Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote bestanden over internet versturen

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 15:16
Dag Tweakers,

Ik heb 5GB aan data dat ik graag naar een studiegenoot zou sturen. Ik ben in het bezit van een NAS (readynas NV+ Netgear). Ik heb de bestanden zowel op mijn NAS als mijn PC staan.

Ik ben gister en vandaag bezig geweest met het configureren van mijn NAS om het als FTP server te laten gedragen, zodat mijn studiegenoot middels een FTP client op mijn server in de map in kan loggen en de data te kopieren. Dat is helaas niet gelukt. Ik kom er ook niet uit.

Verder zit ik te proberen om software te laten draaien zodat mijn PC de server is en hij het direct van mijn PC kan downloaden. Maar ik krijg de juiste software niet gevonden en werkend.

Hebben jullie tips voor mij om 5GB over internet te versturen?

Wat mijn NAS betreft heb ik al portforwarding ingesteld in de router. Als ik via FlashFXP bij iemand anders thuis een verbinding met mijn NAS wil maken, zegt het programma wel dat de verbinding is geslaagd, alleen kan ik geen mappen zien.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Wordt de standaard FTP poort (21) niet geblokkeerd door je ISP ?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-11 12:24

Tjark

DON'T PANIC

Zet je FTP client eens op Passive. Dat wil nog wel eens helpen als de server achter een router zit.

*insert signature here

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:30
Rsync?? http://www.readynas.com/?page_id=193

Let op dat ftp alle gehele bestanden uitwisselt: rsync vernieuwd alleen de gewijzigde bestanden en zelfs daarvan alleen het gewijzigde gedeelte, dit is een enorme bandbreedte besparing! (heb hier 200Gb+ backups draaien op dsl met 6Mbit upload)

[ Voor 69% gewijzigd door base_ op 22-08-2010 19:02 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:06
NielsStevens schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:57:
Dag Tweakers,

Ik heb 5GB aan data dat ik graag naar een studiegenoot zou sturen. Ik ben in het bezit van een NAS (readynas NV+ Netgear). Ik heb de bestanden zowel op mijn NAS als mijn PC staan.

Ik ben gister en vandaag bezig geweest met het configureren van mijn NAS om het als FTP server te laten gedragen, zodat mijn studiegenoot middels een FTP client op mijn server in de map in kan loggen en de data te kopieren. Dat is helaas niet gelukt. Ik kom er ook niet uit.

Verder zit ik te proberen om software te laten draaien zodat mijn PC de server is en hij het direct van mijn PC kan downloaden. Maar ik krijg de juiste software niet gevonden en werkend.

Hebben jullie tips voor mij om 5GB over internet te versturen?

Wat mijn NAS betreft heb ik al portforwarding ingesteld in de router. Als ik via FlashFXP bij iemand anders thuis een verbinding met mijn NAS wil maken, zegt het programma wel dat de verbinding is geslaagd, alleen kan ik geen mappen zien.
Heeft de gebruiker wel de juiste rechten ? Is de home dir van de user wel de root van de dir die je wil laten zien?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

misschien een goed versleutelde torrent uploaden (eventueel in waardeloze delen).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 16:33
Je zou het in een Dropbox kunnen gooien, http://dropbox.com. Dat is simpel te doen, 2 account aanmaken en map delen. Mocht je het compressen zou het wellicht nog kleiner kunnen waardoor je het in het gratis account kan stoppen. Alternatief is in meerdere runs de bestanden delen.

Een directe verbinding kan je als alternatief ook nog met sommige screen sharing dingen doen, die hebben vaak wat minder last van poorten etc. maar iets als Dropbox is het meest eenvoudig.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
In dit geval zou ik of dropbox kiezen of als je echt veel opslag wilt en eigen beheer die ftp gebruiken. Waar liep je op vast? Netgear is namelijk erg handig met ftp.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

ik heb dit ooit eens gebruikt:
http://sourceforge.net/projects/file-transfer/

Werkt ook met grote bestanden, al ben ik niet helemaal overtuigd van de veiligheid van deze software, aangezien het een beetje zo'n eenmans projectje lijkt te zijn, maargoed ik ben dan ook professioneel paranoide :+

edit: moet je vaak ~5G over gaan sturen zonder dat je erzelf bij bent? Of is het meer incidenteel? Als het vaak moet, dan moet je inderdaad meer richting (s)FTP gaan denken

[ Voor 22% gewijzigd door GemengdeDrop op 22-08-2010 19:19 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
Op je ReadyNAS kan je ook via http(s) werken hé ? De persoon maak verbinding ziet een share in z'n webbrowser kan kan gewoon de spullen downloaden indien authenticatie ok.

FTP is niet altijd evident met portforwarding, je moet dan zeker passive-FTP gebruiken etc.

Gewoon op de ReadyNAS aanvinken dat je via HTTPS wilt werken en port 443 forwarden.
Indien je ISP poorten < 1024 zou blokkeren laat je forwarden van vb 8443 -> 443 intern en klaar is kees.

• Alfa
Dit is een goede 2e alternatief
jvanhambelgium schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:14:
Op je ReadyNAS kan je ook via http(s) werken hé ? De persoon maak verbinding ziet een share in z'n webbrowser kan kan gewoon de spullen downloaden indien authenticatie ok.

Gewoon op de ReadyNAS aanvinken dat je via HTTPS wilt werken en port 443 forwarden.
Indien je ISP poorten < 1024 zou blokkeren laat je forwarden van vb 8443 -> 443 intern en klaar is kees.
Dit is een goede 1e alternatief. Eens uitzoeken hoe HTTPS werkt. Vraagje:
Als ik in mijn router LANIP port forward 8443 -> 443 doe. En mijn studiegenoot gaat naar HTTP:\\WANip. Ziet hij dan de shares die ik zie als ik lokaal naar NAS ga?

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 12:06
Ik vond ooit deze website. Ik heb hem zelf nog nooit gebruikt, maar je kan het proberen...?

[ Voor 38% gewijzigd door Sjeik op 22-08-2010 19:51 ]

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

NielsStevens schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:19:
[...]

Als ik in mijn router LANIP port forward 8443 -> 443 doe. En mijn studiegenoot gaat naar HTTP:\\WANip. Ziet hij dan de shares die ik zie als ik lokaal naar NAS ga?
Hij moet natuurlijk ook het poortnummer opgeven, anders probeert-ie gewoon op 80 te connecten (ik neem aan dat je bedoelt dat hij met een browser naar je WAN IP gaat). Bovendien zul je waarschijnlijk gewoon instellen wat hij wel en niet kan zien lijkt me. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat niet in de handleiding behandeld wordt.

Overigens lijkt me FTP wel een betere oplossing (sneller ook) dan HTTPS. Het moet niet moeilijk in te stellen zijn. Als je wat meer info geeft dan 'het lukt niet', kunnen we daar in ieder geval wel iets zinnigs over zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mad Marty op 22-08-2010 20:28 ]

Rail Away!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
NielsStevens schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:19:
[...]

Dit is een goede 2e alternatief

[...]

Je kan ook gewoon HTTP gebruiken. Is minder zwaar voor je NAS qua encryptie enzo.
Dus ja, de studiegenoot doet gewoon http://jouw.ipadres:8443 en voila, als alles goed staat kan ie browser op de share en de file(s) downloaden.
Qua portmapping moet dat dan zijn 8443 -> 80 als je met gewoon HTTP wil werken. Anders bijvoorbeeld 8443 -> 443
Die 8443 mag iets anders zijn hoor, alles boven 1024 zal gemiddeld geen probleem geven met eenders welke ISP.

• Alfa
jvanhambelgium schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:32:
[...]
Je kan ook gewoon HTTP gebruiken. Is minder zwaar voor je NAS qua encryptie enzo.
Dus ja, de studiegenoot doet gewoon http://jouw.ipadres:8443 en voila, als alles goed staat kan ie browser op de share en de file(s) downloaden.
Qua portmapping moet dat dan zijn 8443 -> 80 als je met gewoon HTTP wil werken. Anders bijvoorbeeld 8443 -> 443
Die 8443 mag iets anders zijn hoor, alles boven 1024 zal gemiddeld geen probleem geven met eenders welke ISP.
Hier heb ik veel aan gehad, dit heb ik nu ingesteld. EN HET WERKT! :) yay!

Mijn router Sitecom WL342 heeft wel een kopje "port forwarding", maar daar kun je geen poorten forwarden... Dat moet bij Virtual Server. Daar kan ik inderdaad van publieke poort naar lokale poort verwijzen.

Vervolgens kan ik inderdaad middels HTTP bij mijn shares die ik geactiveerd heb. Het is me nog niet gelukt om die te beveiligen dmv user/wachtwoord combinatie. Daarom heb ik het nu even in winrar beveiligd dmv een wachtwoord. Het is nu eenmalig voor school, hierna ga ik iets stabiels opstellen met FTP. Maar zover ik nu alles geprobeerd heb, lukt het me niet. Ik vind het moeilijk. Ik kom erop terug.

Thanks allemaal!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

Rmg

NielsStevens schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:57:

Kijk of je in je ftp programma een pasv range kan opgeven, die vervolgens ook forwarden in je router :Y)

[ Voor 67% gewijzigd door Rmg op 22-08-2010 21:40 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Zoals gezegd, met Dropbox is het allemaal tien keer eenvoudiger. Er verschijnt gewoon in je 'mijn documenten' een map en alles wat je daarin staat kun je met een rechter-muis-knop-actie delen met een ander email adres. Simple as that en geen gezeik met port-forwardings etc.
referrals doen we hier niet aan. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door pasta op 31-08-2010 01:48 ]

• Alfa
smeerbartje schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:54:
Zoals gezegd, met Dropbox is het allemaal tien keer eenvoudiger. Er verschijnt gewoon in je 'mijn documenten' een map en alles wat je daarin staat kun je met een rechter-muis-knop-actie delen met een ander email adres. Simple as that en geen gezeik met port-forwardings etc.
Voor bestanden van 2GB of kleiner is dat inderdaad gemakkelijk. Maar kom je daarboven, dan moet je eerst zelf de bestanden splitted inpakken. Dan is het makkelijker als het systeem goed geconfigureerd is, zodat je overal ter wereld je spullen aan kunt.

[ Voor 1% gewijzigd door pasta op 31-08-2010 01:48 ]

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Nog een aanvullende vraag van mijn kant, ik wil met de Netgear ReadyNas NV+ ook grote bestanden gaan delen van meerdere gigabytes over de hele wereld. (kennis van mij is architect en wilt zijn grote databestanden kunnen benaderen in Japan).

Is HTTP of HTTPS veilig genoeg? Het gaat om kantoordata (dus gevoelige informatie).

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

TheVMaster

Moderator WOS
Timmeah schreef op woensdag 29 september 2010 @ 00:16:
Nog een aanvullende vraag van mijn kant, ik wil met de Netgear ReadyNas NV+ ook grote bestanden gaan delen van meerdere gigabytes over de hele wereld. (kennis van mij is architect en wilt zijn grote databestanden kunnen benaderen in Japan).

Is HTTP of HTTPS veilig genoeg? Het gaat om kantoordata (dus gevoelige informatie).
Eh...bestanden benaderen van meerdere gigabytes? Volgens mij kun je dan beter die kennis een RDP sessie laten opzetten (eventueel via WHS of SBS Server) en die tekeningen zo benaderen. Bestanden van GBytes 'even' downloaden vanuit Japan (bv. vanuit een hotelverbinding etc.) lijkt me niet garantie voor een snelle download...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https is veilig genoeg om mee te bankieren deze dagen ... zeg het maar.

http zeker niet , als architect zou ik toch een professionelere oplossing zoeken
vertel eens, hoe dik je je upload eigenlijk ?

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 29-09-2010 00:49 ]

Iperf

Pagina: 1