Net trafo stuk, wat voor een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Hallo,

Ik kwam er net achter dat een trafo die wat LED-lampjes van stroom voorziet nu in 2 delen is. De lijm heeft losgelaten op de plek waar de 2 poten aan vast zitten die in het stopcontact gaan. De trafo is nogal zwaar, dus lijmen en dan weer gebruiken vind ik een ietwat eng idee.

Nu zoek ik eigenlijk een vervanger, maar mijn electrokennis is echt slecht, dus ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken. Ben wel bij Conrad wezen kijken, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. :)

Op het label van de trafo staat dit:

Model: SH-24V350IP20 (heb al gegoogled, kom alleen op Chinese sites uit ;) )
Input: 230-240V - 50 Hz (dit lijkt me logisch)
Output 24VAC 350mA 8.4VA

Het probleem is ook dat er dus een stekkertje is van de trafo naar de lampjes toe.
Het liefst wil ik dus een gelijkwaardige trafo, dat spreekt voor zich

Iemand een idee waar ik zo'n zelfde trafo kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:19
Heb je een foto van het stekertje en eventueel van de trafo?
Maakt het misschien wat makkelijker.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
h.edink, heb mijn camera hier niet, maar online heb ik deze gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.jysanhe.com/product/upimg/2009116144954223.jpg

Je ziet dus duidelijk het stekkertje aan de voorkant. De lijm heeft dus losgelaten aan de rechterkant, vlak naast de pootjes.

Kan je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07
Daar gaat het om: 24Volt wisselspanning en minimaal 350mA.
Dit is een geschikte: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2296
Je moet hem alleen nog in een fatsoenlijke behuizing stoppen en bedrading monteren. Vergeet de trekontlasting niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
@Springuin,

Ik ga hem niet zelf maken, daar heb ik de kennis en gereedschappen niet voor.

Wil gewoon een vervanger kopen als dat mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kijk eens bij kringloopwinkels; daar vind je vaak een grote bak met stekkervoedingen, waar dit soort eenvoudige dingen ook in zitten. (het is een transformator in een stekkervoeding; meer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 20:43

job

1st_Ro schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:31:
Wil gewoon een vervanger kopen als dat mogelijk is!
Dan kijk je eens op electronica sites of je een model kan vinden wat dus aan de volgende specs voldoet
24 volt
alternating current AC (wisselspanning dus)
en minimaal 350 miliampere.

Of als je geen electronica sites weet kijk je eens via google: http://www.google.nl/sear...q6jAeN_Kz6CA&ved=0CBIQpwU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Deze is geschikt, je moet er alleen even een andere stekker opzetten, namelijk deze. Voordeel is dat het wisselspanning is, dus polariteit niet uitmaakt.

Hier kan je verder nog een lijstje aan halogeen trafo's vinden, waarvan de conventionele meestal ook wisselspanning zijn. Alleen zijn deze meestal 12 volt ipv 24...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1st_Ro schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:28:
...... De lijm heeft losgelaten op de plek waar de 2 poten aan vast zitten die in het stopcontact gaan. De trafo is nogal zwaar, dus lijmen en dan weer gebruiken vind ik een ietwat eng idee.
.............
Zou je best mee kunnen vallen. Als de draadjes nog gewoon zitten zoals ze moeten zitten, is het ook echt niet meer dan lijmen en moet het vast en zeker lukken. B.v. met een goede lijm op epoxybasis (twee-compenentenlijm). Mag sneldhardende soort zijn, het lijkt me beslist het proberen waard. Ook al ben je zoals je zegt helemaal geen electroman, je verprutst er niets mee en gevaarlijk kan het ook niet zijn.
En mochten er wel draadjes los liggen en je vindt dat te moeilijk (kan me haast niet voorstellen, het zijn er maar twee), dan is het voor iemand met een maar heel klein beetje verstand van zaken, die je vast wel in de buurt hebt, heel gemakkelijk te repareren. Niet te gauw klaar staan met afdanken dus!

Edit:
Het probleem waar je tegenaanloopt is hoogstwaarschijnlijk niet eens het vinden van een vervangende trafo (mag best wat meer vermogen hebben), maar een passende stekker aan het snoertje aan de 24 V kant. En aangezien je niet wilt solderen, is lijmen van de oude toch het simpelst.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 24-08-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Techneut
Die stekker valt juist heel erg mee. Het is een philips-speaker stekker (brede platte pen en een dunne ronde pen) die ervoor misbruikt wordt. Deze zijn volop te krijgen en de losse female stekker is eigenlijk altijd als schroef-versie uitgevoerd (de draden worden in de stekker met schroefjes vastgezet, ipv gesoldeerd).

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.radiocentrum.com/media/pictures/medium/101743.jpg
*klikbaar*

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., dan valt dat dus mee. Niettemin lijkt het lijmen me, als er verder niets is gebroken, met een goede kit zeker te overwegen. Met een beetje geluk zie je er nauwelijks of niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
Ik heb al rondgezocht in de normale winkels, maar hoger dan 12V vind je ze niet.
Ik ga een poging wagen om het te lijmen, want alle verbindingen zijn nog gewoon intact. :)

En als dat niet lukt, dan ga ik online maar 's goed zoeken.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

24v ac vind je vaak in ouderwetsche kerstverlichting terug.. verder ben ik ze ook nog niet tegengekomen, ik heb meestal DC spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Snuffel even rond op www.conrad.nl die hebben een groot assortiment.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goed bedoeld, want daar is hij inderdaad te vinden. Maar is dit nog nodig? Ik dacht dat TS zou proberen de oude te lijmen. Uitstekend idee, en hij heeft nog niet aangegeven dat dit zou zijn mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:36
wisselspanning voor LED-lampjes? dit ruikt inderdaad naar led-kerstverlichting.
Het is waarschijnlijk goedkoper om een nieuwe set aan te schaffen, al dan niet met led. En indien gewenst de voeding te gebruiken / hele set vervangen.
Het Kerstverlichtingseizoen komt eraan!

http://www.kerstverlichti...rstverlichting-p-312.html

alleen ff eentje uitzoeken die het juiste vermogen levert.

;)

[ Voor 22% gewijzigd door Meester_J op 07-09-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Waarom. TS heeft hem toch al succesvol gelijmd. Kostte dus bijna helemaal niks.
Pagina: 1