Webschild Avast Free kost me 30 tot 60% internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Ik vroeg me al even af waardoor mijn downloadsnelheid (Ziggo AiE plus, 30/3 Mbit) bij de tests zo bedroevend laag was. Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit in het webschild van Avast Free zit. ter illustratie de onderstaande gegevens:
speedtest.net:
Met schild: ca 10Mbit
Zonder schild: ca 30Mbit

speedtest.ziggo.nl:
Met schild: ca 10 a 12 mbit
Zonder schild: ca 25 mbit

Het is niet browser gerelateerd, met FF en Chrome heb ik de zelfde resultaten. Bij een uitgeschakeld webschild zie ik het proces AvastSvc.exe ook duidelijk geen CPU gebruiken. Da's vrij logisch, alleen het gaat er bij mij niet in dat dit puur CPU gerelateerd is. Ik draai op een P4 3Ghz met 3GB ram, dat zou dat makkelijk aan moeten kunnen :) Rara politiepet dus.

Helaas zie ik niet echt instellingen binnen het webschild waar ik iets mee zou kunnen doen. Kan iemand me een tikje in de goede (zoek)richting geven? :)

Edit: Zojuist ook nog even getest of het aan de combi Avast / ZoneAlarm lag. ZA uitschakelen leverde gelukkig geen verschil op, dus da's niet de boosdoener :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2010 20:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ook avast met webschild en ik heb nergens last van.

Ik zit dan wel op chello 60/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Heb je misschien avast van 4 naar 5 geupdate zonder zelf compleet te uninstallen?

probeer het (omslachtige) volgende eens
download de avast uninstaller en de nieuwste avast installer
run de uninstaller
reboot
run de installer
en test

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Vergeten te zeggen: Avast Free met laatste updates etc.
@Fable: test jij eens wat het verschil is als je het webschild uitzet dan als je wilt :)

Edit: heb idd geupdate van 4 naar 5 zonder uninstall. Maakt dat zoveel verschil dan :?

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2010 20:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat had ik net getest en het geeft bij mij hooguit 1 % verschil als er al verschil is.

Wel zit ik maar op 45 van me 60 maar dat is al vanaf dat ik het abbo heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zojuist even getest na deinstallatie en reinstall van Avast Free. Precies wat ik verwachtte eigenlijk: na deinstall haal ik de gewone snelheid, maar als ik Avast free dan weer geinstalleerd heb haal ik weer precies de zelfde waarden als in de startpost :'(
Ik zie wel dat vsmon.exe (da's een exe van zonealarm) tegelijkertijd ook veel CPU vreet - maar ZA uitzetten maakt geen verschil. Bovendien zie ik het CPU gebruik van de AvastSvc.exe daardoor niet noemenswaardig veranderen. Het zit hem dus echt in Avast zelf.
Iemand anders nog tips? Ik vind dit wel erg jammer namelijk. Ben van AVG naar Avast gegaan omdat AVG er echt helemaal een zooitje van maakte, zeker icm Zonealarm...en nu dit weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Microsoft Security Essentials? :P
Onder welk OS draai je overigens? En heb je al eens Avast gedeinstalleerd, removal tool erover heen gehaald en dan pas terug geinstalleerd?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

The Eagle schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:23:
Iemand anders nog tips? Ik vind dit wel erg jammer namelijk. Ben van AVG naar Avast gegaan omdat AVG er echt helemaal een zooitje van maakte, zeker icm Zonealarm...en nu dit weer :(
Interessant, ik dacht laat ik voor de leuk eens even een Speedtest draaien en m'n theoretische max is opeens 3x zo hoog als normaal (8MB/s, awt ik weet gaat 't hier niet verder dan 3). Met de ISO van 1GB download flikkert de snelheid echt 100% in elkaar, daar kom ik niet verder dan 500KB/s? :?

Edit: was foutje aan hun kant dus. Resultaten zijn nu weer ongeveer zoals 't hoort!

[ Voor 7% gewijzigd door Jejking op 22-08-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:28:
Microsoft Security Essentials? :P
Onder welk OS draai je overigens? En heb je al eens Avast gedeinstalleerd, removal tool erover heen gehaald en dan pas terug geinstalleerd?
Ik draai XP, SP2 atm. SP3 install is er nog niet van gekomen, Vista sla ik liever over, en W7 wordt hem denk ik iets te gortig ;)
Vwb deinstall en cleaner: zie boven je ;)
MS Security Essentials zou ik geen last van moeten hebben; een van de eerste dingen die ik gedaan heb is het Security Center in XP gewoon helemaal uitzetten (service disablen) :P

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 22-08-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
The Eagle schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:47:
[...]

Ik draai XP, SP2 atm. SP3 install is er nog niet van gekomen, Vista sla ik liever over, en W7 wordt hem denk ik iets te gortig ;)
Vwb deinstall en cleaner: zie boven je ;)
MS Security Essentials zou ik geen last van moeten hebben; een van de eerste dingen die ik gedaan heb is het Security Center in XP gewoon helemaal uitzetten (service disablen) :P
Peter bedoelt het installeren van Microsoft Security Essentials de virusscanner van MS :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Sircam schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:56:
[...]

Peter bedoelt het installeren van Microsoft Security Essentials de virusscanner van MS :*)
No offense, maar mijn ervaring met MS producten afgezien van de OS'en is redelijk slecht - dus liever niet. Ik hou niet zo van integratie met mijn OS tegen mijn zin in ;)

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Je zou bij de geavanceerde instellingen eens kunnen proberen om alleen bij bestanden schrijven te laten scannen (lezen uitvinken) en de heuristics / emulatie uit zetten (schuif helemaal naar links en nog ergens een vinkje uitzetten geloof ik).
Als dit helpt en je krijgt het paranoide uitroepteken over de avast icon in de systray: die kan je uitzetten door in de settings de controle op volledige werking van het webshield uit te vinken.
Ik vind Avast versie 5 het fijnste anti-virus pakket sinds tijden. Het ding is heerlijk te tunen op persoonlijk gebruik. Vooral op mijn oude laptop merk ik zo goed als niets qua prestatieverschil.

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Dankzij Vaan Banaan ben ik eens wat gaan spelen met de instellingen van het webschild. Hoewel ik niet goed met speedtest.net heb kunnen testen (dankzij de wijzigingen in Avast kan ie ineens de files niet meer vinden :X ) lukt het me met speedtest.ziggo.nl nu wel om normale snelheden te halen :)

Wat blijkt? Avast heeft standaard de optie "Intelligente stream scanning" aan staan. Wat dat doet is de pakketten scannen op het moment dat ze binnengehaald worden. Zet je die uit, dan scant ie pas achteraf. Aldus de online help ;) Ik merk dat een hoop scheelt, iig bij de ziggo test. Met de intelligente uit loopt ie weer zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Al heb ik de oplossing dus inmiddels, toch nog even een kleine kick :)
Wat me namelijk opvalt is dat ik in het webschild MIME types kan uitsluiten van scannen. Momenteel zijn uitgesloten:
- image/gif
- image/png
- audio/*
- video/*
Iets zegt me dat het vrij logisch zou zijn om de jpg's ook van scannen uit te sluiten. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat sommige grafische formaten ook virussen konden bevatten. Is het nou handig om jpg uit te sluiten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:08
Hier is er geen verschil met Avast uit of aan. Ook geen verschil met intelligente stream scanning uit of aan. Windows 7 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
The Eagle schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 14:01:
[...]

No offense, maar mijn ervaring met MS producten afgezien van de OS'en is redelijk slecht - dus liever niet. Ik hou niet zo van integratie met mijn OS tegen mijn zin in ;)
Volledig correct, mijn ervaring was ook bar slecht, de oude tools als Windows Live OneCare of -nog erger- MS Anti-Spyware waren gewoon een ramp, maar hier ben ik eigenlijk redelijk tevreden over. Anyway, je hebt de oplossing gevonden ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:09:
[...]

Volledig correct, mijn ervaring was ook bar slecht, de oude tools als Windows Live OneCare of -nog erger- MS Anti-Spyware waren gewoon een ramp, maar hier ben ik eigenlijk redelijk tevreden over. Anyway, je hebt de oplossing gevonden ;)
Bijna dan ;)
Zie The Eagle in "Webschild Avast Free kost me 30 tot 60% ..."
Ik zie namelijk dat ie nog wel een hoop jpg's scant, en ik vraag me af of ik die niet ook uit kan sluiten van scannen. Wordt namelijk nogal veel gebruikt op websites enzo, kan imho een hoop schelen maar ik wil weten of dat veilig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je achter een router zit heb je zonealarm niet nodig.

Als je surft zou ik iig beginnen gebruik te maken van een degelijke browser, firefox bijv (mocht je IE gebruiken). Zet services zoals 'webschild' en al die ongein uit. Wat het doet is de URL die je bezoekt steeds verifieren met een server aan de andere kant en checkt of het een bedreiging is of niet.

Persoonlijk vind ik dat virusscanners tegenwoordig met veels te veel meuk komen. Een beetje goede antivirus triggert al op het binnenhalen van schadelijke Jpegjes , scripts of andere ongein.

Security essentials raad ik af, op 1 of andere manier kan het ook niet voorkomen dat je systeem toch geinfecteerd raakt met zelfs spyware of een trojan.

Daarom gebruik ik dus totaal geen gratis versies meer, maar betaalde zoals Trend micro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

De vraag is: heb je dat webschild echt nodig? Webschild scant die files die Firefox / IE download voor dat de betreffende browser deze in het geheugen inlaadt. (ivm exploits). Maar zolang je je browser goed updated heb je toch genoeg aan het standaard shield?

Ik heb geen Webshield en als ik iets verkeerd download dan waarschuwt Avast mij toch. IMO is dat Webshield beetje dubbelop.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1