Fout gemaakt met draadloos netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-02 20:09
Hi,

Vandaag vroeg een kennis van me of ik even wilde helpen om z'n draadloze router aan te sluiten.
Aangezien ik iets van computers weet en 2 altijd meer weten dan 1 wilde ik wel even helpen.

Nu is dit het geval:
- Kabel in laptop en vervolgens naar 192.168.0.1
- Ingelogd met "admin" en vervolgens naar het wachtwoord gezocht (en gevonden).
- Start -> Verbinding maken en toen op zijn wifi geklikt en het wachtwoord ingevult wat ik bij vorige stap heb gevonden.

Alles werkt nu en het wachtwoord is behoorlijk lastig dus dat moet goed komen maar nu ben ik bang dat het niet goed beveiligd is aangezien het wachtwoord om op de router te komen "admin" is.

Is het zo dat je alleen contact kan maken met de router via 192.168.0.1 als je de kabel in je laptop hebt of al bent aangemeld met het lastige wachtwoord? Of kan een hacker nu precies doen wat ik ook gedaan heb via wifi?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het is verstandiger om het wachtwoord van het wireless niet gelijk te maken aan de inlog van de router (dat is namelijk ook niet nodig)

Als je nu 1 wachtwoord hebt, kan je gelijk alles. Met 2 verschillende wachtwoorden maak je het net iets moeilijker.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
192.168.0.1 is een intern IP adres. De verbinding komt je huis binnen in het modem, en gaat vanuit daar naar een eventuele draadloze router. Je hebt ook draadloze modems maar dat terzijde. Op het moment dat je verbonden bent met de router, hetzij met draad hetzij draadloos, en je typt 192.168.0.1 kom je (in jouw geval) bij het inloggen van de router aan. Je hebt dan dus al de netwerksleutel moeten invullen bij een draadloze verbinding. Als je niet direct op de router aangesloten bent werkt dit niet.

De meeste draadloze routers ondersteunen externe toegang wel, de zgn. 'remote access', maar standaard staat dit volgens mij uitgeschakeld. Je hebt dan het IP adres nodig zoals dat voor de buitenwereld voor jouw geldt (bijvoorbeeld via http://www.whatismyip.com) met een poortspecificatie erachter, zoals :8080.
Ik weet niet precies wat voor router je hebt (D-link? Netgear?) maar google eens op het type i.c.m. 'remote access', dan kun je zien waar in je configuratie je dit op kunt zoeken.

Los daarvan is het natuurlijk altijd handig om een sterk wachtwoord op je router te zetten. Mocht het in het onwaarschijnlijke geval zo zijn dat iemand je netwerksleutel heeft gekraakt en op je netwerk zit, dan heeft hij/zij nog steeds geen toegang tot de router.

[ Voor 99% gewijzigd door Struikrover op 20-08-2010 23:33 ]

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Als je het over WPA2 beveiliging/code heb. Ja, iemand moet die eerst invullen om verbinding te maken met het netwerk om vervolgens bij het configuratie paneel te komen. Natuurlijk is het aan te raden om toch de inlog gegevens ervan te veranderen voor de zekerheid.

Verwijderd

Je kunt de routersettings via wireless benaderen, maar dan moet je er eerst mee verbonden zijn, dus het wachtwoord weten.

Als een hacker echt zou willen kan hij vast wel op je netwerk, maar als je WPA2 beveiliging hebt en je wachtwoord is niet te makkelijk, dan kan je gemiddelde buurman echt met geen mogelijkheid op je netwerk komen.

Zolang je wachtwoord beveiligd is ben je al redelijk safe, maar je router adminpassword aanpassen is nooit een slecht idee. Ik weet nog dat ik de laatste keer vlak na het verhuizen zo op het onbeveiligde netwerk van de nieuwe buren kon om even te internetten, en zo met het default linksys password hun router in kon. Uiteraard heb ikzelf daar geen kwade bedoelingen mee en was het ook alleen maar even grappig om te zien dat het kon, maar daarmee leer je wel hoe essentieel het is om er een password op te zetten. Doen dus!

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 23:26 ]

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-02 20:09
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik doelde inderdaad op het WPA2 wachtwoord (dat is toch het wachtwoord wat je moet invullen op je iphone als je zoekt naar wifi spots :P ?) Hier zit echt een goed wachtwoord op (uit m'n hoofd 8 cijfers+4 letters)

Ik ben blij te horen dat iig niemand vandaag op zijn netwerk kan zijn geweest. Ik zal ook even tegen hem zeggen dat het wachtwoord van het controlpanel ook moet worden veranderd maar dat heeft dan geen haast.

Edit;
Owja: HEt signaal is trouwens niet overal in huis even sterk. Nu maakt dat niet zo heel veel uit maar in de 3e slaapkamer (gelijkvloers maar het verst van de router af) is het soms maar 1 streepje.
Ondanks dat de router 3 antennes heeft kan ik hier nog wat aan doen?

[ Voor 23% gewijzigd door QuiCk01 op 20-08-2010 23:41 ]

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:23:
Ik weet nog dat ik de laatste keer vlak na het verhuizen zo op het onbeveiligde netwerk van de nieuwe buren kon om even te internetten, en zo met het default linksys password hun router in kon. Uiteraard heb ikzelf daar geen kwade bedoelingen mee en was het ook alleen maar even grappig om te zien dat het kon, maar daarmee leer je wel hoe essentieel het is om er een password op te zetten. Doen dus!
Zo'n buurman heb ik ook. Onbeveiligd netwerk en admin-admin als inlog gegevens voor het configuratie paneel. 8)7
QuiCk01 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:37:

Edit;
Owja: HEt signaal is trouwens niet overal in huis even sterk. Nu maakt dat niet zo heel veel uit maar in de 3e slaapkamer (gelijkvloers maar het verst van de router af) is het soms maar 1 streepje.
Je kan een koper draadje om je antenne binden en ergens aan het plafond hangen. Hoewel dat in sommige huizen dat totaal lullig staat. ;) Niet dat het wonderen gaat verrichten maar kan wel wat helpen.

[ Voor 32% gewijzigd door FastPinguin op 20-08-2010 23:47 ]

Verwijderd

FastPinguin schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:44:
[...]

Zo'n buurman heb ik ook. Onbeveiligd netwerk en admin-admin als inlog gegevens voor het configuratie paneel. 8)7
Ik zat vorig jaar met vakantie op een park in Frankrijk waar je rond de bar en dergelijke gratis Wifi had, moest je enkel even de wpa key vragen aan de bar of receptie.
Ik voor de gein naar "mijn" default gateway, vul in "admin" - "admin", tada :X

Zeg tegen me dochter "wil jij vanavond als enige internetten hier" :+

• Struikrover
Edit;
Meestal met dat soort situaties is het het makkelijkst om de router een paar keer te verplaatsen en om te kijken of het signaal dan beter is, en bij iedere keer even een paar hotspots in huis na te lopen met een laptop om dit na te gaan. Het zou kunnen zijn dat de ene muur dragend is, of dat er veel elektronica doorheen loopt waardoor het signaal afgezwakt wordt. Op die manier krijg je door proberen vaak een indicatie van de 'knelpunten' van je huis, waardoor je kunt besluiten om de router ergens anders neer te zetten of niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:01:
[...]

Ik zat vorig jaar met vakantie op een park in Frankrijk waar je rond de bar en dergelijke gratis Wifi had, moest je enkel even de wpa key vragen aan de bar of receptie.
Ik voor de gein naar "mijn" default gateway, vul in "admin" - "admin", tada :X

Zeg tegen me dochter "wil jij vanavond als enige internetten hier" :+
Dat had ik ook toen ik in april in een hostel in Moskou zat. Moest je de WPA-2 key aan de bar aanvragen, maar een vriend van me dacht "het is vast 'wodka' ", typt het in en ja hoor 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Struikrover op 21-08-2010 09:34 ]

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:21
Het zal toch wel "vodka" geweest zijn dan....

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 17:26
Correct me if I'm wrong:

leuke verhalen, WPA-key was admin en WPA2-key was wodka.....maar moeten WPA-keys niet tussen de 8 en 32 tekens zijn? :?

[ Voor 4% gewijzigd door DivxLover op 21-08-2010 12:44 . Reden: typo ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
pvanmegen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:36:

водка dan allicht.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

DivxLover schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:43:
Correct me if I'm wrong:

leuke verhalen, WPA-key was admin en WPA2-key was wodka.....maar moeten WPA-keys niet tussen de 8 en 32 tekens zijn? :?
Jup: 64 in hex of [8-64] alfanumeriek

Verwijderd

DivxLover schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:43:
Correct me if I'm wrong:

Weet niet of je mijn reactie bedoeld, maar de web login van de router was "admin"-"admin" op die camping, de wpa key heb ik gevraagd aan de bar. ;) (nouja wpa key, "0987654321")

Verwijderd

Ja het wachtwoord van je control panel moet ook zeer zeker gewijzigd worden. Niet omdat je buurman hier bij kan, maar omdat het tegenwoordig een veel voorkomende manier is om thuisgebruikers te hacken.

Wat ze doen is een webpagina infecteren met een hidden iframe. In deze iframe zit een java apllet (of een andere techniek waardoor ze code op de client kunnen uitvoeren. Vervolgens proberen ze in te loggen op de router met behulp van een het default wachtwoord en passen ze de dns instellingen aan, zodat de volgende keer als jij paypal.com opvraagt je evil.com van je dns server terug krijgt.

• Struikrover
pvanmegen schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:36:
Haha inderdaad, en ik beschuldig mensen er nog wel altijd van dat soort woorden verkeerd te schrijven ;)
Pagina: 1