Toon posts:

[HTPC's] - welke keuze software voor multiple clients.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik start dit topic omdat ik na weken zoeken (naast mijn gewone werk en bezigheden), er maar niet uit kom, ook heb ik al veel getest en alles werkt niet exact zoals ik wil, en als iets werkt zoals ik het wil is het met geen mogelijkheid stabiel te krijgen of ziet het er niet uit c.q. werkt het niet op verschillende platformen.

Voor de hardware ben ik er al uit wat het moet worden als we gaan voor een 24/7 server met verschillende clients.

- De server is een:

AMD 610e X4 45 watt processor met een Asus m4a785TD-V Evo mb, 4 gigabyte ddr-3 1333 geheugen, 32 gig SSD, 4 * 1 terrabyte samsung F1 spinpoint disks, 3 * PCI DVB-C Terratec Cinergy C HD en/of 3 * PCI TT C-1501, 1 * USB DVB-T van terratec 73e, met twee USB phoenix compatible card readers.

Besturingssysteem kan zijn, windows XP, 7, 2003, 2008, maar mijn voorkeur gaat uit naar Ubuntu, maar goed dat ligt aan de keuze zoals onderaan duidelijk zal worden.

- De clients zijn:

2 * ASrock NetOPP met ION chipset, 4 gigabyte geheugen, 32 gigabyte SSD en afstandsbediening, voor in de huiskamer en de slaapkamer. (kan dus linux of windows worden).

2 * Ubuntu 10.04 (1 32bit (dochtertje) en 1 64bit (ik)) desktop computers.
1 * Windows 7 32 bit client. (zoon)
1 * Windows XP 32 bit client. (vrouw)

Netwerk is volledig gigabit, op elke verdieping (beneden, midden, zolder) is een switch aanwezig die de apparaten van prik voorziet. De server zal op de midden verdieping komen te staan.

Nu mijn bevindingen tot zover getest, alleen met de DVB-T adapter, omdat ik de pci kaarten nog moet bestellen, tot ik een goede oplossing vind.

De meest stabiele oplossing:

Mythtv, werkt erg goed als server en als linux client, alleen de menu's en het gebruik hiervan laat soms nogal wat te wensen over. Het instellen van het opnemen van programma's is soms wat vervelend, en je hebt aardig nog wat kennis nodig als het gaat om alles in te stellen en je bent voor de builds van windows afhankelijk van software van derden. (waar als je die page bezoekt een berg met spam en spyware tegen je voeten gegooid krijgt).

Maar het moet onze standaard ziggo dvb-c tuner vervangen en mijn vrouw en mijn dochtertje kunnen er niet goed mee uit de voeten. Nu zou ik de gehele interface zelf kunnen inrichten en vervangen maar dat wil ik alleen als laatste oplossing.

De meest klikbare oplossing:

Is natuurlijk de windows omgeving. Dit zou je het liefst dan draaien op windows 2008, en dan heb ik het over mediaportal, ik heb gehoord dat sommige kaarten dan niet zouden werken, maar de meeste posts dateren daarover nog vanuit "jawel" 2008.

Ik had met de DVB-T tuner nergens last van. Alleen zijn er bijna geen linux clients te vinden die kunnen werken, de oplossing is dan om de weekly builds van henningpingel te pakken, maar die zijn echt onstabiel.

De meest mooie oplossing, maar zeer onstabiel als je alle PVR functies op de clients wilt zoals mythtv dat bied is:

TVHeadend (zeer stabiel), maar de clients zijn dat van verre, wil je gewoon tv kijken en meer niet dan heb je al een stabiele oplossing, dus dan installeer je XBMC en je past het zover aan dat je gewoon van kanaal kan switchen.

Dat werkt goed en gaat redelijk snel (iig sneller dan dat iptv gebeuren van kpn). Maar minder snel dan mythtv maar dan heb je wel een stakke mooie interface en je hebt linux en windows clients.

Maar je kan geen opnamen plannen vanuit de client zelf, als je dat wilt zul je weer de henningpingel weekly builds moeten pakken, maar die lopen vaker vast dan je lief is. Dus is het weer niet fool proof, en zal iemand dus naar een http pagina moeten gaan om programma's op te nemen.

Nou dat is iets wat je niet wilt uitleggen. Als je dat niet simpel kan maken.

Nu kwam ik zelf tot een twee tal voor mij denkbare opties en 1 liever niet optie:

Als backend de Mythtv server, en de ASrock clients uitrusten met mythtv, ik pas de menu's aan, en de rest van de pc clients gewoon XBMC opzetten en die hebben dan geen PVR functionaliteit, wat opzich niet eens zo erg is voor de pc clients. Maar dan heb je iig wel een stabiele oplossing op alle platformen, alleen kost het mij enorm veel werk om het in de huiskamer ook tot een mooie nette oplossing te maken qua interface.

Zelfde geld voor TVHeadend met XBMC clients en deze zodanig aanpassen dat de menu's voor ieder normaal persoon begrijpelijk is, en dan met de launcher plugin op iedere client firefox een standaard page laten oproepen waar je de opnames in kan plannen, en deze sharen via NFS/SMB. Alleen zal ik dan zelf een nette page moeten maken in php die dan weer TVHeadend aanstuurt om het fool proof te krijgen. Dus dat betekend ook meer werk dan je lief is.

De server onder de TV zetten in de huiskamer (en een mooie casing voor kopen), en daarop alles inelkaar zetten zodat je alleen in de huiskamer de opnames kan regelen en de clients in de rest van het huis alleen maar kunnen kijken, klinkt als een mooie oplossing.

Maar met 3 katten en 1 hond is het niet verstandig iets 24/7 te hebben draaien, teveel stof en vervelend katten gedoe omdat die de drang hebben nogal overal tussen proberen te kruipen. En een kat die denkt hmmm lekker achter de voeding liggen midden in de nacht is niet echt een super fijn idee.

Een vierde optie zie ik op dit moment niet, zonder dat het echt heel erg buggy en/of met touwtjes aanelkaar vast komt te zitten, of dat ik moet overstappen naar windows om te kunnen kijken!

Dus mijn vraag is eigenlijk, wie heeft een vergelijkbare situatie en wat voor oplossing hebben jullie thuis draaien? En hebben jullie wel iets stabiels wat ik nu niet voorelkaar krijg?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 12:26 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:55

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt ook MythTV backends combineren met XBMC frontends. Er schijnt in de XBMC builds enorm veel verbeterd te zijn wat dat betreft. Wellicht kun je dan wel wat je wilt?

XBMC is wel heel erg vrouwbestendig iig ;)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Heb even snel gekeken naar je verhaal dus misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Heb je de client pc`s al staan c.q gekocht? Ikzelf heb thuis het volgende.

Media Center pc in de woonkamer. Software gebruik ik gewoon Media center van windows zelf met DVBLink als tussenstation. 4 Tuners aangesloten en 1 xbox 360 op de slaapkamer. Alle opgenomen programma`s en live tv kan ik middels de xbox bekijken. Media center in de woonkamer moet alleen wel aanstaan daarvoor. Je kunt zo veel extenders gebruiken als je wilt. Indien je op sommige ruimtes geen HD zender wilt bekijken kun je ook nog zo`n Linksys extender gebruiken.

Je kunt aan deze opstelling niet echt veel tweaken maar is wel zeer stabiel en werkt kwa extenders out of the box.

Verwijderd

Topicstarter
Beide bedankt voor jullie antwoord, ik had al rond zitten kijken en na veel proberen kwam ik erachter dat mediaportal toch wel hetgene bied wat ik zocht. Heb wel wat aanpassingen gedaan aan de hardware, het complete mediacenter staat nu gewoon beneden in de tv kast. En de rest kan via mpwebservices gewoon live tv kijken op hun eigen pc. De interface van mediaportal zelf is snel en makkelijk aan te passen en is aardig fool proof.

Dacht nog even aan mythtv en/of mediacenter zelf maar kwam er snel achter dat mythtv de gekochte dvb-c kaarten niet ondersteund (linuxtv iig nog niet), en mediacenter je andere clients nodig hebt.

Ook had ik twee licenties (windows 7 home premium 64bit, en windows xp pro 32bit.) De DVB-C kaarten die ik heb gekocht (de terratec cinergy C's) zijn een bitch onder windows 7, dus het is windows XP geworden die fungeerd als mediaportal pc beneden.

PC is een AM3 asus mobo met 610e proc en 4 gig ram, 32 gig ssd (startup), 1 tb hd (recordings) en een 4 gigabyte i-ram voor timeshifting. Ook heb ik er een DVB-T adapter usb opgezet. Met windows XP en de manual van een medetweaker [( Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC met cardsharing )was het geen enkel probleem. Het werkt stabiel en de clients kunnen ook alles bekijken. Het enige verschil wat ik heb gedaan is een hp thin client gepakt, en daar de twee usb "phoenix" readers opgezet om newCS te draaien, ik had gemerkt bij elke reboot dat newcs soms drie keer moest opstarten om te werken. Nu draait dan 24/7 ergens in de meterkast ;)

Ik heb iig nu niks te klagen, alleen dat ik nog een gat in de muur moet boren voor een beter ontvangst van de dvb-c, de kabel is nu zo een 18 meter lang en dat is bij sommige zenders echt een probleem.

Wie weet in de toekomst haal ik het uitelkaar maar op dit moment kan iedere pc in huis ook tv kijken en programma's opnemen en bekijken en kan mijn dochtertje al met alles overweg hier beneden.

• casefan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-04-2025

casefan

Elektrotechniek!

Als je de Terratec Cinergy C PCI HD hebt,

ftp://ftp.terratec.de/Rec....01.01.901_XP_Vista_7.exe

Beta drivers ^^ Werken hier als een tierelier. (Mediaportal, Cardsharing, Windows 7 x86, etc)

De laatste 'stabiele' drivers geven alleen maar problemen.

Verder heb ik hier vergelijkbare problemen / oplossingen, alleen geen clients.
Maar wel een NewCS die na enige vorm van powerloss / rebooten / hybernation het voor gezien houdt. (Verbinding met de TVservice verbroken..)

Ook laten mijn soundgraph producten (zaten bij de htpc case) nogal te wensen over, maar dat is weer 'n ander verhaal.

En de MAF en ZAF (Moeder en Zusje acceptancy factor) zijn bijna in orde, scrollen/door menu's bladeren gaat nog véél te gevoelig..)

Verwijderd

Topicstarter
Net mijn geluk, had ik die drivers nog niet geprobeerd, iig vanmiddag wel een blue screen veroorzaakt en gisteren bij het niet kunnen vinden van een zender (te weinig ontvangst) liep hij helemaal vast zonder een blue screen. Dus ik ga die beta drivers zeker even proberen, jammer dat de FTP site van terratec helemaal niks doet op dit moment. :)

Dat NewCS probleem ben ik vaker tegen gekomen, en de nieuwste versies zijn iig niet meer voor windows beschikbaar. In ieder geval is mijn HP thin client met linux distro en 2 newcs clients al 2 dagen up zonder problemen. Heb ook al de updates van de keys voorbij zien komen. Dus dat werkt goed moet ik zeggen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik ga zsm (als de site weer online is) de drivers proberen.
Pagina: 1