Firewall in 10.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
Ik heb pas voor een kennis Ubuntu 10.04 geïnstalleerd voor een gem. pc gebruiker.
Maar hij is zo bang voor virus etc, nu was ik even aan het kijken maar ik kan niet zo 1-2-3 een FW vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik op 10.04 de Firewall kan aanzetten resp. instellen.

Alvast bedankt Mvg,

Fred

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Kijk eens in Ubuntu sofware center. Daar kun je genoeg software vinden. Ook vast wel een firewall. Verder snap ik niet waar hij zich druk om maakt, een virus op ubuntu zal niet zo snel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die had je eenvoudig hier kunnen vinden:

https://help.ubuntu.com/10.04/keeping-safe/C/index.html

Kan zeker geen kwaad om die documentatie door te nemen. Ufw is de firewall die de eenvoudigste frontend biedt voor iptables.
OK13 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:17:
Verder snap ik niet waar hij zich druk om maakt, een virus op ubuntu zal niet zo snel voorkomen.
Dat is afhankelijk hoe hij het OS gebruikt. Stel in een netwerk met windowsmachines, dan zou ik wel graag een firewall / virusbeveiliging willen hebben. Ook op mijn Ubuntu-bak. (niet om linux te beschermen, maar om virussen nog beter te signaleren en identificeren).

[ Voor 51% gewijzigd door DAzN op 22-08-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
Ach je weet wel, in XP willen ze ook van alles beschermen, en nu in een OS die niet bekend is, vertrouwt men niet alles.

Zal er vanavond is mee aan de slag gaan. alvast bedankt voor de reacties.

;) Fred

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:39

arie_papa

Running on Ubuntu

Als meneer bang is voor virussen, zou ik eerder een virusscanner op die pc zetten dan een firewall.

En om dan inhoudelijk hierop te reageren, zou ik in de repo eens naar ClamTK Virus scanner zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 27-08-2010 13:10 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
ufw is vlgs mij al geinstalleerd, alleen niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, en de eigenaar van de pc meld zich ook niet.
dus zal de haast wel meevallen.

Ik heb in elk geval weer iemand van Wxp naar Ubuntu geholpen. in 9.04 weet ik dat je het zelf kon activeren.

Mvg,

Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
Firewall en virusscanner is niet nodig bij normaal gebruik.
Virusscanner kun je installeren, deze loopt toch niet met opstarten, en je kunt dan windows software scannen indien nodig.

Wat ik wel zou installeren in firefox is addon: adblock en noscript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
noscript lijkt me wat overdreven voor een normaal pc gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ufw is inderdaad de standaard firewall van ubuntu, en gufw is een configuratietooltje daarvoor (te installeren uit de repositories).

Maar voor de desktop heb je in principe geen firewall nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb laatst iets ClamAV met nautilus-clamscan geinstalleerd. Met een rechtermuisklik kun je een file of directory laten scannen vanuit nautilus, de file manager. Helaas werkt het niet vlekkeloos, maar een volgende versie zou dit wel eens de handigste manier zijn om files te scannen.
De reden was dat mensen bang waren dat ik besmette files op het netwerk zou brengen. Een linux wordt zelf niet snel geinfecteerd, maar kan wel besmettingen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 22:28
In plaats van bang ervoor zijn kan hij beter opletten wat hij binnen haalt... Een virusscanner is in principe nergens voor nodig, als je maar op let wat je doet en waar je het vandaan haalt.

En sowieso, wat is er nu aan virussen beschikbaar voor Ubuntu?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Sir Isaac schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:24:
Een linux wordt zelf niet snel geinfecteerd, maar kan wel besmettingen doorgeven.
Maar daarvoor heeft hij wel een services nodigt die voor de verspreiding zorgt. Zoals een emailclient of een samba of ftpshare maar dan nog zal de gebruiker zelf het virus nog moeten uitvoeren op zijn windowsbak.
Maar het kan ook komen door een exploit aan de windows kant dan hoeft dit niet meer.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
mcDavid schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:35:
ufw is inderdaad de standaard firewall van ubuntu, en gufw is een configuratietooltje daarvoor (te installeren uit de repositories).

Maar voor de desktop heb je in principe geen firewall nodig.
Ja GUFW is the way to go. Heel simpel, maar heel effectief.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
lamko schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:57:
[...]
Maar daarvoor heeft hij wel een services nodigt die voor de verspreiding zorgt. Zoals een emailclient of een samba of ftpshare maar dan nog zal de gebruiker zelf het virus nog moeten uitvoeren op zijn windowsbak.
Maar het kan ook komen door een exploit aan de windows kant dan hoeft dit niet meer.
Of gewoon een usb sticky waarmee je besmette files op het (bedrijfs)netwerk zet. Dat virussen gebruik maken van exploits voor windows betekent niet dat je als (linux)client niet je best hoeft te doen dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Een firewall is in principe niet eens nodig voor een normale Ubuntu Desktop installatie. De theorie er achter is dat een normale installatie geen netwerk services heeft. Daarom staat UFW standaard wel geinstalleerd maar niet aan.

Een virusscanner zet meer zoden aan de dijk maar onthou dat deze in Linux standaard niet on-guard werken, maar on-demand.
Pagina: 1