Twee weken geleden heb ik een boete gehad voor het reizen zonder kaartje in de trein. Als student heb ik een weekend OV en reis dus doorgaans zonder kaartje, had me vergist in de dag, met de boete als gevolg
Terechte boete dus, maar daar gaat het niet over.
Nu was ik op reis naar m'n ouders om vanuit daar het vliegtuig te pakken naar Hongarije. Ik kom terug van vakantie met een brief van de NS op m'n mat. Al mopperend maak ik de brief open om te betalen, en valt m'n oog op het volgende:
Ik had op het moment van thuiskomst de verhoging nog niet binnen, en ik heb donderdag de klantenservice gebeld. Ik kreeg een chagerijnige medewerkster aan de lijn die vond dat ze 'hier toch echt geen rekening mee konden houden' toen ik uitlegde dat ik op vakantie was en met geen mogelijkheid die boete op tijd heb kunnen betalen. Wel heb ik het oorspronkelijke bedrag toen gelijk maar overgemaakt.
Gisteren vond ik dus de verhoging in de bus. Nu wil ik best die boete zelf betalen, maar die verhoging vind ik een beetje bizar gezien de korte betalingstermijn. Ik ben hier een beetje pissig over, en kan aangezien het zondag is de klantenservice niet bellen.
Mijn vraag is of een willekeurig bedrijf een absurd korte betalingstermijn kan aanhouden, en vervolgens het bedrag met meer dan 20% kan verhogen als hierin niet wordt voldaan? Of is dit iets wat alleen de NS doet? Kan hier bezwaar tegen worden gemaakt?

Nu was ik op reis naar m'n ouders om vanuit daar het vliegtuig te pakken naar Hongarije. Ik kom terug van vakantie met een brief van de NS op m'n mat. Al mopperend maak ik de brief open om te betalen, en valt m'n oog op het volgende:
Dus, maar 7 dagen na dagtekening van de brief moet het bedrag op hun rekening staan?!Wij verzoeken u het bedrag van 42,10 binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief te betalen. Als u niet binnen deze termijn betaalt, brengen wij u 10,00 administratiekosten in rekening.

Gisteren vond ik dus de verhoging in de bus. Nu wil ik best die boete zelf betalen, maar die verhoging vind ik een beetje bizar gezien de korte betalingstermijn. Ik ben hier een beetje pissig over, en kan aangezien het zondag is de klantenservice niet bellen.
Mijn vraag is of een willekeurig bedrijf een absurd korte betalingstermijn kan aanhouden, en vervolgens het bedrag met meer dan 20% kan verhogen als hierin niet wordt voldaan? Of is dit iets wat alleen de NS doet? Kan hier bezwaar tegen worden gemaakt?