F1 en twee F2 Ecogreen 1.5 TB, RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 09:26
Hoi,

heb hier een Asus P5Q mobo, met drie hd's, nl. 1 Samsung F1 1TB en twee hd's van 1.5 TB van Samsung, Ecogreen.
Verder:

Bedoeling: ik wil de OS op de F1 installeren, en daarna wil een een RAID 0 maken van die twee Ecogreen schijven.
Vraag is, voor de beste performance, moet ik die Array voor de installatie van windows maken, of na de installatie van windows maken?
Tweede vraag: als ik na de installatie van Windows een Array moet maken, moet ik eerst alle drives installeren, en dan de array maken, of eerst de array maken en dan de drivers installeren.

Ik wil het beste uit deze twee schijven halen, vandaar de bovenstaande vragen.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Zolang je geen OS installatie doet op de array maakt het niet uit wanneer je de array aanmaakt. Zodra je de array hebt aangemaakt zal (waarschijnlijk) de gecombineerde schijf nog niet zichtbaar zijn in Windows omdat de driver nog niet is geïnstalleerd. Na installatie van de driver wordt de schijf zichtbaar en kun je via volume manager een nieuwe partitie aanmaken en deze formatteren.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• westlym
mindcrash schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:55:
Zolang je geen OS installatie doet op de array maakt het niet uit wanneer je de array aanmaakt. Zodra je de array hebt aangemaakt zal (waarschijnlijk) de gecombineerde schijf nog niet zichtbaar zijn in Windows omdat de driver nog niet is geïnstalleerd. Na installatie van de driver wordt de schijf zichtbaar en kun je via volume manager een nieuwe partitie aanmaken en deze formatteren.
had twee keuzes na de installatie van windows. 'schijf' is groter dan 2.2 tb, dus als ik mbr koos, werd de schijf in tweeën gedeeld. moest gpt kiezen. nooit van gehoord.

ik ga van de week 'schijf' testen. ik ben benieuwd. ik heb meerdere topics gelezen dat de F1 1.0 TB van Samsung de nodige moeite hadden als je ze in een RAID 0 gooide. Ben benieuwd of dat ook het geval is met de F2 schijven van Samsung. Heb met google gezocht naar de nodige reviews hierover, maar die zijn schaars.

Verwijderd

Ik denk dat je het beste het op de volgende manier kan doen :

Alleen de F1 van 1 TB op het mobo aansluiten.
Windows installeren en vervolgens alle benodigde drivers (mobo, graka, etc etc).
Daarna de 2 ecogreens van 1,5 TB aansluiten (denk dat je dit op je mobo doet en niet via een aparte controller).
Vervolgens Raidset aanmaken en via Disk management initialiseren en formatteren, daarna zou de raidset klaar moeten zijn voor gebruik.

Hoe de ecogreens zich zullen gedragen in een raid0 set weet ik niet, van een raid5 set is bekend dat ze er om de haverklap uitvallen. Het schijnt dat het uitschakelen van de NCQ dit voorkomt, althans, dat heb ik vaker gelezen, garanderen kan ik het echter niet, dus wees voorzichtig met je data, draai eerst een proefperiode voordat je de data van de originele locatie verwijderd. De F2 is niets anders dan de eco versie van de F1 overigens.

De reden dat je GPT moest gebruiken, is omdat MBR maar partities kan maken tot 2 TB, daarna moet je over op GPT. Zover ik weet, kan je met GPT partities maken tot 256 TB. Het nadeel van GPT is, dat je er niet van kan opstarten, tenzij je een EFI bios hebt, dan kan dat wel weer. Met de gangbare biossen lukt het echter niet. EFI biossen worden langzaam aan steeds vaker op een mobo gezet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 00:38 ]

• westlym
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:34:
Ik denk dat je het beste het op de volgende manier kan doen :

Alleen de F1 van 1 TB op het mobo aansluiten.
Windows installeren en vervolgens alle benodigde drivers (mobo, graka, etc etc).
Daarna de 2 ecogreens van 1,5 TB aansluiten (denk dat je dit op je mobo doet en niet via een aparte controller).
Vervolgens Raidset aanmaken en via Disk management initialiseren en formatteren, daarna zou de raidset klaar moeten zijn voor gebruik.

Hoe de ecogreens zich zullen gedragen in een raid0 set weet ik niet, van een raid5 set is bekend dat ze er om de haverklap uitvallen. Het schijnt dat het uitschakelen van de NCQ dit voorkomt, althans, dat heb ik vaker gelezen, garanderen kan ik het echter niet, dus wees voorzichtig met je data, draai eerst een proefperiode voordat je de data van de originele locatie verwijderd. De F2 is niets anders dan de eco versie van de F1 overigens.

De reden dat je GPT moest gebruiken, is omdat MBR maar partities kan maken tot 2 TB, daarna moet je over op GPT. Zover ik weet, kan je met GPT partities maken tot 256 TB. Het nadeel van GPT is, dat je er niet van kan opstarten, tenzij je een EFI bios hebt, dan kan dat wel weer. Met de gangbare biossen lukt het echter niet. EFI biossen worden langzaam aan steeds vaker op een mobo gezet.
De F2's zijn niet als AHCI geïnstalleerd, maar als RAID HD's in de bios, dus volgens mij is de NCQ uitgeschakeld (hopelijk). Van de week ga ik testen en de resultaten hier publiceren.

En ja, probeerde enkele weken geleden Windows Vista op de F2's (Raid 0) te installeren, maar helaas niet gelukt.

Thanks voor je info.

Verwijderd

Dat je F2's niet AHCI zijn geinstalleerd, dat snap ik, daar heb ik het ook totaal niet over gehad. Die moeten als RAID ingesteld zijn, anders werkt het niet. Of de NCQ uitstaat, moet je even controleren, want volgens mij staat dit standaard aan. Veel succes met het installeren en laat het even weten hoe het gaat!
De info is je met plezier gegeven en ik hoop dat je er wat van geleerd hebt. ;)

• westlym
het werkt stabiel, maar moet nog beter gaan testen. zal van de week de resultaten hier publiceren.

Verwijderd

Je hebt het dus aan de praat gekregen zo te lezen.
Zet er wat data op en draai 2 of 3 weken proef, zijn de schijven dan nog niet uit de raidset gevallen, dan kan je aannemen dat het veilig is. Hou er wel rekening mee, dat een schijf ook later nog uit de raidset kan vallen en dat je dan je data kwijt bent. Misschien toch nog een idee om het als single schijf te zetten of als Raid1 set, je raakt dan wel de helft aan opslagruimte kwijt, maar ben je wel beveiligd tegen dataverlies.

• westlym
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:42:
Je hebt het dus aan de praat gekregen zo te lezen.
Zet er wat data op en draai 2 of 3 weken proef, zijn de schijven dan nog niet uit de raidset gevallen, dan kan je aannemen dat het veilig is. Hou er wel rekening mee, dat een schijf ook later nog uit de raidset kan vallen en dat je dan je data kwijt bent. Misschien toch nog een idee om het als single schijf te zetten of als Raid1 set, je raakt dan wel de helft aan opslagruimte kwijt, maar ben je wel beveiligd tegen dataverlies.
uhm...nee, ik heb het eigenlijk gekocht voor meer performance. ik had vorige jaar mn eerste 1.5 TB gekocht, en een maand geleden een tweede 1.5 TB. Prijs was goed en ik had geen klachten over het eerste 1.5 TB. Als single vind ik de HD van 1.5 TB traag. Geschikt voor opslag, maar niet geschikt om Windows Vista daarop te installeren.
Ik speel de nodige spelletjes, dus ik heb meer aan wanneer de hd in RAID 0 functioneert.

Trouwens, om NCQ uit te schakelen moet ik windows opnieuw installeren. wat ik uit mijn hoofd weet kan het wel via een register hack, maar geen zin erin.

Ik had wel daarover nagedacht om nog een F1 1.0 TB te kopen en deze in RAID 0 te zetten, maar als ik reviews van die F1 lees op tweakers werkt de schijf prima in z'n eentje dan in een raid configuratie. Maar als ik deze review (pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB) lees heeft deze tweaker niet zoveel last van de F1's in raid 5.

Ik ga van de week de nodige benchmarks draaien om te kijken hoe de performance van deze F2's zijn.

Verwijderd

Ik probeerde je alleen te waarschuwen voor eventuele gevolgen, helaas is mij dit dus niet gelukt. Daarnaast is het advies wat ik geef, ik zeg niet dat je het moet doen. Heb gewoon de pro en cons voor je neergezet, wat jij verder doet is jouw keuze, die zal ik respecteren.

• westlym
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 02:55:
Ik probeerde je alleen te waarschuwen voor eventuele gevolgen, helaas is mij dit dus niet gelukt. Daarnaast is het advies wat ik geef, ik zeg niet dat je het moet doen. Heb gewoon de pro en cons voor je neergezet, wat jij verder doet is jouw keuze, die zal ik respecteren.
heb hier een externe harde schijf Samsung Story van 1.5 TB. Daarop staat een backup van belangrijke bestanden. Trouwens, de documenten en de afbeeldingen gaan op de 1.0 TB (F1), dus niet op de RAID 0. Andere bestanden gaan hierop, bijvoorbeeld muziek en games. Op de Samsung Story staat ook een backup van de muziek en de document en etc..dus de F2's is nu in een soort of experimentele fase....

Verwijderd

Ok, dan heb je je backup goed voor elkaar. Het enige wat ik probeerde te doen, is je te waarschuwen voor als het fout gaat, verder niets. Je bent 1 van de weinige die een backup plan heeft, dat maak ik zelden mee. De meeste beginnen daar pas aan, nadat het fout is gegaan.
Experimenteren met Raid is op zich best leuk, die tijd heb ik ook gehad. Werk nu zelf met Raid5 voor permanente opslag en Raid0 voor de downloads en verwerking van de files (unrarren etc).

• westlym
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:08:
Ok, dan heb je je backup goed voor elkaar. Het enige wat ik probeerde te doen, is je te waarschuwen voor als het fout gaat, verder niets. Je bent 1 van de weinige die een backup plan heeft, dat maak ik zelden mee. De meeste beginnen daar pas aan, nadat het fout is gegaan.
Experimenteren met Raid is op zich best leuk, die tijd heb ik ook gehad. Werk nu zelf met Raid5 voor permanente opslag en Raid0 voor de downloads en verwerking van de files (unrarren etc).
kwam net thuis en ik en ja, heleboel programma's reageerden niet meer...moest systeem uitdoen. systeem weer opgestart, ging in logboek kijken en kreeg dit berichtje te lezen: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\DR1 tijdens een wisselbestandsbewerking.

Dus morgen weer Windows weghalen en alles weer opnieuw installeren en sowieso zonder raid 0...
Jammer...

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
westlym schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:47:
[...]

De F2's zijn niet als AHCI geïnstalleerd, maar als RAID HD's in de bios, dus volgens mij is de NCQ uitgeschakeld (hopelijk). Van de week ga ik testen en de resultaten hier publiceren.

En ja, probeerde enkele weken geleden Windows Vista op de F2's (Raid 0) te installeren, maar helaas niet gelukt.

Thanks voor je info.
RAID=AHCI + raid functies, dus staat NCQ aan.
Als je vista wil installeren moet je een driver disk hebben met de AHCI/RAID drivers.
westlym schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 02:34:
[...]
Trouwens, om NCQ uit te schakelen moet ik windows opnieuw installeren. wat ik uit mijn hoofd weet kan het wel via een register hack, maar geen zin erin.

Ik had wel daarover nagedacht om nog een F1 1.0 TB te kopen en deze in RAID 0 te zetten, maar als ik reviews van die F1 lees op tweakers werkt de schijf prima in z'n eentje dan in een raid configuratie. Maar als ik deze review (pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB) lees heeft deze tweaker niet zoveel last van de F1's in raid 5.

Ik ga van de week de nodige benchmarks draaien om te kijken hoe de performance van deze F2's zijn.
NCQ kan je aan en afschakelen zonder windows terug te moeten installeren.
F1 schijven werken zonder problemen in RAID, alleen kan je wat problemen hebben met NCQ ingeschakeld, in mijn geval was dit niet zo.
Pagina: 1