Improper CPU Fan Speed bij boot van nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 09:24
Ik heb een nieuwe computer gekocht via via en ik start hem op en ik krijg de foutmelding:

Improper CPU Fan Speed
Press F1 to resume.

Als ik vervolgens op F1 druk start de computer gewoon op. In de Bios wordt aangegeven dat de CPU Fan op 900 RPM draaide op 28C (CPU AMD Phenom X4 temp) en dit liep na een half uurtje idlen op naar 1400 RPM op 39C (CPU temp). Oftewel, de fan lijkt gewoon prima te werken. Maar toch een error bij boot.

Met een open computer gebeurt dit in deze volgorde:
*Filipy23 drukt computer aan*
*computer geeft 1 piep*
*fan begint licht te draaien maar stopt daarna*
*computer geeft drie piepjes en geeft de improper CPU Fan Speed waarschuwing*
*fan begint daarna gewoon op volle snelheid te draaien*
*als Filipy23 op F1 drukt start de computer gewoon op en draait als een zonnetje*

Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik vind het zeer tegenvallen dat deze computer zo is afgeleverd, maar ik weet niet 1-2-3 waar het aan zou kunnen liggen. De CPU-fan-kabel zit er gewoon goed in.

Dit zijn de (relevante onderdelen):
-AMD Phenom II X4 955 Processor
-Asus M4A78T-E moederbord
-Coolermaster Hyper TX3 cpu fan

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

had ik ook ooit met een acer pc, bleek de cpu fan op de casefan-aansluiting aangesloten te zijn. Kijk dus even of die goed is aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 23-08-2010 14:47 . Reden: typo ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kijk eens of je de fan verschillend kan instellen, dwz via "stroom geregeld"(fan met 3 kabels) of "via pulsen geregeld, pwm dus"(fan met 4 kabels).
Probeer deze 2 instellingen in je bios of zet hem op de soort fan je hebt.

Misschien heb je nog in de bios dat je de snelheid kan regelen van de fan, ligt aan de bios.