ATI Radeon HD 2900 XT -> plots artefacten en bsod's :-S

Pagina: 1
Acties:

• Thyranys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02-2024
Hey mensen,

Ik heb sinds gisteren problemen met mijn videokaart (denk ik).

Het begon toen ik merkte dat er strepen stonden op mijn bureaublad toen ik van achtergrond veranderde:

Afbeeldingslocatie: http://tijl.kindt.me/pictures/videokaart-artefact1.png

Dat vond ik maar vreemd, dus toen besloot ik de drivers van mijn videokaart eens te updaten. Dat verliep moeizaam, want de eerste keer zei hij dat de installatie niet goed verlopen was. Dus drivers terug erafgegooid en opnieuw geprobeerd. Toen ging het wel, maar nu heb ik nog steeds problemen. Wat ik nu ook gemerkt heb is dat als ik een film afspeel ik ook artefacten krijg: klik! (allemaal puntjes). En toen ik Dragon Age: Origins probeerde te starten, kreeg ik al bij het opstarten een blue screen, dus dat werkt al helemaal niet.

Maar het vreemdste is eigenlijk nog dit: als ik Windows opstart, en ik vul mijn wachtwoord in bij het welkom-scherm, dan lijkt hij in eerste instantie normaal op te starten. Het bureaublad verschijnt en de taakbalk, ik kan mijn muis bewegen... MAAR ik kan nergens op klikken, en de klok die blijft gewoon staan. Als ik Ctrl+Alt+Delete doe, en 'Start Task Manager' lijkt hij niets te doen. Als ik echter Ctrl+Alt+Delete doe en dan 'Switch User' en terug op mijn username klik, dan is alles weer terug normaal, zie ik het Task Manager scherm verschijnen, is de klok weer up-to-date en kan ik weer klikken. Alsof mijn bureaublad 'vervriest' tijdens het opstarten, en terug wakker kan gemaakt worden door die 'Switch User'. Heel vreemd...

Everest log van mijn systeem
Sensorwaardes

Ik had een beetje gegoogled, en zag toen dingen over de +12V lijn, dus die heb ik eens gecheckt, en in Everest staat die op +12.83V. Dat leek me wat aan de hoge kant, dus eens in BIOS gecontroleerd en daar stond hij op +12.32V. Ik weet niet of dat nog steeds te hoog is? De power supply die erin zit is een Zalman ZM600-HP van 600 Watt.

Iemand die er verder iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
draai eens furmark.. kan best dat je gpu aan het overlijden is... test of hij zware 3d belasting kan hebben en zo niet vraag garantie aan/ koop een nieuwe

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Thyranys
Furmark overleeft hij dus nog niet eens een seconde. Ik kreeg onmiddelijk een blue screen. GPU temperature was tijdens die seconde zo'n 59ºC.

Maar hoe weet ik of het wel echt aan de videokaart ligt? En bijvoorbeeld niet aan de PSU? Ik kan natuurlijk de videokaart in een andere PC stoppen, maar dat vereist enige welwillendheid van vrienden en/of huisgenoten...

Ik zal morgen eens kijken of ik er mijn vorige videokaart in kan stoppen. Die werkte nog wel, dus als die geen problemen geeft en Furmark overleeft, dan moet het wel aan de videokaart liggen, toch? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

[ Voor 7% gewijzigd door Thyranys op 22-08-2010 01:08 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Je moet eerst een software probleem uitsluiten. Heb je al geprobeert om je pc in safe mode op te starten? Je zou ook nog eens kunnen opstarten van een boot cd om te kijken of daar de problemen zich ook voordoen. Als het probleem telkens terug komt moet je toch echt beginnen met het uitwisselen van hardware, de videokaart is dan het meest voor de hand liggend

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Thyranys
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen mijn oude videokaart erin gestopt, en die doet het nog prima. Ook Furmark trekt hij prima. Ik ga wellicht vandaag die nieuwe videokaart eens in de computer van een vriend van me stoppen om te zien of hij daar ook moeilijk doet. Zoja, dan ligt het met 100% zekerheid aan de videokaart, zo nee, dan is er toch misschien iets mis softwarematig...

Aan de ene kant hoop ik dat hij het bij die vriend prima doet, aangezien ik dan geen nieuwe videokaart hoef te kopen. Aan de andere kant zou ik eigenlijk niet weten wat er verder fout kan zijn aangezien ik de drivers al een keer opnieuw heb geïnstalleerd, en ik ook nog eens een restore heb gedaan naar een paar dagen terug toen ik nog geen problemen zag.

Opstarten in safe-mode heb ik overigens nog niet gedaan. Als de nieuwe videokaart het wel prima doet bij die vriend van mij, dan probeer ik dat eens.

Klinkt het allemaal logisch, wat ik zeg?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 10:23
Toen je van een oude videokaart naar de 2900 XT upgrade, Heb je toen een verse windows erop gezet? Of ben je doorgegaan met de oude installatie? Het word namelijk aangeraden om windows opnieuw te instaleren zodra er een onderdeel vervangen word om driverproblemen te voorkomen.

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 11:52
Ik heb ook zoiets gehad met de 2900xt. Je videokaart is kapot. Als het nog kan zou ik garantie claimen of anders een nieuwe kopen.

Verwijderd

Het aanschaffen van een HD2900XT zou ik sterk afraden. Deze kaarten hebben hun beste tijd wel gehad. Ze zijn vergeleken met de nieuwste kaarten niet meer zo snel en bovendien erg heet en luid! Ik zou mijn peilen richten op een HD5770 of iets dergelijks als vervanging. Dan hebbie meteen ook DX11 ;-)

• Thyranys
Dank voor de reacties.

Ondertussen heb ik de 2900 XT geprobeerd in de PC van een vriend (van wie ik de 2900 XT tweedehands overgekocht had eigenlijk). En daar deed hij het ook niet meer. Dus het is nu wel zeker dat hij stuk is.

Ik ga dus voorlopig maar door met mijn oude nVidia Geforce 7800 GT, want garantie zit er niet meer op die 2900 XT en ik heb voorlopig geen geld om een degelijke videokaart te kopen :(.

@Wartooth: ik heb geen clean install gedaan toen ik van videokaart wisselde, maar het lijkt me sterk dat hij eerst 4 maanden prima werkt, en dan plots artefacts begint te tonen vanwege driverproblemen...

[ Voor 25% gewijzigd door Thyranys op 24-08-2010 12:10 ]

Pagina: 1