Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372113

Topicstarter
Hallo,

Omdat mijn laptop vol zit met virussen (zo had de reperateur uitgevonden)
heb ik ubuntu geinstalleerd op een externe harde schijf.
Vanaf daar wilde ik mijn windows bestanden scannen en clean overzetten op dezelfde "E" schijf.
Wanneer dit is gebeurt kan ik C: formatteren en windows opnieuw installeren en alles in oude staat herstellen zonder bestandsverlies.
Dat is het plan.

Nu ben ik (voor een beginneling) al redelijk ver in dit proces.
Ik heb Avast in Ubuntu laten draaien, en die heeft, zo lijkt het in de log, inderdaad virussen gevonden.
Maar wanneer ik deze wil repareren, deleten of naar "chest"wil verwijderen krijgt hij altijd deze error :

"Couldn't delete file "etc/virusnaam" details>>
Engine : no such file or directory

En nu sluit ik net deze log en krijg ik als scan resultaat te zien dat hij heeft gescand en 0 infected files heeft gevonden.
Ik heb avast gestard met een icoontje in de map waar het is uitgepakt. Op websites lees ik echter dat het gebruikelijk is dit met een soort "CMD" procedure te doen, waarvan ik de naam even kwijt ben.
Omdat ik ubuntu niet ken kloot ik een beetje aan waardoor het uiteindelijk wel lukt, maar moet het persee via deze weg ? Heeft iemand enig idee of dit laatst genoemde ook het probleem is(wat ik me niet voor kon stellen,omdat hij via het icoontje wel heeft gescand), of zo niet wat het wel zou kunnen zijn?

Ik draai Ubuntu 10.04 LTS en Avast linux home edition 1.3.0.
Alvast bedankt !
Thijs

ps. Ik heb mijn post zo compleet maar compact mogelijk proberen te houden.
Vanwege de 1e keer zou het best kunnen dat ik iets vergeet, dan hoor ik 't graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand 'n idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:55

ResuCigam

BOFH

Ik zou het zelf andersom doen: eerst gewoon je bestanden die je wilt bewaren op een aparte schijf zetten. Dan windows opnieuw installeren + virusscanner en daarna je schijf met bestanden er weer aanhangen en die grondig vanuit windows laten scannen voor je de bestanden weer terugzet.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:33
Met ^^

Als je het eerst uitzoekt scheelt het ook in bestanden die nutteloos gescand moeten worden.

Ik gebruik in linux altijd clamav.

sudo aptitude install clamav
clamscan --log=~/logfile.txt --recursive --bell --remove=yes (of --move=~/infectedfiles/) -vv SCANFOLDER (bijv /media/hd/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Resu,

Die optie had ik overwogen maar ik was bang dat het mijn systeem lam zou leggen voordat ik het fatsoenlijk zou kunnen repareren (de quote "vol met virussen" van de computerman jaagde me angst aan.) Het is n stuk makkelijker dus als het kan is het handig.

Bassie, die "code", waar voer ik die in? ik heb totaal geen verstand van linux.

bedankt voor de reactie :) thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Die dingen wil je in een terminal invoeren. Sudo vraagt om je wachtwoord en draait dan het programma (in dit geval dus "aptitude") met root-rechten.

Ik geloof dat standaard onder Ubuntu de terminal onder Applications > Accessoires verstopt zit (voorbehoudje: draai een andere distro en gnome start standaard een terminal voor me; hoe dan ook staat 'ie toch wel in het menu).

Edit: De beste vergelijking - maar die maakte je zelf geloof ik ook al - is die met een ouwe DOS-prompt (cmd onder hedendaagse Windowsversies). Het tweede commando dat bassie je geeft is de daadwerkelijke virusscanner, die je net als vrijwel elk programma op de commandline door middel van --option=value argumenten meegeeft (vgl. je DOS-prompt: waar je daar bijv. /o gebruikt, is hier -o de standaard.)

[ Voor 34% gewijzigd door G33rt op 24-08-2010 01:08 ]

Pagina: 1