Idle temps I7 na installatie betere cooler veel hoger.

Pagina: 1
Acties:

• quarintus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-12-2025
Dag allemaal,

Ik had een arctic freezer pro 7 rev 2 cooler op mijn i7 920 processor. (moederbord gigabyte x58….ud5, hd5870, corsair dominator geheugen). Mijn idle temps waren 28-32 graden. Nu had ik er een nieuwe koeler opgezet, namelijk de magahalems. De idle temperatuur schoot vanaf startup (in bios) naar 42 graden.
Na meerdere malen herinstallatie de koeler de schuld gegeven en een nieuwe gehaald. De scythe mugen 2. Ook geïnstalleerd, en weer hetzelfde liedje. 42 graden CPU en tevens ook naar 42 graden klimmende systeem temperatuur. De koeler is goed geïnstalleerd, dit heb ik gecontroleerd en ook opnieuw gedaan. De temps “under load” zijn 60 max. Dus dat is nog oké, gezien de hoge idle temps.

Wat kan ik hebben gedaan wat er voor zorgt dat de idle temps zo hoog uitvallen? Ik heb wel de cpu clip er één keer afgehaald, maar omdat de cpu maar op een manier past en hij doet het ook, zal daar geen fout zijn gemaakt.
Ik gebruik arctic silver 5 koelpasta. (niet te veel).
Morgen probeer ik een andere koelpasta, haal ik de cpu eruit en herplaats deze. Ik weet gewoon niet wat deze verandering ter weeg heeft gebracht. Ik heb ook de computer geformatteerd toen ik de heatsink had geïnstalleerd. Maar de bios blijft hetzelfde. Voor de rest zijn er de nieuwste drivers geïnstalleerd voor mijn geluidskaart en video kaart.
Ik hoop dat jullie mogelijke oorzaken kunnen bedanken voor dit probleem.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Is de kampertemp hetzelfde als toen je 28-32 grd idle had?
Vandaag was het wel warm weer.

|2600k|Asus 290|

• quarintus
Het is helaas al de hele week. De kamer temperatuur is misschien ietsje hoger, maar niet 10 graden. Ik heb ook de kast open gedaan maar gezien het aantal fans in mijn kast haalt dat niet zo heel veel uit. 35 graden zou ik nog normaal vinden.

EDIT: Afgezien van het feit dat het warmer is. Deze temperatuur is in principe voor deze processor in idle gewoon te hoog. (met een dergelijke koeler)

[ Voor 23% gewijzigd door quarintus op 21-08-2010 01:46 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
druk de koeler eens aan en kijk of de temps veranderen,
hoe breng jij pasta aan?

ja, daag.

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik zou zeggen spreid een dunlaagje koelpasta over de hele processor uit met een pinpasje ofzo.
En dan zet je de cooler erop goed aandrukken en dan moet het nog even "inwerken".
En tadaaa betere temps.

Mijn core i7 @3,8Ghz doet echter 50graden idle gemiddeld de heledag dus zo slecht is het niet?

[ Voor 19% gewijzigd door sharvinz op 21-08-2010 02:10 ]

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
de megahalems is een van de beste koelers niet slim om hem te ruilen voor een mugen2.

Maar buiten dat om is dat wel er hoog ja ik denk dat jij iets niet goed hebt gedaan.
Want mijn i7 met mugen2 draait nu idle op 43graden, maar dan heb ik hem wel overgeclockt naar 4ghz.

ga je bios eens in en kijk eens waar je vcore op staat.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

sharvinz schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:08:
Ik zou zeggen spreid een dunlaagje koelpasta over de hele processor uit met een pinpasje ofzo.
En dan zet je de cooler erop goed aandrukken en dan moet het nog even "inwerken".
En tadaaa betere temps.
Slechtste manier van aanbrengen. Op de i7 processoren moet je een klein streepje van boven naar beneden aanbrengen (Gezien vanaf de tekst die op de processor staat!) maar niet verspreiden, op die manier zorg je voor luchtbelletjes namelijk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sharvinz
D4NG3R NL schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:13:
[...]

Slechtste manier van aanbrengen. Op de i7 processoren moet je een klein streepje van boven naar beneden aanbrengen (Gezien vanaf de tekst die op de processor staat!) maar niet verspreiden, op die manier zorg je voor luchtbelletjes namelijk.
Toch heb ik op een ander forum met professionele overclockers etc.. een van de laagste temps ;).
Ik ga geen link zetten van die site want ik weet niet of het toegestaan is.
Maar geloof me dit werkt perfecto ;) heb jij een core i7?
Dan zou ik graag eventjes vragen of jij dit kan testen aangezien je zegt dat het de slechtste manier is.

• jbkappirossi
sharvinz schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:15:
[...]

Toch heb ik op een ander forum met professionele overclockers etc.. een van de laagste temps ;).
Ik ga geen link zetten van die site want ik weet niet of het toegestaan is.
Maar geloof me dit werkt perfecto ;) heb jij een core i7?
Dan zou ik graag eventjes vragen of jij dit kan testen aangezien je zegt dat het de slechtste manier is.
Waarom zo geheimzinnig? Maar waarom zijn je temps dan nu nog zo hoog als je het aan de proos gevraagt hebt.

het maakt geen zak uit hoe je het erop smeert. je moet alleen zorgen dat het zo dun mogelijk over de hele IHS verspreid zit.

want ik gebruik nu ook AS5.

je smeert er wat op. druk hem iets aan vervolgens de schroeven aandraaien.
En dan draai je hem weer los en kijk je hoe de pasta verdeelt is (en stip je hem waar nodig bij)
Zit de pasta dan over je hele heatsink verdeelt dan draai je de koeler er weer op en klaar.

Je ventilator in de bios op ''voltage'' zetten wil ook nog wel eens helpen. dan draait hij op 1400rpm

[ Voor 53% gewijzigd door jbkappirossi op 21-08-2010 02:28 ]

• sharvinz
jbkappirossi schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:20:
[...]

het maakt geen zak uit hoe je het erop smeert. je moet alleen zorgen dat het zo dun mogelijk over de hele IHS verspreid zit.
Danku hier doelde ik op :).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Momentje, ik zoek heb bewijs :+

http://www.arcticsilver.com/methods.html

Preciezer:
http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html
http://www.arcticsilver.c...od_vertical_line_v1.1.pdf

Ik moet wel even vermelden: Arctic Silver 5 heeft een settime van 300 uur (Yarly) pas dan werkt het optimaal, het verschil in temp kan bijna 8c zijn! (Maar toch, 42c idle is niet lekker met die koeler + Die koelpasta :+ )

Ik denk dat de heatsink gewoon niet goed gemonteerd zit, want zelfs met B klasse koelpasta zouden de temps lekker moeten zijn met dat ding.

[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 21-08-2010 02:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jbkappirossi
Dit is voor mensen die nog nooit een pc zelf gebouwt hebben. En dus niet weten hoeveel en hoe dik het er op moet. Dus dan worden er maatstaven zoals lijntje en rijst korrels etc. gebruikt.
D4NG3R NL schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:32:
[...]

Ik moet wel even vermelden: Arctic Silver 5 heeft een settime van 300 uur (Yarly) pas dan werkt het optimaal, het verschil in temp kan bijna 8c zijn! (Maar toch, 42c idle is niet lekker met die koeler + Die koelpasta :+ )

Ik denk dat de heatsink gewoon niet goed gemonteerd zit, want zelfs met B klasse koelpasta zouden de temps lekker moeten zijn met dat ding.
dat valt wel mee een (1366) i7 zit op stock frequentie zo rond en 35C (mugen2) idle met een kamertemp van 20.
Als de kamer temp dan 25 is kan het maarzo wezen dat de cpu dan wel 10C warmer is.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
jbkappirossi schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:20:
[...]

je smeert er wat op. druk hem iets aan vervolgens de schroeven aandraaien.
En dan draai je hem weer los en kijk je hoe de pasta verdeelt is (en stip je hem waar nodig bij)
Zit de pasta dan over je hele heatsink verdeelt dan draai je de koeler er weer op en klaar.
dat is dan dus echt niet de manier.. daar krijg je juist luchtbellen van, gewoon rijstkorrel erop, koeler erop, niet meer loshalen en kruislings aandraaien

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• quarintus
Hopelijk om al jullie vragen te beantwoorden:

Ik smeer de thermal paste erop door een dun lijntje te maken. Verder wil ik opmerken dat de verschillen tussen het uitsmeren en een lijntje of een kleine graankorrel allemaal niet zo heel groot zijn.

Ik heb de koeler aangedrukt om te kijken of hij niet los zat, helaas dit zit hij wel. geen temperatuurverschil na enkele minuten aandrukken.

mijn Vcore is: 1.268. Is dit goed zonder overclock?

Ik heb geen enkele overclock gebruikt. Ik heb in de bios alles naar fabrieksinstellingen terug gezet (optimized defaults) ziet er allemaal normaal voor stock uit.

En ja ik heb een I7 processor.
Hopelijk helpt dit iets.

• jbkappirossi
nee de mijne loopt standaard onder load op 1.216 en dat is een 930 een 920 zal dan nog lager wezen omdat deze op 2660/2930 draait stock. Op dat voltage kun je waarschijnlijk al 3800/4000mhz halen.

Ik denk dat je ''load line callibration'' op standaard moet zetten.
Je kunt hem ook eens handmatig op 1.1 volt zetten en kijk dan je temps maar eens.

[ Voor 48% gewijzigd door jbkappirossi op 21-08-2010 09:40 ]

• quarintus
Loadline calibration, kan alleen aan of uit. Wat is standaard?

• jbkappirossi
precies zoals ik het zeg LLC/Vdroop op standaard zetten in je bios. je kunt hem ook op L1 en L2 zetten.
Dus kijk zelf eerst even in je bios of google.

dit is een soort beveiliging, die je voltage verlaagt bij overclocken. maar dit is niet bij elk board hetzelfde.

• quarintus
Ik heb de vcore lager gezet om te testen of de temperatuur dan lager zou worden. De pc staat nu 10 minuten aan. De systeem temperaruur is opgeklommen naar 47 graden, en de cpu 44. Ik weet niet waar de temperatuur sensor zin op het moederbord, dat het systeem temp aangeeft, jullie wel?

EDIT: ik heb de optie: Load Line Calibration, in mijn bios staan. Ik kan deze op disabled zetten of enabled. Beide geven geen verschil in temperatuur.

[ Voor 21% gewijzigd door quarintus op 21-08-2010 09:51 ]

• jbkappirossi
zet hem dan op disabled.

ik ook niet. Maar dat maakt niet uit

en je temps lees je uit met realtemp.
Je zult wel iets niet goed hebben staan. Maar ik vind die temps eigenlijk nog wel meevallen.
want een i7 kan 100 graden worden. voordat hij pas in de beveiliging gaat (throtelen).

Dus ik zou zeggen google wat over temps van i7 920.

[ Voor 11% gewijzigd door jbkappirossi op 21-08-2010 10:09 ]

• quarintus
Ok, ik heb nog wat aanwijzingen. Met realtemp krijg ik andere temperatuur waarden. Inderdaad wat lager. Dan ga je al richting de 36 graden. (er staan 3 temperaturen_.

Iets anders raars is dat mijn grfische kaart in idle 60 graden wordt. Als ik de fan op 90% zet (herrie), word dit verkoeld tot 42 graden. CPU koelt dan weer tot 40 (in realtemp 32 tot 35) en system temp gaat terug naar 36 graden. Misschien is het wel zo dat er iets mis is met de sensoren? Want het lijkt er op dat alles gewoon heter draait op mijn pc. Is er een manier om die opnieuw te ijken?

@jbkappirossie: ik heb al heel wat geggoogled over de i7 20 temps. De mijne is gewoon hoger dan anderen met dezelfde hardware. En sowieso was hij voorheen lager.

[ Voor 12% gewijzigd door quarintus op 21-08-2010 11:05 ]

• nedernakker
@jbkappirossi.

je moet wel een beetje uitkijken wat je allemaal zegt man, want het is maar gedeeltelijk waar en zo adviseer je mensen verkeerd.

die vcore van de TS hoeft helemaal niet lager te zijn omdat het een 920 is. iedere chip heeft zijn eigen VID, dus er is helemaal niets te zeggen over hoog of laag.

en LoadLine Calibration is absoluut geen beveiliging die je voltage verlaagt bij overclocken.
LLC componseert het verlies van de Vcore die ontstaat door elektrische weerstand bij full load, ook wel Vdroop genoemd. wat LLC doet is dit verschil opheffen door in geval van full load de Vcore te stabiliseren aan de hand van de in de bios ingeselde waarde.

standard is geen LLC, dan volgt hij de intel spec en heb je Vdroop
L1 is doorgaans genoeg voor gemiddeld gebruik, hiermee heft het de Vdroop al op
L2 is nogeen stapje hoger, dit is voornamelijk bij extreme Vcore van belang om dat de Vdroop naarmate de Vcore hoger wordt toeneemt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• quarintus
ik kan het me niet voorstellen, maar kan er een temperatuur verhoging optreden wanneer je wat koelpasta knoeit aan de zijkant van de cpu? Volgens mij is dat niet zo, maar het controleren waart.

Ik vind het nog steeds raar dat ook de videokaart zo warm is.

• nedernakker
het is buiten ook warm he.. je systeem moet gekoeld worden met lucht van buitenaf.. hoe warmer die lucht des te slechter de koeling..

doe je kast eens open, controleer of alle fans schoon zijn en of niets je airflow blokkeert

• sharvinz
Oke even voor de duidelijkheid...
Wat is je vcore?
Mijne is 1,24 @3,8Ghz en het is nu hier heel erg warm dus mijn temps zijn rond de 50graden.
En mijn computer moet ik morgen schoonmaken na paar weken niet schoonmaken en dan dalen ze weer met 2-5graden.

En google eens op je batch misschien heb je wel een slechte batch.

[ Voor 40% gewijzigd door sharvinz op 21-08-2010 16:09 ]

• quarintus
In de bios staat mijn Vcore op: 1.268

Dus op 2.66 ghz. niet overgeclocked.

Kan je dat batch uitleggen?

Even voor de duidelijkheid, voorheen waren de temps lager. Wel heb ik de pc geformatteerd misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik ga vanmiddag eens kijken wat er gebeurd als ik de processor overclock. Hoeveel de temps stijgen. Misschien valt dat mee.

• sharvinz
quarintus schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:18:
In de bios staat mijn Vcore op: 1.268

Dus op 2.66 ghz. niet overgeclocked.

Kan je dat batch uitleggen?

Even voor de duidelijkheid, voorheen waren de temps lager. Wel heb ik de pc geformatteerd misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik ga vanmiddag eens kijken wat er gebeurd als ik de processor overclock. Hoeveel de temps stijgen. Misschien valt dat mee.
Je kan je vcore op 1,2 zetten ALS ik me niet vergis en je weet hoe je moet overclocken?
Speel met je vcore tot je ut laagste vind dat hij nog stabiel is kan lager dan 1,2 zijn zelfs.

Batch staat op de doos vn de proc.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:39
Denk ook eens aan je fansnelheid :P
Een Freezer 7 draait bij 20% PWM 1000 RPM, een Mugen 2 maar 300 RPM: als je moederbord denkt 'nou is 'ie wel koud genoeg zo, die fan kan wel wat zachter' dan verlaagt 'ie dmv PWM de snelheid van de fan.

Omdat de fan van je freezer 7 dan alsnog sneller draait dan die van een mugen 2, kan het kloppen dat een Freezer 7 lagere idle temps levert dan een mugen 2 :)

Edit: @ sharvinz: Misschien is het moederbord wel zo ingesteld dat 'ie pas bij 45 graden de fan sneller laat draaien, weten wij veel :+

[ Voor 22% gewijzigd door Pruimenvlaai op 21-08-2010 16:57 ]

• sharvinz
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:35:
Denk ook eens aan je fansnelheid :P
Een Freezer 7 draait bij 20% PWM 1000 RPM, een Mugen 2 maar 300 RPM: als je moederbord denkt 'nou is 'ie wel koud genoeg zo, die fan kan wel wat zachter' dan verlaagt 'ie dmv PWM de snelheid van de fan.

Omdat de fan van je freezer 7 dan alsnog sneller draait dan die van een mugen 2, kan het kloppen dat een Freezer 7 lagere idle temps levert dan een mugen 2 :)
Maar als de temp stijgt zou dan ook de fan snelheid moeten stijgen.
Snelheid daalt -> temp stijgt -> snelheid omhoog etc..

• jbkappirossi
nedernakker.

ik geeft je gelijk ik had dit ook maar gegoogled, daarom dat ik zei op standaard of disabled zetten. want ik weet wel dat als je met hogere vcore werkt LLC2 gevaarlijk kan zijn door spannings pieken.
Maar dat is pas vanaf 1.45volt.

TS Het wil natuurlijk niet zeggen dat je mugen op idle beter koeld dan je vorige koeler, iegenlijk moet je ze allebei onder load testen. door middel van linx.

Maar het kan ook wezen dat je Fan instellingen nu anders staan dan voorheen. Of doordat je nu een ander Fan op je mugen hebt dan op je arctic had, want misschien draait deze wel op een ander RPM als de scythe Fan.

Zet in je bios, onder PC HEALTH je Fantilator maar eens op ''voltage'' dan draai je fan op 1400rpm inplaats van 800 op ''auto''. En dus niet op PWM zetten.

Wat je ook kunt doen is je connector op je moederbord (stekkertje) van je fan. op een andere aansluiten dan weet je namelijk zeker dan de fan altijd volgas draait. SYS FAN 1 2 of 3, PWR FAN dit staat in je boekje.

[ Voor 13% gewijzigd door jbkappirossi op 21-08-2010 22:09 ]

• quarintus
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken.
Ik heb de processor los gehaald, en opniuw geplaatst. Goed schoongemaakt en er nieuwe koelpasta opgedaan. (die bij de mugen zat). Ik denk dat de arctic silver 5 misschien niet helemaal goed was ofzo? De idle temp is nu 39 graden in gigabytes programma amar in realtemp is de hoogste van de 4 cores 36 graden. Wanneer ik overclock naar 3.2 Ghz word de temperatuur idle naar 45 graden. Het is momenteel erg warm dus ik verwacht dat dat toch er mee te maken heeft. Dus een verbetering.

Nog steeds raar een beetjem maar het is verbeterd en bij een overclock zijn te temps normaal.

Hartelijk dank! Morgen ga ik toch weer de megahalems installeren in mijn kast, sinds het toch een beter koeler is. Als het dan weer stijgt, gaat toch de mugen terug. Goeden avond :)
Pagina: 1