Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 13:05
Ik heb hier de computer die ik een tijdje geleden voor iemand samengesteld staan, alleen hij is zeer instabiel. Het probleem is dat hij nog wel eens wil hangen bij de POST en dan ofwel bij de LED voor het pci-e x16 slot voor de videokaart ofwel het boot device, in dit geval dus de harddisk.

Het is mij tijdens het testen van de computer erg vaak voorgekomen dat hij na het 2e windows laadscherm, dus voor je iets kan doen in windows, gewoon naar een zwart scherm slaat en niks meer doet. Je moet hem dan met de resetknop opnieuw starten of met de powerbutton uitdrukken.

Om uit te sluiten dat het een corrupte windows installatie betreft, heb ik windows opnieuw geinstalleerd. Ook na een reinstall blijft dit probleem voorkomen. De windows disk is sowieso goed, omdat ik hem zonder problemen ook op andere computers heb gebruikt.

De hardware:
Asus P7P55D moederbord
Intel Core i7 860 processor met stock cooler
2x 2GB Kingston ValueRAM 1333MHz op 1,5V
Gigabyte GTX 460 768MB
Spinpoint F3 1TB
CoolerMaster 620M 620W voeding

Windows 7 Ultimate x64

Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Zelf dacht ik aan het moederbord wat niet lekker is.
Mocht er nog meer info nodig zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
download memtest86+ en test het geheugen, zorg dat het goed staat ingesteld in de bios

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Ik heb in het bios instellingen qua processor en geheugen alles op auto of standaard staan. Verder heb ik beide dimms getest met memtest86 wat op m'n linux bootcd staat, en ze gaven beiden geen fouten. Het was overigens wel vreemd dat ze na ongeveer 30 minuten per stuk al klaar waren met testen. Ik heb ze 1 voor 1 getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Kan niet na 30 mins al klaar zijn.. Hoort oneindig lang door te gaan totdat je het zelf stopt.. gebruik zoals gezegt was Memtest86+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het geheugen dan eens handmatig in te stellen, dat wil vaak helpen. Soms helpt het ook om het voltage iets te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en test ze samen, allen is single channel en minder belasting voor je IMC, dit zegt dus niets qua stabiliteit

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
ik zal morgenvroeg eens in een ander slot proberen, mochten ze dan wel doorgaan na 30 minuten zal ik ze 1 voor 1 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Ik heb nu 1 dimm getest met Memtest86+, die op mijn Linux Ubuntu bootcd staat. Na ongeveer 28 minuten staat in het scherm: "Pass complete, no errors, press Esc to exit". De tijd tikt nog gewoon door, alleen de tests blijven niet meer draaien. Indien gewenst kan ik wel een fototje maken.

EDIT: ik moet beter kijken, hij draait toch nog steeds.
EDIT 2: 1 dimm nu getest, bijna 11 uur lang. 35x pass 0x error. Morgen dimm #2.

[ Voor 19% gewijzigd door ThomasJ op 21-08-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Ok, dimm 2 is nu ook getest en ja beiden minimaal 6 uur. Kan ik nu met een vrij grote zekerheid zeggen dat het moederbord niet lekker is? Het voltage van het geheugen staat in het BIOS trouwens op auto, en hij geeft aan dat dat ongeveer 1,55V is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
Heb je ze allebei in het mobo getest? Dus niet alleen eentje, maar allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Dat nog niet, maar ik dacht dat t altijd de bedoeling was om ze 1 voor 1 te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Nu allebij tegelijk getest voor ongeveer 6 uur lang, geen fouten. Toch het mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Updateje: zonet kreeg ik wat volgens de Windows errorlog een BSOD was (ik heb het zelf niet gezien). In de log stond dat de BCCCode 116 was en op google ben ik erachter gekomen dat dit vaak met de grafische driver te maken heeft.
Nu zit ik te twijfelen of het niet misschien de videokaart is, omdat hij ook tijdens de POST nog wel eens wil hangen bij de LED voor VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
Volgende keer de edit knop gebruiken (3x posten in je eigen topic binnen 24u })).

Als ik echt de computer aan het hangen heb, is het meestal niet het geheugen. Mijn ervaring is dat dit vaak wordt veroorzaakt door of een USB device of de HDD.
Een HDD kan altijd kapot gaan. Probeer hem eens te testen met de tool van de fabrikant of bijvoorbeeld met een uitgebreid test pakket zoals HD tune. Ik vermoed namelijk eerder een fout van de HDD dan van het geheugen. Meestal levert fouten in het geheugen namelijk een instant reboot of BSOD op.

Dit denk ik ook, omdat niet alleen tijdens windows hangt, maar ook tijdens POST, waardoor een driver probleem eigenlijk al uitgesloten is.

[ Voor 15% gewijzigd door R.E. op 23-08-2010 14:33 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
R.E. schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:29:
Volgende keer de edit knop gebruiken (3x posten in je eigen topic binnen 24u })).

Als ik echt de computer aan het hangen heb, is het meestal niet het geheugen. Mijn ervaring is dat dit vaak wordt veroorzaakt door of een USB device of de HDD.
Een HDD kan altijd kapot gaan. Probeer hem eens te testen met de tool van de fabrikant of bijvoorbeeld met een uitgebreid test pakket zoals HD tune. Ik vermoed namelijk eerder een fout van de HDD dan van het geheugen. Meestal levert fouten in het geheugen namelijk een instant reboot of BSOD op.

Dit denk ik ook, omdat niet alleen tijdens windows hangt, maar ook tijdens POST, waardoor een driver probleem eigenlijk al uitgesloten is.
Wat voor tests zou ik dan moeten draaien? Ik heb met de gratis versie van HDtune de schijf gescand op bad sectors en hier is niks uit gekomen.
Verder is het stuk waar de POST hangt de videokaart en ook de code van de BSOD heeft met de videokaart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 12:46
Ik heb een zelfde soort probleem, ik heb ook hangers die optreden als ik de (nieuwste) driver installeer. Toevallig heb ik vrijwel dezelfde config als jij, ook de GTX460. Ik gelezen dat er veel meer problemen zijn met die 400 serie van Nvidia, BSOD's, vastlopers tijdens inloggen etc. Je kunt dus wel eens gelijk hebben dat het je videokaart is die raar doet ÓF je moederbord. Dit basseer ik op de volgende topics:

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=479735
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=176132

Edit: Mijn topic:

Kan niet inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door YaYo86 op 23-08-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Ik ben vandaag even naar de locale pc boer geweest en die hebben me aangeboden om de pc daar te brengen, zodat zij hem kunnen testen met apparatuur. Als ik erachter ben wat het ik post ik wel weer even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 12:46
Dat gaat je wel geld kosten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Nee, ik ben goed bekend met de mensen daar en ze hebben me aangeboden het gratis te laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Ok, ik heb net de computer terug van de winkel en ze hebben met de test helemaal niks gevonden. Ik ga nu nog met de GTX460 in m'n eigen bak en de 9800GTX+ in de andere pc testen.
Als de 460 ook instabiel is in mijn pc denk ik dat ik de videokaart wel niet lekker mag noemen.

EDIT: na het installeren van de nieuwste driver op mijn computer zodat de GTX460 zou werken loopt de computer vast tijdens het 2e laadscherm van Windows, een probleem wat ik ook had met de GTX460 in de andere computer. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat de videokaart kapot is? Lijkt mij haast wel.
EDIT 2: net geprobeerd mijn computer in veilige modus te starten, alleen dan loopt hij vast bij het laden van C:\Windows\System32\Drivers\BtHidBus.sys Zou het dan een driver kunnen zijn die niet lekker wil met de videokaart?

[ Voor 51% gewijzigd door ThomasJ op 27-08-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
ThomasJ schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:57:
Ok, ik heb net de computer terug van de winkel en ze hebben met de test helemaal niks gevonden. Ik ga nu nog met de GTX460 in m'n eigen bak en de 9800GTX+ in de andere pc testen.
Als de 460 ook instabiel is in mijn pc denk ik dat ik de videokaart wel niet lekker mag noemen.

EDIT: na het installeren van de nieuwste driver op mijn computer zodat de GTX460 zou werken loopt de computer vast tijdens het 2e laadscherm van Windows, een probleem wat ik ook had met de GTX460 in de andere computer. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat de videokaart kapot is? Lijkt mij haast wel.
Jep, dat wordt RMA aanvragen voor de videokaart succes! ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

illegale software ?

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 27-08-2010 12:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
Op mijn computer heb ik een volledig legale Windows 7 Enterprise x64 draaien.
Voor de mensen die de edit van mijn laatste post niet hebben gelezen:
Net geprobeerd mijn computer in veilige modus te starten, alleen dan loopt hij vast bij het laden van C:\Windows\System32\Drivers\BtHidBus.sys Zou het dan een driver kunnen zijn die niet lekker wil met de videokaart?

[ Voor 40% gewijzigd door ThomasJ op 27-08-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is niet altijd ideaal de laatste driver (beta) versie te installeren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
ThomasJ schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:22:
[...]

Op mijn computer heb ik een volledig legale Windows 7 Enterprise x64 draaien.
Voor de mensen die de edit van mijn laatste post niet hebben gelezen:
Net geprobeerd mijn computer in veilige modus te starten, alleen dan loopt hij vast bij het laden van C:\Windows\System32\Drivers\BtHidBus.sys Zou het dan een driver kunnen zijn die niet lekker wil met de videokaart?
Heb je een Bluetooth apparaat aan dat ding hangen dan?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
@ Fred raket: Er zijn geen andere drivers beschikbaar voor de GTX460 dan de nieuwste.
@ Meekoh: Nee, er hangt geen bluetooth apparaat aan.

EDIT: Zonet weer mijn eigen videokaart in m'n systeem gestopt en hij bootte meteen. Zodra ik de doos van de videokaart heb stuur ik hem op naar Azerty voor garantie.

[ Voor 37% gewijzigd door ThomasJ op 27-08-2010 21:35 ]

Pagina: 1