Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Behuizing is statisch geladen

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 21:43
Ik zit vanmiddag rustig achter mijn pc met mijn voeten (incl sokken) tegen de kast aan. Mijn vriendin kom achter me staan en streelt een beetje in mijn nek (nee, dit wordt geen vies verhaaltje >:)) Ze zegt ineens "Voel je dat!" Ik voelde in eerste instantie niet echt iets geks, maar het voelde een beetje stroef.

Totdat ze aan mijn oor zat, toen hoorde ik een soort van lightsabre uit starwars. Ik liet meteen mijn toetsenbord en muis los, niks. Daarna bedacht ik me dat ik met mijn voet tegen de computerkast aanzat en haalde hem eraf. Het was meteen weg.

Nu concludeer ik met mijn zeer gelimiteerde kennis van elektronica dat mijn PC behuizing statisch geladen is. Dat lijkt me niet goed....

Nou heb ik wat gezocht op het forum, en de meest gehoorde oplossing is het gebruiken van een geaard stopcontact. Dit is helaas geen optie aangezien ik in een oud huis zit. Nu vond ik dit:
http://www.ibood.com/be/n...et_with_Surge_Protection/

Zou dat werken?

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 11:07
Volgens mij werkt dat niet omdat het een alleen overspanningsbeveiliging is. Wat je eens kan proberen is je met een draad je computerkast verbinden met de verwarming aangezien deze geaard moet zijn.

-=-

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Een geaarde pc is geen pure noodzaak, eerder een extra beveiliging. Bij ons in huis hangen de pc's overal aan ongeaarde stopcontacten en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Dus een lijntje trekken naar de verwarming kan, dat is extra veilig, maar zeker geen pure noodzaak.

Dat ding van iBood (waar je overigens een beetje te laat mee bent >:) ) is inderdaag een overspanningsbeveiliger en afaik zou dat geen oplossing zijn voor je "probleem" ;) Succes!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Duinkonijn

Huh?

Apparaten aarden via de verwarming is not done.

De weerstand van die methode is velemale hoger dan een aarde die rechtstreeks uit je meterkast komt.

plus dat als je verwarming zelf niet geaard is, je risico loopt op een opdonder als je onder de douche staat

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• SaN
Zou deze statische elektriciteit ook bij kunnen dragen aan een lichte piep/ruis op mijn koptelefoon die aangesloten is op het onboard geluid van het moederbord?

Hier had ik al langer last van, maar ik las dat dat waarschijnlijk kwam door usb apparaten. Hierdoor kwam ik uit bij het Belkin apparaat.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Duinkonijn

Huh?

Ja dat kan, is het geen optie om een extra aarde kabel te trekken?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mijn pc stond vroeger op zolder (ook niet geaard) en vlak langs de achterkant liep een cv buis.
Als ik dan aan de achterkant een stekker van een monitor wilde inpluggen, en ik raakte met mijn hand even gelijktijdig de cv buis en de pc, dan kreeg ik altijd een flinke tik.

Nu staat hij ergens anders, maar daar heb ik wel een aarde draad naar toe getrokken.
Ik kwam erachter dat er wel een aarde door de centraaldoos in die kamer liep, dus hoefde deze alleen door te trekken naar het stopcontact.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het is geen statische elektriciteit, maar de helft van de voedingsspanning die op de behuizing staat door het netfilter. :)
Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.

[ Voor 60% gewijzigd door Osiris op 20-08-2010 20:05 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 18:30

aap

Osiris schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:03:
Het is geen statische elektriciteit, maar de helft van de voedingsspanning die op de behuizing staat door het netfilter. :)
Ja, vroegah in mijn studentenkamer had ik ooit ontdekt dat er spanning op mijn PC kast stond. Multimeter er bijgepakt en het was inderdaad iets van 110 V. Ik heb toen de PC aan de verwarming verbonden en het was weg. Misschien niet de nette oplossing, maar ik had destijds last van een instabiele modemverbinding (dit was in de tijd van 28k8 modems, kinderen) en het aarden lostte dat wel op.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44

InFamous

excommunicado

ik heb het ook gehad met me oude kast dat koste me een voeding en daar heb ik van geleerd.

Formerly known as Ragdoll

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik ben ook al een paar voedingen verder omdat het niet geaard is. Helaas zit ik in een huur appartementje en de eigenaar wil niet opnieuw bekabelen.

Voorlopig heb ik alles dan maar onderling geaard door gebruik te maken van geaarde stekkerblokken. Op deze manier is het onderling in iedergeval geaard. Nu nog een keer de zin vinden om zelf maar aarde kabels te trekken vanuit de meterkast naar de centraal dozen en zo verder...

Topicstarter heeft 2 opties

- PC aarden op een nette manier :*)
- Niet meer laten friemelen ;w

* Friemelen is zoiezo gevaarlijk :+

• SaN
Ik liep van de week in de Aldi, en daar lag een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging en netfilter voor €16,-. Ik heb de proef op de som genomen en heb hem gekocht aangezien ik het toch niet helemaal vertrouw zou ik sowieso al tevreden zijn met de overspanningsbeveiliging.

Na aansluiten is in ieder geval de piep in de koptelefoon weg! Ik sta nog wel onder stroom als ik met mijn voet tegen de kast aan zit. :P Misschien iets minder...

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Overspanningsbeveiliging is sowieso fijn. Aarde ook, gewoon lekker zelf die kabels trekken. Het kan je namelijk ook apparatuur kosten als er een aardlus gaat lopen tussen je bekabelde apparatuur.

Voor ik weet kan een UPS ook uitkomst bieden: de accu's zorgen voor massa. Meeste laptops zijn om die reden ook ongeaard.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:03:

[...]
Uitstekend artikel wat Osiris hier quote, duidelijke taal. Ten overvloede het schema van zo'n netfilter. Het mag duidelijk zijn wat het effect is van die twee condensatoren bij niet aarden.
Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 06-03-2011 18:25 ]

• SaN
Ik ben echt een leek, maar kan het dan dat er minder spanning op de kast staat omdat er in de contactdoos ook al een netfilter zit?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

nee, not at all.. spanning blijft hetzelfde tot je de kast aard..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Maar er zijn toch duizenden huizen in Nederland welke nog niet op alle kamers geaard zijn? Hier in een studentenflat is alleen de keuken geaard. Mijn pc zit dan ook ongeaard op het net. Dat heeft dus praktisch iedereen in de flat. Toch voel ik geen stroom op mijn behuizing staan als ik er met mn voet tegenaan voel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

omdat die netfilter normaal ook geen spanning hoort op te bouwen op de behuizing, maar als de condensatoren een beetje slijten (stroom gaan lekken als een weerstand ipv zich als een gezonde condensator gedragen) komt dr 115v op de behuizing te staan :) ow, en normaal merk je daar alsnog niks van, tenzei je zelf wel geaard bent.. probeer maar eens de behuizing en n verwarmingsbuis tegelijk aan te raken..

Verwijderd

Dit heeft mijn pc ook. Stomme antec kast uit de bbg. En de enige geaarde stopcontacten hier zitten in de gang. Dus dan moet ik met een boor en verleng kabels aan de slag.
Ach pc houd het al sinds 2007 vol. En is maar 1 keer stuk gegaan, omdat ik een magnetische kookwekker aan de behuizing had geklikt. Oh wacht en nog een keer toen ik em terug kreeg van reparatie en mijn fan niet draaide en toen ik belde ze zeiden dat dat normaal was. En toen dus mijn voeding op een gegeven moment doorbrande.
Ben ik een goede tweaker?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 02:30 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Hmm, mijn voedingsfan draait ook niet :P, alleen weet ik niet of dat bij mijn voeding normaal is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-11 13:50
AlexanderB schreef op maandag 07 maart 2011 @ 02:18:
omdat die netfilter normaal ook geen spanning hoort op te bouwen op de behuizing, maar als de condensatoren een beetje slijten (stroom gaan lekken als een weerstand ipv zich als een gezonde condensator gedragen) komt dr 115v op de behuizing te staan :) ow, en normaal merk je daar alsnog niks van, tenzei je zelf wel geaard bent.. probeer maar eens de behuizing en n verwarmingsbuis tegelijk aan te raken..
Als er iemand staat te douchen. :P

OT: Dit is nog toe wel de beste reactie op de eerste vraag van de thread, legt uit dat een voeding dus gaat slijten een voor schade aan de PC kan zorgen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

omdat die netfilter normaal ook geen spanning hoort op te bouwen op de behuizing, maar als de condensatoren een beetje slijten (stroom gaan lekken als een weerstand ipv zich als een gezonde condensator gedragen) komt dr 115v op de behuizing te staan :) ow, en normaal merk je daar alsnog niks van,
Volstrekte onzin...
tenzei je zelf wel geaard bent.. probeer maar eens de behuizing en n verwarmingsbuis tegelijk aan te raken..
en dat is precies het enige wat telt: je eigen potentiaal.

Het netfilter is een capacitieve spanningsdeler. Er staat dus altijd precies de helft van de netspanning op je behuizing, tenzij je je behuizing voldoende 'belast'. Liefst met een correcte aarding, in welk geval de spanning op je behuizing 0 volt zal bedragen, en anders zul jij de belasting zijn, en gaat er een paar milli-ampere door je oorlel lopen. Vervelend, maar niet gevaarlijk, en al helemaal niet genoeg om de aardlek aan te laten spreken.

Verdiep je anders eens in het verschil tussen de gelijkstroom-weerstand van een condensator en de wisselstroom-weerstand (beter bekend als impedantie). Bij 2.2 nF (typisch voor het netfilter in een PC) loopt er een stroom van fase naar kast van 3.5mA.

Dat, en niets anders, is wat TS liet schrikken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Techneut
  • Niet online
omdat die netfilter normaal ook geen spanning hoort op te bouwen op de behuizing, maar als de condensatoren een beetje slijten (stroom gaan lekken als een weerstand ipv zich als een gezonde condensator gedragen) komt dr 115v op de behuizing te staan :) ........
Profiel van AlexanderB: Werktuigbouw TUD. (Ik kijk altijd even naar het profiel als iemand zo'n onzin verkoopt). Ik heb altijd gedacht dat ze daar als bijvak ook een stevige dosis electrotechniek krijgen. Net zoals bij electrotechniek ook het een en ander van werktuigbouw wordt onderwezen. Niet dus aan zo'n bericht als dit te zien. Hoe verzint iemand dit in vredesnaam als hij er niets van af weet en dus maar wat roept. Voor iemand met zo'n hoge studie eigenlijk onwaardig!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Ik zou alle externe hardware loskoppelen, zoals printer. externe hd, etc.
Dan kontroleren of het weg is, misschien dat een van je apparaten niet goed is.

Een voeding lenen en kijk of het hier aan ligt.

(vroeger heb ik een printer gehad die stroom op de pc zette, waardoor ik vaker de bios kwijt was, pc geaard toen was het weg).

• Techneut
  • Niet online
jan99999, lees de topicstart, daarin staat heel duidelijk dat de PC niet geaard is. En lees vervolgens de reacties daarop waar dat niet aarden toe leidt, want dat is waar het hier aan schort. Wat je hier voorstelt is wel aardig, maar het is absoluut niet relevant.

• SaN
Nevermind, de piep is nu weer op volle sterkte terug... Vreemd.

Ik heb er zelf totaal geen kaas van gegeten, maar mijn vader heeft in een grijs verleden de MTS en HTS afgerond, dus ik ga misschien toch maar eens kijken of we niet samen een stopcontact kunnen aarden.

[ Voor 64% gewijzigd door SaN op 07-03-2011 20:41 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik weet dat ik het risico loop op een dikke vette discussie maar....
Niet aan je verwarming aarden of iets wat geaard lijkt te zijn of daar enigzins voor door zou kunnen gaan, gewoon niet doen.

Gewoon doortrekken naar je meterkast waar de echte aarde (zou moeten) zitten

laats ook al zo'n discussie met een fruitdruifje, de verwarming is altijd geaard en het moet kunnen. hij dad alleen wel problemen totdat hij de verwarming zelf had geaard en daarna was het weg 8)7
(nou ook niet proberen hetzelde te doen he)

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 07-03-2011 20:55 ]

Iperf

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SaN schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:39:
dus ik ga misschien toch maar eens kijken of we niet samen een stopcontact kunnen aarden.
Met een nylon trekveer en een middagje kom je een heel eind. Gewoon van doos naar doos. Dus, van WCD naar centraaldoos in de kamer, vandaar naar hopelijk de meterkast, of misschien nog 1 of 2 dozen onderweg. Netjes aansluiten op de aardrail in de groepenkast, en klaar is SaN.

(Protip: als je een trekveer met messing uiteindes hebt, schuur dan de scherpe randjes ervan weg met een stukje grof schuurpapier. De scherpe randjes kunnen de isolatie van de draden die al in de buis zitten beschadigen en zo voor kortsluiting zorgen..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 19:24
SaN schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:39:
Nevermind, de piep is nu weer op volle sterkte terug... Vreemd.
Je kunt altijd nog even testen met een geaard verlengsnoer naar een geaard stopcontact of de problemen die je ondervindt ook daadwerkelijk zijn opgelost. Het is natuurlijk altijd aan te bevelen om de boel te aarden, maar mocht het niet de oplossing zijn dan kun je je de moeite besparen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
burne schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:52:
... Protip: als je een trekveer met messing uiteindes hebt, schuur dan de scherpe randjes ervan weg met een stukje grof schuurpapier. De scherpe randjes kunnen de isolatie van de draden die al in de buis zitten beschadigen en zo voor kortsluiting zorgen..

Hmm dat zou wel werk schelen, ik speel nog steeds met het plan het schakel- en contactmateriaal en de bedrading in mijn woning (groten)deels te vernieuwen en dan in ieder geval overal ook te aarden, maar mij leek het verstandiger om ook alle liggende draden opnieuw te trekken, juist om zeker te weten dat er verder geen beschadigingen optreden. Maar een niet-scherpe trekveer maakt zorgt daar dus al betrouwbaar genoeg voor?
Pagina: 1