Installer Ubunto 10.04 denkt dat ik een raid set-up heb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTheJazz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06-2021
Na lang twijfelen, toch maar eens Linux gaan uit proberen in VM. Vervolgens enthousiast en probeer ik nu Ubuntu (verkozen boven Kubuntu en Mint) te installeren. Echter lukt het niet om het naast mijn Windows XP geïnstalleerd te krijgen. Tijdens het installeren denkt Ubuntu 10.04 dat ik een raid set-up heb (staat toch echt uit in mijn Bios). Vroeger wel eens geprobeerd werkend te krijgen voor XP.

Bij de optie Where do you want to put Ubuntu 10.04 LTS? > Erase and use entire disc staat "Serial ATA Raid nvidia_badabdjg (stripe) - 2 TB Linux device-mapper (striped)". Hij ziet mijn 2 WD1001FALS dus als 1 schijf.

Kies ik voor Specify partitions manually (advanced) > dan zie ik weer maar 1 device en zonder info. Als enige optie een new partition table aan te maken.

GParted zie wel 2 harde schijven. Echter daar staan Warnings. Zoals; The device /dev/sda1 doesn't exist. ntfsresize v2.0.0 (libntfs 10:0:0) ERROR(2): Failed to check '/dev/sda1' mount state: No such file or directory.

Nu heb ik vanuit Windows een extra partitie aangemaakt op mijn 1ste HD. Deze nog niet geformatteerd. GParted ziet hem wel, maar kan hem niet formatteren naar bijvoorbeeld ext3 of fat32. Hij geeft de error dat /dev/sda6 blijkbaar nog in gebruik is.

Om die reden al meerdere malen chkdsk /r gedaan in Windows en netjes Windows afgesloten en opnieuw geprobeerd.

Alles, al drie avonden lang, zonder succes. :'( Toch wil ik Ubuntu als dual boot naast XP. Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als je 100% zeker bent dat je geen RAID draait (Windows ziet ook echt 2 schijven in disk manager?) kun je in het 1e scherm van de install op ctrl-alt-f1 drukken (of f2, f3). Even proberen totdat je een # op je scherm ziet.

Dat is een root shell.

Voer hier dit commando uit:
code:
1
dmraid -Er

Als je iets krijgt als "array is active" voer je uit:
code:
1
dmraid -an

en daarna bovenstaand commando.

Dit verwijderd achtergebleven metadata op je schijven.

Wederom een waarschuwing; draai je toch RAID, is je systeem hierna unbootable en ben je de data op je schijven kwijt.

Zorg sowieso voor een backup van de belangrijkste data.

Na een reboot zal de installer (hopelijk) 2 losse schijven zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Rainmaker op 21-08-2010 01:13 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

Hoe staan de schijven in het bios? IDE, AHCI of Raid?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTheJazz
Rainmaker schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:12:
Als je 100% zeker bent dat je geen RAID draait (Windows ziet ook echt 2 schijven in disk manager?) kun je .....
Ik kan me je reactie voorstellen, maar ben idd 100% zeker. Dank voor de tip. Ik begin weer even vers en ben nu Ubuntu 10.04.1 desktop i386 aan het branden (na de MD5sum) op Write Speed x1. Laat het zo snel mogelijk weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTheJazz
MsG schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:15:
Hoe staan de schijven in het bios? IDE, AHCI of Raid?
Het zijn SATA schijven. In mijn BIOS staat alleen:

STATA
LRA/Large Mode: Auto
DMA Mode: Atuo
Hard Disk S.M.A.R.T.: Auto

On Board IDE Controller: enabled
PCI IDE BusMaster: enabled
On Chip Sata: Enabled
On Chup RAID cotroller: Disabled

In Windows zie ik bij Device Manager > IDE ATA/ATAPI controllers, ook alleen maar IDE Controlers. Wel zag ik daar bij SCSI and RAID Controller > Virtual Clone Drive > This device is working properly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTheJazz
Unbelievable! De disable raid werkt. _/-\o_ Sudo getypt voor de regel code en even twee keer moeten bevestigen dat ik meta data van de schijf wilde weggooien. Vervolgstap; herstart om te kijken of Windows nog werkt en erna de installatie van Ubuntu afronden! En Windows werkt ook gewoon nog. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door OnTheJazz op 21-08-2010 08:49 . Reden: Edit vanuit Windows ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:35

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Rainmaker schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:12:
Als je 100% zeker bent dat je geen RAID draait (Windows ziet ook echt 2 schijven in disk manager?) kun je in het 1e scherm van de install op ctrl-alt-f1 drukken (of f2, f3). Even proberen totdat je een # op je scherm ziet.

Dat is een root shell.
Nog even een opmerking hierover: in ubuntu kun je standaard geen root shells krijgen. Op de live cd zijn je gebruikersnaam en wachtwoord beiden 'ubuntu', dus die kun je gebruiken in combinatie met het sudo commando.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 09-09 17:16
OnTheJazz schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 08:42:
Unbelievable! De disable raid werkt. _/-\o_ Sudo getypt voor de regel code en even twee keer moeten bevestigen dat ik meta data van de schijf wilde weggooien. Vervolgstap; herstart om te kijken of Windows nog werkt en erna de installatie van Ubuntu afronden! En Windows werkt ook gewoon nog. *O*
Is dit niet iets wat o.a. Alcohol en DaemonTools doen? (Zomaar een gokje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dirk schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:18:
[...]

Nog even een opmerking hierover: in ubuntu kun je standaard geen root shells krijgen. Op de live cd zijn je gebruikersnaam en wachtwoord beiden 'ubuntu', dus die kun je gebruiken in combinatie met het sudo commando.
Verschil tussen een desktop live cd en een installatie cd.

Een install CD heeft volgens mij op tty1 een root shell open staan (tenminste, bij Redhat weet ik dat zeker, bij Debian redelijk zeker, bij Ubuntu twijfel ik :p). Bij een livecd heb je idd een volledige desktop.
RedHat schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:21:
[...]
Is dit niet iets wat o.a. Alcohol en DaemonTools doen? (Zomaar een gokje).
Nee, dit is echt data vanuit de RAID controller (nvidia in dit geval), die wat data op je datadisk wegkrast. Die data leest dmraid weer uit (je kent het credo van de kernel; nooit op de BIOS vertrouwen).

Nog even wat de TS "verkeerd" heeft gedaan; voor het terugzetten van de optie "RAID" naar iets anders, moet je eerst de arrays verwijderen vanuit het tooltje wat je BIOS meeleverd (press control-I to configure, krijg ik bij het booten). Anders blijft er dus metadata op je schijf achter.

[ Voor 12% gewijzigd door Rainmaker op 22-08-2010 02:51 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1