijkt het Cyberpatrol idee het handigste te zijn! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

IMHO kunnen de ouders beter het kind gaan opvoeden ipv dit soort domme acties uit te gaan halen. Moet je vooral doen, een puber beperken in z'n vrijheid, dat gaat gegarandeerd goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX

DeX

Anoniem: 176805 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:50:
@ DeX: in principe is er niets mis met het installeren van beperkende software zelf, al zette ik daar mijn vraagtekens bij omdat iemand met admin rechten alles kan verwijderen (zoals Question Mark al stelt); ik las bij de reactie van Zandpad echter dat je het niet zomaar kunt verwijderen, tenzij je een specifiek wachtwoord gebruikt. Dat lijkt mij, als het inderdaad zo werkt als ik het nu voor ogen zie, best een goede optie.

@ tlpeter: dat ben ik met je eens. Ik kan me echter van de andere kant ook voorstellen dat iedereen, ook jij, vast wel eens dingen op internet gedaan/bezocht hebben waar je ouders wellicht niet volledig achter staan. Pubers...wie kent ze niet ;-)

@ iedereen met ideeën over de modem beperken: dat zou in principe ook best kunnen. Begrijp ik echter goed dat je dan iedere keer moet aangeven wanneer een bepaalde computer op internet mag, door in de software van de modem zelf te gaan 'rommelen'. Ik acht het niveau van computerkennis van de ouders in kwestie niet hoog genoeg om deze wijzigingen veilig te laten maken.

Vooralsnog lijkt het Cyberpatrol idee het handigste te zijn! :-)
Handig wel, veilig niet. Dat is afhankelijk van jou inschattingen van de gebruiker. Kan ze een beetje googelen? Youtube Tutorials opvolgen? Word een nare klus :) . Routers configgen is niet zo lastig als je weet waar je informatie en hulp moet zoeken.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7rOcY3NdAtI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ DeX: tja, die inschatting probeer in inderdaad te maken aan de hand van de informatie die ik over de dame zelf weet. Een belangrijk aspects is dat ze technisch - met alle respect natuurlijk - totaal niet onderlegd is. Ze weet wat de meeste meiden op 14 jarige leeftijd weten over computers (iets installeren of verwijderen door het configuratiescherm gaat prima, maar een virus scan er over heen gooien wordt al lastiger....). Ik persoonlijk acht haar dus niet in staat om gericht naar tutorials te gaan zoeken of deïnstallatieprocedures te doorlopen (die ik zelf niet eens ken.. ;-) ). Het zou dus wel voldoende moeten zijn.

Hoop ik. :-)

Ik onderschat haar he? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Misschien K9 iets voor je?
Kunnen de ouders wel zien waar dochterlief gesurft heeft, maar das dan maar vette pech.

Ding zou zeer moeilijk te verwijderen zijn, heb zelfs al verhalen gehoord dat format de enige goede manier is. :)

Windows heeft trouwens ook iets gelijkaardigs: http://explore.live.com/windows-live-family-safety

Edit: K9 is blijkbaar toch makkelijk te verwijderen, maar maakt niet uit. Ouders zouden dat dan toch merken.

[ Voor 14% gewijzigd door IStealYourGun op 23-08-2010 14:08 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
DeX schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:48:
[...]

Yeah het lukt mij ook aardig een klas van 28 laptopleerlingen in de gaten te houden en te diciplineren. Maar man oh man wat kost dat veel tijd + moeite. Silent policing is een stuk rustgevender.
Dit is er maar ééntje al kunnen die best voor tien tellen :)
Anoniem: 176805 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:50:

Ook ik kan mij de andere kant voorstellen :)

Ik denk dat er gewoon een gebruiker voor de puber aangemaakt moet worden met een paar policies.
Geen admin rechten (bij installeren kunnen de ouders het wachtwoord invoeren en de regelmatig wijzigen)
Website fiteren via de router lijkt mij ook een goed idee al moet dan wel de meterkast op slot (als de router daar in staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX

DeX

Anoniem: 176805 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:03:
@ DeX: tja, die inschatting probeer in inderdaad te maken aan de hand van de informatie die ik over de dame zelf weet. Een belangrijk aspects is dat ze technisch - met alle respect natuurlijk - totaal niet onderlegd is. Ze weet wat de meeste meiden op 14 jarige leeftijd weten over computers (iets installeren of verwijderen door het configuratiescherm gaat prima, maar een virus scan er over heen gooien wordt al lastiger....). Ik persoonlijk acht haar dus niet in staat om gericht naar tutorials te gaan zoeken of deïnstallatieprocedures te doorlopen (die ik zelf niet eens ken.. ;-) ). Het zou dus wel voldoende moeten zijn.

Hoop ik. :-)

Ik onderschat haar he? :-(
Ik hoop het. Klinkt stom, maar kinderen die computers weten te misbruiken vind ik over het algemeen creatiever dan de andere. Computerkundig gezien hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Dex: tja, in dat opzicht is een uitbrekende gevangene zeker een kunstenaar? ;-)

Ik heb zojuist K9 gedownload, o.a. omdat het gratis is. Heeft iemand enig idee of (en zo ja: hoe) het internetgebruik aan de hand van een wachtwoord in te stellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX

DeX

Anoniem: 176805 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:27:
@ Dex: tja, in dat opzicht is een uitbrekende gevangene zeker een kunstenaar? ;-)

Ik heb zojuist K9 gedownload, o.a. omdat het gratis is. Heeft iemand enig idee of (en zo ja: hoe) het internetgebruik aan de hand van een wachtwoord in te stellen is?
Ach die vergelijking kun je in sommige gevallen wel maken, zijnde het niet dat we dan te maken hebben met criminaliteit in plaats van opvoeden, beschermen (:r) en begeleiden.
Pagina: 1