Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
https://help.ubuntu.com/10.04/keeping-safe/C/index.html
Kan zeker geen kwaad om die documentatie door te nemen. Ufw is de firewall die de eenvoudigste frontend biedt voor iptables.
Dat is afhankelijk hoe hij het OS gebruikt. Stel in een netwerk met windowsmachines, dan zou ik wel graag een firewall / virusbeveiliging willen hebben. Ook op mijn Ubuntu-bak. (niet om linux te beschermen, maar om virussen nog beter te signaleren en identificeren).OK13 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:17:
Verder snap ik niet waar hij zich druk om maakt, een virus op ubuntu zal niet zo snel voorkomen.
[ Voor 51% gewijzigd door DAzN op 22-08-2010 10:19 ]
Zal er vanavond is mee aan de slag gaan. alvast bedankt voor de reacties.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En om dan inhoudelijk hierop te reageren, zou ik in de repo eens naar ClamTK Virus scanner zoeken.
[ Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 27-08-2010 13:10 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
dus zal de haast wel meevallen.
Ik heb in elk geval weer iemand van Wxp naar Ubuntu geholpen. in 9.04 weet ik dat je het zelf kon activeren.
Mvg,
Fred
Virusscanner kun je installeren, deze loopt toch niet met opstarten, en je kunt dan windows software scannen indien nodig.
Wat ik wel zou installeren in firefox is addon: adblock en noscript.
Maar voor de desktop heb je in principe geen firewall nodig.
http://security.nl/artike...k_tegen_Clickjacking.html
De reden was dat mensen bang waren dat ik besmette files op het netwerk zou brengen. Een linux wordt zelf niet snel geinfecteerd, maar kan wel besmettingen doorgeven.
En sowieso, wat is er nu aan virussen beschikbaar voor Ubuntu?
_@/'
Maar daarvoor heeft hij wel een services nodigt die voor de verspreiding zorgt. Zoals een emailclient of een samba of ftpshare maar dan nog zal de gebruiker zelf het virus nog moeten uitvoeren op zijn windowsbak.Sir Isaac schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:24:
Een linux wordt zelf niet snel geinfecteerd, maar kan wel besmettingen doorgeven.
Maar het kan ook komen door een exploit aan de windows kant dan hoeft dit niet meer.
And this !! Is to go even further beyond!!!
Ja GUFW is the way to go. Heel simpel, maar heel effectief.mcDavid schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:35:
ufw is inderdaad de standaard firewall van ubuntu, en gufw is een configuratietooltje daarvoor (te installeren uit de repositories).
Maar voor de desktop heb je in principe geen firewall nodig.
Coïtus ergo sum
Of gewoon een usb sticky waarmee je besmette files op het (bedrijfs)netwerk zet. Dat virussen gebruik maken van exploits voor windows betekent niet dat je als (linux)client niet je best hoeft te doen dit te voorkomen.lamko schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:57:
[...]
Maar daarvoor heeft hij wel een services nodigt die voor de verspreiding zorgt. Zoals een emailclient of een samba of ftpshare maar dan nog zal de gebruiker zelf het virus nog moeten uitvoeren op zijn windowsbak.
Maar het kan ook komen door een exploit aan de windows kant dan hoeft dit niet meer.
Een virusscanner zet meer zoden aan de dijk maar onthou dat deze in Linux standaard niet on-guard werken, maar on-demand.