Julian Assange verkrachting beschuldiging geannuleerd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.111 views

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Dit nieuws item; nieuws: 'Zweedse politie op zoek naar Wikileaks-voorman wegens verkrachting'

Kan wel een update krijgen; http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11049316

Ik behoud m'n 'sceptische reacties' maar verder. ;)

Spolap: Interactive webcomic

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Smerig spelletje... ik heb het artikel bijgewerkt, thanks :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Pas de titel dan ook aan met zo'n miezerige 'update' kom je er echt niet mee af!

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 22:13

Brons

Fail!

Lijkt mij inderdaad een goed idee om de titel aan te passen. Op deze manier krijgen de mensen die dit gedaan hebben hun zin: de naam van deze man is aangetast.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

We corrigeren titels en teksten alleen als ze fouten van ons bevatten. Daar is hier geen sprake van, dus wmb blijft 'ie ongewijzigd :) Ik ben op zich al vrij ver gegaan door ook de lead/fp-tekst gedeeltelijk te herschrijven om duidelijk te maken dat de beschuldigingen zijn ingetrokken, maar de originele tekst doet nog steeds recht aan het nieuws, te weten dat Assange de politie op zijn dak had. Over wat daar achter zit, heeft onze nieuwsdienst wmb principieel geen mening :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Dit is nu precies waar de laatste tijd weer veel over wordt geklaagd. Quotes als titels. Dit is niet telegraaf.nl, en het hele 'update' valt zelfs weg op de FP.

Heb je last van grootheidswaanzin dat je een quote laat staan terwijl het nieuws zelfs al is ontkracht?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De quote klopt toch? Er was een arrestatiebevel, dat was ook officieel bevestigd. De update corrigeert dat, keurig netjes opgelost lijkt me.

En kinderachtige woorden als 'grootheidswaanzin' kan je wellicht beter achterwege laten, als je serieus genomen wil worden. Dat is namelijk trollerig.

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De quote klopt niet meer. Vandaar dus hierboven het verzoek om die ook aan te passen. Dit is imo inderdaad gewoon weer een sensatiebeluste titel plaatsen, al bij het plaatsen maar zeker nu.

En @ Rataplan: de titel is van jullie (zelf ingevoerd toch?) en bevat nu dus een fout. Dan pas je die toch aan? Of je nu een titel quote of niet, je plaatst 'm zelf. Je past wel het artikel deels aan dus je geeft daarmee zelf al toe dat die niet meer klopt, waarom dan de titel niet?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Brons

Brons

Fail!

In dit geval gaat het niet om de kleur van de nieuwe Eee PC of de processor van de IPad nano. Het gaat hier om ernstige onterechte beschuldigingen aan iemands adres. De titel blijft tot in de eeuwigheid in Google tevoorschijn komen en het lijkt mij niet helemaal onterecht als je daar wat voorzichtig mee omgaat.

Maar goed, ik snap ook wel dat de FP wat sensatie moet hebben om het interessant te houden.

Verwijderd

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:16:
In dit geval gaat het niet om de kleur van de nieuwe Eee PC of de processor van de IPad nano. Het gaat hier om ernstige onterechte beschuldigingen aan iemands adres. De titel blijft tot in de eeuwigheid in Google tevoorschijn komen en het lijkt mij niet helemaal onterecht als je daar wat voorzichtig mee omgaat.

Maar goed, ik snap ook wel dat de FP wat sensatie moet hebben om het interessant te houden.
Helemaal mee eens. Ik vind het niet netjes om een dergelijke beschuldiging te laten staan als blijkt dat de beschuldiging onjuist is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rataplan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:16:
We corrigeren titels en teksten alleen als ze fouten van ons bevatten. Daar is hier geen sprake van, dus wmb blijft 'ie ongewijzigd :) Ik ben op zich al vrij ver gegaan door ook de lead/fp-tekst gedeeltelijk te herschrijven om duidelijk te maken dat de beschuldigingen zijn ingetrokken, maar de originele tekst doet nog steeds recht aan het nieuws, te weten dat Assange de politie op zijn dak had. Over wat daar achter zit, heeft onze nieuwsdienst wmb principieel geen mening :)
Het niet corrigeren draagt bij aan het laten bestaan van een internetgeschiedenis die iemand negatief blijft linken aan een valse beschuldiging. Dat dat het doel zal zijn geweest van de beschuldiging is waarschijnlijk maar niet bewezen, maar ik zou zelf het nieuwsbericht volledig hebben aangepast, inclusief titel.

Als iemand zou claimen "Bill Gates is een massamoordenaar", het wordt een nieuwsbericht en daarna blijkt het gewoon een sensatiezoekersclaim te zijn geweest, zou het dan ook blijven staan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:49:
De quote klopt toch? Er was een arrestatiebevel, dat was ook officieel bevestigd.
Waarom is dat arrestatiebevel nergens te zien dan? Sinds wanneer worden die dingen als persberichten verstuurd?
De update corrigeert dat, keurig netjes opgelost lijkt me.
Woord update is niet eens te zien.
En kinderachtige woorden als 'grootheidswaanzin' kan je wellicht beter achterwege laten, als je serieus genomen wil worden. Dat is namelijk trollerig.
Zoek maar eens op wat megalomanie betekend. Symptomen worden hier geuit.

Zoals hierboven al werd gesteld, alles wordt geïndexeerd. Het bericht is 'aangepast', je zou zelfs kunnen stellen dat de berichtgeving smaad was. En ik hoop oprecht dat het ook zo gaat worden ingeschoten door Assange. Maar goed, het is niet kinderachtig om de misselijk makende quotes op Tweakers.net te bekritiseren in GR.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55

Nakebod

Nope.

De update zelf vind ik prima, een nieuwe titel zou imho niet verkeerd zijn, vooral ook omdat de huidige erg lang is en - update gewoon wegvalt.

Iets in de trant van: 'Verkrachtings-aanklacht tegen Wikileaks-voorman ingetrokken'

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De titel klopt toch? Iemand heeft gezegd dat de politie achter hem aan zat. Dat is gebeurd, en dat feit is niet veranderd. De persoon die het gezegd heeft neemt die woorden ook niet terug. De quote in de titel klopt dus. Dat Assange momenteel niet meer gezocht wordt wil niet zeggen dat hij dat een paar uur geleden nog wel werd.

De titel veranderen zodat er staat dat de aanklacht is ingetrokken slaat nergens op, want dan moet ook het complete artikel herschreven worden om te zorgen dat de titel de lading dekt, want anders wordt daar weer over geklaagd...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:05:
De titel veranderen zodat er staat dat de aanklacht is ingetrokken slaat nergens op, want dan moet ook het complete artikel herschreven worden om te zorgen dat de titel de lading dekt, want anders wordt daar weer over geklaagd...
Goh, een nieuwsposter wordt betaald en moet wat schrijven. Is dat opeens raar? Nee toch?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Skinkie schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:09:
[...]

Goh, een nieuwsposter wordt betaald en moet wat schrijven. Is dat opeens raar? Nee toch?
Nee, het slaat nergens op om complete artikelen te herschrijven. Zie jij de Volkskrant alle uitgegeven kranten om 12 uur terugtrekken omdat er iets nieuws is gebeurd dat een artikel incompleet of onwaar maakt? Natuurlijk niet, er wordt gewoon een dag later een nieuw artikel gepost. Hier is het artikel wél gewijzigd met daarbij alleen het bericht dat de aanklacht inmiddels ingetrokken is. Dat is toch genoeg?

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-02 10:48

swtimmer

Ontrafelt het leven!

De titel klopt toch? Iemand heeft gezegd dat de politie achter hem aan zat. Dat is gebeurd, en dat feit is niet veranderd. De persoon die het gezegd heeft neemt die woorden ook niet terug. De quote in de titel klopt dus. Dat Assange momenteel niet meer gezocht wordt wil niet zeggen dat hij dat een paar uur geleden nog wel werd.

Zijn dit soort dingen zoals in dit geval niet veel beter op te lossen door een nieuw nieuwsbericht te plaatsen met een juiste titel en vanaf het oude nieuws bericht hierna te linken als zijnde dat er een update is?!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

swtimmer schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:15:
[...]

Zijn dit soort dingen zoals in dit geval niet veel beter op te lossen door een nieuw nieuwsbericht te plaatsen met een juiste titel en vanaf het oude nieuws bericht hierna te linken als zijnde dat er een update is?!
Beetje overdreven lijkt me om er 2 artikelen van te gaan maken, er staat nu een keurig nette update in het artikel, lijkt me méér dan voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 21-08-2010 21:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:17:
Beetje overdreven lijkt me om er 2 artikelen van te gaan maken, er staat nu een keurig nette update in het artikel, lijkt me méér dan voldoende.
Nee, want de titel is intussen duidelijk incorrect. Dus niet voldoende. Het is simpel op te lossen met iets als "Wikileaks-voorman valselijk beschuldigd van verkrachting".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:20:
[...]

Nee, want de titel is intussen duidelijk incorrect. Dus niet voldoende. Het is simpel op te lossen met iets als "Wikileaks-voorman valselijk beschuldigd van verkrachting".
De titel was wel correct op het moment van posten, daar is later een update bijgekomen. Hint: "Update" er achter, bekent dat er een update is, die in het artikel te vinden is.

Volgens mij worden hier problemen gezocht die er eigenlijk niet zijn...

Virussen? Scan ze hier!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:12:
Zie jij de Volkskrant alle uitgegeven kranten om 12 uur terugtrekken omdat er iets nieuws is gebeurd dat een artikel incompleet of onwaar maakt?
:/ VNU media zat toch niet meer in dode bomen? Kom je nu echt met een dode boom voorbeeld?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

Die titel was ten tijde van het bericht wel correct, je kan moeilijk de hele database met berichten doorlopen en alles maar aanpassen omdat het uiteindelijk toch anders is. De politie was namelijk wel op zoek naar de man wegens een verkrachtingszaak, dat deze later is teruggetrokken doet niks af aan dat feit.
De aanpassingen die gedaan zijn vind ik ook prima, er is in de titel te zien dat er een update is en zelfs de lead is er op aangepast. Lijkt mij voldoende, we zijn hier toch geen nu.nl die hele artikelen herschrijven :X

• Brons

Brons

Fail!

Ik was al bezig met het typen van een post over quotes in topictitels maar zag er toch vanaf. Ik vind dit duidelijk weer een voorbeeld waar T.net onwaarheden in titels zet omdat iemand (en dat kan iedereen zijn, de 'waarde' van bronnen maken immers niet uit voor de redactie) iets gezegd of geschreven heeft. De redactie ontslaat zichzelf hierdoor van fact checking en elke verantwoordelijkheid. Terwijl ik van mening ben dat het in dit soort gevallen van hoogst schadelijke aantijgingen voorzichtig moet zijn en niet gewoon alles kan overnemen wat op het internet staat. Als je deze manier van berichtgeving gebruikt neem dan ook de verantwoordelijkheden en corrigeer je fouten dan, ondanks dat het een quote van iemand anders is.

Niet dat ik verwacht dat er iets gaat veranderen. Het is al een tijdje een trend bij de redactie om alles maar op de FP te flikkeren zonder enkel onderzoek of fact checking.
Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:24:
[...]

Die titel was ten tijde van het bericht wel correct, je kan moeilijk de hele database met berichten doorlopen en alles maar aanpassen omdat het uiteindelijk toch anders is. De politie was namelijk wel op zoek naar de man wegens een verkrachtingszaak, dat deze later is teruggetrokken doet niks af aan dat feit.
De aanpassingen die gedaan zijn vind ik ook prima, er is in de titel te zien dat er een update is en zelfs de lead is er op aangepast. Lijkt mij voldoende, we zijn hier toch geen nu.nl die hele artikelen herschrijven :X
Dat je zaken niet wil herschrijven is des te meer reden om op te passen als je mensen in je titels gaat quoten.

[ Voor 19% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:27 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Wat is er precies niet goed aan de titel? Die titel staat ook nog steeds boven het bronartikel: Wikileaks grundare anhållen för våldtäkt. Dat betekent zelfs "Wikileaks-oprichter gearresteerd voor verkrachting." En die site doet het zelfs zonder quotes.
Skinkie schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:22:
[...]

:/ VNU media zat toch niet meer in dode bomen? Kom je nu echt met een dode boom voorbeeld?
De vergelijking gaat gewoon op hoor...
Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:25:
[...]

Ik vind dit duidelijk weer een voorbeeld waar T.net onwaarheden in titels zet omdat iemand (en dat kan iedereen zijn, de 'waarde' van bronnen maken immers niet uit voor de redactie) iets gezegd of geschreven heeft. De redactie ontslaat zichzelf hierdoor van fact checking en elke verantwoordelijkheid.
1) De bron staat vermeld en 2) de bron is een gerenommeerde Zweedse krant? CNN en BBC zeggen het bevestigd te hebben bij justitie. Wat wil je nog meer? Hij werd blijkbaar écht gezocht en inmiddels is dat arrestatiebevel ingetrokken.

[ Voor 26% gewijzigd door NMe op 21-08-2010 21:28 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:25:
[...]

Ik was al bezig met het typen van een post over quotes in topictitels maar zag er toch vanaf. Ik vind dit duidelijk weer een voorbeeld waar T.net onwaarheden in titels zet omdat iemand (en dat kan iedereen zijn, de 'waarde' van bronnen maken immers niet uit voor de redactie) iets gezegd of geschreven heeft.
Er is geen sprake van onwaarheden (ten tijde van de oorspronkelijke post), er was wel degelijk een arrestatiebevel uitgevaardigd, zoals door het Zweedse OM tegen o.a. BBC en CNN bevestigd (voorbeeldje: http://www.bbc.co.uk/news/world-11047025)

Voordat je de redactie beschuldigt van het slecht bronnen onderzoek, moet je wellicht zélf eerst ff je bronnen onderzoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 21-08-2010 21:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Brons

Brons

Fail!

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:26:

1) De bron staat vermeld en 2) de bron is een gerenommeerde Zweedse krant?
Ik kan mij zo uit mijn hoofd wel een artikel herinneren , en er zijn er veel meer, waar een random blog met nul geschiedenis gebruikt is om een titel te maken mbv quotes. Immers, je hebt het van iemand anders en als het niet klopt is het de schuld van die andere persoon.
wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:26:
[...]

Er is geen sprake van onwaarheden (ten tijde van de oorspronkelijke post), er was wel degelijk een arrestatiebevel uitgevaardigd, zoals door het Zweedse OM tegen o.a. BBC en CNN bevestigd (voorbeeldje: http://www.bbc.co.uk/news/world-11047025)

Voordat je de redactie beschuldigt van het slecht bronnen onderzoek, moet je wellicht zélf eerst ff je bronnen onderzoeken?
Klopt, ten tijde van het plaatsen was het een goede quote. Nu niet meer. Mijn advies is dus uitkijken met quotes, zeker als het om zaken gaat die schadelijk zijn. M.i moet je ook je verantwoordelijkheid nemen als je gaat quoten.

[ Voor 44% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:30 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:12:
[...]

Nee, het slaat nergens op om complete artikelen te herschrijven. Zie jij de Volkskrant alle uitgegeven kranten om 12 uur terugtrekken omdat er iets nieuws is gebeurd dat een artikel incompleet of onwaar maakt? Natuurlijk niet, er wordt gewoon een dag later een nieuw artikel gepost. Hier is het artikel wél gewijzigd met daarbij alleen het bericht dat de aanklacht inmiddels ingetrokken is. Dat is toch genoeg?
Als op een digitale nieuwssite een bericht een update krijgt wordt het inderdaad aangepast. Ik heb dit héél vaak zijn gebeuren, ook bij de Volkskrant online. Als een titel de lading niet langer dekt wordt ook de titel aangepast. Zo blijft het actueel, het grote voordeel van een site..

Als je zo nodig de vergelijking met een papieren medium wilt maken, klopt, daar wordt het bericht niet aangepast - dat zou namelijk nogal lastig zijn. Dan wordt zo snel als het gaat een rectificatie geplaatst, maar dat gebeurde nu ook niet. Wil je die vergelijking maken dan zou je een tweede artikel moeten schrijven. Dat lijkt me inderdaad overdreven, maar ik zie niet in waarom herschrijven van de titel niet kan. Dat gebeurt zo vaak op allerhande nieuwssites.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:29:
[...]

Klopt, ten tijde van het plaatsen was het een goede quote. Nu niet meer. Mijn advies is dus uitkijken met quotes, zeker als het om zaken gaat die schadelijk zijn. M.i moet je ook je verantwoordelijkheid nemen als je gaat quoten.
Het is nog steeds een goede quote, er staat immers achter dat er een update is.

We zijn hier nog steeds problemen aan het zoeken die er eigenlijk helemaal niet zijn imho.

Virussen? Scan ze hier!

• Brons

Brons

Fail!

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:31:
[...]

We zijn hier nog steeds problemen aan het zoeken die er eigenlijk helemaal niet zijn imho.
Update zegt niets. Als je het papieren voorbeeld neemt moet er een rectificatie geplaatst worden, een titel aanpassen lijkt mij echter veel makkelijker.

Mij gaat het ook niet om het feit dat men quotes gebruikt. Het gaat mij erom dat dit iets is dat deze man de rest van zijn leven geassocieerd gaat worden met deze verkrachtingszaak en dat T.net heel simpel de associatie kan verminderen door zijn journalistieke werk te doen.

Mijn mening blijft dat als je quotes gaat gebruiken je ook je verantwoordelijkheid moet nemen bij eventuele follow ups. En nee, een inhoudelijk nietszeggend woordje toevoegen is dan niet voldoende, de originele tekst blijft gewoon staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:35 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.99734a705d.png
Dat is morgen te zien, en daar staat geen update; daar staat ...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:21:
De titel was wel correct op het moment van posten, daar is later een update bijgekomen. Hint: "Update" er achter, bekent dat er een update is, die in het artikel te vinden is.
:z . Lees je eigenlijk wel wat mensen zeggen?
Volgens mij worden hier problemen gezocht die er eigenlijk niet zijn...
Jouw mening is dat het geen probleem is. Dat maakt het geen feit.

Wat je blijkbaar niet inziet is dat een kop van een artikel een stevige invloed heeft, en met alleen "update" (welke snel gemist wordt als titel niet volledig worden weergegeven) verander je de lading van de kop niet.

De kop is namelijk niet representatief voor de inhoud. De "update" veranderd dat niet.
NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:26:
Wat is er precies niet goed aan de titel? Die titel staat ook nog steeds boven het bronartikel: Wikileaks grundare anhållen för våldtäkt. Dat betekent zelfs "Wikileaks-oprichter gearresteerd voor verkrachting." En die site doet het zelfs zonder quotes.
Zie hierboven: de kop is niet representatief voor de inhoud.
Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:24:
Dan is het verstandig de koppen niet te sensationeel te maken. En wat blijft staan is dat de kop van een artikel een invloed heeft op de volgende interpretatie van het artikel.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het verzet niet goed begrijp. Waarom niet iets wat duidelijk niet meer correct is gewoon aanpassen, zeker als het iemand onterecht linkt aan verkrachting?

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

[...]

Mja, sommige van de posts zijn wat overdreven, maar aan de andere kant, wat is het probleem aan het hertypen van de titel zodat duidelijk is dat er niets aan de hand is? Al is het alleen maar 'verdenkt' in 'verdacht' veranderen...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:34:
Update zegt niets. Als je het papieren voorbeeld neemt moet er een rectificatie geplaatst worden, een titel aanpassen lijkt mij echter veel makkelijker.
Volgens mij is er een update geplaatst wat ongeveer hetzelfde inhoud als zo'n rectificatie...
Mij gaat het ook niet om het feit dat men quotes gebruikt. Het gaat mij erom dat dit iets is dat deze man de rest van zijn leven geassocieerd gaat worden met deze verkrachtingszaak en dat T.net heel simpel de associatie kan verminderen door zijn journalistieke werk te doen.
Als iemand ooit toevallig later op dit artikel komt, ziet daar netjes een update staan, geen probleem dus.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het gaat mij erom dat dit iets is dat deze man de rest van zijn leven geassocieerd gaat worden met deze verkrachtingszaak en dat T.net heel simpel de associatie kan verminderen door zijn journalistieke werk te doen.
Beetje érg extreem ver gezocht dit allemaal. Als mensen over een jaar dit artikel lezen, zien ze ook keurig de update erbij staan, dus zullen ze heus die associatie niet leggen.

Alsof hij daar verder overigens wakker van zou liggen, die lui zitten toch allemaal al op onderduikadressen, die hebben wel iets ernstigers aan hun hoofd dan zoiets pietluttigs.

En hij zoekt immers met zijn toko zelf ook vaak de publiciteit met negatieve zaken over anderen? Moet-ie imho ook ff niet moeilijk doen als anderen bij hem hetzelfde doen. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, en wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.

Virussen? Scan ze hier!

• Brons

Brons

Fail!

Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:37:
[...]

Volgens mij is er een update geplaatst wat ongeveer hetzelfde inhoud als zo'n rectificatie...
Als je de kop leest zie je niet dat er ondertussen geen arrestatiebevel meer is.
Als iemand ooit toevallig later op dit artikel komt, ziet daar netjes een update staan, geen probleem dus.
Als iemand later deze titel ziet zoals hierboven te zien is in een screenshot zie je update niet eens. Probleem dus.
wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:37:

En hij zoekt immers met zijn toko zelf ook vaak de publiciteit met negatieve zaken over anderen? Moet-ie imho ook ff niet moeilijk doen als anderen bij hem hetzelfde doen. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, en wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
Wat heeft zijn werk met valse beschuldigingen van verkrachting te maken en waarom moet t.net hieraan meewerken terwijl ze met een simpele handeling dit kunnen aanpassen terwijl ze de eigen website kunnen verbeteren?

[ Voor 35% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:40 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:39:
[...]

Als iemand later deze titel ziet zoals hierboven te zien is in een screenshot zie je update niet eens. Probleem dus.
We gaan het steeds verder zoeken...

Ja, als iemand dit artikel straks in het Martiaans vertaalt, zie je de update ook niet meer.

Alsof mensen enkel op screenshots afgaan zeg. Jongens, kunnen we het even wat realistischer houden allemaal, ipv ultra-vergezochte scenarios te bedenken?

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

Als je de kop leest zie je niet dat er ondertussen geen arrestatiebevel meer is.

[...]

:D

Sorry hoor, maar als ik een oud bericht lees dan ga ik eerst na of dit nog geldig/waar is, je kan onmogelijk (zoals ik al eerder aangaf) je hele database doorlopen en alles veranderen/verwijderen wat inmiddels niet meer klopt.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:35:
[...]

Zie hierboven: de kop is niet representatief voor de inhoud.
De kop is wél representatief voor de inhoud. De kop matcht met het hele artikel behalve met de update. Van één alinea.
[...]

http://www.nu.nl/politiek...iale-week-paars-plus.html
http://www.nu.nl/politiek/2285971/paars-plus-weer-tafel.html
Paars Plus is ook geen optie meer. Zullen we nu.nl maar snel vragen of ze hun kop even aanpassen? :D
[...]

Wat heeft zijn werk met valse beschuldigingen van verkrachting te maken en waarom moet t.net hieraan meewerken terwijl ze met een simpele handeling dit kunnen aanpassen terwijl ze de eigen website kunnen verbeteren?
De beschuldiging is er wel geweest. Moet T.net dat maar wegzwijgen dan omdat het een valse beschuldiging was? Of heb je liever dat al het nieuws gewoon gebracht wordt?

[ Voor 66% gewijzigd door NMe op 21-08-2010 21:44 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:37:
Ah, zo iemand is dus vogelvrij. Interessante visie.

• Brons

Brons

Fail!

Dit is geen oud bericht. Het staat zelfs nog in het feature gedeelte...

Maar goed. Het is mij allang duidelijk dat t.net niet meer aan jouranlistiek doet. Het is gewoon kopiëren van andere bronnen en als er iets fout in staat is het de schuld van de bron, niet van de redactie.

[ Voor 67% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:44 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:
[...]

Ah, zo iemand is dus vogelvrij. Interessante visie.
Lees jij wel wat ik schrijf, of wil je alleen lezen wat je denkt dat er staat, door het uit context te trekken?

Besides, hij heeft anderen toch, middels het publiceren van geheimen, ook vogelvrij verklaard (zoals Afghaanse informanten met naam en adres publiceren, waardoor zij en hun families nu in levensgevaar zijn), maar andersom zou dan niet mogen? Beetje meten met twee maten, nietwaar?

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:
Kan jij lezen?

Ik zie daar overduidelijk (en gemarkeerd) staan:
Update: de aanklacht is inmiddels ingetrokken.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Nee hoor, want dan klikt ie wel verder. Of niet, maar dan is dat persoon wel heel kortzichtig ;)

Het artikel is gepubliceerd om 10 over half 1 vanmiddag. Op dat moment klopte het ten volle dat er een arrestatiebevel voor deze man was uitgegaan. Als je nu het artikel zou schrijven klopt dat niet meer met de feiten die op het moment van publiceren golden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:

Maar goed. Het is mij allang duidelijk dat t.net niet meer aan jouranlistiek doet. Het is gewoon kopiëren van andere bronnen en als er iets fout in staat is het de schuld van de bron, niet van de redactie.
Er staat niets fouts! Hij is gezocht geweest. Nu niet meer. Live with it.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het zou eens tijd gaan worden dat we nieuwsberichten naar beneden kunnen modden ipv alleen reacties :P

Gewoon te zielig voor woorden hoe de mensjes zoiets dom blijven verdedigen. Het grote voordeel van digitaal is dat je het aan kunt passen indien er iets niet klopt of blijkt te kloppen. Dat zoiets nu half gebeurd, triest. En dat gezeik over het woordje update: waarom staat dat eigenlijk achter de titel ipv ervoor? Zou het een beetje meer opvallen, zeker met die veel te lange titels soms.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:
De kop is wél representatief voor de inhoud. De kop matcht met het hele artikel behalve met de update. Van één alinea.
Dat komt omdat het grootste gedeelte van het bericht al achterhaald is.

Vergelijk het maar met de kribbige reacties die jullie zelf geven als iemand weer met het onzinargument komt "veranderd sinds de overname door VNU". Dat is ook zoiets wat blijft hangen omdat dit nu eenmaal de "titel" was (Tweakers.net overgenomen door VNU) en mensen daarna verder hun eigen interpretatie gaan maken. Dat gebeurt nu ook met deze titel, en het "update" maakt de titel niet anders.

Als iemand me in de kroeg vertelt "Balkenende is een SM-pervert", zet ik dat op mijn homepage, en dan vertelt die gast me dat het een grapje was, en verander ik de titel naar "Balkenende is een SM-pervert - update". Denk je echt dat dat genoeg is?
Het verschil is dat Paars-Plus niet valselijk van een zware misdaad werd beschuldigd (nou ja, misschien door de PVV :+ ). Er is wel een verschil tussen de nieuwsberichten; niemand zegt dat alle titels van nieuwsberichten aangepast moeten worden, maar blijkbaar is het een principe dat geen enkele titel aangepast mag worden.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 21-08-2010 21:49 ]

• Brons

Brons

Fail!

Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:44:
[...]

Kan jij lezen?

Ik zie daar overduidelijk (en gemarkeerd) staan:

[...]
Mijn punt ging over jouw opmerking dat je niet kan verwachten dat de redactie door de hele database gaat. Maar het gaat helemaal niet om een oud bericht. En als straks een Apple nieuwtje komt is het feature gehalte weg terwijl de titel (zonder update) wel gewoon op de FP staat.
gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:45:
Als iemand me in de kroeg vertelt "Balkenende is een SM-pervert", zet ik dat op mijn homepage, en dan vertelt die gast me dat het een grapje was, en verander ik de titel naar "Balkenende is een SM-pervert - update". Denk je echt dat dat genoeg is?
Dit kan. Quoten ontslaat je van verantwoordelijkheid als het uiteindelijk onwaar of achterhaald is.

[ Voor 32% gewijzigd door Brons op 21-08-2010 21:47 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:46:
[...]

Mijn punt ging over jouw opmerking dat je niet kan verwachten dat de redactie door de hele database gaat. Maar het gaat helemaal niet om een oud bericht. En als straks een Apple nieuwtje komt is het feature gehalte weg terwijl de titel (zonder update) wel gewoon op de FP staat.
Onzin. In de titel staat ook "- Update", ga er maar eens met je muis overheen.

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:46:
[...]

Ga jij dan ook aan de BBC vragen om de titel aan te passen?

http://www.bbc.co.uk/news/world-11047025
Wikileaks founder Julian Assange accused of rape
Swedish authorities say they have issued an arrest warrant for Wikileaks founder Julian Assange, on accusations of rape and molestation.
;)

• Brons

Brons

Fail!

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:48:
[...]

Onzin. In de titel staat ook "- Update", ga er maar eens met je muis overheen.
Je hebt helemaal gelijk...

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik vind de huidige oplossing niet heel slecht, maar het zou goed zijn als binnenkort er nog een artikeltje over wordt geschreven als er meer bekend is hoe dit in godsnaam heeft kunnen gebeuren (beschuldiging van ernstige misdrijven en dat dan dezelfde dag intrekken en daar geen verklaring over willen verstrekken).

Mijns inziens wordt hier een vuil spelletje via de media gespeeld, en niet ontoevallig in een periode waar wikileaks veel doofpot-materiaal aan het posten is. Een situatie waar iemand foutief als serieverkrachter wordt neergezet is natuurlijk niet vergelijkbaar met een foutje waar een nieuwe processor abusievelijk als 2.5 GHz wordt neergezet i.p.v. 2.4.

• Brons

Brons

Fail!

Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:49:
[...]

[...]

;)
Nee. Want ze hebben een follow up gedaan: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11049316

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:49:
[...]

Je hebt helemaal gelijk...
Nou, wat is dan het probleem?

Nogmaals: volgens mij zijn we nu op zoek naar niet-bestaande problemen...

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

precies, en t.net heeft het met een update gedaan

klaar

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:45:
Dat is niet hetzelfde. Balkenende is géén SM-pervert neem ik dan maar aan terwijl op het moment van schrijven er wél een arrestatiebevel was uitgevaardigd. Dat verhaal heeft in real life een update gekregen, nl. dat het bevel is ingetrokken, en vervolgens wordt de update ook op T.Net geplaatst.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Juist, en t.net heeft een update gedaan, vergelijkbaar met wat BBC gedaan heeft, sterker nog, beter zelfs dan de BBC, want duidelijker omdat BBC het oorspronkelijke artikel niet van een update heeft voorzien dat het niet meer klopt, waar t.net dat wél gedaan heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 21-08-2010 21:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Brons

Brons

Fail!

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:50:
[...]

Nou, wat is dan het probleem?

Nogmaals: volgens mij zijn we nu op zoek naar niet-bestaande problemen...
Het kan aan mij liggen maar volgens mij gaat niemand titels lezen door de muis overheen te houden.

Maar dat maakt hij niet eens uit. Ik begrijp eigenlijk niet waarom T.net aan deze goedkope journalistiek doet. Zorgen dit soort slechte titels voor meer lezers ofzo?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maar hebben ze het oorspronkelijke artikel gewijzigd? Nee, dat staat er ook nog. En die titel is ook nog behoorlijk explicieter.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

P_de_B schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:50:
Dat is niet hetzelfde. Balkenende is géén SM-pervert neem ik dan maar aan terwijl op het moment van schrijven er wél een arrestatiebevel was uitgevaardigd. Dat verhaal heeft in real life een update gekregen, nl. dat het bevel is ingetrokken, en vervolgens wordt de update ook op T.Net geplaatst.
Maar dan is het "update" niet voldoende omdat de titel alleen de oude, intussen verouderde en smadelijke titel bevat. Vandaar de suggestie om de titel in overeenkomst te brengen met de echte situatie.

BBC News, Telegraaf etc komen met een tweede bericht, waarmee in ieder geval de neutraliteit wordt hersteld en deze bovenaan komt te staan. Alleen "update" is nietszeggend en herstelt de neutraliteit niet :) .

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:51:
[...]
Het kan aan mij liggen maar volgens mij gaat niemand titels lezen door de muis overheen te houden.
Maar niemand gaat ook een oordeel vellen, gebaseerd op enkel een titel. Dat doet men op basis van het artikel, en in dat artikel is de update dus plain en duidelijk te zien.

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

gambieter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:53:
BBC News, Telegraaf etc komen met een tweede bericht, waarmee in ieder geval de neutraliteit wordt hersteld en deze bovenaan komt te staan. Alleen "update" is nietszeggend en herstelt de neutraliteit niet :) .
Niet mee eens, want als ik daar alleen het originele artikel lees dan weet ik niet dat er inmiddels een "update" is geweest. Dus ik vind dat de redactie het hier prima heeft opgelost. Een vervolg artikel is in dit stadium niet nodig, wellicht als er later meer over wikileaks te berichten valt kan je misschien nog noemen, maar lijkt met voor t.net niet een aanvulling als er een nieuw artikel moet komen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:
[...]

http://www.nu.nl/politiek...iale-week-paars-plus.html
http://www.nu.nl/politiek/2285971/paars-plus-weer-tafel.html
Paars Plus is ook geen optie meer. Zullen we nu.nl maar snel vragen of ze hun kop even aanpassen? :D
Of gewoon deze als voorbeeld: http://www.nu.nl/internet...gezocht-verkrachting.html - helemaal geen update of zelfs maar een linkje naar het follow-up artikel: http://www.nu.nl/internet...vel-topman-wikileaks.html

Intentionally left blank

• Brons

Brons

Fail!

Wat is eigenlijk de reden dat men op T.net eigenlijk nooit titels aanpast (met uitzondering van het woord update). Heeft dit een technische reden?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:56:
Dus ik vind dat de redactie het hier prima heeft opgelost.
Het heeft het half opgelost, maar de titel dus niet.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd wat nu eigenlijk de achterliggende reden van het verzet is. Is men bang voor een precedent? Wat is er mis met uitzonderingen te maken als een kop van een artikel duidelijk niet meer corrects is en iemand reputatie onterecht bezoedeld?
crisp schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:56:
Of gewoon deze als voorbeeld: http://www.nu.nl/internet...gezocht-verkrachting.html - helemaal geen update of zelfs maar een linkje naar het follow-up artikel: http://www.nu.nl/internet...vel-topman-wikileaks.html
Dat anderen het slecher doen is geen excuus. Je moet altijd streven naar perfectie ;) .

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 21-08-2010 22:00 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er zijn in het verleden plenty titels aangepast, alleen gebeurt dat afaik pas als het echt nodig is (wat hier niet het geval is), bijvoorbeeld omdat er een fout in zat ten tijde van het posten (niet alleen spelfouten, ook inhoudelijke fouten).

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 21-08-2010 22:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:58:
Wat is eigenlijk de reden dat men op T.net eigenlijk nooit titels aanpast (met uitzondering van het woord update). Heeft dit een technische reden?
Als het een technische reden had, dan had "update" er ook niet achter gekund. ;)

Als je titels loopt te wijzigen en artikelen ingrijpend gaat veranderen verdwijnt er automatisch nieuws. Het originele bericht is dan immers niet meer terug te lezen. Dat noemt men censuur.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:02:
[...]

Als je titels loopt te wijzigen en artikelen ingrijpend gaat veranderen verdwijnt er automatisch nieuws. Het originele bericht is dan immers niet meer terug te lezen. Dat noemt men censuur.
Vandaar dat een heleboel sites dus nieuwe berichten plaatsen als update... laat t.net daar dan voor kiezen? Iedereen blij :)

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Als mensen vallen over het feit dat 'Update' wegvalt in het overzicht en het actualiseren van de titel blijkbaar niet te doen is, is het dan niet simpel op te lossen door 'Update' vóór in plaats van achter de rest te zetten?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bastien schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:05:
[...]

Vandaar dat een heleboel sites dus nieuwe berichten plaatsen als update... laat t.net daar dan voor kiezen? Iedereen blij :)
Dan krijg je 2 artikelen over basically hetzelfde onderwerp, lijkt me een beetje overdreven.

Vergelijking met andere sites gaat, zoals eerder genoemd, niet op. Die update hun oorspronkelijke artikel niet met een link naar het nieuwe artikel, waardoor je, als je standalone alleen het oorspronkelijke artikel leest dus niet weet dat er een update is.

Bij t.net is dat wel duidelijk: lees je het artikel, lees je ook automatisch meteen de update. Lijkt me beter én duidelijker.

Virussen? Scan ze hier!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bastien schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:05:
[...]

Er was blijkbaar (nog) niet meer te melden dan een enkele alinea. Dat is nou niet echt een compleet artikel waard. Nu.nl lost dat op door het originele artikel half over te nemen in de update, vind ik nou ook niet echt een schoonheidsprijs waard. Soms lees ik op nu.nl vier verschillende artikelen over eenzelfde event waarin ik in allevier de artikelen dezelfde alinea's teruglees, en daar stoor ik me meer aan dan aan wat de redactie hier heeft gedaan. :)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
crisp schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:56:
[...]

Het verschil is dat er wel een vervolgartikel geplaatst is, en ook een prominente plek op de site heeft. Als na 2 dagen het opsporingsbevel was ingetrokken, dan gok ik dat tweakers er ook een nieuw artikel over zou schrijven (aangezien het oude artikel buiten 'beeld' is).

Nu is er besloten om na 6 uur alleen 'update' toe te voegen (wat ook nog buiten beeld valt :')), en de vraag is wat beter is. Degene die tussen 12 en 7 het artikel hebben gelezen zullen, als ze geen andere bronnen lezen, nog steeds de verondersteling hebben dat de wikileaks-leider gezocht wordt voor serieverkrachting, en heeft imho deze bewuste mediacampagne tegen wikileaks precies het gewenste effect bereikt voor de betrokken partijen.

Van de andere kant heb je bij de talloze andere media, die wel een nieuw artikel maken, het probleem dat achteraf gegoogel een verkeerd beeld kan scheppen. Voor allebei is wel wat te zeggen, maar ik zou net als bij de andere media voor een nieuw artikel gekozen hebben.

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:06:
[...]

Vergelijking met andere sites gaat, zoals eerder genoemd, niet op.
En een vergelijking met de papieren Volkskrant wel? :P
Bij t.net is dat wel duidelijk: lees je het artikel, lees je ook automatisch meteen de update. Lijkt me beter én duidelijker.
Beide methoden hebben een nadeel: als je alleen de headlines leest krijg je niet mee dat er een update is, laat staan wát die update is. Bij nieuwe berichten zie je dat het vals alarm was door de tweede headline.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hertog schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:10:
[...]

En een vergelijking met de papieren Volkskrant wel? :P
Die vergelijking heeft Wildhagen dan ook niet gemaakt. ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hertog schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:10:
[...

Beide methoden hebben een nadeel: als je alleen de headlines leest krijg je niet mee dat er een update is, laat staan wát die update is. Bij nieuwe berichten zie je dat het vals alarm was door de tweede headline.
Dat is idd waar, maar als je alleen de headlines leest, en alleen daar je oordeel op baseert, ben je toch al niet zo snugger bezig (understatement).

Een oordeel vel je op basis van de inhoud van het artikel, niet alleen op de titel.

Meer dan één artikel over hetzelfde onderwerp lijkt me onwenselijk, want als er veel correcties zijn heb je straks 10 artikelen over één en hetzelfde onderwerp (zoals nu.nl wel eens doet)... dit levert een hoop vervuiling en ruis op de FP op, en daar heeft niemand wat aan.

Virussen? Scan ze hier!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:13:
[...]

Die vergelijking heeft Wildhagen dan ook niet gemaakt. ;)
Nee, maar ik vond het contrast alsnog wel grappig :P
wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:13:
[...]

Dat is idd waar, maar als je alleen de headlines leest, en alleen daar je oordeel op baseert, ben je toch al niet zo snugger bezig (understatement).
Mee eens, maar volgens mij is dat wel hoe veel mensen tegenwoordig omgaan met nieuws tegenwoordig.
Meer dan één artikel over hetzelfde onderwerp lijkt me onwenselijk, want als er veel correcties zijn heb je straks 10 artikelen over één en hetzelfde onderwerp... dit levert een hoop vervuiling en ruis op de FP op, en daar heeft niemand wat aan.
Ik ben dan ook voor de 'pas de titel aan'-optie, in dit geval in ieder geval. Maar zoals ik al eerder zei, waarom niet gewoon 'update' vóór het bericht zetten als aanpassen echt een stap te ver is?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hertog schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:15:
[...]

Ik ben dan ook voor de 'pas de titel aan'-optie, in dit geval in ieder geval. Maar zoals ik al eerder zei, waarom niet gewoon 'update' vóór het bericht zetten als aanpassen echt een stap te ver is?
Dat is op zich zo'n slecht idee nog niet nee!

Weet alleen niet hoe dat layout-technisch uitpakt, want een deel van de "echte" titel (dus niet het updatestuk) valt dan immers wel buiten beeld.

Virussen? Scan ze hier!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

wildhagen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:17:
[...]

Dat is op zich zo'n slecht idee nog niet nee!
Ik had het al eerder geopperd maar het viel weg tussen al het heen en weer gediscussieer ;)
Weet alleen niet hoe dat layout-technisch uitpakt, want een deel van de "echte" titel (dus niet het updatestuk) valt dan immers wel buiten beeld.
Ja, en dat is nu net het probleem wat veel mensen met de huidige headline lijken te hebben: dat het update-woordje wegvalt. Dat een deel van de headline zelf wegvalt lijkt me minder een probleem, misschien klikken mensen dan juist sneller het artikel aan om de rest te lezen - precies wat iedereen wil :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hertog schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:19:
Ja, en dat is nu net het probleem wat veel mensen met de huidige headline lijken te hebben: dat het update-woordje wegvalt. Dat een deel van de headline zelf wegvalt lijkt me minder een probleem, misschien klikken mensen dan juist sneller het artikel aan om de rest te lezen - precies wat iedereen wil :)
Nou nee, ik vind uberhaupt het woordje update toevoegen een lapmiddel dat door zijn locatie ook nog eens deels faalt. Mijn probleem is dat "update" neutraal is (het kan ook betekenen dat ze naast verkrachting Assange ook nog gaan zoeken voor oplichting of een andere aanklacht) en daarmee het woordje update de eerdere beschuldiging niet neutraliseert.

Met "update" is de titel nog steeds dat Assange van verkrachting beschuldigd wordt, en daarmee een foute weergave van de situatie.

• MrAngry
  • Laatst online: 14:52
Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:49:
[...]

Wat heeft de BBC er nou mee te maken? Wij kunnen dat toch beter als tweakers (of er in ieder geval zelf over discussieren zonder voortdurend naar andere sites als authoriteit te verwijzen). edit: ow, ik zat nog een oude versie van dit topic te lezen zonder de 50 nieuwe posts.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 21-08-2010 23:47 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrAngry schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:46:
Wat heeft de BBC er nou mee te maken?
Heel veel, zeker als je deze reactie er naast legt:
Brons schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:16:
De titel blijft tot in de eeuwigheid in Google tevoorschijn komen en het lijkt mij niet helemaal onterecht als je daar wat voorzichtig mee omgaat.
Het is dus veel handiger om "update" in de titel te zetten dan een nieuw bericht te plaatsen :)
ow, ik zat nog een oude versie van dit topic te lezen zonder de 50 nieuwe posts.
idd, we kunnen beter alle oude posts die niet relevant zijn verwijderen, dan heb je dit soort problemen niet meer :P

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hallo zeg.

Guys, bespaar je verder de moeite: we doen hier niet aan geschiedvervalsing. We hebben gemeld dat de man werd vervolgd, en we gaan niet doen alsof dat niet is gebeurd. Dat heeft alles met journalistieke integriteit te maken: wij brengen feiten die op zeker moment volgens ons correct zijn en die publicaties herroepen we alleen als wij ten tijde van publicatie fouten hebben gemaakt. Maar het blijft een momentopname.

Een tweede artikel was ten tijde van de update neergekomen op 'De aanklacht is ingetrokken' en dat is wat kort, daarom is gekozen van een uitbreiding van het oorspronkelijke artikel en niet voor een geheel nieuw artikel. Te zijner tijd wordt er ongetwijfeld meer bekend over deze krankzinnige faal van de Zweedse overheid en dan zullen we daar ook weer over berichten.

Voor degenen die om aanpassing jammeren: we gaan ook niet alle artikelen uit 2001 aanpassen waarin Windows XP 'nieuw' wordt genoemd. En ja, dat is volstrekt hetzelfde. Kwestie van principes. Meer heb ik er niet over te zeggen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik snap ook de verontwaardiging niet. De titel en de inhoud klopten ten tijde van publiceren gewoon.

Als T.net een artikel plaatst dat Microsoft aangekondigd heeft game X te gaan maken en een dag later zegt Microsoft 'Nah, we doen het toch maar niet', zou niemand het in z'n hoofd halen van T.net te eisen dat ze het eerder gepubliceerde artikel in zouden trekken. Maar er schijnt een erg grote bewondering voor deze man te zijn waardoor opeens alles anders moet gaan dan normaal om er maar voor te zorgen dat het imago van meneer Assange er zo goed als mogelijk uit komt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Enfer
  • Laatst online: 19-12-2025
Erkens schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:41:
[...]

:D

Sorry hoor, maar als ik een oud bericht lees dan ga ik eerst na of dit nog geldig/waar is, je kan onmogelijk (zoals ik al eerder aangaf) je hele database doorlopen en alles veranderen/verwijderen wat inmiddels niet meer klopt.
Om heel eerlijk te zijn:
Als ik de man Google kijk in de "short text" bij Google wat er te vinden is over die man. Als ik me snel een beeld wil vormen zie ik verkrachter etc etc, dan krijg ik slechte ideeen over de man, totdat ik me verder diep inlees.

Mijn mening over wat T.net met de titel moet doen laat ik in het midden, maar ik wilde toch ff op je reactie reageren ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Enfer op 22-08-2010 00:23 ]

• Brons

Brons

Fail!

Rataplan,

Jullie moeten natuurlijk lekker zelf weten wat jullie doen. Het aanpassen van de titel was maar een suggestie.

Overigens vind ik je vergelijk met een artikel uit 2001 wel onzin omdat het artikel met de misleidende titel maar een paar uur oud is.
fsfikke schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:16:
Ik snap ook de verontwaardiging niet. De titel en de inhoud klopten ten tijde van publiceren gewoon.

Als T.net een artikel plaatst dat Microsoft aangekondigd heeft game X te gaan maken en een dag later zegt Microsoft 'Nah, we doen het toch maar niet', zou niemand het in z'n hoofd halen van T.net te eisen dat ze het eerder gepubliceerde artikel in zouden trekken. Maar er schijnt een erg grote bewondering voor deze man te zijn waardoor opeens alles anders moet gaan dan normaal om er maar voor te zorgen dat het imago van meneer Assange er zo goed als mogelijk uit komt.
Kom op, ik ken die hele man niet. Ik vind het alleen wat vreemd dat T.net besluit om een titel die ernstige aantijgingen tegen iemand bevat die ondertussen ingetrokken zijn niet wil aanpassen. Ik kan er ook geen goede reden voor bedenken.

Overigens is hij nog wel verdachte als het om de aanranding gaat, volgens de Huffingtonpost. Tijd voor nog een update?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rataplan schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:10:
Voor degenen die om aanpassing jammeren: we gaan ook niet alle artikelen uit 2001 aanpassen waarin Windows XP 'nieuw' wordt genoemd. En ja, dat is volstrekt hetzelfde. Kwestie van principes. Meer heb ik er niet over te zeggen.
Nou nou, zeggen dat degenen die het niet met jouw mening eens zijn aan het jammeren zijn is een zwaktebod en suggereert erg weinig incasseringsvermogen. En er dan een tang/varken vergelijking aan toevoegen? Alsof een OS nieuw noemen hetzelfde is als zeggen dat iemand van verkrachting verdacht wordt.

Principes zijn mooi, maar verwar je nu niet koppigheid met principes? Ik had op argumentatie gehoopt. Dat is bovenstaande zeker niet.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brons schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:31:
Rataplan,

Jullie moeten natuurlijk lekker zelf weten wat jullie doen. Het aanpassen van de titel was maar een suggestie.

Overigens vind ik je vergelijk met een artikel uit 2001 wel onzin omdat het artikel met de misleidende titel maar een paar uur oud is.

[...]

Kom op, ik ken die hele man niet. Ik vind het alleen wat vreemd dat T.net besluit om een titel die ernstige aantijgingen tegen iemand bevat die ondertussen ingetrokken zijn niet wil aanpassen. Ik kan er ook geen goede reden voor bedenken.

Overigens is hij nog wel verdachte als het om de aanranding gaat, volgens de Huffingtonpost. Tijd voor nog een update?
Ik zeg ook niet dat iedereen hier hem op een voetstuk heeft staan maar als je de reacties op de FP leest dan is zo ongeveer iedereen er vol van overtuigd dat het een groot complot is van zo ongeveer de hele westerse wereld om die man in diskrediet te brengen en staat het vast dat een geweldige man als hij nooit zoiets gedaan kan hebben.

Daarbij bevat de titel helemaal geen aantijgingen. Er staat niet 'Julian Assange heeft twee vrouwen verkracht', er staat dat hij gezocht wordt voor verkrachting. Dat werd ie ook, omdat het achteraf mee blijkt te vallen moet je niet met de vinger naar T.net wijzen, maar naar de Zweedse politie, die hebben schijnbaar voorbarig gehandeld. Don't shoot the messenger :)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 22-08-2010 00:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fsfikke schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:16:
Welke verontwaardiging?
Waarom blijven mensen de slechte vergelijking met software maken? En ik had dezelfde mening gehad als het over Wilders of Balkenende was gegaan. En geloof me, er is geen enkele bewondering voor die twee en hun imago zal me aan mijn derriere oxideren.

En nogal flauw om argumenten proberen opzij te vegen als zijnde bedoeld om Assange er beter uit te laten komen.
fsfikke schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:37:
Ik zeg ook niet dat iedereen hem op een voetstuk heeft staan maar als je de reacties op de FP leest dan is iedereen er vol van overtuigd dat het een groot complot is van zo ongeveer de hele westerse wereld om die man in diskrediet te brengen.
Tja, dit is niet de FP.
Daarbij bevat de titel helemaal geen aantijgingen. Er staat niet 'Julian Assange heeft twee vrouwen verkracht', er staat dat hij gezocht wordt voor verkrachting. Dat werd ie ook, omdat het achteraf mee blijkt te vallen moet je niet met de vinger naar T.net wijzen, maar naar de Zweedse politie, die hebben schijnbaar voorbarig gehandeld. Don't shoot the messenger :)
Die messenger verschuilt zich nu echter achter de bron. Daarbij is er nog steeds geen enkele goede reden gegeven voor de koppigheid achter de weigering om de titel neutraler te maken. Dat iets correct was op het moment van rapporteren hoeft niet te betekenen dat je het nooit meer hoeft te nuanceren of aan te passen.
Rataplan schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:10:
Guys, bespaar je verder de moeite: we doen hier niet aan geschiedvervalsing.
NMe schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:02:
Ik heb in dit topic nu al censuur en dus nu geschiedvervalsing als argumentatie langs zien komen. Alsof het nuanceren/corrigeren van een titel geschiedsvervalsing is. Kunnen we dergelijke sterke en misplaatste woorden achterwege laten en met echte argumenten komen?

Anders is het aanpassen van een topictitel ook geschiedsvervalsing. Of zelfs een edit. Dan heb ik in deze post deze misdaad ook begaan...

De simpele oplossing (aanpassen titel en in het artikel de originele titel noemen), oftewel een soort van change-log is ook een oplossing. Dan kunnen ook de principielen met een gerust hart gaan slapen :) .

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 22-08-2010 00:52 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gambieter, lees Rataplan's post nou gewoon. Die titel was ten tijdevan de publicatie correct in is dat nu nog steeds. Hij werd gezocht voor verkrachting. Aangezien je de vergelijking met Windows XP niet wil begrijpen: iemand is berecht in een moordzaak die groot uitgemeten wordt in de media maar wordt uiteindelijk onschuldig bevonden. Moeten alle nieuwssites dan hun titels van bestaande, al dan niet oude berichten gaan aanpassen omdat daar "Jantje gezocht voor moord" staat? Dat is namelijk wel waar je hier om vraagt, en da's IMO gewoon te absurd voor woorden.

• Brons

Brons

Fail!

Met groot verschil dat jouw voorbeeld niet meer in het featured gedeelte staat en ook niet meer op de voorpagina. Maar goed, ik denk dat alles wel gezegd is over dit onderwerp.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NMe schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:14:
Gambieter, lees Rataplan's post nou gewoon.
Ik heb Rataplan in "Julian Assange verkrachting beschuldigin..." gelezen en ben teleurgesteld.
Die titel was ten tijdevan de publicatie correct in is dat nu nog steeds. Hij werd gezocht voor verkrachting. Aangezien je de vergelijking met Windows XP niet wil begrijpen: iemand is berecht in een moordzaak die groot uitgemeten wordt in de media maar wordt uiteindelijk onschuldig bevonden. Moeten alle nieuwssites dan hun titels van bestaande, al dan niet oude berichten gaan aanpassen omdat daar "Jantje gezocht voor moord" staat? Dat is namelijk wel waar je hier om vraagt, en da's IMO gewoon te absurd voor woorden.
Het gaat om een nieuwsbericht van dezelfde dag, en om iets heel anders dan een aankondiging van nieuwe software. Niemand vraagt om de oude nieuwsberichten aan te passen, er wordt alleen aangegeven dat de titel niet meer correct is van een nieuwsbericht van dezelfde dag.

Het is dus geen oud bericht. Je argumentatie zou opgaan als het een bericht van een half jaar terug of zo zou zijn :) .

Als het op dezelfde dag is, kun je toch gewoon de titel veranderen naar "Jantje niet meer gezocht voor moord".

offtopic:
Enne, het is geen geval van de vergelijking met Windows XP niet begrijpen. Degene die de vergelijking maakt ziet niet in dat het een slechte, niet-opgaande vergelijking is. Ik krijg een beetje het gevoel alsof men geen argumenten meer wil geven en daarom degenen die om aanpassing vragen al dan niet bewust probeert af te schilderen als degenen die het niet begrijpen, jammeren etc. En dat is erg jammer en zwak in een discussie.
Brons schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:21:
Met groot verschil dat jouw voorbeeld niet meer in het featured gedeelte staat en ook niet meer op de voorpagina. Maar goed, ik denk dat alles wel gezegd is over dit onderwerp.
Inderdaad. Degenen die het eens zijn met de redactie vinden de titel geen probleem, degenen die de titel aangepast willen zien worden vinden de argumentatie vanuit de tegenstanders zwak. Daarmee is alles gezegd want nieuwe inzichten verwacht ik niet :) .

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 22-08-2010 01:30 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

gambieter schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:24:
Enne, het is geen geval van de vergelijking met Windows XP niet begrijpen. Degene die de vergelijking maakt ziet niet in dat het een slechte, niet-opgaande vergelijking is. Ik krijg een beetje het gevoel alsof men geen argumenten meer wil geven en daarom degenen die om aanpassing vragen al dan niet bewust probeert af te schilderen als degenen die het niet begrijpen, jammeren etc. En dat is erg jammer en zwak in een discussie.
Je snapt geloof ik niet dat mijn keuze een principiële is, en als je dat wel snapt vind je kennelijk dat wij onze principes maar overboord moeten gooien omdat het de jouwe niet zijn. Not gonna happen. Wij passen nieuwsberichten die ten tijde van publicatie correct zijn, niet aan. Punt.

En aangezien je nou dezelfde fout maakt als ik met m'n jammeren, en nog wel even wat uitgebreider ook, beschouw ik dit topic maar als ontspoord en verder nutteloos :) Alles is toch al wel zo'n beetje gezegd, en niet een of twee keer maar wel wat vaker, dus een slotje heeft maar 1 consequentie: dat die nutteloze herhaling van zetten mij niet uit m'n slaap gaat houden.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
* Wilbert de Vries negeert het slotje even...

om de discussie eindig te maken met de mededeling dat bij ons de betrouwbaarheid van informatie toch echt wel hoog op de agenda staat en dat daar wel degelijke journalistieke principes bij worden gehandhaafd. Complete artikelen herschrijven en de kop aanpassen is op Tweakers.net gewoon geen optie, daarvoor zijn dan simpelweg al te veel views op een artikel en dito reacties. In tegenstelling tot andere sites hebben wij er bewust voor gekozen een artikel nooit te verwijderen of overschrijven met een ander artikel, maar in een update indien nodig met de billen bloot te gaan.

We proberen de noodzaak voor dergelijke updates te beperken. In gevallen waar het wel nodig is, zou een systeem om de versies te kunnen vergelijken geen kwaad kunnen. Inhoudelijk kan dan nog worden gekeken waar op is gereageerd, terwijl een nieuwe versie van het artikel online staat. Ik zal kijken wat hiertoe de mogelijkheden zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.