Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zoek een lichtsluis met een aantal speciale eisen:

- Met reflector, omdat ik maar aan een kant stroom voorhanden heb.
- Bereik van 6 meter. Moet namelijk een deur van 1 meter, 1 meter muur en een garagedeur van 3,5 meter overbruggen.
- Moet werken op 230 Volt.
- Moet een relais/schakelcontact hebben die 230 Volt kan schakelen. (komt een signaalgeverhoorn op)

En dan het belangrijkste:

- Het relais/schakelcontact moet instelbaar zijn. Als iemand door de lichtsluis rent (en de straal dus kort onderbreekt), moet het relais 2 seconde open blijven staan. Als iets of iemand de straal blijft onderbreken, dan moet het relais automatisch na 2 seconde dichtvallen.

Met Google kom ik telkens dezelfde crap tegen van Velleman of een setje met een winkelbel/gong.

Wie heeft kennis van dit spul en naar welk merk moet ik zoeken? Budget is zo'n 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

http://beveiligingswinkel...ductID/30286/Default.aspx
Zoiet? Volgens mij zit er ook gewoon een contactuitgang op, waar je een relais mee kunt schakelen. Zodoende kun je de 230v~schakelen.
Alleen dat laatste, met die 2sec. Dat zal niet gaan bij de normale sets. Waarom niet? Omdat je dan een gat in je beveiliging hebt. Je hebt dan namelijk geen terugmelding voor de werking, want zijn signaal is immers afgevallen. In dat geval zul je zelf wat moeten maken met een timerrelais.

Farnell heeft bijv. http://nl.farnell.com/ide...lectric-sensor/dp/9535926
Maar dan zit je met 2,5m. Tenzij je hoger qua prijs gaat. Wat ook niet zo vreemd is, want met een reflector moet je dus 2x7=14meter afleggen. En dus een sterke bundel hebben. Jammer dat je in dat geval dus geen spanning aan de andere zijde hebt (ook niet aan te leggen?). Anders ben je voor 45€ voor een setje van Abus klaar :)

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 22-08-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Dat met die timerrelais is ook met iets anders te combineren bedenk ik me nu:

Doorheen lopen: relais 2 seconde open, ongeacht de tijd dat de straal is onderbroken. Daarna het relais 60 seconde buiten werking stellen. Indien er toch nog een persoon of voorwerp de straal onderbreekt, dan weer 2 seconde het relais open en dan weer 60 seconde wachten.

Op die manier kan men toch nog even naar buiten lopen als er iets is vergeten, zonder het relais (en dus de zoemer) te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20

Illusion

(the art of)

Hey, zat jij niet ook in het waar-koop-je-dat topic?

Je kan bijvoorbeeld dit timer-relais gebruiken: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503089
en hem dan als DE-inschakel Wissend (impulsvormer) configureren.
Zie http://www.findernet.com/comuni/pdf/S80NL.pdf en dan pagina 6.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
2 puls geactiveerde timer-relais? 1 NO en 1 NC (normal open/closed)
1 tje voor de zoemer en 1 die de uitgang van je infrarood apparaat uitzet zodat hij niet een minuut lang kan zoemen omdat er nogsteeds iemand staat.
Met een infrarood lichtsluis apparaat.

Het kan vast beter hoor

Moet lukken bij farnell, ik heb hier van die Rail mounted timer relais, maar ik heb geen idee hoe ik die vind op farnell. En er staat ook geen merk op :p.
Iets in deze richting in ieder geval: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik zat eigenlijk aan de E3JM-10M4T-G te denken. Niet echt goedkoop, maar wel alles in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb zelf ervaring met een Telemecanique lichtsluis. Ze beginnen daar met 6 meter bereik en het is industrieel spul. http://www.besturingen.co...elemecanique_fotocel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Die schema's in de PDF's moet ik even op me in laten werken, want ik ga ervan duizelen. (is vrij pittig/ingewikkeld)

Ik zal morgen eens kijken wat de mogelijkheden zijn om spanning aan de andere kant van de deur aan te leggen, zodat ik niet met een reflector hoef te werken.

• F4T4L_3RR0R
Even een update:

Ik heb een simpele (tweedehands) lichtsluis met reflector van Telemecanique gekocht.

Daarnaast heb ik een draadloze deurbel (met 2 ontvangers) gekocht.

De drukknop zit buiten naast de deur, en parallel op het schakelaartje heb ik draadjes gesoldeerd. Het relaiscontact van de lichtsluis heb ik op deze draadjes aangesloten.

Voordeel van de draadloze deurbel:

- Hij maakt het (instelbare) geluidje af, ook als het relaiscontact heel snel sluit en weer opent.
- Als iemand de straal van de lichtsluis blijft onderbreken (een geparkeerde auto bijvoorbeeld), dan blijft de bel niet bellen.

De deurbel heeft nu dus 2 functies: lichtsluis en drukknop naast de deur.

Totale kosten van dit alles, inclusief kabelgootje, draden en doosje waarin de draden samenkomen: nog geen 100 euro.

Al met al netjes opgelost. :)

[ Voor 7% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 23-09-2010 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Leuk dat je even laat weten hoe je het uiteindelijk opgelost hebt :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-06 19:34
En 12 jaar later heeft dit topic mij geholpen!
Telemecanique met relais gevoed door beltrafo -> Honeywell bedraad-draadloos converter -> draadloze plug-in gong's. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLmpO67yAV9FfMWlZzhk2bMRnVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeqzeO9A2NgRN2ZvNvecKXKh.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1