Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb onlangs een systeem samengesteld;

mobo: Asus p7h55-m
CPU: intel core i5-650

dit moederbord heeft 4 geheugen slots met momenteel 2 in gebruik (2x2g).
ik heb gelezen dat deze processor direct toegang heeft tot max 2 geheugenslots.

als ik mijn geheugen wil uitbreiden, wat kan ik dan het beste doen icm met deze processor?
het op maximaal 2 dimms houden of gewoon 2 dimms erbij zetten?

dank :)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:25:

ik heb gelezen dat deze processor direct toegang heeft tot max 2 geheugenslots.
Ik denk dat je bedoelt 2 geheugenkanalen, dat is wat anders dan 2 geheugenslots ;)
De cpu spreekt 2 kanalen aan, waar, per kanaal, 2 slots beschikbaar zijn.
Elk kanaal kan singlechannel, 1 DIMM in een slot, of dualchannel, 2 DIMM's in 2 sloten draaien.
Per kanaal is er 1 kleur, dus bijv. 2 zwarte zijn kanaal 1, 2 witte zijn kanaal 2, maar kijk hiervoor in je manual, want dit is per fabrikant verschillend.

Je kan gewoon 2x2GB erbij prikken, zorg er wel voor dat de tweede set vrijwel identiek is aan de eerste, anders kun je wel eens rare dingen tegen komen (BSOD's, bootloops etc).
Dat bordje kan max. 16GB verspreidt over de 4 slots hebben.

Verder, wat doe je met je PC?
Als je alleen gamed, internet en office doet, is 4GB al overkill in feite.
8GB is leuk voor foto/videobewerking, photoshop em andere geheugen horkende programma's, maar met normaal gebruik is 8GB niet echt zinvol.
Spaar dan door voor een SSD om je OS op te knallen, daar win je wel tijd mee.

[ Voor 26% gewijzigd door DaLoona op 23-08-2010 12:45 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde inderdaad geheugenkanalen :)

erg nuttige reply, dankjewel.

ik gebruik het inderdaad alleen voor gamen, office en internet. Dus ik laat het geheugen voor wat het momenteel is.

dank

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:31
Je kunt gemakkelijk kijken of je voldoende hebt met je huidige hoeveelheid. In de windows task manager kun je kijken hoe veel physical memory wordt gebruikt. Is het available memory erg laag ten opzichte van het totaal (minder dan 10% beschikbaar), dan kan het nuttig zijn extra geheugen bij te plaatsen.

Vette shit!