Toon posts:

Versterker kraakt aan 1 kant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,
Ik heb een vraag over mijn versterker. Hij kraakt aan 1 kant. Soms wel en soms niet. Als ik hem optil en laat vallen doet hij het meestal weer maar dit lijkt me geen goeie gang van zaken. Met rustige zachte muziek lijkt het erger. Ik heb gehoord dat met contactspray dit probleem op te lossen zou zijn.
Is dit inderdaad het geval en zoja, hoe pak ik dit aan? Waar moet ik de contactspray sprayen? Of moet die op een doek en maak ik alles ermee schoon? Bij voorbaat dank voor alle info!
Het betreft een Marantz PM55-SE.
Maarten.

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 12:56
Daar is je probleem ;)

Hoe dan ook, in het wilde weg contactspray gaan sprayen in je versterker is sowieso geen goed idee!
Dan gaat hij het helemaal niet meer doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Contactspray zowieso niet gebruiken. Dat gaat corroderen en bijt zich door je printplaten enzo heen :X Het lost wel wat op, maar dat zijn dus je printplaten en niet je problemen :P Beter koop je tunerspray (ook van Kontakt chemicals), dat is er speciaal voor gemaakt. Dat spuit je op alle beweegbare regelaars. Vervolgens wat me je regelaars draaien / schuiven.

Maar ik zou eerst je versterker even openmaken en er eens een keer flink in stofzuigen, dat helpt vaak al goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik weet dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg, maar dat lijkt heel erg veel op een barst of het loskomen van een soldeerverbinding.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Ik repareer hobbymatig versterkers. Laatst nog een Marantz PM63 gefixt voor eigen gebruik :)
Die is aan de foto's op google te zien nagenoeg identiek aan de PM53.

Een krakend kanaal (en de andere niet) betekent waarschijnlijk dat een drivertransistor, output transistor, of de aansturing naar een van beiden kapot is. (een oude versterker/Marantz kwaaltje)

Zonder open te maken en te meten is het niet met zekerheid te zeggen, maar de kans dat je het zelf zonder voorkennis maakt is niet groot.

Misschien kun je de onderkant van de printplaat inspecteren op losse contacten?

Heb je een foto?

edit: als je een soldeerboutje hebt, kan je ook alle contactjes even oversolderen, bij bovengenoemde onderdelen.
De transistoren aan de heatsink, of de transistoren die daarmee zijn verbonden via de printplaat zijn de hoofdverdachten :P

[ Voor 33% gewijzigd door DrEvil1986 op 21-08-2010 17:33 . Reden: meer en meer info :P ]