Toon posts:

Welke router?

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al enige tijd fora aan het aflezen op zoek naar de geschikte router.
Op dit moment hebben we een sitecomrouter van een jaar of 2 oud, maar via deze is internet op de benedenverdieping halen onmogelijk.

De router moet een groot zendbreik hebben om zo op 2 verdiepingen waardig internet te hebben (+evt op terras buiten).
Op de router moeten 2 laptops werken (waarvan eentje met de oude b/g standaard, en eentje met n) + 1 vaste bedrade pc.

De prijs zou rond de €100 mogen zijn, maar als het echt moet mag dat er over gaan.

Ik zoek dus een router waar ik een tijdje mee voort kan en die een goed bereik+snelheid beidt en die dan ook redelijk recent is. Dus welke router is dé router van het moment?

Volgende routers had ik reeds opgemerkt:
D-Link DIR-655 ( maar deze is dan al weer 2-3 jaar oud...)
D-Link DIR-825 (...)
Linksys WRT320N Gigabit N (...)
Linksys WRT610N Dualband (zijn meerprijs wel waard?)

Of andere...?

Alvast bedankt!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 19:40 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Je hebt niks aan een simultane Dual-Band aangezien je waarschijnlijk geen 802.11n 5GHz wireless adapters hebt. Dual band wil zeggen dat een router zowel 802.11n op de 2,4GHz en 5GHz kan uitzenden, daarnaast wordt de 2,4GHz gebruikt voor 802.11b/g en de 5GHz voor 802.11a. De WRT320N is geen simultane Dual Band en Cisco (Linksys) maakt het dus nog ingewikkelder door daar ook die term bij te gebruiken. Vrijwel altijd zal een 2,4GHz signaal verder reiken dan een 5GHz signaal.
Ik zou eens kijken naar deze.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw reactie!

Ik lees dat deze router zeer goede reviews krijgt voor een toch relatief lage prijs! U raad dus eerder deze router aan dan bvb de duurdere D-Link DIR-655?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De D-Link DIR-655 is ook een goede router, zoals je al aangeeft is hij iets ouder en ook wat duurder. Kijk hier anders voor ervaringen met deze router, over het algemeen is iedereen positief. Zo te zien krijgt hij ook nog regelmatig firmware updates. Hij heeft in ieder geval een hogere WAN throughput dan de TP-Link. Wat wel handig is als je bijvoorbeeld glasvezel hebt, afhankelijk van jouw abonnement zou je daar ook op moeten letten.
Een router is natuurlijk maar één kant van een verbinding, je b/g laptops zullen bijvoorbeeld niet sneller worden met een 802.11n router. De meeste routers zullen ook tegen het wettelijke maximale zendvermogen aanliggen, kijk naar de reviews hier op tweakers of op deze site; voor wat meer informatie zie daar ook de wireless basics afdeling.
Of een router het gaat "halen" door twee verdiepingen is natuurlijk maar de vraag, je zou dan ook kunnen denken aan twee wireless toegangspunten.

[ Voor 20% gewijzigd door Nivk op 21-08-2010 10:32 . Reden: toelichting ]

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier Expressnet XL van Telenet, dus glasvezelkabel...
Is dan in principe 2x de TP-link (boven en beneden) dus een betere optie dan 1 duurdere D-Link?
Gaat die lagere WAN throughput dan de TP-Link werkelijk merkbaar zijn, of is dit verwaarloosbaar?

Bedankt voor uw hulp!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:34:
Gaat die lagere WAN throughput dan de TP-Link werkelijk merkbaar zijn, of is dit verwaarloosbaar?
Als de wan to lan throughput lager is dan je internetverbinding dan merk je er wat van, als dit niet zo is merk je er niets van.
Lijkt me nogal logisch natuurlijk.

Maar ik denk dat wan-lan geen probleem is van die routers.
de tp-link TL-WR1043ND haalt zo'n 140Mbit wan - lan
de d-link dir-655 haalt zo'n 230Mbit wan - lan

wan naar wlan is belangrijker, kijk in reviews hoe snel die routers kunnen routeren naar de wlan, en vergelijk dat met je internetverbinding. Kan je zelf de conclusie trekken wat je moet kopen.
Met wireless heb ik persoonlijk de volgende insteek:
Als snelheid op een computer belangrijk is (nas, htpc of download bak) dan sluit ik die bedraad aan.
Bedraad is in tegenstelling van draadloos gewoon stabiel en altijd het zelfde resultaat.

Laptops om even snel op de bank wat op te zoeken of mee in de tuin te zitten sluit ik draadloos aan en hoef ik de max snelheid niet te hebben. Daarbij geldt ook hoe verder van een accesspoint verwijderd hoe langzamer de snelheid.

[ Voor 57% gewijzigd door job op 21-08-2010 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
De downloadsnelheid van mijn abbonement is in theorie 30 Mbps en de uploadsnelheid 1,25 Mbps, dus is die tp-link TL-WR1043ND de beste keuze?
Want ook vooral het groter bereik spreekt mij aan voor die prijs...

Ik lees dat de TP-link slechts 1 wifi-band heeft, is dat niet te weinig?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 23:57 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-02 17:28
Er zijn al meer dan genoeg topics waar de bekendste routers besproken worden. Je kan op basis daarvan prima zelf een keuze maken.
Verder verschillen al deze routers eigenlijk niet zoveel qua functionaliteit.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.