Verwijderd

Topicstarter
Is het nodig om een aparte koeling voor de processor te kopen in plaats van de fan die erbij in de doos zit.
Ik ben niet van plan om te overclocken en ga een i5 760 aanschaffen.

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:08
Waarom zouden ze die cooler er anders bij doen?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:29
de intel stock cooler is prima onder stock omstandingheden, maar als je het stiller wil kun je een andere koeler nemen.

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
De bijgeleverde koeler is gemaakt voor 'normaal' gebruik. Wanneer je wilt gaan overklokken is het wel verstandig om een andere koeler te kopen. Maar als je bijvoorbeeld wilt gamen kan dat prima ook al kan er wat meer herrie ontstaan als je de koeler tijdens een hoog cpu gebruik 'dwingt' om sneller te gaan draaien. Maar meestal is dit geluid minimaal en als je een geluidsdempende case hebt is er al helemaal niks aan de hand.

rob2911

• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 17:12

PhilipvD

Ondertiteld

Je zou de standaard koeler kunnen gebruiken, maar ik weet uit eigen ervaring dat deze nogal wat herrie kan maken tijdens hoog CPU verbruik.
Dan zul je al snel overwegen om een alternatieve koeler te installeren. :) Maar zoals hierboven ook al staat: met een geluidsdempende case zul je nergens last van hebben.

---

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02 15:37

epic_gram

undercover moderator

Je ziet het gauw genoeg toch, als je hem probeerd? Je krijgt hem er gratis bij dus als hij niet bevalt kan je altijd nog een betere halen. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nee, natuurlijk is dat niet nodig. Waarom denk je dat ze vanuit Intel zelf die koeler bundelen met de CPU? ;)

De stock koelers zijn ten opzichte van 5 jaar geleden flink vooruit gegaan, en dan doel ik met name op de geluidsproductie. Ik heb mijn oude E2160 een tijd met diens stockkoeler gedraaid en ik vond dat eigenlijk hartstikke prima. Heb ik toen vervangen voor wat lompers omdat ik dat ding uiteraard wel ging overclocken.
Maar als je dus niet gaat clocken is zo'n stock koeler voldoende.
Monteren volgens de instructies en gaan met die banaan. Als je moederbord aan een smart fan control variant doet en je dat aan hebt gezet kan zo'n ding ook vrij weinig geluid produceren.
Bevalt het toch niet? Kun je hem altijd nog vervangen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
hoe koeler hoe beter toch? maar het hoeft niet

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Emilio1810 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:39:
hoe koeler hoe beter toch? maar het hoeft niet
valt mee, zolang het niet te heet word maakt het geen zak uit qua stabiliteit en/of snelheid.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met een stock koeler op een cpu op stock snelheid hoef je echt niet bang te zijn dat de boel te heet wordt.
Integendeel, dat werkt hartstikke prima en de temperaturen zijn ook keurig.
Als dat niet zo is, doe je wat verkeerd, maar dat geldt voor elke koeler ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

Stock cooler is zo als vele zeggen een erg redelijke koeler die doet wat ie moet doen.
Je cpu koel houden meer ook niet.
De geluids productie is niet altijd optimaal maar ook niet super storend.
En daar bij simpele montage.

je zou als je stilte wil en betere preformance van de cooler kunnen gaan voor een
Arctic cooler freezer 7 pro Rev2

deze koeld een stukje beter en is erg stil.
daarbij is de montage ook super simpel (geen moeilijke backplates enzo _/-\o_ )
en is hij vrij goedkoop
(pricewatch link) http://tweakers.net/price...-freezer-7-pro-rev-2.html
filmpje :D http://www.youtube.com/watch?v=RAL-T9u3bmc
filmpje over de plaatsing YouTube: Installing an Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 CPU heat sink cooler

Na rose e cient spin

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
zolang je geen HT proc hebt voldoet de standaard Intel koeler. Anders wordt de cpu toch wat te heet in de zomer.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Picaroon schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:08:
zolang je geen HT proc hebt voldoet de standaard Intel koeler. Anders wordt de cpu toch wat te heet in de zomer.
idd, mijn 870 met stock koeler werd gewoon 100 graden, dit terwijl het op een benchtable lag opgesteld op mijn bureau.. kun je na gaan wat er gebeurd als hij in een kast zit....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48

aap

nedernakker schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:28:idd, mijn 870 met stock koeler werd gewoon 100 graden, dit terwijl het op een benchtable lag opgesteld op mijn bureau.. kun je na gaan wat er gebeurd als hij in een kast zit....
Dat is toch eigenlijk best vreemd? Je zou toch mogen aannemen dat als een Intel een koeler meelevert, dat die koeler dan voor stockfrequentie ook voldoet. Zeker in Amerika kom je hier toch niet mee weg.

Zou net zo iets zijn alsof Volkswagen (ik noem maar een willekeurig merk) een auto verkoopt waarvan de banden bij 120 km/u klappen, tenzij je zelf nieuwe en duurdere banden installeert

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nedernakker schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:28:
[...]

idd, mijn 870 met stock koeler werd gewoon 100 graden
Weet je zeker dat je hem niet verkeerd gemonteerd hebt? Lijkt me namelijk heel erg raar...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

nedernakker schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:28:
[...]

idd, mijn 870 met stock koeler werd gewoon 100 graden, dit terwijl het op een benchtable lag opgesteld op mijn bureau.. kun je na gaan wat er gebeurd als hij in een kast zit....
Dan heb je iets verkeerd gedaan, nofi.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

i7 processors zijn nogal heethoofden. (alhoewel 100 graden wel extreem is)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het is raar blijkbaar

Want ik weet wel hoe ik een koeler moet monteren.. koeler zat er perfect op, kamertemp was graad of 25.. fan va nde koeler draaide voluit en tijdens linx werd hij 99 graden, toen heb ik de test uitgezet.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

de max temperatuur is iets van 100 graden, daarboven gaat hij langzamer lopen om zichzelf te beschermen.

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Ondertussen heeft de TS denk ik wel genoeg kanten van de voor en nadelen gezien en moet ie gewoon ergens voor kiezen het blijft hoe dan ook zijn eigen keus...

rob2911

Pagina: 1