Nieuwe onkyo plotselinge harde ruis

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb sinds kort een hele nieuwe setup in mijn woonkamer. Nieuwe tv, htpc, speakers en versterker (TX-sr508). Nu heb ik het probleem dat er op bepaalde momenten harde ruis uit mijn speakers knalt (waar ik naar luisterde valt dan helemaal weg). Ik heb geprobeerd te letten op de momenten waarop dit gebeurt. Omdat ik alles pas sinds een aantal dagen draaiend heb kan ik alleen met volle zekerheid zeggen dat het gebeurd als spotify een nieuw nummer gaat draaien. Volgens mij gebeurde het laatst ook bij het veranderen van radiozender. Ik kijk ook tv via mijn htpc en daar is het nog niet bij gebeurt. Als het gebeurt kan ik de ruis laten stoppen door even een andere ingang op de onkyo in te stellen en hem vervolgens weer terug te zetten. Dan gaat het weer +/- 20 minuten goed. Ik heb gegoogled maar kon daar niets over vinden.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Omruilen

• michielvz
Zou je dat kunnen onderbouwen?

[ Voor 7% gewijzigd door michielvz op 23-08-2010 23:29 ]

• michielvz
Een tijd geleden heb ik hier een topic geopend over de problemen die ik met mijn nieuwe onkyo (TX-SR508) versterker ondervind. Daar kreeg ik weinig reacties op. Ik heb ook contact gehad met Onkyo zelf die mij aanraadde de versterker na te laten kijken. Ik heb hem opgestuurd naar de repair afdeling. Daar konden ze geen storingen reproduceren en hebben ze alleen de hdmi stekkers uit voorzorg vervangen. Na ontvangst gelijk getest en helaas, ik ervaar dezelfde storingen. Omdat niemand het tot nu toe herkende en de reparatie afdeling het niet kon reproduceren besloot ik er een filmpje van te maken. Ik stuur dit ook naar de reparatie afdeling. Aangezien ik tot op heden nog niet zo onder de indruk ben van die afdeling hoop ik dat een kundige tweaker hier iets over kan zeggen.

De klachten zijn:
- plotselinge harde ruis uit speakers bij verwisselen van geluid (op te lossen door veranderen van input kanaal)
- schakelgeluiden bij wisselen van muziek
- geen geluid bij wisselen van muziek (op te lossen door veranderen van input kanaal)

Setup:
- Mediacenter via 1,5 mtr hdmi naar onkyo (andere kabel geprobeerd = zelfde probleem)
- Onkyo via 5 mtr (hoog kwaliteit) hdmi naar tv

Het filmpje

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Waarom weet je zeker dat het je versterker is? Heb je een andere versterker aangesloten gehad die dit probleem niet had?
In je demonstratie video laat je alleen zien dat dit voorkomt vanuit je mediacenter pc welke is aangesloten via HDMI. Zoals ik de video zie, lijkt het alsof de mediacenter bij het wisselen van nummer een nieuw signaal over de HDMI kabel stuurt met als mogelijk probleem dat de synchronisatie niet goed loopt.
Mijn vraag daarom is om eerst uit te zoeken of
het de receiver is,
een combinatie tussen de de receiver en de mediapc
of de uitgang van de mediapc.

• michielvz
Ik ging er van uit dat dat het geval was omdat ik het probleem niet heb als ik de mediacenter pc direct aan de tv hang. ik vind het lastig om het op een andere manier uit te zoeken. Ik beschik niet over een tweede versterker. Ik heb wel een ander probleem met mijn mediacenter. Ik kijk er namenlijk ook tv mee. Bij de HD zenders loopt het niet altijd even soepel. Na een tijdje vertraagd het beeld en hapert het geluid. Na +/- tien seconden loopt het beeld en geluid weer goed. Ik weet nog niet of dat een hard of software probleem is. Als het hardwarematig is zou misschien het moederbord een probleem kunnen zijn (ik heb geen aparte geluids/videokaart). In dat geval kan het moederbord hier ook schuldig aan zijn. Ik bedenk me terwijl ik dit typ dat ik wel mijn pc ertussen kan hangen om te kijken of het probleem dan ook aanwezig is. Als ik het getest heb laat ik het weten. Bedankt tot zover.

[ Voor 76% gewijzigd door michielvz op 15-09-2010 19:28 ]

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Hewt filmpje verduidelijkt het verhaal wel, maar maakt eigenlijk ook duidelijk dat de receiver gewoon goed funktioneerd.
Het klikken wat je hoort is iets wat iedere moderne receiver doet. Bij ieder nieuw signaal (dus na iedere onderbreking van het signaal, zoals bij het zappen) wat digitaal binnen komt moet de receiver opnieuw bekijken wat voor signaal er precies binnenkomt en dat duurt een seconde. Schijnbaar vindt het apparaat het niet prettig dit erg vlug na elkaar te doen.

Misschien is het een optie om de HTPC via coax of optische kabel aan te sluiten op de receiver om te kijken of het dan nog steeds gebeurt?
Pagina: 1