Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:36

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik over 1 week ga verhuizen wou ik eigenlijk wel een mooi geluids systeem aanleggen in mijn kamer.
Ik heb al boxen van een oude Sony XB8AV, die doen het nog perfect dus ik hoef geen nieuwe.
Maar omdat de radio die erbij zat geen 5.1 ondersteund (alleen stereo over 5 speakers :F ) wil ik dus een leuk 5.1 recievertje kopen. Ook bedoeld om de PS3 op aan te sluiten.
Ik zelf zat te denken aan deze Sony en Pioneer:
pricewatch: Sony STR-DH500
pricewatch: Pioneer VSX-519

Nu bleek dus dat die niet Dolby True HD ed ondersteunen wat blu-ray vaak heeft.
Opzich niet zo'n groot probleem maar is het verschil merkbaar met gewoon Dolby Pro Logic enzo?
Daarvoor had ik de poineer gezien, nml deze:
pricewatch: Pioneer VSX-520-K

En wat gebruikt de PS3 voor formaten voor geluid? En kunnen die via optisch verzonde worden?

Verder wil ik niet meer geld uitgeven dan 270, de prijs voor de 520(op andere site dan).

Mvg.
Kryziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
Kryziek schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:16:
Ik heb al boxen van een oude Sony XB8AV, die doen het nog perfect dus ik hoef geen nieuwe.
Weet je zeker dat die Sony speakers gaan passen op huidige receivers? Het zal niet de eerste keer zijn dat een dergelijke set alleen uit passieve speakers bestaat. Dat is met de speakers geen probleem, maar een passieve subwoofer aansluiten op een receiver gaat soms lastig.
Kryziek schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:16:n
Maar omdat de radio die erbij zat geen 5.1 ondersteund (alleen stereo over 5 speakers :F )
Radio is maximaal 2.0 en zal ook nooit meer dan stereo worden, dus daarvoor hoef je niet een hele nieuwe receiver te kopen.
Kryziek schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:16:
Nu bleek dus dat die niet Dolby True HD ed ondersteunen wat blu-ray vaak heeft.
Opzich niet zo'n groot probleem maar is het verschil merkbaar met gewoon Dolby Pro Logic enzo?
Lees je eerst eens in als het gaat om audioformaten. Want Dolby Pro Logic is een stukje software wat van 2.0 geluid tracht 5.1 te maken. Dat is heel wat anders dan dingen als Dolby Digital of de HD tegenhanger Dolby TrueHD.
Kryziek schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:16:En wat gebruikt de PS3 voor formaten voor geluid? En kunnen die via optisch verzonde worden?
Welke formaten de PS3 ondersteunt hangt van de PS3 af die je hebt: een PS3 Slim of PS3 Fat. Maar dat is terug te vinden in de handleiding. Idem met dat optisch maximaal DTS en Dolby Digital aan kan en geen HD formaten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 23:12:
[...]

Weet je zeker dat die Sony speakers gaan passen op huidige receivers? Het zal niet de eerste keer zijn dat een dergelijke set alleen uit passieve speakers bestaat. Dat is met de speakers geen probleem, maar een passieve subwoofer aansluiten op een receiver gaat soms lastig.

Volgens mij is het een actieve subwoofer. En de aansluiting is gewoon met die rood/zwarte draadjes. (Niet die RCA maar gewoon draad met isolatie zeg maar.

[...]

Radio is maximaal 2.0 en zal ook nooit meer dan stereo worden, dus daarvoor hoef je niet een hele nieuwe receiver te kopen.

ipv radio kon ik beter "receiver" zeggen.

[...]

Lees je eerst eens in als het gaat om audioformaten. Want Dolby Pro Logic is een stukje software wat van 2.0 geluid tracht 5.1 te maken. Dat is heel wat anders dan dingen als Dolby Digital of de HD tegenhanger Dolby TrueHD.

Het gaat er vooral om dat ik met de PS3 gewoon surround heb, dus echte 5.1 en niet die 2.0 over 5 speakers. Heb ik daarbij dan die TrueHD ed voor nodig of zal optisch op de Sony al genoeg wezen?

[...]

Welke formaten de PS3 ondersteunt hangt van de PS3 af die je hebt: een PS3 Slim of PS3 Fat. Maar dat is terug te vinden in de handleiding. Idem met dat optisch maximaal DTS en Dolby Digital aan kan en geen HD formaten.
Ik heb de Slim. Maar wat ikk gezien had was veel formaten 5.1 en 7.1 enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Heeft je sub voeding nodig? Dan is ie actief.

7.1 Ga je sowieso met beide versterkers niet halen, en om eerlijk te zijn zijn er maar weinig films die hier gebruik van maken.

Met optisch ga je dus maximaal DTS halen. Voor HD audio zul je echt wat meer uit moeten geven. Optisch vanuit de PS3 geeft je dus inderdaad 5.1 audio.

Of je het verschil hoort is een tweede: ik hoor het wel, maar dan houd ik even de Blu-ray van Avatar als referentiekader aan.

[ Voor 6% gewijzigd door bram1984 op 23-08-2010 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Sorry, maar ik zit afbeeldingen van die XB8AV te bekijken, en ik zie nergens een woofer staan??

Volgens mij gaat dit niet echt werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Kryziek schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 07:15:
Het gaat er vooral om dat ik met de PS3 gewoon surround heb, dus echte 5.1 en niet die 2.0 over 5 speakers. Heb ik daarbij dan die TrueHD ed voor nodig of zal optisch op de Sony al genoeg wezen?
Wat zei Fear nou?
Lees je eerst eens in!
Als je dat had gedaan dan had je deze vraag niet hoeven stellen.

Als de PS3 het enige is dat je op de receiver wilt aansluiten dan kun je met iedere receiver die tegenwoordig te koop is al vooruit.
Zo'n beetje alle surroundreceivers hebben een optische ingang en ondersteunen DTS en Dolby technieken.
En TrueHD en DTS-HD zijn alleen nuttig bij een 7.1 receiver met evenzoveel luidsprekers (7 + subwoofer dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
bram1984 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 08:34:
Heeft je sub voeding nodig? Dan is ie actief.

7.1 Ga je sowieso met beide versterkers niet halen, en om eerlijk te zijn zijn er maar weinig films die hier gebruik van maken.

Met optisch ga je dus maximaal DTS halen. Voor HD audio zul je echt wat meer uit moeten geven. Optisch vanuit de PS3 geeft je dus inderdaad 5.1 audio.

Of je het verschil hoort is een tweede: ik hoor het wel, maar dan houd ik even de Blu-ray van Avatar als referentiekader aan.
In mij speaker (die grote) zit als het goed is een sub woofer. Dus de bass tonen kunnen gewoon naar de front speakers gestuurd worden. Ze zitten gewoon vast met die rood zwarte draadjes, geen externe voeding dus.
Dus optisch is genoeg?
centr1no schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:08:
[...]

Wat zei Fear nou?
Lees je eerst eens in!
Als je dat had gedaan dan had je deze vraag niet hoeven stellen.

Als de PS3 het enige is dat je op de receiver wilt aansluiten dan kun je met iedere receiver die tegenwoordig te koop is al vooruit.
Zo'n beetje alle surroundreceivers hebben een optische ingang en ondersteunen DTS en Dolby technieken.
En TrueHD en DTS-HD zijn alleen nuttig bij een 7.1 receiver met evenzoveel luidsprekers (7 + subwoofer dus).
Soory, ik heb echt geen tijd nu omdat ik midden in een verbouwing zit. Dus kan me niet ff rustig inlezen.

Dus als ik het goed begrijp heb ik niet eens trueHD e.d nodig?

Bedankt voor je tijd iig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Als je het meest uit je geld wil halen kun je beter een 2e handse kopen. Voor 270 euro heb je dan merken als Denon, Harman Kardon of NAD (ouder model). Als je in de toekomst goede speakers gaat kopen, heb je dan in ieder geval al een goede basis voor je set.

Al die marketingwoorden die het geluid zogenaamd beter moeten maken (bijna al die woorden met TM erboven) zijn leuk voor op de verpakking, maar het gaat toch om het basisgeluid van het apparaat. Als dat middelmatig is, wordt het door al die digitale vervormingen alleen maar slechter.

Kort door de bocht: Als het geluid niet het belangrijkste is, maar als je gewoon nieuwe snufjes wil zit je inderdaad goed met Sony en Pioneer :)

edit: Heb ff gekeken en dit is een leuke voor 150 euro. Gegarandeerd meer kwaliteit dan die modellen uit je openingspost.

[ Voor 65% gewijzigd door Mooody op 25-08-2010 09:36 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kryziek schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 07:11:
[...]

In mij speaker (die grote) zit als het goed is een sub woofer. Dus de bass tonen kunnen gewoon naar de front speakers gestuurd worden. Ze zitten gewoon vast met die rood zwarte draadjes, geen externe voeding dus.
Dus optisch is genoeg?

[...]

Soory, ik heb echt geen tijd nu omdat ik midden in een verbouwing zit. Dus kan me niet ff rustig inlezen.

Dus als ik het goed begrijp heb ik niet eens trueHD e.d nodig?
Je bedoelt toch niet dat je 2/3 weg speakers hebt en dat je de onderste speaker daarvan als subwoofer ziet he? Een subwoofer is namelijk een apparte speaker, 1 weg, die puur bass produceert. Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://images.fixya.com/O/Onkyo/177x150/23411007.JPG

Deze kun je zowel actief (er zit een stekker aan de subwoofer die dus apart in het stopcontact doet naast je receiver) of passief (er zit geen stekker aan de subwoofer en deze wordt dus gevoed voor de receiver) hebben. Hier moet je rekening mee houden bij aanschaf van een nieuwe receiver.

Optisch is genoeg, maar dan heb je geen TrueHD. Dat heb je in principe ook niet nodig en mag je ook niet verwachten met jouw budget.

Je geeft aan dat je geen tijd hebt om je in te lezen. Ik stel voor dat je eerst de verbouwing afrondt en je dan rustig begeeft in het land der speakers en receivers. Wat is het nut om nu snel een receiver te kopen die je toch pas na je verbouwing kunt gebruiken?

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Mooooody schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:31:
Als je het meest uit je geld wil halen kun je beter een 2e handse kopen. Voor 270 euro heb je dan merken als Denon, Harman Kardon of NAD (ouder model). Als je in de toekomst goede speakers gaat kopen, heb je dan in ieder geval al een goede basis voor je set.

Al die marketingwoorden die het geluid zogenaamd beter moeten maken (bijna al die woorden met TM erboven) zijn leuk voor op de verpakking, maar het gaat toch om het basisgeluid van het apparaat. Als dat middelmatig is, wordt het door al die digitale vervormingen alleen maar slechter.

Kort door de bocht: Als het geluid niet het belangrijkste is, maar als je gewoon nieuwe snufjes wil zit je inderdaad goed met Sony en Pioneer :)

edit: Heb ff gekeken en dit is een leuke voor 150 euro. Gegarandeerd meer kwaliteit dan die modellen uit je openingspost.
Die van marktplaats lijkt me eigenlijk niet echt wat. Hij kan wel goed wezen maar dan heb ik niet wat ik eigenlijk echt wil.
Ik ben ook niet heel erg precies over geluid dat ik elk verschil hoor, maar een beetje goed s voor mij goed genoeg.
Aghanim schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:41:
[...]

Je bedoelt toch niet dat je 2/3 weg speakers hebt en dat je de onderste speaker daarvan als subwoofer ziet he? Een subwoofer is namelijk een apparte speaker, 1 weg, die puur bass produceert. Zie afbeelding:

[afbeelding]

Deze kun je zowel actief (er zit een stekker aan de subwoofer die dus apart in het stopcontact doet naast je receiver) of passief (er zit geen stekker aan de subwoofer en deze wordt dus gevoed voor de receiver) hebben. Hier moet je rekening mee houden bij aanschaf van een nieuwe receiver.

Optisch is genoeg, maar dan heb je geen TrueHD. Dat heb je in principe ook niet nodig en mag je ook niet verwachten met jouw budget.

Je geeft aan dat je geen tijd hebt om je in te lezen. Ik stel voor dat je eerst de verbouwing afrondt en je dan rustig begeeft in het land der speakers en receivers. Wat is het nut om nu snel een receiver te kopen die je toch pas na je verbouwing kunt gebruiken?
Elke speaker heeft een appart draadje dus zal wel geen 2 weg of 3 weg speakers zijn.
En me subwoofer word gevoed door de reciever. Dus volgens jou passief.
Optisch is alleen nodig voor die Sony, die pakt het geluid niet van de HDMI af volgens reviews.
Met de pioneer kan ik dus wel gewoon via HDMI.

Over een weekje is voor mij de verbouwing voorbij en kan ik hopelijk mezelf beter inlezen.
Maar moet dan wel weer naar school.
En de reciever kopen duurt zowiezo nog wel een paar weken denk ik. Want me kamer is nog lang niet klaar. xD

Maarja, iedereen bedankt voor je tijd en reacties, ik ben nu al een stuk wijzer geworden. :P

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Kryziek schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:29:
Elke speaker heeft een appart draadje dus zal wel geen 2 weg of 3 weg speakers zijn.
8)7 |:(
Het zijn dus WEL 3 weg speakers.
Jip en Janneke taal.
Er gaat 1 aansluiting van 2 draadjes naar 1 zo'n grote doos.
Binnen in die doos wordt d.m.v. hoog en laag filters het geluid doorgestuurd naar de verschillende luidsprekers in die doos.
De hoge tonen gaan naar de tweeters (die kleine speakertjes bovenin), de laagste tonen naar de woofer (die grote gaten onderin) en de middelste tonen naar een midrange speaker (in het midden).
Dat noemen ze 3-weg.
De subwoofers zijn dus niet apart aan te sturen via de receiver en dus zul je met deze speakerset niet verder komen dan 5.0 (geen 5.1 dus omdat er geen apart aangestuurde subwoofer bij zit).

Dat hoeft geen probleem te zijn als de front speakers van zichzelf genoeg bas leveren (volgens mij is dat wel het geval bij deze).

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Oh, bedoelen ze dat met 3 weg speakers.. Sorry
Ik dacht dat het 2 of 3 verschillende boxen via 1 aansluitng naar de reciever of radio ging.
zoals met een computer, 2 speakers en een sub via 1 draad naar de pc.(bijv.)

Ik kan me nog ergens vana herinneren dat ik 1 tweeter heb, 1 super tweeter, 1 woofer en 1 super woofer(De bass generator zeg maar) De 1e driezitten gewoon achter gaas en die super woofer zit vooraan afgesloten en aan de achterkant 1 gat en aan de voorkant ook 1 gat.(Onder de super woofer)
Maar ze leveren genoeg bass.
Dus met de Pioneer 519 kan ik al mijn wensen vervullen?
( ik heb de sony en pioneer vergelijken in de winkel en vind de pioneer mooier. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:25
In wezen kan je met de Pioneer VSX-519 je wensen vervullen. Het enige wat je jezelf moet afvragen is of je gebruik wil gaan maken van de blu-ray geluidsstandaarden zoals Dolby TrueHD en DTS-HD. Als je dit namelijk wel wilt (je hebt immers een PS3). Dan zou ik voor een receiver gaan die dit ondersteunt.

De geluidstechnieken zijn alleen met een PS3 te verkrijgen d.m.v. de PS3 via HDMI aan de receiver aan te sluiten die dus de coderingen (Dolby TrueHD en DTS-HD) aan boord heeft.

Die keus of je dat wel of niet wilt ligt bij jou en niet bij ons, maar het is wel bepalend voor welke receiver je moet gaan.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bespreek je wensen met de verkoper van de winkel. Die kan je daarin op weg helpen. No offence, maar als je niet weet wat 2- / 3-weg speakers zijn dan lijkt me winkeladvies de beste methode om een miskoop te voorkomen. Misschien heeft de winkel zelfs nog alternatieven voor je die beter/goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Ik heb me dus ff zitten inlezen. :P
En ze zeggen dat de PS3 alles via LPCM verstuurd en dat je niet persé Dolby TrueHD en/of DTS-HD nodig hebt.
Bron: http://www.avblog.nl/dolby-truehd-vs-dts-hd-wat-is-beter/
Het staat in de reacties.
Klopt dat?

Het plan is idd om de PS3 met HMDI aan de receiver te hangen.

@XeNeRgY:
Zulke mensen vertrouw ik dus het minst. O-)
Ik hoor veel te vaak dat ze verkeerd advies geven en ze proberen ook nog wel eens een product aan te smeren dat niet zo goed verkoopt oid. EN ze zijn vaak duurder, maar dat is niet zo'n probleem. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Kryziek op 27-08-2010 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:25
Kryziek schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:59:
Ik heb me dus ff zitten inlezen. :P
En ze zeggen dat de PS3 alles via LPCM verstuurd en dat je niet persé Dolby TrueHD en/of DTS-HD nodig hebt.
Bron: http://www.avblog.nl/dolby-truehd-vs-dts-hd-wat-is-beter/
Het staat in de reacties.
Klopt dat?

Het plan is idd om de PS3 met HMDI aan de receiver te hangen.

@XeNeRgY:
Ik hoor veel te vaak dat ze verkeerd advies geven en ze proberen ook nog wel eens een product aan te smeren dat niet zo goed verkoopt oid. EN ze zijn vaak duurder, maar dat is niet zo'n probleem. :P
Gezien je antwoord heb je het nog niet helemaal begrepen. De DTS-HD en TrueHD geluidsformaten komen mee met Blu-Ray en zijn kwalitatief beter dan de standaard DTS en Dolby formaten. Laat je PS3 nu net een Blu-Ray speler bevatten. Dus je neemt genoegen met normaal DTS en Dolby TrueHD? Zo ja dan is het prima..

Zo nee dan zal je verder moeten shoppen.

Het gaat er dus om WAT je er mee wilt gaan doen. En tja als ik zelf de keus zou hebben zou ik toch het nieuwste van het nieuwste hanteren als je de kans en middelen hebt.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kryziek schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:59:

@XeNeRgY:
Dat vind ik echt onzin. Je hoort dit waarschijnlijk van mensen die iets willen kopen en zelf totaal geen verstand hebben van wat ze nu eigenlijk willen. Deze mensen doen zelf ook geen onderzoek en kopen vervolgens iets wat niet voldoet en geven de verkoper de schuld. Dat is lekker makkelijk, doen mijn ouders ook wel eens. Op de vraag: heb je dan gezegd dat je ook dit en dat wilde? Het antwoord: nee, maar dat is toch logisch?

Persoonlijk vind ik dat je zelf ook weinig inzet toont, je leest je amper in en wilt eigenlijk dat wij je zeggen wat je moet kopen ipv dat je zelf een keuze maakt. Dan kun je ons straks de schuld geven als het toch niet aan je wensen voldoet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hmm.. Ik kan idd voor het nieuwste gaan, maar dat kost weer 50 euro meer. (Die Pioneer 520.)
Ik ben nog eens gaan zoeken voor onder de 260, 5.1, HMDI en Dolby True HD en alleen deze kwam eruit:
pricewatch: Onkyo TX-SR507

Zou dat een goede alternatief wezen?
Aghanim schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:17:
[...]

Dat vind ik echt onzin. Je hoort dit waarschijnlijk van mensen die iets willen kopen en zelf totaal geen verstand hebben van wat ze nu eigenlijk willen. Deze mensen doen zelf ook geen onderzoek en kopen vervolgens iets wat niet voldoet en geven de verkoper de schuld. Dat is lekker makkelijk, doen mijn ouders ook wel eens. Op de vraag: heb je dan gezegd dat je ook dit en dat wilde? Het antwoord: nee, maar dat is toch logisch?

Persoonlijk vind ik dat je zelf ook weinig inzet toont, je leest je amper in en wilt eigenlijk dat wij je zeggen wat je moet kopen ipv dat je zelf een keuze maakt. Dan kun je ons straks de schuld geven als het toch niet aan je wensen voldoet :P
Sorry hoor, maar ik had weinig tijd.
ik heb nu denk ik de hele morgen nog om te lezen en meer.
Ik ken zelf maar weinig van geluid en receivers en daarom vraag ik jullie. Ik kan niet in 1 week van leek naar expert veranderen. :P
Ik had 's morgens net 10/15 min om hier te reageren, in die korte tijd kan ik niet ff rustig een goed stuk tekst door nemen. (Dit kan wat boos over komen maar zo bedoel ik het niet. ;) )
Ik kijk zelf echter heel goed wat zo'n apparaat allemaal kan en wat ik er mee wil, maar met sommige dingen komt er zoveel technische praat bij dat ik ff niet de kennis heb om er goed mee om te gaan.

[ Voor 67% gewijzigd door Kryziek op 27-08-2010 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:32
Kryziek schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:27:
Zou dat een goede alternatief wezen?
Ja.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Ik zit nu heel erg te twijfelen tussen deze 2:
pricewatch: Onkyo TX-SR507
pricewatch: Pioneer VSX-520-K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:32
Als ze beide kunnen wat je ervan verlangt neem je toch gewoon degene die je het mooiste vindt? Klankmatig zullen ze elkaar niet ontlopen. Dus als ze specwise voldoen en binnen het budget vallen neem je de mooiste.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1