Toon posts:

Grafischekaart (nVidia) van HP laptop kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een HP pavillion dv9000 laptop (nVIDIA Go 7600) voor ongeveer 3,5 jaar. Hoewel deze watr ouder is, voldeed deze prima voor hetgeen ik de laptop voor gebruik. Sinds enkele dagen heb ik een probleem met de videokaart. Reeds bij het opstarten staat er naast de normale tekst blokjes in beeld door de tekst heen. Ook lijken stukken tekst vaag op andere plaatsen terug te komen in het scherm. Het zelfde zie ik terug in de schermen van het BIOS.

Omdat e.e.a. nog net leesbaar is, lukt het me op te starten in veilige modus. Ook in windows staan de vreemde blokjes. De cursor staat meerdere keren vaag in beeld, alsof er een soort schaduw kopie van is. Het gebied rond de cursor ziet er echter altijd goed uit. Bij het bewegen van de cursor verdwijnen de blokjes in het gebied onder de cursor en verschijnen ze op een andere plek..

Opstarten in normale modus lijkt niet te lukken. Als de driver van de videokaart wordt geladen loopt de PC vast.

Omdat het probleem zich ook voordoet in het BIOS tewijfel ik niet aan de driver.
Ik heb een extern scherm aan de laptop gekoppeld, hier is de foutieve waargave ook in zichtbaar, dus het probleem is zeker niet het beeldscherm.

Graag hoor ik of mensen dit probleem herkennen, wat de oorzaak is en of er oplossingen zijn. :) Is het bijvoorbeeld de moeite de laptop ter reparatie aan HP aan te bieden?

Omdat ik me voor kan stellen dat mijn tekstuele beschrijving het niet duidelijk maakt heb ik ook twee foto's:

http://picasaweb.google.c...cRcdGYuTA?feat=directlink
http://picasaweb.google.c...XH7Far1ag?feat=directlink

Met vriendelijke groet,

Tommie

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 17:01 . Reden: typo's ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 22:59
Blokjes was volgens mij altijd de core, en strepen het geheugen. oftewel, sterk het vermoeden dat je videokaart dood is. overhitting / fan die niet meer goed werkt / of gewoon simpelweg stuk gegaan.

Verwijderd

Inderdaad oververhitting, oplossing is een nieuw moederbord jammergenoeg.
Is het niet zo dat je laptop al vanaf het begin vrij heet wordt, hoewel de fan staat te blazen als een gek?

Heb het al verschillende malen gezien bij de HP dv-9 en dv-7 reeks, oververhitting.
Ze lijken allemaal een probleem te hebben met die thermal pads.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-12 17:08
dv6-dv9-dv7 serie.

icm. met de nvidia kaarten.

Garantie is dacht ik van 2 naar 3 jaar veranderd door nvidia 'schandaal' .

Reparatie bij HP buiten de garantie kost je rond de 400/500 euro denk ik.

[ Voor 67% gewijzigd door Mr.Joker op 21-08-2010 17:34 ]

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:34
Lijkt op de bekende Nvidia problemen. Deze fabrikant heeft enkele jaren geleden een nieuw productie proces in gebruik genomen. Dat was niet echt een succes want in de afgelopen jaren is gebleken dat bij diverse series de soldeer van de printbanen in de chip 'verbrokkeld' waardoor de contacten niet meer correct werken. Kortom de videokaart doet het dan niet meer.
De eerste stap is contact opnemen met HP en aangeven dat jouw notebook getroffen is door de Nvidia chip problemen. Als HP garantie geeft dan heel snel daarvan gebruik maken.

Lukt het niet om bij HP de videokaart onder garantie te laten vervangen dan kan het in sommige gevallen helpen om de videokaart in een oven te plaatsen zodat de soldeer op de chipset weer gaat vloeien en de verbindingen weer hersteld worden. Daarover kun je op het internet genoeg informatie vinden. Maar voor deze procedure geldt dat het op eigen risico en als laatste redmiddel gebruikt moet worden.

Hans van Zijl

• Mr.Joker
Heel het moederbord moet je loshalen en de videochip verhitten.(lastig met al die plastic stukken op het moederbord)
Je kan de videokaart niet loshalen, die zit geïntergreerd in het moederbord.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Volgens mij had nVidia alleen last van slechte soldeerverbindingen bij de mobiele Geforce 8 serie, zoals de 8400M- en 8600M-serie. Zie ook dit bericht op de frontpage. Op die pagina staat ook een link naar HP met een overzicht van alle laptops die dat mankement hebben. Wel wordt je garantie verlengd tot maximaal twee jaar, dus daar heb je helaas geen recht meer op.

[ Voor 27% gewijzigd door AntonH op 21-08-2010 18:44 ]

• Mr.Joker
Niet alleen de 8 serie.
Meerdere serie's....
Het is alleen dat de 8 serie nu opvalt...(ouderdom)
Zijn ook genoeg gevallen van de 9 serie zelfs.

Ook de 7 serie in hp laptops zijn vaak defect.

[ Voor 83% gewijzigd door Mr.Joker op 21-08-2010 18:42 ]

Verwijderd

Mijn dv6000 werkt perfect tot nog toe, heb wel de koelpasta vervangen

• Mr.Joker
Een nieuwe bios helpt ook, die laat de fan constant draaien namelijk.
Als je al eenmaal strepen hebt werkt het niet uiteraard.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-12 17:39
Ik repareer deze dingen regelmatig. Heb je een Intel of AMD based apparaat? Voor Intel gaat het bios/garantie verhaal niet op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een intel Core2 duo chip in. Afgelopen weekend deed de laptop het voor een uur of twee. Daarna was het oude probleem weer terug.

Ik zal de fan eens nakijken, misschien dat er dan nog iets te redden valt.....

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:25:
Er zit een intel Core2 duo chip in. Afgelopen weekend deed de laptop het voor een uur of twee. Daarna was het oude probleem weer terug.

Hmm dan lijkt mij het dat die videokaart erg warm wordt. Toen je strepen had in de BIOS was dit na een reboot of heeft hij ervoor een tijd uitgestaan?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Mr.Joker
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:25:

Als de strepen eenmaal gekomen zijn heb je al pech....

Voor een klein prijsje wil ik deze wel overnemen.. >:)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
tha_bulldog schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:12:
Ik repareer deze dingen regelmatig. Heb je een Intel of AMD based apparaat? Voor Intel gaat het bios/garantie verhaal niet op ;)
niet ? heb er toch zeker al 10+ voor klanten gratis laten repareren.
Alleen kijken ze dan op serie nummer.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-12 17:39
Nope, kijk maar eens naar de bios update. Ook alleen maar voor de AMDers.

Met de fan schoonmaken bereik je niets meer, enige optie is repareren of een eurocent zoeken, die opvijlen en tussen de GPU en de heatsink doen. Let wel dat het een paardemiddel is, een reflow reparatie werkt beter.

Voor de klant is het jammer, maar voor ons reparateurs is het een goudmijn wanneer de fabrikant de klacht weigert ;)

• Mr.Joker
tha_bulldog schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:03:

Met de fan schoonmaken bereik je niets meer, enige optie is repareren of een eurocent zoeken, die opvijlen en tussen de GPU en de heatsink doen. Let wel dat het een paardemiddel is, een reflow reparatie werkt beter.

Voor de klant is het jammer, maar voor ons reparateurs is het een goudmijn wanneer de fabrikant de klacht weigert ;)
een eurocent zal ook niet meer werken, als het eenmaal gebreken vertoont gaat koeling niks meer helpen maar alleen reflowen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
tha_bulldog schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:03:

Haha ja dat zoiezo, maar ik heb er zat laten repareren die ook van intel waren bij HP.
Maar als het niet kon, dan kochten ze of en nieuwe of we gingen het fixen indeed
Pagina: 1