Toon posts:

Laptop voor ICT

Pagina: 1
Acties:
  • 586 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe laptop nodig voor me eerste jaar ICT en volgens de school hij moet hier aan voldoen:

-Minimaal 2 uur baterij duur
-Minimaal 50 gig harde schijf (7200toeren moet)
-Minimaal 2 gig werkgeheugen

En voor mij moet hij hier aan voldoen:

-3,5kg maximaal
-scherm van 13.3 tot 16.4 inch

Alvast bedankt voor de tips ;)

Ik heb al zelf onderzocht maar ik vroeg me gewoon af wat andere me aanraden...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 16:16 ]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Doe zelf eens zoeken. Het is hier geen webwereld...

Dit is een account.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Pietjepot schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:13:
Doe zelf eens zoeken. Het is hier geen webwereld...
Tweakers Pricewatch en filteren maar! ;)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Yellowneck schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:14:
[...]
Tweakers Pricewatch en filteren maar! ;)
Ja inderdaad, dan kom je er heel makkelijk uit. Verder verwachten we dat je zelf ook wat onderzoek doet. En als je er twee hebt gevonden open dan aub geen topic van welke twee moet ik kiezen want daar zitten we ook niet op te wachten zonder goede onderbouwing.

Verder welkom op het Forum.

[ Voor 3% gewijzigd door NeoMe op 22-08-2010 16:15 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

En de onderwijsinstelling waaraan je je ICT-opleiding gaat volgen, biedt zelf geen laptop aan?

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Neem bepaalde eisen met een schepje zout. Als jij een laptop wil van 4KG gaat niemand je tegenhouden. Ook is de eis wat betreft schermgrootte onzinnig: waarom zou een 11.6" met zelfde resolutie als een 13.3" scherm niet mogen? Er past precies hetzelfde in beeld!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 19:40

painkill

Pain(k)(ill)

Gizz schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:17:
Neem bepaalde eisen met een schepje zout. Als jij een laptop wil van 4KG gaat niemand je tegenhouden. Ook is de eis wat betreft schermgrootte onzinnig: waarom zou een 11.6" met zelfde resolutie als een 13.3" scherm niet mogen? Er past precies hetzelfde in beeld!
Dat zijn eisen die hij zelf stelt ;)

Mijn SNES verzameling!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of zij. Maar je hebt gelijk :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:16
praktisch elke laptop voldoend aan die eisen.
is niks specifieks aan ?

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 18:03

bille

Don't call me Buff

Macbook pro 15inch met SSD en highres antiglare scherm upgrade, kost wat maar dan heb je wel een solide laptop die lang mee gaat.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
jterpstra schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:21:
praktisch elke laptop voldoend aan die eisen.
is niks specifieks aan ?
Ik vroeg me gewoon af wat "experts" me zouden aanraden...

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:22:
Macbook pro 15inch met SSD en highres antiglare scherm upgrade, kost wat maar dan heb je wel een solide laptop die lang mee gaat.
Bedankt, maar ik had moeten vermelden dat ik als os het liefst windows heb. Sorry.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:23:
[...]

Ik vroeg me gewoon af wat "experts" me zouden aanraden...
Experts kunnen je verder helpen, maar die verwachten wel wat inzet. Ik wil je aanraden om *LET OP* - Wat moet ik kopen eens door te nemen, want met jou topicstart kunnen we sowieso niets. Veel belangrijke informatie mist zoals je budget en de dingen die je met de laptop allemaal wil kunnen. Maar ook eisen aan accuduur etc etc. Daarbij zijn losse topics ook niet toegestaan, maar dat staat wel in het beleid waar ik naar link.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik veel belangrijker vind zijn de vragen rond hoe mission-critical het laptopgebruik is en hoeverre ben je daarvoor ingedekt.

Scholen kunnen te arm zijn om overal desktops neer te zetten en dat wordt in de marketing tot 'les op eigen laptop' vertaalt. Er zijn IT-opleidingen waar alles met de laptop gedaan wordt. Zonder laptop heb je geen cursussen, geen oefeningen en je weet niet eens of je morgen les hebt of niet. Heel leuk als je een praktijkexamen programmeren moet doen en je laptop is al 3 maanden op RMA (Toshiba wachtte op een boot met moederborden voor mij).

Laptoponderdelen kunnen gemakkelijk duurder dan 50% straatwaarde van je laptop zijn en je hebt geen alternatieven. Vandaar is 1 jaar garantie gelijk aan 1 jaar laptop gebruiken, daarna vliegt het in de kliko. 3 jaar garantie is het minimum voor een opleiding. De RMA's wil je niet langer dan 14 dagen laten duren. Bij voorkeur minder dan een week.

Laptops worden in rugzakken door boeken (als dat nog gebruikt wordt) en ringmappen met slides platgeperst. Laptops met te weinig metaal aan boord worden regelmatig omgeplooid totdat de haarscheurtjes in het moederbord de laptop gegarandeerd doet sneuvelen.

In een 'echte' IT-opleiding (bv MCT) worden laptops gemiddeld elk 2 uur naar een andere lokaal verplaatst. Dat is gemiddeld 3x zoveel slijtage als kantoorgebruikers die 's ochtends de laptop op het werk neerzetten en 's avonds de laptop mee naar huis nemen. 1 MCT-jaar is vergelijkbaar met 3 kantoorjaren en na 3 jaar is de laptop zo hard afgetuigd alsof het 9 jaar in kantoren gediend heeft. De meeste laptops moeten na anderhalf tot 2 jaar op RMA, zie het als een tweede leven aan een afgeragde wagen geven met een revisie.

Harde schijven worden volgens de groothandelaar die aan het onderwijs levert gaar gebakken omdat er geen airflow ervoor voorzien is. Dat kan je inderdaad met hdtune of een andere tool dat SMART kan uitlezen bevestigen dat harde schijven regelmatig tegen of zelfs over het absolute maximum temperatuur volgens de datasheets zitten.

Het moet niet perse de IBM/Lenovo Thinkpad degelijkheid zijn, maar je kan niet zonder 3 jaar garantie en next-business-day on-site garantie. Laptops zijn slijtagegevoelige wegwerpproducten, best kan je ze gewoon vermijden, maar als je perse eentje nodig hebt, dan moet je stevig indekken.

De designmerken (Sony Vaio, Apple MacBook,...) kan je al vermijden, je betaalt meer voor dezelfde specs en ze zijn in bv MCT-gebruik echt niet steviger. Uitvalpercentages zijn weinig beter dan de gewone merken en Acer.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 22-08-2010 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
@rapture
Heel erg bedankt voor deze informatie, hier schiet ik tenminste veel mee op.

Verwijderd

Compleet eens met rapture. Bij HP en Dell kan je voor meerdere jaren NBD kopen. Ook Accidental Damage is mogelijk (ook enkele banken bieden dat aan). Sony heeft ook NBD voor de Vaio's (zeer beperkt). Verder: de specs-eisen haalt iedere laptop wel. Noot: NBD garantie betekent overigens nog niet dat je altijd de volgende dag een werkend product hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 17:57 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nu is het aan de TS om een case study op te stellen en ons van informatie te voorzien om tot de keuze van specs, hardware,... over te gaan. Ik zou eerst in de school en in de fora/community van de opleiding informeren. Het kan gebeuren dat de studenten antwoorden dat je eigenlijk niet zoveel specs nodig hebt of ze antwoorden dat je juist meer nodig hebt. Praktische details zoals minimaal 3 USB-poorten voor muis, externe harde schijf en een derde apparaat (printer, scanner, usb stick,...) merken ze op als hun laptop een tijdje in gebruik is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@rapture: je kan ook gewoon een goedkope laptop als backup houden, of kopen als hij kapot gaat. Ook onder garantie kun je hem weken kwijt zijn en voor 250 euro heb je al verschillende netbooks die aan de voorwaarden uit de TS voldoen. Het is echt onzin om als consument je laptop in de kliko te gooien als de garantie om is, dat doen bedrijven ook niet. Alleen laten ze hem niet repareren als hij dan kapot gaat maar zetten ze er zo snel mogelijk een nieuwe neer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En als je een beetje voorzichtig bent wil een goede notebook zo tijden mee gaan. Mijn "simpele" Asus F3Sc draait na 3 jaar ngo perfect, al moet ik even de fan vervangen omdat ie gewoon overuren heeft gedraaid. Gezien een ander topic van de TS wil hij ook nog een desktop kopen: Pc Samenstellen

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Marzman schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:09:
@rapture: je kan ook gewoon een goedkope laptop als backup houden, of kopen als hij kapot gaat. Ook onder garantie kun je hem weken kwijt zijn en voor 250 euro heb je al verschillende netbooks die aan de voorwaarden uit de TS voldoen.
Niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om met het 'ik-verzeker-mezelf-wel' concept te werken.

Netbooks zijn goedkoop, maar de Intel Atom performance is zowel in processor als in intel onboard graphics te beperkt. AMD Ontario kan daarin verandering brengen met verdubbeling van processor performance en betere onboard.
Het is echt onzin om als consument je laptop in de kliko te gooien als de garantie om is, dat doen bedrijven ook niet. Alleen laten ze hem niet repareren als hij dan kapot gaat maar zetten ze er zo snel mogelijk een nieuwe neer.
Het is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je tegen een RMA aanloopt, dan wil je geen 400 euro voor een moederbord of scherm neerleggen. Alleen de kans dat een fiets zonder slot in een straat vol studentencafés gestolen wordt, is mogelijk groter.
GENETX schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:21:
En als je een beetje voorzichtig bent wil een goede notebook zo tijden mee gaan. Mijn "simpele" Asus F3Sc draait na 3 jaar ngo perfect, al moet ik even de fan vervangen omdat ie gewoon overuren heeft gedraaid. Gezien een ander topic van de TS wil hij ook nog een desktop kopen: Pc Samenstellen
Hoe intensief gebruik je de laptop? Veel studenten en ik in mijn ingenieursjaren vallen buiten het echt intensief gebruik. Ik moet per dag gemiddeld maar 1x laptop op lokatie neerzetten en terug naar huis meenemen. Nog lichtere gebruikers zijn de kamerlaptops, 1x per week naar een studentenkamer verplaatsen en 1x per week terug naar huis. En de vakantielaptops, alleen tijdens de vakantie wordt het naar huis meegenomen, anders blijft het altijd in een studentenkamer staan. Vandaar is een duidelijke case nodig.

Een desktop zorgt ook ervoor dat zijn laptop minder lang moet draaien en dat er niet dwars door de thermodynamische grenzen gegamed wordt. Laptops willen we allemaal kleiner, dunner,... hebben, maar krachtigere gpu en processor kunnen meer warmte te genereren, dan dat er plaats in de laptop is om de warmte met lucht af te voeren. Je kan eenmaal een beperkte hoeveelheid warmte per vierkante centimeter aan doorsnede (van de 'uitlaten') blazen. Verbruik moet omlaag om de warmte te drukken en accuduur op te krikken. Het budget kan tussen de laptop en desktop geschoven worden.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica