Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19
Twee weken geleden heb ik een boete gehad voor het reizen zonder kaartje in de trein. Als student heb ik een weekend OV en reis dus doorgaans zonder kaartje, had me vergist in de dag, met de boete als gevolg :X Terechte boete dus, maar daar gaat het niet over.

Nu was ik op reis naar m'n ouders om vanuit daar het vliegtuig te pakken naar Hongarije. Ik kom terug van vakantie met een brief van de NS op m'n mat. Al mopperend maak ik de brief open om te betalen, en valt m'n oog op het volgende:
Wij verzoeken u het bedrag van 42,10 binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief te betalen. Als u niet binnen deze termijn betaalt, brengen wij u 10,00 administratiekosten in rekening.
Dus, maar 7 dagen na dagtekening van de brief moet het bedrag op hun rekening staan?! 8)7 Ik had op het moment van thuiskomst de verhoging nog niet binnen, en ik heb donderdag de klantenservice gebeld. Ik kreeg een chagerijnige medewerkster aan de lijn die vond dat ze 'hier toch echt geen rekening mee konden houden' toen ik uitlegde dat ik op vakantie was en met geen mogelijkheid die boete op tijd heb kunnen betalen. Wel heb ik het oorspronkelijke bedrag toen gelijk maar overgemaakt.

Gisteren vond ik dus de verhoging in de bus. Nu wil ik best die boete zelf betalen, maar die verhoging vind ik een beetje bizar gezien de korte betalingstermijn. Ik ben hier een beetje pissig over, en kan aangezien het zondag is de klantenservice niet bellen.

Mijn vraag is of een willekeurig bedrijf een absurd korte betalingstermijn kan aanhouden, en vervolgens het bedrag met meer dan 20% kan verhogen als hierin niet wordt voldaan? Of is dit iets wat alleen de NS doet? Kan hier bezwaar tegen worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

7 dagen is niet echt absurd kort imho, er zijn wel kortere termijnen. Veel incassobureau's bijvoorbeeld eisen binnen 3 dagen na dagtekening betaling.

Overigens ligt die dagtekening soms ook nog één dag in de toekomst (ivm post-verzending etc), wat dan alweer een extra dag oplevert.

En dat van die vakantie: tsja, lullig, maar als ze daar écht op ingaan kan je nu al voorspellen wat er gaat gebeuren: van de 1000 boetes zijn er dan 995 van mensen die "net op vakantie waren", en word er nooit meer wat (op tijd) betaald...

Een verhoging van 10 euro is ook zo onredelijk niet, vaak zijn die verhogingen nog wel fors hoger ook.

Zie overigens ook:
Elk bedrijf mag inderdaad zelf bepalen binnen welk termijn het geld binnen moet zijn. Dit is niet wettelijk geregeld.
Zie http://forum.www.trosrada...=41&t=49291&view=previous

Uit de Wet Personenvervoer:
5. Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet terstond betaalt, stelt de vervoerder hem in de gelegenheid deze bedragen alsnog te betalen binnen een week nadat het feit is geconstateerd. De vervoerder kan aan de reiziger een bewijs verstrekken op grond waarvan deze zijn reis kan aanvangen of voortzetten.
Bron: http://www.kpvv.nl/files_...personenvervoer-20001.doc

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-08-2010 12:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
wildhagen schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:00:
7 dagen is niet echt absurd kort imho, er zijn wel kortere termijnen. Veel incassobureau's bijvoorbeeld eisen binnen 3 dagen na dagtekening betaling.
Ik ga er even vanuit dat dit geldt bij een product, en dat je dan bewust kan afwegen of je die termijn redelijk vindt. Een boete 'krijg' je simpelweg gewoon. Er is mij niet medegedeeld dat ik binnen 7 dagen moest betalen, en ik heb nergens moeten tekenen. Als ze mij hadden medegedeeld dat dit de termijn was had ik er wellicht nog rekening mee kunnen houden.

Maar zoals je het stelt, zouden ze in principe een betalingstermijn van 1 dag kunnen aanhouden, en dan vervolgens fikse 'administratiekosten' kunnen heffen?
En dat van die vakantie: tsja, lullig, maar als ze daar écht op ingaan kan je nu al voorspellen wat er gaat gebeuren: van de 1000 boetes zijn er dan 995 van mensen die "net op vakantie waren", en word er nooit meer wat (op tijd) betaald...

Een verhoging van 10 euro is ook zo onredelijk niet, vaak zijn die verhogingen nog wel fors hoger ook.
Overigens snap ik wel dat iedereen het dan wel kan gooien op 'vakantie', maar ik kan het natuurlijk wel staven met vliegtickets, hotelovernachtingen, etc. Ik heb het bij de NS dame voorgesteld, maar die moest er niet van weten.

Dat 10tje ga ik ook niet dood van, maar ik vind het wel een beetje vreemde gang van zaken.

[ Voor 22% gewijzigd door Timorad op 22-08-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Schrijf een bezwaarbrief. Mijn persoonlijke ervaring is dat de NS redelijk coulant is.
Zeker als het je eerste boete is en je dit dus ook niet kon weten.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Normaliter is het vaak zo dat als je het orginele bedrag betaald hebt, ze die extra kosten ook gewoon laten vallen. Ik betaal die extra kosten sowieso nooit.

Bij onze energieleverancier zijn we ook soms een dag te laat met betalen (vakantieperiode of zo). Ze sturen dan echt onmiddellijk een brief met daarbij het verzoek een "boete" over te maken... nooit gedaan, niks aan't handje.

Ze kunnen het natuurlijk altijd proberen.... :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Aangezien de incasso procedure voor die 10 euro veel meer zou kosten is het een redelijke aanname dat je er nooit meer wat van hoort. Maar ze kunnen het in principe wel eisen van je dus als ze moeilijk doen moet je dat en de bijbehorende verhogingen daarover betalen.

Het is dus een gok, misschien doen ze er niet moeilijk over. Misschien krijg je nog een verhoging.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Ik vind de betalingstermijn onredelijk. Persoonlijk zou ik bellen naar de klantenservice met de mededeling dat ik het originele bedrag al overgemaakt heb en dat ik niet van plan bent om de verhoging te betalen.

Maar goed, je moet zelf bepalen of je dit risico wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

wildhagen schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:00:
Incassobureaus zijn wat mij betreft een heel ander verhaal aangezien daar doorgaans al een gefaald betaaltraject aan vooraf is gegaan. De meeste bedrijven die ik ken hanteren een betalingstermijn van tenminste 14 dagen en pas als ze na een dag of 18 niets ontvangen hebben sturen ze de eerste herinnering, eventueel met verhoging van administratiekosten. Niet meer dan redelijk, IMO. :) Ik vind zeven dagen behoorlijk kort, zeker als je kijkt hoe traag ze zelf zijn met hun "geld terug bij vertraging"-regeling. :X

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ik heb ervaring met precies jouw verhaal. Een oud-huisgenoot van mij had ook een boete gekregen, niet op tijd betaald maar wel het originele bedrag overgemaakt. Zij kreeg dus ook een verhoging binnen (10 euro). Nu zeggen sommigen dat omdat je het originele bedrag hebt betaald, ze niet achter die 10 euro aan zullen gaan. Bij haar was dat dus niet zo. Het duurde eventjes, maar ze heeft een stuk of 10 (ongemarkeerde) brieven gekregen waarin dus stond (we hebben de brieven niet opengemaakt maar netjes bewaard voor haar) dat ze moest betalen. Op een gegeven moment kwam er zelfs iemand van het incassobureau langs (voor die frekking 10 euro!). Zij woonde inmiddels al aan de andere kant van het land en we hebben haar toen eens gebeld en ze schrok best wel. Nouja, hoe het verder is afgelopen weet ik niet, zo goed was het contact niet meer. Maar dat ze die 10 euro zullen laten gaan is dus niet altijd waar! Succes in ieder geval.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wolfboy schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:45:
Aangezien de incasso procedure voor die 10 euro veel meer zou kosten is het een redelijke aanname dat je er nooit meer wat van hoort. Maar ze kunnen het in principe wel eisen van je dus als ze moeilijk doen moet je dat en de bijbehorende verhogingen daarover betalen.

Het is dus een gok, misschien doen ze er niet moeilijk over. Misschien krijg je nog een verhoging.
De NS heeft gewoon een abonnement bij een incassobureau. Dus ze kunnen daar gewoon alles naartoe schuiven en dan gaan zij er achter aan. Dat kost de NS niet meer geld per dossier.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 22-08-2010 14:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
7 dagen is een keurige termijn. Dat jij op vakantie bent is niet het probleem van de NS.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

nare man schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:11:
7 dagen is een keurige termijn. Dat jij op vakantie bent is niet het probleem van de NS.
't Is gewoon niet klantvriendelijk, zeker niet in de vakantieperiode. Zelfs al is het wettelijk, dan nog is het gewoon flauw om op je strepen te gaan staan over zoiets terwijl je klant gewoon het geld over heeft gemaakt nog voordat hij de extra administratiekosten op de mat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Aan TS: Stond er op je 'bekeuring/verbaal' niet dat er binnen 7 dagen betaald moest worden?

[ Voor 85% gewijzigd door Wolly op 22-08-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Zeven dagen is wel extreem kort. Voor hetzelfde geld ;) lig je met griep in bed. Zoals iemand hierboven al schreef, hoe lang duurt het voor je geld van hen krijgt. Maak er dan twee weken van, dan jaag je niet alle mensen die die boete willen betalen tegen je in het harnas en kun je degenen die niet betalen alsnog aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De vraag was of een bedrijf een betalingstermijn van 7 dagen mag eisen, niet of het netjes is. Schijnbaar mag het. Dus dan is de vraag wat je nu kan doen. Volgens mij heb je twee opties, afwachten en hopen dat je er nooit meer iets van hoort. Of een brief schrijven waar je om coulance vraagt.

Daarbij heb je als ik het goed begrijp niet alleen die 7 dagen de tijd. Je had ook de mogelijkheid om direct de boete te betalen aan de conducteur. Als je daar niet voor kiest weet je dus ook al enige tijd van te voren dat die boete er aan zit te komen. Die 7 dagen komen daar alleen nog maar bij.

[ Voor 33% gewijzigd door fsfikke op 22-08-2010 18:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
anandus schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:33:
Schrijf een bezwaarbrief. Mijn persoonlijke ervaring is dat de NS redelijk coulant is.
Voor die paar euro extra een bezwaarbrief? Nogal tijdverspilling imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
NMe schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:12:
[...]

't Is gewoon niet klant zwartrijdervriendelijk, zeker niet in de vakantieperiode.

...
Fixed :)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

't Is gewoon niet klantvriendelijk, zeker niet in de vakantieperiode.
Ik kan me voorstellen dat NS iets minder klantvriendelijk is tegenover degenen die een boete verschuldigd zijn, dan tegenover degenen bij wie bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een voordeelurenkaart wordt geïncasseerd.
Zelfs al is het wettelijk, dan nog is het gewoon flauw om op je strepen te gaan staan over zoiets terwijl je klant gewoon het geld over heeft gemaakt nog voordat hij de extra administratiekosten op de mat krijgt.
Tsja, de vraag of het 'flauw' is en de vraag of zeven dagen een redelijke termijn is, zijn natuurlijk verschillende aangelegenheden.

Mensen die op vakantie zijn gaan altijd piepen over te korte betalingstermijnen, ook als het een termijn van 15 of 30 dagen betreft. Dan zitten ze wel weer ergens in Thailand voor een maand en hebben ze de aanmaningen niet kunnen zien.

Wat mensen zich gewoon niet realiseren is dat op vakantie gaan voor je eigen risico komt. Je bent zelf verantwoordelijk om het thuisfront zo te organiseren dat je een beetje in de smiezen kunt houden wat er gebeurt, of dat je in elk geval op de hoogte wordt gehouden mocht er echt iets urgents voorvallen.

Om maar even een voorbeeld te geven: als jij in kort geding wordt gedagvaard (dat kan op een termijn van een week) en je bent op vakantie zodat het exploot niet aan jou in persoon kan worden betekend, dan doet de deurwaarder het exploot gewoon door de bus, en als jij dan niet komt opdagen ter zitting wordt er gewoon een verstekvonnis gewezen waarbij de vordering altijd wordt toegewezen.

[ Voor 29% gewijzigd door nare man op 23-08-2010 09:39 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

't Is gewoon niet klantvriendelijk, zeker niet in de vakantieperiode. Zelfs al is het wettelijk, dan nog is het gewoon flauw om op je strepen te gaan staan over zoiets terwijl je klant gewoon het geld over heeft gemaakt nog voordat hij de extra administratiekosten op de mat krijgt.
Het is geen 'rij met de trein en betaal binnen 30 dagen service'.

Terecht dat dit zo kort is, het is en blijft zwartrijden, met welke reden dan ook (stap dan gewoon niet in).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nare man schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:36:
[...]

Ik kan me voorstellen dat NS iets minder klantvriendelijk is tegenover degenen die een boete verschuldigd zijn, dan tegenover degenen bij wie bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een voordeelurenkaart wordt geïncasseerd.
Als de NS hetzelfde werkt als andere bedrijven dan zijn niet betalende klanten niet hun grootste prioriteit met service inderdaad :)
[...]

Tsja, de vraag of het 'flauw' is en de vraag of zeven dagen een redelijke termijn is, zijn natuurlijk verschillende aangelegenheden.

Mensen die op vakantie zijn gaan altijd piepen over te korte betalingstermijnen, ook als het een termijn van 15 of 30 dagen betreft. Dan zitten ze wel weer ergens in Thailand voor een maand en hebben ze de aanmaningen niet kunnen zien.

Wat mensen zich gewoon niet realiseren is dat op vakantie gaan voor je eigen risico komt. Je bent zelf verantwoordelijk om het thuisfront zo te organiseren dat je een beetje in de smiezen kunt houden wat er gebeurt, of dat je in elk geval op de hoogte wordt gehouden mocht er echt iets urgents voorvallen.
Dat is inderdaad je eigen risico. Sommige mensen gaan 5 weken op vakantie, daar kun je als bedrijf geen rekening mee houden. Bovendien is juli/augustus vaak alleen de vakantiemaand voor mensen met schoolgaande kinderen (en bouwvakkers en nog wat groepen natuurlijk, maar er zijn genoeg mensen die op andere maanden op vakantie gaan)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Laatst online: 06-07 20:57
anandus schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:33:
ThomasB schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 06:17:
[...]

Voor die paar euro extra een bezwaarbrief? Nogal tijdverspilling imo.
Helemaal met anadus eens. Ik had laatst een boete omdat ik voor negen uur reisde terwijl mijn OV geen korting gaf voor 9 uur (wel een kortingskaartje gekocht). Conducteur mij aangeraden om brief te schrijven omdat je eenmaal per jaar een boete terug kunt vragen. Heb dit gedaan, en nog geen 3 weken later had ik het geld alweer terug (zowel de 35 euro boete, als het extra kaartje van 20 euro, dus heb alsnog alleen het kortingskaartje betaald :+ ).

Dusja als jij 55 euro voor een briefje schrijven tijdsverspilling vind ThomasB vind ik het best, maar ik vind 55 euro voor 15 minuten brief schrijven best winstgevend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb er dit jaar ook één gehad. Verwachten ze dat je binnen 7 dagen betaald, en hadden die lolbroeken zogenaamd hem op een feestdag verstuurd (een maandag), hij was hier dus pas woensdag binnen, dus dan heb je echt nog maar een paar werkdagen.

Maar daar komt dan bij, ik was het er niet mee eens en heb dus geklaagd, daar hebben ze dan ineens een termijn van twee weken voor ze zeggen te reageren (maak daar maar drie weken van). Maar goed, reden waarom ik het er mee oneens was hebben ze redelijk genegeerd omdat je blijkbaar als student 1x per jaar zwart mag rijden, dus hebben ze de boete weggestreept. (Al hadden ze dat natuurlijk ook zelf in hun systeem kunnen zien en mij nooit die boete in eerste plaats geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Laatst online: 13:56
furby-killer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:50:
Maar goed, reden waarom ik het er mee oneens was hebben ze redelijk genegeerd omdat je blijkbaar als student 1x per jaar zwart mag rijden, dus hebben ze de boete weggestreept. (Al hadden ze dat natuurlijk ook zelf in hun systeem kunnen zien en mij nooit die boete in eerste plaats geven).
:? :? Zwart rijden is gewoon diefstal. Ik snap dat het onderwijs tegenwoordig niet meer zo geweldig is maar volgens mij leert men nog wel steeds lezen. En overal word duidelijk aangegeven wanneer je wel of niet met je kaart kunt reizen.

Dat er studenten zijn die nogal laks zijn en dus niet even nadenken is nog geen reden voor de NS om dan maar coulant te zijn. Wat mij betreft nemen ze de kaart in omdat blijkt dat er niet mee omgegaan kan worden.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hugo schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:58:
...Zwart rijden is gewoon diefstal....
OM meerdere redenen kan je dat zo totaal niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
begintmeta schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:00:
[...]

Bewust zwart rijden dan. (Bewust is dan ook vergeten of niet weten wanneer je kaart geldig is)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

furby-killer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:50:
Ik heb er dit jaar ook één gehad. Verwachten ze dat je binnen 7 dagen betaald, en hadden die lolbroeken zogenaamd hem op een feestdag verstuurd (een maandag), hij was hier dus pas woensdag binnen, dus dan heb je echt nog maar een paar werkdagen.

Maar daar komt dan bij, ik was het er niet mee eens en heb dus geklaagd, daar hebben ze dan ineens een termijn van twee weken voor ze zeggen te reageren (maak daar maar drie weken van). Maar goed, reden waarom ik het er mee oneens was hebben ze redelijk genegeerd omdat je blijkbaar als student 1x per jaar zwart mag rijden, dus hebben ze de boete weggestreept. (Al hadden ze dat natuurlijk ook zelf in hun systeem kunnen zien en mij nooit die boete in eerste plaats geven).
Je mag niet een keer per jaar zwart rijden, je mag een keer per jaar je ov vergeten. Je krijgt ook geen boete voor zwartrijden, maar je koopt een kaartje met administratieve opslag. Het komt op hetzelfde neer, maar de NS noemt het eigenlijk geen boete.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toch had het niks met OV vergeten te maken (enkel met NS/duo de regels een week voor een feestdag wijzigen en nog geen eens overal wijzigen), en heb ik gewoon het boete bedrag teruggekregen.

Als daardoor zwart rijden dan diefstal is, dan is halverwege een jaar vlak voor de feestdag de regels wijzigen ook niet helemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hugo schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:05:
[...]

Bewust zwart rijden dan. (Bewust is dan ook vergeten of niet weten wanneer je kaart geldig is)
Iets vergeten is per definitie iets dat je onbewust doet. ;) Je stelt het dus wel erg zwart-wit. Ik heb geen cijfers maar ik wed dat een zeer substantieel deel van de beboete mensen in de trein daadwerkelijk écht een abonnement heeft maar ofwel het ding thuis heeft laten liggen, ofwel vergeten is dat die niet geldig is op de dag dat hij zomaar in de trein is gestapt. Dat zijn dus gewoon klanten die het goed bedoelen maar een dom foutje hebben gemaakt. Juist die klanten jaag je zo onnodig tegen je in het harnas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
NMe schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:23:
[...]

Iets vergeten is per definitie iets dat je onbewust doet. ;) Je stelt het dus wel erg zwart-wit. Ik heb geen cijfers maar ik wed dat een zeer substantieel deel van de beboete mensen in de trein daadwerkelijk écht een abonnement heeft maar ofwel het ding thuis heeft laten liggen, ofwel vergeten is dat die niet geldig is op de dag dat hij zomaar in de trein is gestapt. Dat zijn dus gewoon klanten die het goed bedoelen maar een dom foutje hebben gemaakt. Juist die klanten jaag je zo onnodig tegen je in het harnas.
Inderdaad stelde ik het iets te zwart/wit. Met vergeten bedoelde ik overigens niet dat de pas nog thuis ligt maar dat men 'vergeten' is wanneer men wel/niet mag reizen met de pas.

Als je de pas vergeten bent mee te nemen dan is het inderdaad goed dat de NS daar coulant in is. Vraag me echter af hoe het is als straks de ov-chip overal ingevoerd is? Kan je dan ook het perron niet meer opkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kon je niet direct bij de conducteur betalen dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 24-08-2010 07:15 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Hugo schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:58:
[...]

:? :? Zwart rijden is gewoon diefstal.
Diefstal? Van wat dan? :P

Ik bedenk me net dat ik ook zoiets heb meegemaakt als de TS. Ik had als student bewust geen kaartje gekocht omdat ik ervan was overtuigd dat mijn OV-kaart al geldig was (toen had je nog niet het gel*l met de chipkaart gelukkig :D). Gelukkig was de conducteur een normaal figuur die mij met een waarschuwing liet gaan, nadat ik mijn excuses aanbood en heb heilig beloofde om voortaan maar wat beter te kijken wanneer de studentenkaart geldig werd. Voor mij was het vanzelfsprekend: ik ga naar school, dus ik reis met een studentenkaart. Blijkt dus niet zo te werken. :P

Conducteurs zijn net BOA's. Gewoon aardig tegen doen en dan doen ze aardig terug. Ze kunnen aardig vervelend worden (ze mogen je zelfs staande houden AFAIK) als je niet aardig doet :).

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 24-08-2010 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:04:...Conducteurs zijn net BOA's. Gewoon aardig tegen doen en dan doen ze aardig terug. Ze kunnen aardig vervelend worden (...) als je niet aardig doet :).
Eigenlijk net mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ook al is het technisch prima in orde dit zo te doen vanuit de NS, zal de soep niet zo heet gegeten worden. Als je de verhoging net binnenhebt en je betaalt nu gewoon het origineel heb je 99% kans dat het daarmee klaar is. Ik lees dat je hem zaterdag hebt gehad - gewoon vandaag overmaken, dat zal nog wel lukken. Ga in ieder geval niet wachten met dat bedrag omdat je het eerst wil uitzoeken wb de verhoging, da's het stomste wat je kan doen.

De moeite die het kost voor ze om aan te gaan tonen dat de betaling niet al onderweg was, en daar een zaak van te maken is het niet waard. Hoofdreden om dit soort termijnen te hanteren is de druk erop te houden dat mensen vlot betalen. Als je het vandaag overmaakt, hebben ze dat doel bereikt - zeker als je het vergelijkt met een 10-15 jaar geleden waar het soms maanden kon duren voor een paar aanmaningen eruitgingen. Het is min of meer standaard geworden er bovenop te zitten tegenwoordig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 24-08-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Yalopa schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:04:
Kon je niet direct bij de conducteur betalen dan?
Er is hierover door de conducteur niets gezegd, maar ik heb het ook niet expliciet gevaagd. Had er op dat moment eigenlijk niet aan gedacht (en natuurlijk wist ik ook niet dat de betalingstermijn 7 dagen was).

Ondertussen heb ik iemand van de klantenservice aan de lijn gekregen, en ondanks dat ik wel een nieuwe aanmaning heb gekregen, is de boete uit het systeem verdwenen :) Had uiteraard al onmiddelijk bij het lezen van de brief het bedrag overgemaakt. Blijkbaar namen ze hier genoegen mee.

Toch snap ik niet helemaal dat de termijn 7 dagen is. Als ze de termijn naar 30 dagen getild hadden krijgen ze hun geld ook wel, alleen echter zonder klanten tegen hen in het harnas te jagen (op internet staat het vol met berichten hierover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap het niet helemaal.
Timorad schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 11:41:
Wel heb ik het oorspronkelijke bedrag toen gelijk maar overgemaakt.
En
Nu wil ik best die boete zelf betalen, maar die verhoging vind ik een beetje bizar
Heb je de boete (zonder verhoging) nou meteen al betaald of niet? Zo ja, staat er in die vervolgbrief over de ophoging niet iets van "mocht uw betaling deze brief hebben gekruisd, dan kunt u deze brief als onverzonden beschouwen"? Als dat ook een ja is, dan lijkt het me sowieso zo klaar als een klontje :)

.edit: doh
Timorad schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:25:
Ondertussen heb ik iemand van de klantenservice aan de lijn gekregen, en ondanks dat ik wel een nieuwe aanmaning heb gekregen, is de boete uit het systeem verdwenen :) Had uiteraard al onmiddelijk bij het lezen van de brief het bedrag overgemaakt. Blijkbaar namen ze hier genoegen mee.
Mooi zo :)

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2010 14:53 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:04:
[...]

Conducteurs zijn net BOA's. Gewoon aardig tegen doen en dan doen ze aardig terug. Ze kunnen aardig vervelend worden (ze mogen je zelfs staande houden AFAIK) als je niet aardig doet :).
Sommige conducteurs zijn ook BOA's. Hoofdconducteurs bij mijn weten in elk geval wel. :)

[ Voor 12% gewijzigd door NMe op 25-08-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Gewoon die verhoging niet betalen.. een incassobureau van NS stuur je misschien een briefje, maar ze gaan het ECHT niet voor de rechter laten komen want alleen al griffiekosten zijn veel te hoog.

Gewoon negeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jimbo123 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 14:39:
Gewoon die verhoging niet betalen.. een incassobureau van NS stuur je misschien een briefje, maar ze gaan het ECHT niet voor de rechter laten komen want alleen al griffiekosten zijn veel te hoog.

Gewoon negeren dus.
1) Drie posts boven je staat dat het probleem al opgelost is en de boete uit het systeem is gehaald. 2) Lees fsfikke in "Betalingstermijn boete NS" even voordat je iemand het advies geeft om iets te doen wat puur wettelijk gezien niet correct is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 14:56
begintmeta schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:00:
[...]

Ok, anders dan: zwart rijden is misgelopen inkomsten. Maar het blijft diefstal uit de portemonnee van de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Vinnienerd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:28:
[...]

Ok, anders dan: zwart rijden is misgelopen inkomsten. Maar het blijft diefstal uit de portemonnee van de NS.
Daarnaast is het unfair tegenover de mensen die wel betalen doordat de kosten van de NS dan door een kleinere groep moet worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

7 dagen is inderdaad wel kort, dit omdat de NS een vervoerder is voor reizigers. Hieronder verstaan we dus mensen die ergens naar toe gaan, en daar mogelijk even verblijven. Dan is het onredelijk om binnen 7 dagen geld te eisen. Dit omdat je de meeste boetes ook niet direct mag betalen.
Pagina: 1