Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
Ik heb een externe harddisk gebouwd van een 2,5" harddisk en case:
1. Samsung Spinpoint M7 HM641JI 2. Antec Veris MX-25

Deze is functioneel met een gesplitste usb-kabel (1 voor stroom, 1 voor data).
Nu zit er op de behuizing geen power on/off. Daarom trek ik simpelweg de USB kabel uit de Antec en dan is ie dus absoluut uigeschakeld. Ik vraag me echter af of dit zo geweldig is voor mijn harde schijf.
Deze is vrolijk aan het draaien en plof.. ik trekt de usb power er uit.

Q: Heeft dit negatieve invloed op mijn harddisk?
Q: Wat moet ik doen om de harddisk veiliger uit te zetten?

Update: Met een nieuwe zoekpoging kwam ik nog wat info en vergelijkbare vragen tegen, maar het beantwoord mijn vraag niet. :-(

[ Voor 41% gewijzigd door Barleone op 26-08-2010 23:56 . Reden: 'Nutteloze' maar relevante zoekresultaten toegevoegd :-) ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Netjes hardware ontkoppelen in windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
SanderAlterNET schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:36:
Netjes hardware ontkoppelen in windows?
Helaas niet de oplossing. Dat doe ik wel, maar daarmee wordt alleen de I/O stilgelegd. De power blijft gewoon aan, en de harddisk blijft draaien (dat hoor/voel ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 20-08-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich zou het geen kwaad mogen doen. Als het goed is, staat alles dan in de parkeerstand. De schijf draait dan nog wel, maar dat is dan ook het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:52:
Op zich zou het geen kwaad mogen doen. Als het goed is, staat alles dan in de parkeerstand. De schijf draait dan nog wel, maar dat is dan ook het enige.
Dat zou ik zelf ook denken, maar daarom ook dit topic, zodat ik daar zekerheid over kan krijgen. (Hopelijk struint hier iemand rond die er meer kaas van heeft gegeten en mij dit stellig kan uitleggen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het verschil of je nou een powerknop omzet of de kabel eruit trekt? Helemaal niets. Zolang jij de schijf maar eerst veilig verwijderd, dan is er niets aan de hand. De schijf draait ook nog als je hem veilig verwijderd en daarna de powerknop omzet, spreek hier uit ervaring. Het gaat erom dat de lees/schrijfkoppen in de parkeerstand staan en dat gebeurt zodra je de disk veilig verwijderd. Het kan dus geen kwaad.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Na overleg en wat opschoonwerkzaamheden is dit topic weer open.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Bij mijn weten zit er in een harde schijf een circuit die bij spannings-wegval nog even snel de koppen veilig wegzet. Energie van de nog rondspinnende platter wordt gebruikt om de koppen weg te draaien naar een veilige plaats.

Sowieso is dat nodig: de lees/schrijfkoppen bevinden zich tijdens gebruik op enkele tientallen nanometers boven het schijfoppervlak. Die mogen ze zeker niet 'aanraken' en al helemaal niet tijdens het draaien, want dan worden er meerdere sporen vernield.

En verder: kijk eens naar zo'n USB stekker. Wat je ziet is dat van de vier contactpunten de twee buitenste wat verder doorlopen. Als je zo'n stekker er uit trekt, dan valt als eerste de signaalverbinding weg, de voeding (buitenste twee) pas wat later. Heeft zo'n harde schijf nog net wat millisecondes om de boel veilig te stellen.
(sowieso valt de spanning intern niet in een klap weg - allerlei buffercapaciteiten moeten nog leeglopen, genoeg lading in de harde schijf om na wegvallen van de spanning nog wat nuttige dingen te doen).

En als laatste argument: we hebben die externe harddisks nu al jaren, en er zijn bij mijn weten geen serieuze issues mee zoals jij die bedenkt. Als er niemand een probleem heeft, dan zal er wel geen probleem zijn, toch? :)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Bij mijn weten doe je niets anders dan dat je een pc uitzet. Het "park" commando wordt al een jaar of 20 niet meer gebruikt...... (Vroeger toen ik nog een 20MB(!) Seagate schijf had was dat wel anders (ik wordt oud.....))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
vanaalten schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:38:
Bij mijn weten zit er in een harde schijf een circuit die bij spannings-wegval nog even snel de koppen veilig wegzet. Energie van de nog rondspinnende platter wordt gebruikt om de koppen weg te draaien naar een veilige plaats.
[...]
En als laatste argument: we hebben die externe harddisks nu al jaren, en er zijn bij mijn weten geen serieuze issues mee zoals jij die bedenkt. Als er niemand een probleem heeft, dan zal er wel geen probleem zijn, toch? :)
jbhc schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:45:
Bij mijn weten doe je niets anders dan dat je een pc uitzet. Het "park" commando wordt al een jaar of 20 niet meer gebruikt...... (Vroeger toen ik nog een 20MB(!) Seagate schijf had was dat wel anders (ik wordt oud.....))
Die parkeer-info had ik zojuist gevonden, zie mijn update. Daar wordt vermeld dat IBM dat heeft ontworpen. Bedankt voor de bevestiging! :)

Ik zou echter best nog wel willen weten hoe je nu je harddiskje netjes laat parkeren en uitspinnen. Er zijn namelijk toch ook van die externe harddisks die dat zelf doen tijdens inactiviteit? Maxtor OneTouch is zo'n voorbeeld las ik op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Barleone schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:00:
Ik zou echter best nog wel willen weten hoe je nu je harddiskje netjes laat parkeren en uitspinnen. Er zijn namelijk toch ook van die externe harddisks die dat zelf doen tijdens inactiviteit? Maxtor OneTouch is zo'n voorbeeld las ik op een forum.
Je suggereert daarmee dat het niet netjes gebeurd als je simpelweg de spanning er af haalt. Waarom zou dat niet netjes zijn? Als zo'n disk zelf, bij spanning er af, z'n kop veilig wegparkeert, dan is daar toch niets mis mee? Dat een disk uit zichzelf dat *ook* nog eens doet bij inactiviteit, dat is alleen een leuke extra feature, maar waar het jou om gaat is als je de spanning er af haalt.

Overigens vraag ik mij een beetje af of je niet heel erg je best doet om problemen te verzinnen die er niet zijn - no flame intended!
Je stelt twee vragen in je TS:
Heeft het plotseling uitschakelen een negatieve invloed?
Wat moet ik doen om 'm veiliger uit te zetten?

Volgens mij zijn beide vragen in bovenstaande antwoorden en de door jouzelf gevonden linkjes al voldoende beantwoord: het heeft geen negatieve invloed omdat moderne harddisks automatisch de koppen veilig parkeert en dus hoef je niets te doen om 'm veiliger uit te zetten.

Verder zijn er volgens mij geen aanwijzingen dat het slecht zou zijn. Toch? Heb je ergens een aanwijzing gevonden dat het slecht zou zijn? Klachten van mensen dat het veelvuldig onverwacht afzetten slecht zou zijn?

Daarnaast praat je ook nog eens over praktisch een wegwerp-artikel... tientjeswerk voor een harde schijf, lijkt mij niet de moeite om je al te druk om te maken. Als zo'n ding nou honderden euro's was...

En als laatste: heb je dezelfde bedenkingen bij andere apparaten? Zet je je TV altijd netjes op de tuner, zender 1, voor je 'm uit zet? Auto in z'n vrij, voor je de motor af zet? Autoradio af, voor je de auto af zet? Heel veel apparaten zijn er op gemaakt dat je plotseling de spanning af kan zetten - sterker, dat is over het algemeen exact wat een aan/uit knop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
vanaalten schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:37:
[...]
Daarnaast praat je ook nog eens over praktisch een wegwerp-artikel... tientjeswerk voor een harde schijf, lijkt mij niet de moeite om je al te druk om te maken. Als zo'n ding nou honderden euro's was...

En als laatste: heb je dezelfde bedenkingen bij andere apparaten? Zet je je TV altijd netjes op de tuner, zender 1, voor je 'm uit zet? Auto in z'n vrij, voor je de motor af zet? Autoradio af, voor je de auto af zet? Heel veel apparaten zijn er op gemaakt dat je plotseling de spanning af kan zetten - sterker, dat is over het algemeen exact wat een aan/uit knop doet.
Ben het met je eens wat betreft de beantwoording van mijn vragen. Ik ben alleen nog wat extra nieuwsgierig geworden, ;) aangezien een externe harddisk van mij ook tijdens gebruik best eens mag stilstaan zoals een interne disk die een tijd inactief is ook doet/kan doen. (tegen geluid, en tegen stroomverbruik van mijn laptopaccu). Dus mocht iemand het weten, dan hoor ik graag hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Komt er nog een vraag in me op: Hoe verzint zo'n harddisk in nanoseconden dat de stroom 'op' is als ik de usb eruit trek? :? (Zal zoals vanaalten zegt wel een elektronisch circuit zijn wat anders gaat lopen en de harddisk laat parkeren)?

offtopic:
Wat betreft je benoeming van wegwerpartikel, dat ben ik niet met je eens. :N Maar dat is echt volledig offtopic. Iedereen bepaalt zelf of (in dit geval) 60 euro veel of weinig is, want iedereen heeft een andere portemonneeinhoud en -beleid. Bovendien was ik (vanzelfsprekend!) meer ongerust over mijn data dan over de disk. En als ik hem straks als backup inzet moet mijn data wel veilig zijn!

B) Auto in zijn vrij? Nope, altijd in zijn 1ste versnelling om te voorkomen dat ie wegrijdt. Je weet dat een handrem niet altijd zijn beste humeur heeft toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Barleone schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:06:
Komt er nog een vraag in me op: Hoe verzint zo'n harddisk in nanoseconden dat de stroom 'op' is als ik de usb eruit trek? :? (Zal zoals vanaalten zegt wel een elektronisch circuit zijn wat anders gaat lopen en de harddisk laat parkeren)?
Als eerste, het zal eerder micro- of misschien zelfs millisecondes zijn i.p.v. nanosecondes. Het lengteverschil van die voedingspinnen t.o.v. de signaaldraden is al snel een halve centimeter en zo snel trek je 'm niet uit de USB poort om daar een nanoseconde-kwestie van te maken.

Verder las ik ergens dat het parkeren niet altijd elektronisch gebeurd - het kan ook mechanisch zijn. Een zwakke veer die de koppen naar de landing-zone trekt, als er spanning op de disk staat wordt de kop elektronisch voorbij de veerkracht de harde schijf opgetrokken.

Maar goed, ik ken het USB protocol verder niet, maar kan mij voorstellen dat een client aan de signaalniveau's kan 'zien' of er nog een host aan hangt. Zo niet - zo snel mogelijk koppen parkeren, zo lang er nog power is.
(en als de power echt wegvalt, dan zit er in de diverse capaciteiten in de harddisk nog wel genoeg sap om het power-off proces af te maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
vanaalten schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:55:
[...]
Het lengteverschil van die voedingspinnen t.o.v. de signaaldraden is al snel een halve centimeter en zo snel trek je 'm niet uit de USB poort om daar een nanoseconde-kwestie van te maken.
Let wel, ik trek de mini-usb eruit: http://www.plaatjesupload.../08/27/1282931759-540.jpg
edit:

@ hieronder, ja precies

[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 28-08-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
... en ook mini/micro USB connectors hebben speciaal voor dat doel 'langere' voedingspinnen dan datapinnen. Misschien geen halve centimeter, maar er is een zichtbaar lengteverschil.
Pagina: 1