Voor een projectje voor een evenement van ons, waarvoor we een aantal zaken willen automatiseren, ben ik op zoek naar een oplossing voor onderstaand probleem:
Ik heb een databank met een aantal taken in:
Voorbeeld:
Daarnaast is er een 2e tabel, die deze koppelt aan een bepaalde schift:
Nu wil ik, door middel van een query, een overzichtje hoeveel shiften elke taak wordt uitgevoerd:
Bonnetjes: 0
Inkom: 2
Heb dit eerst geprobeerd door middel van JOINS op het scherm te krijgen. Standaard geeft dit enkel de velden weer die in beide tabellen voorkomen:
Voorbeeld:
Dit geeft enkel:
Voorbeeld 2:
Dit geeft ook enkel:
Ik vermoed dat ik ergens met een UNION moet gaan werken, maar heb geen idee meer (ondertussen al 4 jaar van de schoolbanken, en SQL maakt geen deel uit van mijn prof. takenpakket) hoe dit nu weer werkt ...
Kan iemand een voorzet geven?
Ik heb een databank met een aantal taken in:
Voorbeeld:
| TaakID | TaakOMSCHRIJVING |
| 1 | Bonnetjes |
| 2 | Inkom |
Daarnaast is er een 2e tabel, die deze koppelt aan een bepaalde schift:
| JobID | JobShift | JobTaak |
| 1 | 1 | 2 |
| 2 | 2 | 2 |
Nu wil ik, door middel van een query, een overzichtje hoeveel shiften elke taak wordt uitgevoerd:
Bonnetjes: 0
Heb dit eerst geprobeerd door middel van JOINS op het scherm te krijgen. Standaard geeft dit enkel de velden weer die in beide tabellen voorkomen:
Voorbeeld:
code:
1
| SELECT TblTaak.TaakOmschrijving, COUNT(TblJob.JobID) FROM TblTaak INNER JOIN TblJob WHERE TaakID = JobTaak; |
Dit geeft enkel:
Voorbeeld 2:
code:
1
| SELECT TblTaak.TaakOmschrijving, COUNT(TblJob.JobID) FROM TblTaak LEFT JOIN TblJob WHERE TaakID = JobTaak; |
Dit geeft ook enkel:
Ik vermoed dat ik ergens met een UNION moet gaan werken, maar heb geen idee meer (ondertussen al 4 jaar van de schoolbanken, en SQL maakt geen deel uit van mijn prof. takenpakket) hoe dit nu weer werkt ...
Kan iemand een voorzet geven?