Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 09:22
In Juni 2008 een auto van de zaak gekregen waar ik uiteraard ook bijtelling voor afdraag sindsdien.

Naheffing ontvangen van de belasting: 1500,-
Dit wordt berekend volgens hen van Januari 2008 tot Juni 2008 8)7
Bezwaarschrift ingediend daar ik van Januari tot Juni 2008 niet met de auto prive heb gereden.
2 loonstroken opgestuurd van Mei 2008 (zonder bijtelling auto) en Juni 2008 (met bijtelling auto).

Bezwaarschrift is afgewezen en ik moet nu dus 1500,- binnen 10 dagen betalen :'(

Nu heb ik al begrepen dat de belastingdienst kijkt naar het kalenderjaar.

Uiteraard had ik dit moeten weten (anders had ik dit aanbod destijds niet aangenomen), maar kan de werkgever hier ook op aangesproken worden daar ze in gebreke zijn gebleven inzake informatievoorziening oid ?

(ea. getracht te vinden met de search maar geen sluitend/ overeenkomend resultaat gevonden)

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:27

Wish

ingwell

Nee: jij bent er verantwoordelijk voor om jezelf te informeren over de gevolgen van verbintenissen die je aangaat. Als je een contract tekent met de baas, verwacht je dan ook dat hij een ellenlange verhandeling houdt over het afdragen van sociale premies en dergelijke? Of dat als je iets koopt in de winkel, dat het kassameisje je er nog even op wijst dat je potverdorie 19% BTW aan het betalen bent.

Dit soort dingen kun je je werkgever niet verwijten: je had jezelf beter moeten informeren.

No drama

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Betekent dit dat als hij de auto in december 2008 had gekregen, dat hij dan ook voor een jaar had moeten betalen? Zo werkt het volgens mij niet. Het lijkt me onmogelijk dat je voor de maanden moet betalen dat de auto niet in je bezit was. Of was de auto wel in je bezit maar reed je er alleen zakelijk mee? Waarom is je bezwaar precies afgewezen?

En idd: verhalen op je werkgever lijkt me onmogelijk, jij bent verantwoordelijk voor je belastingaangifte.

[ Voor 19% gewijzigd door pven op 21-08-2010 20:36 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:24
Bijtelling wordt per MAAND berekend en ook betaald, zie:
http://www.belastingdiens...ik_auto-07.html#P85_11832

Voorbeeld 3
U hebt van 1 januari tot en met 31 maart (3 maanden) een auto van de werkgever waarvan de catalogusprijs € 20.000 is. Op kalenderjaarbasis rijdt u met deze auto 800 privékilometers. De bijtelling bedraagt, omgerekend naar het kalenderjaar, 25% van € 20.000 = € 5.000. Stel dat u uw loon per maand krijgt. In januari, februari en maart wordt dan 1/12 x 25% x € 20.000 = € 417 bij uw maandloon gerekend. De totale bijtelling is € 1.251.
Je had moeten bewijzen dat je de auto niet ter beschikking had voor juni, dan had je denk ik wel een kans.....

En nee, werkgever is niet aansprakelijk....

[ Voor 3% gewijzigd door R.E. op 21-08-2010 20:41 ]

Vette shit!

• Wish
  • Laatst online: 17:27

Wish

ingwell

pven schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:33:
Betekent dit dat als hij de auto in december 2008 had gekregen, dat hij dan ook voor een jaar had moeten betalen? Zo werkt het volgens mij niet. Het lijkt me onmogelijk dat je voor de maanden moet betalen dat de auto niet in je bezit was. Of was de auto wel in je bezit maar reed je er alleen zakelijk mee? Waarom is je bezwaar precies afgewezen?

En idd: verhalen op je werkgever lijkt me onmogelijk, jij bent verantwoordelijk voor je belastingaangifte.
Nee, als je de belastingdienst zelfs voor dat jaar en die maand geen sluitende kilometeradministratie voert, dan wordt de auto bij je loon opgeteld en ben je een eigen bijdrage verschuldigd. Wel naar rato zoals ook R.E. hierboven zegt. Het voorbeeld wat ik hier gebruik is alleen indien je het hele jaar die auto hebt gehad,

Heb je voor 11 maanden een sluitende kilometeradministratie, maar niet voor de laatste maand, dan is het jammer maar helaas maar moet je voor het hele jaar dokken. De belastingdienst geeft aan dat ze over het hele jaar rekenen.
Is het mogelijk om gedurende het jaar de bijtellingsverplichting te stoppen?
Als eenmaal gedurende één of meer maanden bijtelling is ingehouden op het salaris, kan dit gedurende het lopende kalenderjaar alleen worden gestopt, als de werknemer ook over de verstreken periode een sluitende kilometerregistratie heeft. Als de werkgever beschikt over een verklaring 'geen privégebruik', kan hij voor de resterende periode van het jaar de inhouding stopzetten. Over de verstreken periode waarover wel bijtelling is ingehouden, wordt middels correctieberichten het ingehouden loon gecorrigeerd. Werkgever is over deze periode wel verantwoordelijk voor de juistheid van de kilometerregistratie, omdat voor die periode nog geen verklaring 'geen privégebruik' was afgegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Wish op 21-08-2010 20:51 ]

No drama

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
v1nzent- schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:58:
In Juni 2008 een auto van de zaak gekregen waar ik uiteraard ook bijtelling voor afdraag sindsdien.

Naheffing ontvangen van de belasting: 1500,-
Dit wordt berekend volgens hen van Januari 2008 tot Juni 2008 8)7
Bezwaarschrift ingediend daar ik van Januari tot Juni 2008 niet met de auto prive heb gereden.
2 loonstroken opgestuurd van Mei 2008 (zonder bijtelling auto) en Juni 2008 (met bijtelling auto).

Bezwaarschrift is afgewezen en ik moet nu dus 1500,- binnen 10 dagen betalen :'(

Nu heb ik al begrepen dat de belastingdienst kijkt naar het kalenderjaar.
De enige weg om een gedeelte van een kalenderjaar onder de bijtelling uit te komen is om in dat gedeelte niet de beschikking te hebben over een auto van de zaak. Kennelijk had je die wel, en heb je in het betreffende jaar meer dan 500 km prive gereden (of niet aangetoond dat het er minder waren).

Bijtelling valt (ik meen sinds 2006) onder de loonbelasting, dus de werkgever houdt belasting in. Loonbelasting is echter niets anders dan een voorheffing van de inkomstenbelasting. Voor de IB is de belastingplichtige zelf verantwoordelijk.

Helaas zie ik dus geen mogelijkheden om er onderuit te komen.

Wel vreemd dat de HR afdeling je niet heeft gewezen op de gevolgen van het prive rijden toen je daar medio '08 mee begon. Maar ik zie nog niet dat dat de aansprakelijkheid verlegt naar je werkgever.

• N3oC
  • Laatst online: 16:55
De TS kan in verschillende situaties zitten, ik kan uit je start niet opmaken welke van de 2:
1) Geen auto v/d zaak gehad tot juni 2008, dan ben je geen bijtelling verschuldigd tot juni (bewijzen dat je nooit een lease auto hebt gehad? Werkgever)
2) Wel auto v/d zaak gehad, echter eerste half jaar geen bijtelling in laten houden vanaf juni andere auto en wel bijtelling in laten houden --> Dan moet je het hele jaar betalen mits meer dan 500km prive (en ritten bijhouden)

Je werkgever treft hier geen enkele blaam, het had ze misschien wel gesierd als ze het (in het 2e geval) hadden gemeld :) Verder kan je werkgever van alles inhouden, dit is echter voor de belastingdienst niet belangrijk, als jou belasting-opgave uiteindelijk maar klopt! (je werkgever houdt belasting in om het voor iedereen makkelijker te maken ;) )

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Zoals N3oC zegt dus. Had je de auto wel of niet al voor juni 2008? Want als je hem niet had dan hoef je slechts een half jaar bijtelling te betalen. Had je hem wel, dan heb je pech. Alhoewel pech is niet helemaal het goede woord, dan had je hem maar beter ook prive kunnen gebruiken die eerste maanden. Nu heb je wel het nadeel, de bijtelling, maar niet het voordeel, de verder gratis kilometers.

Punt is dus dat de belastingdienst niet toe staat dat je de auto soms wel en soms niet prive rijdt. Je doet het of het hele jaar wel, of het hele jaar niet (naja, max 500km). Best vreemd eigenlijk, vanuit het oogpunt van controle/beheersbaarheid wel te begrijpen maar erg eerlijk is het niet en in mijn omgeving zorgt het er ook voor dat mensen dan nóg maar een auto voor de deur zetten, ook niet erg efficiënt..

Had je dit kunnen weten? Met Google iig wel. :) En vwb je werkgever, bij die van mij wordt het vrij duidelijk op de formulieren aangegeven, maar dat zal niet overal zo zijn.

Great minds think alike!

• v1nzent-
  • Laatst online: 15-11 09:22
Bedankt voor jullie reacties.

Om aan te geven dat ik niet met deze auto prive heb gereden zijn loonstroken die ik meegestuurd heb met het bezwaarschrift.
Achteraf had ik dus ook een sluitende rittenadministratie moeten opsturen, maar goed: denk dat ik het hier maar bij laat zitten, bij de volgende stap zou ik het hogerop moeten gaan zoeken.

Ik heb wel met deze auto auto gereden van Januari tot Juni maar alleen zakelijk en niet prive.

Reden dat bezwaarschrift is afgewezen (overgetypt):

Beoordeling van uw bezwaar:
U bent de bijtelling wegens prive-gebruik auto verschuldigd als u op kalenderjaarbasis de auto voor meer dan 500 kilometer voor prive-ritten gebruikt.
De bijtelling is het wettelijk percentage van de cataloguswaarde per jaar dat geldt voor de u ter beschikking gestelde auto('s).
Deze bijtelling vindt plaats over de hele epriode dat u een auto van uw werkgever ter beschikking hebt. Het is daarbij niet van belang of u in alle betreffende maanden van het kalenderjaar prive hebt gereden of niet.
Als u over een verklaring geen prive-gebruik beschikt, hoeft uw werkgever niet in te houden.
Als echter op enig moment blijkt dat u toch boven de grens van 500 km uitkomt, dan moet er worden bigeteld.
Deze bijtelling moet dan worden verdeeld over alle maanden of loontijdvakken van het jaar.
Over de maanden of loontijdvakken waarover de werkgever niets heeft ingehouden wordt een naheffingsaanslag aan u opgelegd. Over de resterende maanden of loontijdvakken zal werkgever de bijtelling toepassen.
Dat u gedurende tijd niet meer dan 500 kilometer op kalenderjaarbasis hebt gereden verandert daaraan niets, want zodra u op kalenderjaarbasis boven de 500 kilometergrens uitkomt, bent u de wettelijke bijtelling op jaarbasis verschuldigd.

De naheffingsaanslag is bestrijkt dus terecht de maanden van het jaar waarin de bijtelling achterwege is gebleven.

Uw bezwaar is daarom kennelijk ongegrond.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb wel met deze auto auto gereden van Januari tot Juni maar alleen zakelijk en niet prive.
Dat is het toch duidelijk?

Als je de auto ter beschikhad vanaf januari en je hebt daar in datzelfde jaar meer dan 500 km prive in gereden, dan zul je over het hele jaar bijtelling moeten betalen. Dat is misschien wel zuur, maar is wel heel makkelijk overal (o.a. internet) te vinden.

Wellicht de enige mogelijkheid is als je geen auto ter beschikking had, maar soms die auto hebt mogen pakken (die dus echt niet 'op jouw naam', als gebruiker, stond). Maar dan zal een collega als gebruiker aangeduidt moeten zijn. Maar als je er gewoon woon-werk mee gedaan hebt en/of regelmatig zakelijke ritten, dan denk ik niet dat je dit gaat winnen. Als jij gewoon met je eigen auto (of ander vervoer) naar het werk kwam en soms deze auto hebt gepakt, dan heb je wel een kans. Maar het is wel onwaarschijnlijk dat je nu deze zelfde auto als 'bijtellingsauto' hebt.

• N3oC
  • Laatst online: 16:55
v1nzent- schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:27:
Bedankt voor jullie reacties.

Om aan te geven dat ik niet met deze auto prive heb gereden zijn loonstroken die ik meegestuurd heb met het bezwaarschrift.
Achteraf had ik dus ook een sluitende rittenadministratie moeten opsturen, maar goed: denk dat ik het hier maar bij laat zitten, bij de volgende stap zou ik het hogerop moeten gaan zoeken.

Reden dat bezwaarschrift is afgewezen (overgetypt):

Beoordeling van uw bezwaar:
U bent de bijtelling wegens prive-gebruik auto verschuldigd als u op kalenderjaarbasis de auto voor meer dan 500 kilometer voor prive-ritten gebruikt.
De bijtelling is het wettelijk percentage van de cataloguswaarde per jaar dat geldt voor de u ter beschikking gestelde auto('s).
Deze bijtelling vindt plaats over de hele epriode dat u een auto van uw werkgever ter beschikking hebt. Het is daarbij niet van belang of u in alle betreffende maanden van het kalenderjaar prive hebt gereden of niet.
Als u over een verklaring geen prive-gebruik beschikt, hoeft uw werkgever niet in te houden.
Als echter op enig moment blijkt dat u toch boven de grens van 500 km uitkomt, dan moet er worden bigeteld.
Deze bijtelling moet dan worden verdeeld over alle maanden of loontijdvakken van het jaar.
Over de maanden of loontijdvakken waarover de werkgever niets heeft ingehouden wordt een naheffingsaanslag aan u opgelegd. Over de resterende maanden of loontijdvakken zal werkgever de bijtelling toepassen.
Dat u gedurende tijd niet meer dan 500 kilometer op kalenderjaarbasis hebt gereden verandert daaraan niets, want zodra u op kalenderjaarbasis boven de 500 kilometergrens uitkomt, bent u de wettelijke bijtelling op jaarbasis verschuldigd.

De naheffingsaanslag is bestrijkt dus terecht de maanden van het jaar waarin de bijtelling achterwege is gebleven.

Uw bezwaar is daarom kennelijk ongegrond.
Een sluitende ritten-administratie meesturen had alleen de naheffing kunnen voorkomen als je voor het hele jaar niet meer dan 500km prive hebt gereden. Je geeft zelf aan dat je tot juni ook hebt gereden, maar dat je werkgever pas na juni bijtelling is gaan inhouden. Het was misschien wel netjes geweest als je werkgever het had aangegeven! De belastingdienst heeft niets aan bijtelling die op je loonstrookje staat, je hebt een rittenadministratie nodig (bij niet prive gebruik) om geen te moeten betalen.

Ik heb het voordeel gehad dat mijn werkgever (loonadministratie) direct aangaf dat je bijtelling alleen per jaar kan doen (al wilde ik de leaseauto toch wel prive rijden :) )

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Let wel dat je per kalender jaar niet meer dan 500KM prive mag rijden. Als je per juli een auto hebt betekent dit dus dat je een sluitende rit administratie moet inleveren voor max 250KM prive. Prive of zakelijk rijden wordt helaas per jaar bepaald, maar je kan nooit betalen over maanden dat je de auto niet tot beschikking hebt (gehad). Heb dit jaar juni mijn eerste lease auto gekregen en dit uitvoerig onderzocht.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Zware Unit schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:50:
Heb dit jaar juni mijn eerste lease auto gekregen en dit uitvoerig onderzocht.
In jouw geval zul je inderdaad alleen maar bijtelling krijgen over de maanden vanaf juni. Je had immers slechts een deel van het jaar de beschikking over een auto van de zaak.

[ Voor 30% gewijzigd door t_captain op 22-08-2010 11:40 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:02
v1nzent- schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:27:

Je geeft jezelf wel heel snel gewonnen op deze manier.
Heb je soms helemaal geen sluitende rittenadministratie bijgehouden van januari t/m juni ?
Nog een andere vraag, heb je ooit een verklaring geen privegebrek auto ingevuld voor de belastingdienst ?
http://download.belasting...ruik_auto_lh0551z3fol.pdf
Als je geen prive kilometers reed moet je zowieso ooit die verklaring ingevuld hebben.
(en moet je deze weer ingetrokken hebben toen je besloot om wel prive te gaan rijden)

[ Voor 4% gewijzigd door ninjazx9r98 op 22-08-2010 12:19 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^

Dat gaat toch allemaal niet helpen? De TS had het hele jaar de beschikking over de leaseauto en heeft in dat jaar meer dan 500 privé-km's gereden. Dan is ook over het gehele jaar bijtelling verschuldigt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:18
Je hebt zelf aangegeven de auto ter beschikking te hebben gehad van jan-juni. Aangezien je in het kalenderjaar besluit er prive mee te rijden moet je over het gehele jaar bijtelling betalen. De beslissing zakelijk/prive (>500) geldt voor een heel kalenderjaar. Als je die auto niet ter beschikking had gehad was het een ander verhaal geweest.
Maar dit inmiddels meermalen gezegd.
Ik denk dus dat je bezwaar ongegrond wordt verklaard. Weet het eigenlijk wel zeker.

Edit: lees net dat het bezwaar reeds is afgekeurd.

De werkgever is niet verantwoordelijk voor jouw beslissing zakelijk/prive en kan hier slechts in adviseren. Je blijft zelf verantwoordelijk. Dat gezegd, ik vind het wel wat slordig van je werkgever om je hier niet over te informeren.

[ Voor 43% gewijzigd door rinkel op 22-08-2010 13:05 ]

• Navi
  • Niet online
Yup, de 500km is per kalenderjaar, ook al rij je het hele jaar niet prive, en in december 501 km prive, dan bijtelling betalen over het hele jaar.
Pagina: 1