• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Beste mensen,

Ik heb momenteel de volgende setup:

Intel Core i7 860
Asus P7P55D-LE
2 x GB34GB1600C8DC (G.E.I.L. DDR3-2048mb-1600mhz)

Nu zit ik er aan te denken dit geheugen te verdubbelen. Maar nu loop ik tegen het volgende aan:

- Is 8gb nu echt zinnig? Ik heb dit systeem voor gaming, veel multi-tasking en heel veel download-werk (BD-rips e.d.).
- Kan mijn moederbord überhaupt een uitbreiding aan? Op dit moment moeten mijn reepjes in slot 3 en slot 4, in 1 & 2 werken ze niet. Dit probleem had ik met mijn vorige P55 bord ook (MSI P55-CD53).

Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

Ik zou eerst uitzoeken waarom slot 1 en 2 niet werken voordat je geheugen aan gaat schaffen. Ik zelf heb hier ook een systeem staan met 8 GB aan geheugen en moet zeggen dat het een stuk lekkerder werkt dan met de 2 GB waar ik mee begon.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
weetj e zeker dat je de layout van je ram slots goed interpreteert? bij bijna alle moederborden is het zo dat als je maar 2 sloten populeert je 2 specifieke sloten moet nemen omdat anders het bord niet werkt..

Bij mijn s1156 en s1366 asus borden beginnen ze vanaf links te tellen, zodoende dus a2-a1-b2-b1-(c2-c1) c zit alleen op het s1366 bord aangezien dat triple channel is. voor dual/triple channel is het van belang dat je dus bij 3 modules ze in a1,b1 en c1 doet. in de slots genummerd met 2 boot hij niet.

volgende vraag is simpel.. krijg je problemen omdat je ram te kort hebt? gaat je systeem swappen waardoor je perfomance issues krijgt? kijk eens in je task manager onder prestaties tijdens je drukste werk, zie eens hoeveel geheugen je dan nog beschikbaar heb als het niet vol is kun je die € 100 beter aan bijv een ssd besteden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nedernakker schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:33:
weetj e zeker dat je de layout van je ram slots goed interpreteert? bij bijna alle moederborden is het zo dat als je maar 2 sloten populeert je 2 specifieke sloten moet nemen omdat anders het bord niet werkt..

Bij mijn s1156 en s1366 asus borden beginnen ze vanaf links te tellen, zodoende dus a2-a1-b2-b1-(c2-c1) c zit alleen op het s1366 bord aangezien dat triple channel is. voor dual/triple channel is het van belang dat je dus bij 3 modules ze in a1,b1 en c1 doet. in de slots genummerd met 2 boot hij niet.

volgende vraag is simpel.. krijg je problemen omdat je ram te kort hebt? gaat je systeem swappen waardoor je perfomance issues krijgt? kijk eens in je task manager onder prestaties tijdens je drukste werk, zie eens hoeveel geheugen je dan nog beschikbaar heb als het niet vol is kun je die € 100 beter aan bijv een ssd besteden.
Helemaal correct want ik zelf heb 2 pc's staan met een Asus P6T board met 3 Corsair dimms erin en dan verdeeld in bank A0, B0 en C0 hetgeen prima werkt maar dus wel een triplechannelboard is. In mijn 2de pc heb ik een Asus P7P55-M waarbij ik in bank A0 en B0 een geheugendim heb zitten hetgeen ook feilloos werkt.

• musje83
Ik heb net nog even gekeken in mijn kast, maar de bankjes zitten in de blauwe sloten (vanaf links gezien slot 2 & 4) dus moet mijn vraag luiden:

- Kan mijn moederbord überhaupt een uitbreiding aan? Op dit moment moeten mijn reepjes in slot 2 en slot 4, in 1 & 3 werken ze niet. Dit probleem had ik met mijn vorige P55 bord ook (MSI P55-CD53).

Nee, ik krijg niet echt problemen met mijn PC maar ik merk wel dat hij bij zware multitasking slomer wordt. Logisch natuurlijk, maar wat ik dus zeker wilde weten is of mijn PC baat heeft bij 4gb extra. Zo kan ik me voorstellen dat Windows bij meer geheugen ook meer geheugen gaat adresseren, en bij minder ook minder adresseert, maar nooit 100% zal gebruiken om instabiliteit te voorkomen.
Of maak ik nu een denkfout?

**edit:

Net een topic gevonden van iemand met hetzelfde probleem:

"Thank you for your reply. Yes I have tried A2 and B2 slots several times and the computer will not boot at all."

Verderop in het topic geeft hij een reply van asus weer, die claimen dat het moederbord de timings wellicht niet automatisch goed zet. Maar waarom werken ze dan wel feilloos in de twee blauwe sloten?
Zoals ik al aangaf, had mijn vorige moederbord hetzelfde probleem, ook met ander geheugen (had toen A-DATA 1333mhz standaard reepjes).

[ Voor 25% gewijzigd door musje83 op 21-08-2010 00:14 ]

• nedernakker
als er niets in A1 en B1 zit werken A2 en B2 niet.

tuurlijk wordt je pc slomer als je meer doet, maar nogmaals, wat zegt task manager er over.. is er geen geheugen meer beschikbaar of lopen je cpu cycles vol..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Roel1966
  • Niet online
musje83 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:09:
Ik heb net nog even gekeken in mijn kast, maar de bankjes zitten in de blauwe sloten (vanaf links gezien slot 2 & 4) dus moet mijn vraag luiden:

- Kan mijn moederbord überhaupt een uitbreiding aan? Op dit moment moeten mijn reepjes in slot 2 en slot 4, in 1 & 3 werken ze niet. Dit probleem had ik met mijn vorige P55 bord ook (MSI P55-CD53).

Nee, ik krijg niet echt problemen met mijn PC maar ik merk wel dat hij bij zware multitasking slomer wordt. Logisch natuurlijk, maar wat ik dus zeker wilde weten is of mijn PC baat heeft bij 4gb extra. Zo kan ik me voorstellen dat Windows bij meer geheugen ook meer geheugen gaat adresseren, en bij minder ook minder adresseert, maar nooit 100% zal gebruiken om instabiliteit te voorkomen.
Of maak ik nu een denkfout?

**edit:

Net een topic gevonden van iemand met hetzelfde probleem:

"Thank you for your reply. Yes I have tried A2 and B2 slots several times and the computer will not boot at all."

Verderop in het topic geeft hij een reply van asus weer, die claimen dat het moederbord de timings wellicht niet automatisch goed zet. Maar waarom werken ze dan wel feilloos in de twee blauwe sloten?
Zoals ik al aangaf, had mijn vorige moederbord hetzelfde probleem, ook met ander geheugen (had toen A-DATA 1333mhz standaard reepjes).
Voor zover ik zie heb je geen enkel probleem met je pc want het is net correct dat je de 2 blauwe banken gebruikt hebt welke bank A1 en B1 zijn en de zwarte bankjes altijd B1 en B2 zijn bij Asus. Alleen als je idd alleen bank A2 en B2 gaat gebruiken dan start je moederboard niet op omdat je altijd bank A1 moet gebruiken. Wat wel kan is als je bijvoorbeeld 3 dimms wil gaan gebruiken dan kan je of in bank A2 of B2 een dimm bij prikken of natuurlijk met 4 dims dan alle banken.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hier, zelf geschreven voor MSI forum:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=131134.0

Er staat toch echt duidelijk in ELK manual, ASUS, Gigabyte, MSI etc, dat, zoals nederakker en Roel1966 ook al zeggen, je eerst dimm slot 1 en 3 moet gebruiken en daarna pas de andere, anders no boot.
Maar schijnbaar leest niemand de manual meer want ze weten alles al 8)7

Op site van Intel staat het ook nog eens.
http://download.intel.com...essor/datashts/322164.pdf
Pagina 22, staat alinea met een voetnoot die zegt:
In all modes, the frequency of system memory is the lowest frequency of all memory
modules placed in the system, as determined through the SPD registers on the
memory modules. The system memory controller supports one or two DIMM
connectors per channel for unbuffered DIMMs For dual-channel modes, both channels
must have at least one DIMM connector populated and for single-channel mode only a
single-channel may have one or more DIMM connectors populated.
Note: DIMM0 must always be populated within any memory configuration. DIMM0 is the
furthest DIMM within a channel and is identified by the CS#[1:0], ODT[1:0], and
CKE[1:0] signals.
.

Als dat trouwens de reden is dat die MSI plank RMA is gegaan, was het in feite voor niets, maar dat terzijde ;)

Verder lijkt me 8GB niet echt nuttig voor alleen games internet en office, als je dat ermee doet.
Ik weet alleen als je photoshopped an cad/cam, videobewerking etc, dat je meer geheugen nodig hebt.
En bij parren/rarren is je HD de bottleneck, en dan is een SSD een betere oplossing, lijkt me.
Swapt je schijf veel? Is je HD veel bezig?
Kunnen nl. ook andere dingen zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door DaLoona op 21-08-2010 10:42 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• musje83
Ok, dus bij de P55 chip moet dat altijd blijkbaar. Ik lees inderdaad de manual zelden helemaal, ik bouw en repareer al zo lang computers dat ik er niet eens bij heb stilgestaan dat ze opeens de 2e en 4e dimm zouden gebruiken in plaats van de veel logischer (indelingsgewijs althans) 1e en 3e of 1e en 2e.

Komen we bij het gebruik van mijn computer: Als ik in taskmanager kijk, zie ik dat de CPU af en toe flink aan het zwoegen is, hoewel hij door de bank genomen nooit meer dan 30% aangeeft. Ook het geheugen lijkt genoeg vrij te hebben.

Tijdens het spelen van bijvoorbeeld Order of War springt mijn geheugengebruik wel naar 3,5gb of meer. Zie screenshot :)

Overigens heb ik al een 80gb Intel Postville SSD schijf voor Windows ;)

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/32zibzt.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door musje83 op 21-08-2010 11:46 ]

• DaLoona

DaLoona

Feit dat je bij de X58 en P/H55 DIMM0 moet gebruiken, komt doordat de geheugencontroller bij de cpu zit ingebakken vandaag de dag.
Het laatste geldt voor alle nieuwe Intel cpu's nu trouwens, AMD had dat al langer.

Als ik het zo zie, heb je en genoeg geheugen en genoeg cpu "tijd" over.
Aangezien je veel download, denk ik dat je systeem op sommige momenten gewoon erg druk is met I/O verkeer naar je hd's en dan wordt je systeem trager ja, ook met een SSD.
Test eens met minder downloads tegelijk en kijk of dat helpt, zo ja dan heb je je bottlneck te pakken, zo niet, even verder zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door DaLoona op 21-08-2010 13:53 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Roel1966
  • Niet online
DaLoona schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:18:
Feit dat je bij de X58 en P/H55 DIMM0 moet gebruiken, komt doordat de geheugencontroller bij de cpu zit ingebakken vandaag de dag.
Het laatste geldt voor alle nieuwe Intel cpu's nu trouwens, AMD had dat al langer.
Dat je Dimm0 moet gebruiken is echt niet iets van heden ten dage en sterker nog dat bij sommige vroegere P4 en P3 boarden verplicht was zelfs 2 geheugenbanken te vullen en ie anders niet opstartte plus ook nog eens dan exact gelijke geheugenstrips.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:52
Als die screenshot je computer onder hoge belasting weergeeft, dan zijn de processor noch het geheugen de bottleneck.
Klik eens op de knop bronverbruik, dan kan je zien of misschien de harde schijf danwel netwerkpoort het probleem zijn.

• Youp1e
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
Ikzelf heb een MSI P55M-GD45. Lane 1 en 3 wilden hier niet booten, na bouwen en voor het eerst starten van het systeem. Geswitched, nogmaals geswitched, didn't work. Vervolgens de reepjes in 2 en 4 gestopt, en boot!

Misschien is dit iets MSI's specific? Heb btw nog niet geprobeerd of, na het in gebruik zijn van 2 en 4, lane 1 en 3 het nu wel doen.

• nedernakker
Youp1e schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:22:
Ikzelf heb een MSI P55M-GD45. Lane 1 en 3 wilden hier niet booten, na bouwen en voor het eerst starten van het systeem. Geswitched, nogmaals geswitched, didn't work. Vervolgens de reepjes in 2 en 4 gestopt, en boot!

Misschien is dit iets MSI's specific? Heb btw nog niet geprobeerd of, na het in gebruik zijn van 2 en 4, lane 1 en 3 het nu wel doen.
2 en 4 hoe geteld? zoals het moederbord aangeeft of gewoon van links naar rechts?

• DaLoona

DaLoona

Youp1e schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:22:

Dit ligt eraan hoe de de OEM de socket aansluit en waar dus DIMM0 wordt geplaatst in de slot configuratie.
Voor zover ik weet is het bijna bij alle fabrikanten het 2de slot vanaf de cpu, waar het "vroeger" het slot moest zijn die het dichtste bij de cpu zat.
Ik geloof dat Intel dat zo geïmplementeerd heeft op de eerste X58/P55 borden en daarna zo gelaten en aangezien dat meestal nog steeds als referentie wordt gebruikt, zou dat het, miscchien, kunnen zijn.
Of wellicht zit er een andere reden achter, ik zou het je niet kunnen vertellen met 100% zekerheid :P .
Roel1966 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:16:
[...]

Dat je Dimm0 moet gebruiken is echt niet iets van heden ten dage en sterker nog dat bij sommige vroegere P4 en P3 boarden verplicht was zelfs 2 geheugenbanken te vullen en ie anders niet opstartte plus ook nog eens dan exact gelijke geheugenstrips.
8)7 Helemaal vergeten ja, dat geouwehoer ken ik nog wel, maar is alweer tijdje terug.
De PIII was de eerste die ik zonder "toezicht" van iemand die er verstand van had in elkaar schroefde, met een amazing 8MB!!! _O-

[ Voor 39% gewijzigd door DaLoona op 21-08-2010 21:19 ]

• Youp1e
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
@ nedernakker:

Links naar rechts, met in gedachten houdend dat de socket linksboven zit.

• Roel1966
  • Niet online
Of wat bij de meeste merken wel hetzelfde is is dat je de gekleurde banken altijd het eerst moet gebruiken en de zwarte meestal de 2de banken zijn, althans bij de Asus boarden is dit vrijwel altijd het geval en dan inderdaad van links naar rechts werken.
Pagina: 1