Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De stapels DVDs (ja, legaal) rijzen bij mij de kasten uit, ondanks dat ik al opbergsystemen heb waarbij er eigenlijk alleen de schijf overblijft (hoesjes liggen in een doos, doosjes (voor zover standaard) verkocht aan mensen die er meer mee konden). Nu had ik al gezocht naar nog meer van die opbergsystemen - er is nog een dealer voor exact hetzelfde systeem - maar eigenlijk ben ik ook gek om die boel hier nog steeds op schijfjes te houden als ik de collectie ook op een stel HDDs kan zetten (zelf kopiëren dan wel de vooralsnog legale download route) en de schijven ook naar een storage unit/zolder te verhuizen. De voordelen hoef ik hier vast niet op te noemen.

Komt wel de vraag.. hoe zet ik die boel een beetje flexibel op HDDs? Ik heb al een WD MyBook Mirror edition (1TB RAID-1) voor m'n backups van allerlei belangrijke data - maar eigenlijk is dat overkill; het neemt een hoop ruimte in beslag, ik hoef niet alles 1:1 op 2 schijven te hebben, en ik zit vast aan een beperkte selectie HDDs ivm de RAID controller. Kan ik wel een Drobo nemen om qua HDDs flexibeler te zijn maar die is nou ook niet bepaald goedkoop en blijft overkill.

Toen zag ik een van de Sharkoon Quickport Duos staan. In principe leek me dat ideaal. Twee HDDs kunnen er gewoon ingeslot worden en als aparte schijven worden aangesproken, moet iets van Schijf 1 naar Schijf 2 dan kan dat makkelijk, uitbreiden met welke HDD dan ook (zo lang die maar SATA is) kan ook zonder problemen, als ik de HDDs niet gebruik dan kunnen ze gewoon in wat goedkope sleeves en in een archieflade, de schijven staan er los in dus komt er ook minder koeling bij kijken dan bij een enclosure, en bovendien zijn er modellen met eSATA of USB 3.0, dus ook nog eens klaar voor de (voorzienbare) toekomst.

"Nou, dan koop je 'm toch?" is dan een logische rhetorische vraag... maar dan nu eindelijk mijn vraag: zijn er nog meer van dat soort systemen? De pricewatch lijkt er niet op gebouwd te zijn hoeveel schijven dit soort dingen kunnen bevatten (geen filter voor; sowieso staat de Sharkoon onder 2.5" terwijl die ook 3.5" aan kan) en hoewel 'Duo' dan nog enigszins indicatief was, kom ik met een rits modelnummer/lettercombinaties niet zo ver.
Op zich kan ik ze wel allemaal wel bij langs (duurt een avondje), maar als jullie zo 1-2-3 nog alternatieven kennen, ook buiten de Pricewatch producten, dan zie ik die hier graag in replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Ik gebruik zo'n SharkoonQuickport Pro, geen duo, maar de pro versie, al jaren.
Van de eerste dag dat hij uitkwam toen al in backorder besteld.
Gaat lekker snel via eSata.
En je kan alle Sata schijven erin steken, klein (laptopschijven) van 2.5 en grote van 3.5 inch
Heel handig idd voor een databank.

Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/quickporta.jpg

Ik heb zo schijven voor mulitimedia, back-up schijven en testschijven...

Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/ti3.jpg
En via een eSata kabel gaat het heel snel.
Kan ook via USB, maar dat is een pak trager.
Ik zou niet meer zonder kunnen.
Nu moeten niet alle schijven meer in de case zitten... :9
En oude schijven, waar je toch niets meer voor krijgt, kan je inzetten als test of fotoback-upschijf...

[ Voor 7% gewijzigd door micd33 op 22-08-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplossing zijn er in principe zat en je kan het zo duur of goedkoop maken als dat je zelf wilt. De quickport is zeker een goede optie, het is goedkoop, werkt snel en je hebt weinig ruimte nodig.
Zelf maak ik liever gebruik van raid5 setjes, waarom?, kan nu mijn films naar iedere pc streamen in het huis en iedereen kan dus zijn eigen film kiezen en bekijken. Daarnaast mag er met raid5 1 schijf uitvallen zonder dataverlies. Dit is echter wel een flink duurdere oplossing.
Wat ook nog mogelijk is, is een NAS, maar ook die kunnen knap prijzig zijn (zeker in vergelijking met de quickport). Maar weer goedkoper dan een raid5 set. Ook met een NAS kan je films naar iedere pc streamen.
Binnenkort ga ik voor mijn raidsets een externe oplossing bouwen, deze krijgen hun eigen voeding(en) en zal berekent zijn op 8 schijven, maar daar kan ik ook meer van maken.
Zoals je ziet heb je nog wat optie's, aan jou om voor jou de meest geschikte te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Nas is idd ook een oplossing.
ik heb zo'n Mediaplayer Emtec.
Dat is ook Nas plus je kan hem op een TV aansluiten en direct kijken.
Voordeel van deze mediaplayer is dat hij alle formaten afspeelt.
Dus de Nas schijf voor video, foto, geluid en back-up bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
micd33 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:35:
Ik gebruik zo'n SharkoonQuickport Pro, geen duo, maar de pro versie, al jaren.
Bedankt voor de positieve opinie van dat Sharkoon product. Het zal wel vrij gelijkend zijn. Ook leuk om de foto's te zien - zoiets had ik dus idd in gedachten.
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:26:
Oplossing zijn er in principe zat en je kan het zo duur of goedkoop maken als dat je zelf wilt.
Klopt - mijn vraag was ook meer specifiek of er nog meerdere producten zijn die gelijkend zijn aan de twee Sharkoon Quickport Duo producten.
Zelf maak ik liever gebruik van raid5 setjes, waarom?, kan nu mijn films naar iedere pc streamen in het huis en iedereen kan dus zijn eigen film kiezen en bekijken. Daarnaast mag er met raid5 1 schijf uitvallen zonder dataverlies. Dit is echter wel een flink duurdere oplossing.
Ja, vandaar (mirrored deel) dat ik voor m'n backups dan ook voor de WB MyBook Mirror editie heb gekozen - consumenten-level RAID 1 opstelling van 2 schijven; niets sneller dan 1 enkele schijf (striping deel), maar gezien de USB 2.0 aansluiting is dat toch meer de bottleneck dan de HDDs die erin zitten. Toen ook nog vrij duur, maar zeker 't geld waard.
In het geval van de dataschijven die ik nu aan zou maken echter heb ik altijd nog de originelen (de DVDs en CDs), en kan ik 'handmatig' (sync tooltje, natuurlijk) een kopie maken tussen 2 schijven van data die ik niet ergens origineel heb staan.

Een mediatankspelerding heb ik al naast de TV die in principe van het netwerk (geen NAS, gewoon een oude laptop die 24/7 draait) plukt.. qua snelheid moet de USB 3.0 / eSATA (afhankelijk van welke ik uiteindelijk zou kiezen) genoeg zijn voor het doorsturen naar meerdere computers, maar op zich is dat niet 't hoofddoel :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo... het duurt even maar dan heb je ook meer informatie over HDD enclosures e.d. dan gezond kan zijn.

Zoals duidelijk moge zijn, en zoals KeDeShCh al zei, zijn er zat oplossingen in het algemeen. Van niet meer dan een stekkertje (Icy Box IB-AC603), langs docks, langs 'gewone' behuizingen (inclusief RAID-achtige oplossingen) naar de echte RAID opstellingen, NAS oplossingen, mediaspelers en mediaspelende NAS oplossingen met niet minder dan 8 bays.

In gedachten houdende dat ik in ieder geval 2 slots wou, kan ik in ieder geval wel wat algemene uitspraken doen (die vast in dit Forum ook al voorbij zijn gekomen dus ik hou het kort):
  1. Gewone behuizingen zijn bijna helemaal exit. Op AC Ryan, Vantec, Raidsonic en een handvol stickerplakkers na zijn dat nu allemaal mediaspeler en/of NAS modellen. Op zich zijn dan de Addonics AE25RDESU, Fantec MR-25DRE en Icy Box IB-2221StU-B nog het interessantst binnen deze thread omdat de drives vrij makkelijk te verwisselen zijn.
  2. FireWire is is ook bijna helemaal exit op een verdwaald "Speciaal-voor-de-Mac!" model na.
  3. USB 3.0 is nog opkomende, en de SATA naar USB3 interface chips zijn nog niet echt optimaal.
Ga ik even met punt 3 verder... heb je dus de keus tussen een eSATA en een USB3 model, en heb je een eSATA aansluiting op je computer, kan je die schijnbaar in principe beter nemen. Voor de 2+ slot devices moet je eSATA poort vaak echter wel PM (Port Multiplication/Multiplier) ondersteunen. Mocht je later toch het ding aan een USB3 poort willen hangen, dan zijn er tallose eSATA naar USB3 converter kabeltjes.

De USB3 devices waar 2+ 3.5" schijven in kunnen benutten ook over het algemeen niet de hogere mA die beschikbaar is via USB3, alhoewel dat met verscheidene zuinige HDDs wel zou moeten kunnen voor 2 schijven. Derhalve worden ze bijna allen met een adapter geleverd. Een paar modellen voor het MKB+ hebben een interne voeding.

Ondanks dat er dus toch wel een paar losse enclosures zijn met makkelijk te vervangen HDDs (de HDDs in m'n WD MyBook Mirror Edition zijn op zich ook makkelijk te vervangen) blijft het qua ruimte, minder behoefte aan koeling en totaalgemak toch de docks die aantrekkelijk blijven, en die heb ik dan ook verder in kaart gebracht.

De Pricewatch bevat (helaas) alléén de 2 Sharkoon producten die al genoemd zijn en aan deze thread hangen. Toch zijn er diverse andere - waarbij ik wel de kanttekening maak dat sommigen dan wel bestaan op de site van de fabrikant, maar ze ergens in een winkel vinden, laat staan in NL, is een andere zaak.

Als je dan met PATA schijven in de weer wilt (waarom?) is er eigenlijk alleen de Aleratec 350108 / Fantec 1394 / StarTech UNIDUPDOCK. Dit is een 'dock' waar het de PATA schijven betreft, alhoewel er ook SATA schijven aan kunnen (maar die worden niet echt 'gedocked' maar er horizontaal aangehangen. Het ding is ook meer bedoeld voor duplicatie van harde schijven met LCD schermpje en al. Kosten liggen boven de €300, dus voor de liefhebbers.
SATA is echter alom vertegenwoordigd, uiteraard voor zowel 2.5" als 3.5" schijven in dezelfde dock. Soms staat vermeld dat het dan tot 1TB kan of tot 1.5TB, echter zijn dit vaak getallen van de grootste schijven op dat moment en is de documentatie simpelweg niet aangepast. Wel is het zo dat je onder Windows 32bit en XP (ook 64bit) niet meer dan 2TB aan kan spreken; MBR (Master Boot Record) limiet. GPT (GUID Partition Table) is daar de oplossing voor, maar dan zal je toch Vista+ 64bit moeten hebben of over moeten stappen op Linux/OS X.

Een ander uitspringend product is de Arkview DSH-2HPL, of eigenlijk de WinStars WS-UEC320 serie (maar zoek met Google liever op "Communicator D2"). Dit is een vrij uitgebreide dock die in diverse modellen beschikbaar is.. van alléén de dock met 2 USB poorten tot en met een model met o.a. een kaartlezer, bluetooth en WiFi erin (niet om de dock aan te spreken - gewoon als extra USB devices zodat je een computer kan uitbreiden met BT/WiFi-N). Dat laatste (niet het topmodel) model met WiFi is ook beschikbaar via Thinkgeek en kost dan rond de honderd dollar.
Wat niet wil zeggen dat het de enige is met een ingebouwde kaartlezer.. die eer moet-ie delen met de BYTECC T-202.

De Sharkoon modellen zijn eigenlijk ook apart - ze hebben namelijk 2 aparte eSATA poorten zodat je voor deze produkten juist geen PM benodigd hebt.. en ook nog eens 2 aparte aan/uit knoppen. Een eer die deze weer moeten delen met de iStarUSA xAGE902DU-SAU, Brando UCABL005300
en Century CROS2EU2 die dan ook verdacht veel op de Sharkoon producten lijken.

Ik had het al over de verminderde koeling benodigdheid gehad.. toch is er één model met een ventilator, de SIIG SC-SA0G12-S1.
Edit: Ondertussen blijkt dat sommige hoog RPM schijven toch een tikkie warm worden op een zomerdag in sommige docks. In één winkel was er dan ook een voordeelpakket te vinden van een dock met USB hub + een USB ventilatortje voor die warme dagen.

Een echt vreemde eend in de bijt is de Freecom 35246. Eigenlijk is dit geen harde schijf dock te noemen; in principe is het niet meer dan een USB hub die toevallig in een vorm is gegoten waar je tot 3 van de speciale 2.5" CLS schijven (een soort van consumer RDX) van Freecom kan docken, die je ook gewoon los mee kan nemen naar een ander (bijna iedereen heeft wel een miniUSB kabeltje liggen). Je zit wel 'vast' aan de snelheid (USB 2.0), grootte (640GB max) en prijs ($138 voor 640GB) van de schijven zelf. Uiteraard kan je aan de hub zelf ook een andere HDD hangen met een mini-USB poort/stekker kabeltje, maar dan is het helemaal geen dock meer.

Zoals gezegd is USB 3.0 nog in opkomst, eSATA is wat populairder, maar toch is nog de helft van de modellen -alléén- USB 2.0. Als ik dan naar andere aansluitingen kijk dan is op FireWire gebied maar 1 model dat het zou ondersteunen; de BYTECC T-204. Echter is "coming soon" al weer een paar maand oud en is die nergens te verkrijgen. Netwerk toegang is bij geen enkel model te vinden, maar aangezien de meeste mensen toch 'maar' Gigabit hebben is eSATA of USB 3.0 een stuk sneller - je zit alleen met kortere kabels, natuurlijk.

Niet dat dat nou zo verwonderlijk is.. de docks zijn veelal bedoeld voor gebruik naast je computer. En daar wil je nog weleens een backup van maken. Nou doe ik dat zelf liever met goede software - maar voor de liefhebbers zijn er ook OTB (One Touch Backup.. vaak Windows-only) modellen; De al eerder genoemde Communicator D2 varianten, de BYTECC T-202 de Aluratek AHDDUB100, en de CNM LifeStyle Electronics 'HDD Docking Station 3'

Als ik 't dan toch over de Aluratek AHDDUB100 heb... ja, dat 'dub' slaat op het dupliceren van harde schijven. Natuurlijk kan je dat ook onder je OS doen - maar er zijn dus docks die het kunstje ook stand-alone kunnen doen; bijna een kwart van de modellen, met verschillende functionaliteit / display van voortgang. De Aleratec 350107 / StarTech SATDOCK22R en Aluratek AHDDUB100 hebben bijvoorbeeld een LED bar die voortgang toont, terwijl je bij de BYTECC T-203 en SIIG SC-SA0G12-S1 moet wachten tot een (set) LEDje(s) niet meer knippert/brand. De Century CRF25/35PRO is dan nog een tikkie professioneler, met een LCD display. Bij al deze modellen zo dat ze, doordat ze een sector-by-sector duplicaat maken, altijd een even grote/grotere doelschijf nodig hebben, en bij grotere schijven ook de nare gewoonte hebben om soms de schijf niet door Windows te kunnen laten partitioneren om de rest van de schijf te kunnen gebruiken.
Edit: Let wel goed op: sommige docks staan te boek als HDD duplicator, maar hier betreft het dan soms een software oplossing danwel een RAID 1 configuratie.

Over SIIG gesproken.. mocht je daar op googlen, dan zal je zien dat ze een hele reeks docks hebben met 2 slots - dat is echter misleidend.. de case heeft wel 2 slots, maar er werkt er dan maar 1 van. Tja, hoe goedkoop kan je zijn?

Misschien ook interessant is hoe je de 2 schijven aan kan spreken. Alle docks kunnen natuurlijk JBOD (Just a Bunch Of Disks) aan.. 2 aparte schijven. Er zijn er echter ook die in ieder geval SPAN (2 schijven aan elkaar geplakt tot 1 schijf) aan kunnen.. vaak door middel van een jumper/DIP switch. De Cavalry Storage EN-CAHDD2B-ZB / Kingwin EZD-2536 en de al eerder genoemde Communicator D2 modellen, bijvoorbeeld. Apart zijn dan weer de Cavalry Storage EN-CAHDD2B-D en de Zalman ZM-MH200 U3 die ook nog RAID 0 en RAID 1 ondersteunen. Dat zou ook op moeten gaan voor de Kingwin EZD-2536 (ziet er ook verdacht hetzelfde uit), maar de handleiding daarvan heeft het dan weer over "For computers with RAID function" welke tegenover "For computers with USB interface" wordt gezet; terwijl USB toch de enige aansluitmogelijkheid is - lost in translation, zullen we maar zeggen.

Waar kan een dock zich nog meer mee onderscheiden? Met looks, natuurlijk. Smaken verschillen uiteraard, maar over het algemeen kan je toch wel stellen dat het gros van de modellen niet echt uit de werkstudio van een topontwerper komen; niet meer zijnde dan een semi-rechthoekig blok plastic met 2 sleuven. Nou hoeft dat ook niet, maar imho maakt de Unitek Y-2041 het toch wel erg bont met z'n superhoekige en niet-symmetrische ontwerp. Daar tegenover staan dan weer de Akasa AK-DK02U3 (DuoDock 2) die het nog iets weet op te vrolijken maar nergens te verkrijgen is en met 5-6 weken verkrijgbaar zou moeten zijn, de StarTech SATDOCK22R met een zwart/zilver kleur en afgeronde bovenkant, de Vantec NST-D200SU / NST-D400S3 welke dan nog wel blokken zijn maar dan wel in het wit met een grote ronde aan/uit knop met blauwe verlichting en - ja, daar is-ie weer - de Communicator D2 modellen die bijzonder plat lijken met dank aan de HDD steuntjes die doorzichtig zijn. Als laatste zijn er dan nog de Zalman ZM-MH200 U3 en de Zalman ZM-MH200 HUB welke ronde (hockeypuck) modellen zijn.

Het zal je gezien het bovenstaande misschien niet verbazen dat de Communicator D2 bijzonder aantrekkelijk is in zowel features als looks. Probleem is wel dat het bij de meeste online winkels totaal niet duidelijk is welk model je nou eigenlijk precies koopt (de beschrijving is een copy/paste van de fabrikant) en je je dus kan vergissen dat je een koopje hebt gevonden van het topmodel, terwijl het dan juist het basismodel betreft. Echter heb je dan nog altijd een goed werkend en goed uitziend model, al blijft het niet de goedkoopste.
Edit: Ondertussen is ook de Communicator D3 uitgekomen met USB 3.0 ondersteuning (zonder eSATA / zonder card reader / zonder etc. )

Blijft nog over een waarschuwing... Iemand die snel een google zoektocht doet op 'dual sata dock' zal nog een model zien dat ik tot nu toe niet heb behandeld. Dit betreft een dock die half-rond is, vaak zwart/rood van kleur en alom aanwezig op e-bay. De reden voor het tot nu toe niet behandelen is dat deze docks belabberd zijn: maar 1 slot aanspreekbaar via eSATA (of je nou PM hebt of niet), geen documentatie, slechte kwaliteit bouw, etc. komen in reviews voorbij. Daar komt nog bij dat de fabrikant niet te achterhalen lijkt te zijn. Er zijn wel diverse bedrijven die er hun stickers op hebben geplakt.

Alle dock modellen die hierboven genoemd zijn, en anderen, kan je terug vinden in het volgende OpenOffice Calc (spreadsheet abuse!) bestandje met verscheidene criteria zoals boven behandeld en links naar de informatiepagina van de fabrikant waar mogelijk.
http://filebin.ca/wswvrz/dual_hdd_docks.ods
( bestand is binnenkort foetsie aangezien filebin de boel recycled )

Edit 2010/Sep/05 - kleine update van het bestand.. kolommen/rijen omgewiseld om ruimte te maken voor productfoto's (via Links, dus bestand blijft klein), en de logica van de 'Fast' rij gefixt. De blokkendoos van Digitus, de DA-70544, is exit. Zalman heeft ondertussen op 19 Augustus ook nog 2 dual docks op de markt gezet (ZM-MH200 U3 en ZM-MH200 HUB). Century had nog een simpele dock en een HDD duplicator dock. Als laatste heb ik van stickerplakker Brando nog wat modellen neergezet omdat Brando in NL al bestaande handelaarscontracten hebben en de docks via diverse winkels op aanvraag besteld kunnen worden als ze niet in de schappen liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 10:59 . Reden: updates ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Let wel dat het daar dan om een enkel-slot dock gaat; daar zijn er ontiegelijk veel van :)
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 02:25:
Gisteren heb ik ook de recente Sharkoon Quickport Duo Usb 3.0 in gebruik genomen, met een MSI Usb 3.0 kaartje, maar de prestaties zijn nauwelijks sneller dan over Usb2.
Het kan zijn dat je HDD gewoon niet sneller kan - al lijkt me dat vreemd. Wellicht dat de poort denkt dat je toch met een USB 2 device te maken hebt? Derde optie is wat ik in m'n post ook al noemde... sommige van de SATA->USB 3.0 interfaces zijn nog niet bepaald optimaal. (en ook USB 3 interface chipsets zelf hebben wat overhead omdat ze niet alleen met HDDs bezig moeten maar ook toetsenborden, webcams, etc. moeten kunnen ondersteunen - ook via een hub - dus die is constant bezig te checken wat voor apparaat ook alweer aan het praten is op de poort). al is "nauwelijks sneller dan 2.0" wel weer extreem.

P.S. even m'n post andere aangepast - de DuoDock 2 die niet beschikbaar is, is dat met 5-6 week wel aldus Akasa UK.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 22:10 ]

Pagina: 1