Cleane Windows op Asus Eee PC 1015PE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ban van plan een Asus Eee PC 1015PE aan te schaffen. Daar zit Windows 7 Starter op en een hoop trail- en bloatware. Als ik het goed begrijp zit er een recovery image op een aparte partitie die ook weer de bloatware terug zet.

Heeft iemand een advies hoe ik hier een cleane Windows install op kan krijgen zonder een nieuwe licentie te kopen? Is het recovery image misschien te manipuleren? Of kan ik ergens een Windows 7 Starter disk krijgen waar ik de activation key van de asus op kan gebruiken? Alle advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Als je een systeem (laptop/netbook/pc) koopt met een Windows er op, hoort de key er bij te zitten. Vaak op een stickertje aan de onderkant.

Je kunt de schijf van de netbook gewoon formatteren en daarover een W7-installatie zetten met jouw key.

Tip: Maak een backupje van de schijf zoals je hem krijgt, mocht er iets met de laptop zijn kun je hem altijd nog in de 'originele staat' terugbrengen :).

Oh en qua 'hoe': Met een bootable USB-stickje kun je windows installeren, aangezien de netbook geen optical drive heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door KoffieNT op 21-08-2010 14:37 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC-decrapifier heet die tool wat hij zoekt. Alsjeblieft.
Herinstallatie kan altijd nog, maar wie zegt dat hij een 7 DVD heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt er zit geen windows 7 dvd bij de netbook (in plaats daarvan zit er een recovery image op een aparte partitie). De vraag is dus hoe ik (legaal) aan een dvd of iso kom waar ik de bij de netbook geleverde key op kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan gewoon een MSDN image gebruiken, of een andere schone image. De licentie zit in de ACPI tables van de BIOS ingebouwd, en werkt met elke Windows 7 key.

Om het legaal te activeren moet je Windows 7 installeren, starter kiezen als versie, daarna het certificaat voor activatie van Asus gebruiken met een OEM SLP key. Dit alles kan automatisch gedaan worden met bijv. MDA, ofwel, My Digital Activator. Dat is een programma voor certificaatbeheer, en je kan er ook eenvoudig keys mee installeren. Het is volledig legaal, want het is gewoon een GUI voor ingeboude CLI scripts van Microsoft zelf.

Je kan een generic OEM SLP key gebruiken, maar je eigen key zou ook moeten werken.

Als je BIOS geen SLIC table in de ACPI tables heeft zitten, dan heb je geen OEM SLP systeem, maar slechts een OEM licentie voor 1 systeem. In dat geval kan je geen gebruik maken van de OEM SLP activatie, maar kan je wel gewoon Windows 7 Starter installeren, de key invullen, en online activeren. Mocht het maximale aantal activaties bereikt zijn, dan moet je even bellen met het nummer dat Microsoft je dan geeft, dan kan je telefonisch activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@johnkeates Dank voor de tips. Hoewel ik al jaren geen Windows meer heb gebruikt (ik wist niet dat het licentie gedoe ondertussen zo ingewikkeld was geworden) lijkt dit goed te doen. Maar hoe makkelijk kom je aan een MSDN image? Directe downloads vanaf MSDN zijn alleen toegankelijk voor betaalde abonnees. Wel handig dat er SHA1 digests op de download site staan zodat je daarmee bittorrent downloads van de iso's kunt valideren. Ik heb een engelstalige Windows 7 Starter gevonden via bittorrent (en dat blijkt een onbedorven origineel). Een nl versie ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
[b][message=34558819,noline]

Oh en qua 'hoe': Met een bootable USB-stickje kun je windows installeren, aangezien de netbook geen optical drive heeft.
Misschien een hele domme vraag, maar hoe fix ik dit precies. Heb een originele Windows 7 dvd (OEM). Hoe krijg ik dan de content op de Eee PC?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Google eens op 'Windows 7 usb'

Met de tool van Microsoft kun je het automatisch regelen, maar hier zit een bepaalde gebruiklimiet op.

Als je de stappen in deze link volgt kom je een heel eind. Enige waar je op moet letten is dat je uiteraard de juiste drive selecteerd en niet de verkeerde partitie gaat formateren.

Bij stap 1.4 staat 'format fs=NTFS'. Als je een grotere usb-stick hebt kan dit heel erg lang duren, je kunt dat stukje ook vervangen door de stick via deze computer te formateren. Scheelt behoorlijk veel tijd en maakt verder niets uit.

Moet lukken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
dank voor je snelle reactie. appeltje eitje zo te zien. hoezo 'gebruiklimiet' trouwens?

en als ik een officiele windows 7 cd heb (home edition) dan kan ik die toch gebruiken om Windows 7 starter te installeren op de netbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik kon de Microsoft-tool maar 1 keer gebruiken, daarna moest ik over op de 2e link, maar dat ging ook prima.

Ik weet niet of je een starter-key kunt gebruiken icm een home-dvd/installatie.

Pagina: 1