Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Dit is precies waarom ik windows geditched heb, onlogische problemen waar ik geen oplossing voor kan vinden, maar dit betreft de pc van mijn vriendin, en ik moet het toch fixen.

Dit probleem steekt vaker de kop op, maar laat ik dit voorbeeld geven:

Ze installeert een wat oudere game, RollerCoaster Tycoon. Deze installeert zichzelf in de 'program files' map. Als ze de game speelt, 'mag' ze van windows geen savedgames opslaan, je krijgt dan een 'access violation'.

Welnu: ze is de administrator, UAC is uitgeschakeld, en toch mag het niet.

Wat doe ik dus: ik kopieer de hele map naar een andere locatie, bv naar de root van de C-schijf, want bij beperkte schrijfrechten in Program files kan ik me nog wel wat voorstellen.

Nog steeds geen rechten! De folder blijft 'read only´ en hoe vaak ik dit ook 'uncheck' de folder blijft defaulten naar read only, waardoor ik dus permanent geen files in mijn eigen folder mag opslaan :r.

UAC staat al uit, ik snap echt niet waarom microsoft ons dit aandoet en hoe ik het oplos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Microsoft doet je helemaal niks aan, dit ligt echt aan de gebruiker of aan een virus. Heb dit venomeen nog nooit gezien bij Vista dat windows het "zelf" doet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
euhm, game uitvoeren als admin?
15 seconden googlen geeft dit, misschien dat het helpt.
Which version of Rollercoaster Tycoon are you trying to install

RC 2 says it's vista ready according to the webpage of the game manf.

RollerCoaster Tycoon [With the Loopy Landscape Add-On] (Vista 32-bit)

- Add the “Windows 95″ compatibility mode for the file “rct.exe”

- Add the “Full control” right to “Everyone” for the folder of RCT and its subfolders.

RollerCoaster Tycoon 2 [Original and all Add-Ons] (Vista 32-bit)

- Add the “Full control” right to “Everyone” for the folder of RCT2 and its subfolders.

RollerCoaster Tycoon 3 [Original and all Add-Ons] (Vista 32-bit)
Fout ligt ook meer bij het game dat bij Vista. Maar laat dat je Windows bashen niet storen :), je topic start er nu eenmaal al heel mooi mee.

Je topic titel is ook beetje onduidelijk om eerlijk te zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door foetus_ op 20-08-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:24:
Microsoft doet je helemaal niks aan, dit ligt echt aan de gebruiker of aan een virus. Heb dit venomeen nog nooit gezien bij Vista dat windows het "zelf" doet.
Ik heb het al bij meerdere schone Vista installaties meegemaakt. Wat doe ik volgens jou dan verkeerd? Ik krijg gewoon geen schrijf/verwijder/wijzig - toegang tot mappen op mijn harde schijf.

Dat ik deze toegang niet krijg bij systeemmappen kan ik nog inkomen, maar een game in een random, niet-systeemmap? Waarom mag ik niks opslaan? Ik ben admin!
Maakt geen verschil, de game kan nog steeds niet naar de schijf schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

HTT-Thalan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:25:
[...]

at doe ik volgens jou dan verkeerd?
Je (vriendin) gebruikt Vista :'). Ik heb zelf niet super veel ervaring met Vista (Heb het altijd bij WinXP gehouden, en nu zweer ik bij Win7) maar het beetje wat ik er wel mee heb is bagger.

Kijk even bij de User Management of daar geen vreemde opties aanstaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:30:
[...]

Je (vriendin) gebruikt Vista :'). Ik heb zelf niet super veel ervaring met Vista (Heb het altijd bij WinXP gehouden, en nu zweer ik bij Win7) maar het beetje wat ik er wel mee heb is bagger.

Kijk even bij de User Management of daar geen vreemde opties aanstaan.
Nee, niks. Ze heeft gewoon maar één gebruikersaccount, en dat is zijzelf, en is 'administrator'.
Toch, telkens als ze de game opstart weigert windows schrijftoegang waardoor ze geen savedgames kan opslaan, en de game ook geen settings vast kan houden.

Ik kan echt werkelijk waar niet verzinnen waarom een admin dat niet zo mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

En als je de rollercoaster.exe expliciet met administrator rechten opent? Ik ben op mijn Windows 7 ook admin, maar dat bekent hier niet dat alles gestart wordt als admin. Vind dat nieuwe rechtensysteem ook schijtirritant maar ja.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even de NTFS rechten aanpassen en klaar ben je.

Ligt niet aan Vista maar aan je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MsG schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:36:
En als je de rollercoaster.exe expliciet met administrator rechten opent? Ik ben op mijn Windows 7 ook admin, maar dat bekent hier niet dat alles gestart wordt als admin. Vind dat nieuwe rechtensysteem ook schijtirritant maar ja.
Die vraag heb ik net al twee maal beantwoord, ja, als ik de game expliciet als admin open blijft het probleem bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:37:
Gewoon even de NTFS rechten aanpassen en klaar ben je.

Ligt niet aan Vista maar aan je ervaring.
waar?

als je dit bedoelt:

http://paulstamatiou.com/how-to-quickie-vista-permissions

been there, done that, got the t-shirt. Dat staat allemaal op 'volledig beheer' en maakt geen zier uit.

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan doe je echt iets fout.

Kun je onder verkenner wel mapjes aanmaken of bestanden hernoemen/editen in de rollercoaster map ?

[edit]Je hoeft overigens niet zo aangebrand te doen hoor... heeft alleen maar als resultaat dat mensen je niet gaan helpen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:37
Ten eerste hoor je software als RollerCoaster Tycoon niet als admin te runnen, ten tweede hoort de game zijn savegames niet in Program Files te bewaren. Windows Vista draait (eindelijk) alle programma's standaard als een gebruiker met beperkte rechten, zelfs wanneer je als admin bent ingelogd. Daar hoef je Microsoft niet op aan te vallen, dat is wat mij betreft gewoon een zeer nuttige feature die wat compatibiliteitsproblemen oplevert omdat veel ontwikkelaars, waaronder Hasbro, een en ander 'quick 'n dirty' aangepakt hebben.

Enfin, de nette manier om het toch werkend te krijgen is wat mij betreft als volgt:

Allereerst, gooi de kopie weg en gebruik de bestanden in Program Files. Daar horen ze, daar zal een uninstaller ze zoeken etc. Ga naar de eigenschappen van de RollerCoaster Tycoon map en klik in het tabblad 'Beveiliging' op de knop 'Bewerken'. Voeg dan een nieuwe gebruiker/groep aan het lijstje toe met de naam 'Iedereen' (of 'Everyone', mits je OS Engelstalig is) en geef met een vinkje aan dat het deze nieuwe gebruiker toegestaan is om in deze map zaken te wijzigen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Zly3w8uFbYHMM2GIs5NLMsvp/thumb.jpg

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat is waarom ik aangebrand ben - mensen roepen dat je wat fout doet. Wat doe ik fout dan? Alle opties staan zoals het zou moeten - en ook zoals mensen mij aangeven - maar toch werkt het niet, en dan krijg ik het verwijt dat ik het fout doe.

Het zou toch verdorie ook geen hogere wiskunde moeten zijn om in een 'gebruikersvriendelijk' OS een programma te gebruiken dat (god verbiede) een save-game systeem gebruikt in zijn EIGEN programma-map.
Kun je onder verkenner wel mapjes aanmaken of bestanden hernoemen/editen in de rollercoaster map ?

[edit]Je hoeft overigens niet zo aangebrand te doen hoor... heeft alleen maar als resultaat dat mensen je niet gaan helpen.
Ja, dat kan ik, maar als ik de game start, kan ik niks opslaan.
Marcks schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:46:
Ten eerste hoor je software als RollerCoaster Tycoon niet als admin te runnen, ten tweede hoort de game zijn savegames niet in Program Files te bewaren. Windows Vista draait (eindelijk) alle programma's standaard als een gebruiker met beperkte rechten, zelfs wanneer je als admin bent ingelogd. Daar hoef je Microsoft niet op aan te vallen, dat is wat mij betreft gewoon een zeer nuttige feature die wat compatibiliteitsproblemen oplevert omdat veel ontwikkelaars, waaronder Hasbro, een en ander 'quick 'n dirty' aangepakt hebben.

Enfin, de nette manier om het toch werkend te krijgen is wat mij betreft als volgt:

Allereerst, gooi de kopie weg en gebruik de bestanden in Program Files. Daar horen ze, daar zal een uninstaller ze zoeken etc. Ga naar de eigenschappen van de RollerCoaster Tycoon map en klik in het tabblad 'Beveiliging' op de knop 'Bewerken'. Voeg dan een nieuwe gebruiker/groep aan het lijstje toe met de naam 'Iedereen' (of 'Everyone', mits je OS Engelstalig is) en geef met een vinkje aan dat het deze nieuwe gebruiker toegestaan is om in deze map zaken te wijzigen.

[afbeelding]
Ik heb exact opgevolgd wat je zegt - geen verschil. Nog steeds een access violation, kan nog steeds geen saved games opslaan.

[ Voor 44% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je bent nog steeds gebruiker, vergelijk het in linux met een gebruiker (niet root) die sudo rechten heeft, die mag ook niet zomaar overal schrijven.

Wat zou je doen in linux of andere *nix varianten? Juist ja, als root uitvoeren, of de map de juiste rechte geven. Zoek dus even waar juist die save games heen moeten en zoek dan even op zaken als take folder ownership ed. readonly uitvinken is geen rechten toekennen.

Het probleem is waarschijnlijk dat het spel geschreven is in een pre vista tijd en dat er toen vanuit gegaan werd dat elke app zomaar overal mocht schrijven. Dit is sinds vista niet meer zo en 'normaal' zouden dat soort zaken in de user dir moeten gebeuren zoals al zolang in linux en consorten de standaard is.

Je klaagt nu wel dat Windows altijd problemen geeft maar dit soort gedrag is meer gelijkend aan andere besturingssystemen dan op pre vista systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 23:30
Is het niet zo bij die oudere games dat ze proberen op te slaan in C:\Documents and Settings terwijl dit v.a. Vista C:\Users\ is geworden? (wilde gok, heb ik ergens gehoord!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
wizkid_niels schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:52:
Is het niet zo bij die oudere games dat ze proberen op te slaan in C:\Documents and Settings terwijl dit v.a. Vista C:\Users\ is geworden? (wilde gok, heb ik ergens gehoord!)
Nee, maar om alle discussies voor te zijn: Dit exact zelfde probleem had ik ook op mijn eigen PC toen deze nog Vista draaide, maar dan met World of Warcraft. Deze mocht ook niet in zijn eigen folder schrijven, ook niet als admin.

De RCT map kan overal staan, root, d-schijf, mijn documenten, het maakt geen verschil. De game kan geeft access violations bij het opslaan en kan dus ook niks laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Daarvoor heeft MS een link voor voorzien, 'Document and Settings' bestaat nog steeds al is het geen folder meer.

Je geeft aan, al eens 'all users' toe gevoegd te hebben aan de map, maar als je terug keek, bleef die user dan ook rechten hebben?
Als de map bepaalde rechten heeft kan je die alleen maar overschrijven door 'takeown' te doen, vergelijkbaar met chown in linux. Dan ben je zelf de eigenaar van die map en kan je wel de rechten instellen.

[ Voor 69% gewijzigd door kluyze op 20-08-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:37
HTT-Thalan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:48:
[...]
Ik heb exact opgevolgd wat je zegt - geen verschil. Nog steeds een access violation, kan nog steeds geen saved games opslaan.
In dat geval zou ik me nog kunnen voorstellen dat de game abusievelijk iets probeert op te slaan in een andere map dan waar hij geïnstalleerd is. Het cliché opnieuw installeren biedt dan wellicht soelaas. Als het probleem niettemin toch bij de rechten van de programmamap ligt, is het denkbaar dat de permissies worden overruled door een melding 'weigeren' (kan geërfd worden), maar tenzij je die zelf hebt ingesteld is het vrij onwaarschijnlijk, zeker daar je aangeeft handmatig wel in de map te kunnen schrijven.

Ook zou ik persoonlijk UAC weer aanzetten, op z'n minst tijdelijk. Ik weet niet of het hier van toepassing is, andere tweakers kunnen vast aangeven of het zinvol is, maar ik weet dat Vista zo nu en dan wat obscuur met rechtenbeheer om kan gaan wanneer het is uitgeschakeld.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben we het over RCT1 en heb je de patch geinstalleerd? Daarnaast geeft google aan dat er vele met dit probleem zijn. Moet toch iemand een oplossing hebben gevonden of juist helemaal niet (ak. spel werkt niet).

Een "access violation" is vaak wat anders dan "access denied".

Als dit een rechten probleem is op de bestanden dan zou je dit met "file monitor" van Sysinternals kunnen zien.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:50
Wat doe ik dus: ik kopieer de hele map naar een andere locatie, bv naar de root van de C-schijf, want bij beperkte schrijfrechten in Program files kan ik me nog wel wat voorstellen.
Wat bedoel je hiermee precies? Bijvoorbeeld dat het opgeslagen word in 'C:/..../.../Hasbro/Rollercoaster/Saves' en je de map 'Saves' kopieert naar een totaal andere plek en verwacht dat het daar opgeslagen wordt? (Sorry als ik het fout interpreteer, maar zo klinkt het voor mij)

Hoe heb je het probleem toen opgelost met je eigen pc met WoW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Awsom schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:05:
[...]

Hoe heb je het probleem toen opgelost met je eigen pc met WoW?
UAC slopen, en daarna overgestapt op WINE (Ubuntu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb net de game volledig verwijderd op de Vista Pc.

Daarna opnieuw geinstalleerd en voor de verandering gewoon direct laten installeren op een neutrale map die ik daarvoor heb aangemaakt: C:\Games

Exact zelfde probleem, dwz, ik krijg dezelfde foutmelding. Er verschijnt wel een saved-game in de map 'savedgames' van RCT, maar de game kan deze niet laden, houd geen settings vast en zodra je de game afsluit krijg je weer 'access violation'.

Ik heb zelf gewoon een oude Win98 gebouwd voor deze game, dan heb je dat ge-emmer allemaal niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nou de laatste patch geinstalleerd en de instructies uit foetus_ zijn post getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je krijgt "Access violation" en niet "Permission denied"? Access violation is namelijk een exception die optreedt als een programma wil schrijven naar een geheugen lokatie buiten zijn address space, dit heeft verder (niet direct) iets te maken met het filesystem - een bug in je spel dus. Patch zoeken bij de maker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
Download anders even portable roller coaster tycoon. Ik heb die op een USB stick staan en neem hem altijd overal naartoe voor als ik niks te doen heb. Werkt perfect op alle besturingssystemen. Maar het kan ook zijn omdat m'n sticky FAT32 is. Ik heb wel met alle uitbreidingen, dus kan ook zijn dat daar ook nog iets in gepatcht is.

Ik heb dit wel is eerder gehoord volgens mij en was het op te lossen om naar de laatste uitbreiding te patchen, maar is lang geleden dus weet ik niet meer 100% zeker. Het is niet te fixen door met de rechten te kloten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat misschien ook werkt:
Een junction point maken van de savegames-map.
Dat is net zo'n ding als 'documents and settings' in Windows Vista en 7. Dat is een stiekeme doorverwijzing naar een andere locatie zonder dat software dat in de gaten heeft.
Software denkt: savegame in c\programfiles\tycoon\sav op te slaan, maar windows sluist de boel meteen door naar bijvoorbeeld c\users\vriendin\appdata\tycoon\sav.

Dat doe je zo in commandprompt:
Maar, je moet eerst die savegamefolder knippen en plakken naar je gewenste locatie.
• Dus KNIP c\programfiles\tycoon\sav ; PLAK c:\users\vriendin\tycoon\sav (of waar je maar wilt)
Zorg nu dat die folder overeenkomen in onderstaand CMD voorbeeld.
MKLINK /J "C:\Program Files\tycoonfolder\sav" "C:\Users\Vriendin\of-waar-je-maar-wilt"

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wel, ik heb de game iig op Wine geinstalleerd en werkend gekregen, die gaf wel dezelfde access violation melding als ik de game vanaf de CD opstartte, wat weer lijkt op een schrijffout.

Met de patch werkt het iig op Linux, morgen weet ik te vertellen of het ook op haar Vista machine geholpen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:07:
Wel, ik heb de game iig op Wine geinstalleerd en werkend gekregen, die gaf wel dezelfde access violation melding als ik de game vanaf de CD opstartte, wat weer lijkt op een schrijffout.
Dat is niet echt een schrijffout, maar (dat is je al verteld) een software bug in je spelletje..

Ik ben genoeg buggy shite tegengekomen die overal Full Control wil hebben waar schrijfrechten (RW) of zelfs enkel leesrechten (RX) al genoeg zijn.
Aangezien je het over RTC hebt en dat op Win98 (dus FAT32) gebouwd is heeft de ontwikkelaar gewoon totaal geen rekening gehouden met filesystem rechten en wil dus overal full control.

En om toch maar even terug te komen op je eerste zin:
Dit is precies waarom ik windows geditched heb, onlogische problemen waar ik geen oplossing voor kan vinden
Het zijn voor jou onlogische problemen omdat je niet de link legt tussen het werken met Limited User Account rechten wat onder NT varianten gebruikelijk is (sinds NT3.51 al) en wat je gewend bent onder Linux te doen.
Exact hetzelfde, maar opeens moet het onder Windows allemaal onder root permissions draaien zonder gezeik.
Als je eenzelfde stuk software op een *nix zou tegenkomen zou je dat met een grote boog eraf willen trappen wegens slordig programmeerwerk.

Anyways: je kan ook gaan [google=compatws.inf security template vista]
D4NG3R NL schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:30:
Ik heb zelf niet super veel ervaring met Vista (Heb het altijd bij WinXP gehouden, en nu zweer ik bij Win7) maar het beetje wat ik er wel mee heb is bagger.
8)7
En je hebt niet eens door dat de basis hetzelfde is maar flamert er rustig over mee. Nee, dat getuigt echt van inzicht.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 21-08-2010 10:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:05:
[...]

Dat is niet echt een schrijffout, maar (dat is je al verteld) een software bug in je spelletje..

Ik ben genoeg buggy shite tegengekomen die overal Full Control wil hebben waar schrijfrechten (RW) of zelfs enkel leesrechten (RX) al genoeg zijn.
Aangezien je het over RTC hebt en dat op Win98 (dus FAT32) gebouwd is heeft de ontwikkelaar gewoon totaal geen rekening gehouden met filesystem rechten en wil dus overal full control.

En om toch maar even terug te komen op je eerste zin:

[...]

Het zijn voor jou onlogische problemen omdat je niet de link legt tussen het werken met Limited User Account rechten wat onder NT varianten gebruikelijk is (sinds NT3.51 al) en wat je gewend bent onder Linux te doen.
Exact hetzelfde, maar opeens moet het onder Windows allemaal onder root permissions draaien zonder gezeik.
Als je eenzelfde stuk software op een *nix zou tegenkomen zou je dat met een grote boog eraf willen trappen wegens slordig programmeerwerk.

Anyways: je kan ook gaan [google=compatws.inf security template vista]
Misschien heb je ook wel gelijk, maar met Windows XP had ik nooit 'issues' van deze aard, het begon pas toen ik op Vista overging. Vooral die UAC heeft voor niks dan hoofdbrekens gezorgd, en daarin zul je toch met me eens zijn dat ik geen alleenstaand geval ben, en dan ben ik nog een gevorderde gebruiker en geen leek.

Het is dan nogal makkelijk om gevoelsmatig een aversie te kweken voor een OS als je zovaak tegen rariteiten aanloopt, terwijl je niks anders deed dan bij een vorig OS. Vista en 7 deden bij mij bv ook moeilijk met backups, rare foutmeldingen, zaken die niet meer werken, en algehele sloomheid van bepaalde zaken zoals booten.

Als je verhit met een probleem bezig bent waar je niet aan uitkomt, zit je wel in het 'heetst van de strijd' en is het extra lastig om beide kanten van het probleem in te zien, en dat zit soms nog steeds tussen 'KaC'. Bij mij komt de meeste frustratie niet zozeer uit het niet werken, maar uit het niet begrijpen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je teveel verwacht van oude software en hardware. Er is geen garantie dat die blijven werken op een nieuwe Windows release en dat is altijd al zo geweest. Toen ik Windows XP kocht werkte mijn oude scanner en printer ook niet meer. Leer er mee leven... als je oude software wil blijven gebruiken draai dan een dual boot of een virtual PC indien mogelijk.

Overigens boot Win7 sneller dan Vista die sneller boot dan Win XP (volgens verschillende tests).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:34:

Misschien heb je ook wel gelijk, maar met Windows XP had ik nooit 'issues' van deze aard, het begon pas toen ik op Vista overging.
Mja, XP (en zeker de Home versies) moet je dan ook zien als het buitenbeentje waarmee omwille van die backwards compatibility je in principe altijd met Admin privileges kon werken.
Puur om de overstap vanaf de consumentenvoorganger Win9x makkelijker te maken.

Als je enige werkervaring hebt bij een grotere toko (en dan hoeft dat niet eens IT te zijn) zul je gelijk merken dat je daar met datzelfde XP helemaal geen admin rechten (nodig) hebt in de meeste gevallen.
Vooral die UAC heeft voor niks dan hoofdbrekens gezorgd, en daarin zul je toch met me eens zijn dat ik geen alleenstaand geval ben, en dan ben ik nog een gevorderde gebruiker en geen leek.
UAC is dan ook met name bedoeld om ervoor te zorgen dat je software leverancier van jou een schop krijgt zodat die z'n spullen fixt.
MS heeft het lang genoeg zelf geprobeerd, maar jij als consument speelt eigenlijk net zo'n grote rol erin. Een baggerpakket blijft een baggerpakket, en het verdwijnt pas op het moment dat jij (als consument) het verdomt om het nog te kopen omdat de leverancier er een zootje van maakt.

Software design guidelines die het belang van Limited user account privileges benadrukken zijn er al zolang er NT varianten aanwezig zijn, dus softwarebakkers hebben tijd genoeg gehad om daarmee aan de slag te gaan.
Met UAC vallen de faalhazen nu tenminste een keer echt door de mand :+

[ Voor 38% gewijzigd door alt-92 op 21-08-2010 15:21 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hoe staat DEP ingesteld; 'Windows service only' of 'all programs'. Zet DEP in het laatste geval terug naar 'Windows services only' of neem je .exe op als exception.

Access Violations krijg je namelijk ook als een programma code probeert uit te voeren in een geheugenblok dat alleen voor R/W gemarkeerd is en niet voor eXecution. Veel oude software heeft daar 'last' van ...

UAC helemaal uitzetten op Vista is ook geen succes btw, sommige software werkt dan bij "run as administrator" toch niet correct. Mijn advies: terug naar XP of 7 installeren ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
...Of gewoon geen ouwe bagger meer gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:33:
...Of gewoon geen ouwe bagger meer gebruiken :+
Maar ik ben gek op oude games O+

Games die nog echte gameplay hadden, in plaats van 'kaskrakers' waar graphics boven ervaring gaan. Niet te zeggen dat er geen goede games meer uitkomen tegenwoordig, maar waarom komt er geen Dungeon Keeper 3 meer, of Jagged Alliance 3, zelfs de commando reeks is met de jaren alleen maar slechter geworden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Ouwe zak :+
Maar over welke Vista variant hebben we het eigenlijk? Als het geen Home versie is kun je namelijk gebruik maken van Enterprisey technieken om probleemgevalletjes te tackelen (permissies via security templates, appcompat shims enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
Ik vind de eerste RollerCoaster tycoon ook het leukst en speel het ook nog regelmatig. Ik speel het gewoon van een FAT32 USB sticky en heb nergens last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:13:
[...]

Ouwe zak :+
Maar over welke Vista variant hebben we het eigenlijk? Als het geen Home versie is kun je namelijk gebruik maken van Enterprisey technieken om probleemgevalletjes te tackelen (permissies via security templates, appcompat shims enzo).
Ultimate, maar wat jij noemt gaat mij allemaal boven mijn pet :P
Pagina: 1