• r0ut
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-05 22:01
Hallo! Ik heb een Sony bravia KDL40EX TV en wil graag de free-to-air kanalen ontvangen. Aangezien ik vrijwel nooit TV (lees: veronica, sbs, etc.. ) kijk is zo'n reguliere TV-abonnement bij ziggo/KPN/etc overkill. Het liefst kijk ik naar Nederland 1,2 en 3 in HD, is dit mogelijk zonder abonnement? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

EDIT: ik zie nu pas dat dit in Mediaspelers en HTPC's forum hoort. Mod, graag verplaatsen.

[Voor 13% gewijzigd door r0ut op 20-08-2010 16:45]

• akoster
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:20
Je moet ervoor zorgen dat je televisie geschikt is voor DVB-T (T van Terrestial, via de ether dus). Daarnaast een ouderwetse spriet-antenne of digitenne ontvanger op de "CABLE" coax-ingang van je TV aansluiten.
Dat is alles.

Alle in de pricewatch vermeldde Sony Bravia KDL-40E modellen ondersteunen DVB-T.

[Voor 15% gewijzigd door akoster op 20-08-2010 16:50]

I can see clearly now, the brain is gone...

• r0ut
Volgens de specificaties heeft ie een DVB-T tuner. Ontvangt ie nog wel HD via de ether?

Is zo'n antenna genoeg?

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:37
DVB-T zendt geen HD uit. (Of in ieder geval zie ik geen HD zenders in de auto).

• akoster
r0ut schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:49:
Volgens de specificaties heeft ie een DVB-T tuner. Ontvangt ie nog wel HD via de ether?

Is zo'n antenna genoeg?
voor zover ik weet worden er nog geen vrije HD kanalen doorgegeven. Daarnaast is het de vraag of de TV decoder dat wel aankan. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat dat zowieso niet lukken zonder extra HD decoder.

Of zo'n antenne goed genoeg is gaat van een aantal zaken afhangen, maar het komt erop neer dat er genoeg signaalontvangst is.
Signaalontvangst wordt verminderd door :
afstand tot zender (niet op te lossen, of je moet verhuizen)
muren (dus indien problemen, antenne voor een raam zetten of nog beter buiten)
obstakels tussen zender en antenne zoals vrachtwagens, natte bomen, gebouwen
stoorzenders (vrachtwagens, auto's, brommers, trams etc)

Probeer eens in je buurt te kijken naar mensen met digitenne, vraag of ze goede ontvangst hebben of dat ze wel eens blokjes in beeld of haperend geluid hebben.

• Supremo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
r0ut schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:49:

Is zo'n antenna genoeg?
Zoals anderen ook zeggen, DVB-T is geen HD. Op mijn 37" vind ik het redelijk. Niet fantastisch, maar ook niet super slecht.

Zo'n antenne kan voldoende zijn, maar dat ligt ook aan de ligging van de zendmast t.o.v. je TV. Ik heb zelf een vergelijkbare antenne, maar direct achterin de TV geprikt ontving ik niets. Via een coax kabel heb ik de antenne in de vensterbank gelegd en dan gaat het bij mij prima.

Vergeet verder niet dat het geen specifieke DVB-T antenne's zijn. Elke "ouderwetse" FM antenne voldoet. Je zou bij wijze van spreken ook een stuk ijzerdraad kunnen proberen.

• akoster
Supremo schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:58:
[...]

Zoals anderen ook zeggen, DVB-T is geen HD. Op mijn 37" vind ik het redelijk. Niet fantastisch, maar ook niet super slecht.
Over het algemeen wordt inderdaad 38 tot max 40" aangehouden om SD televisie op te bekijken. Een grotere televisie maakt het er alleen maar slechter op.

• Rucola
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10-08-2012
Ik heb zelf een stuk coax kabel met stekker, waar de mantel van gestriped is op 12 cm. Werkt hier ook met mijn Sony Bravia

• r0ut
@rucola wat is de diagonaal van je TV?

Zal de kwaliteit toch nog meevallen gezien de grens bij 40" (mijn TV) ligt? Iemand hier ervaring mee?

Is het geen optie om een insteekkaart in de TV te prikken (wellicht icm een smartcard) en daarmee de "gratis" kanalen via digitenne te ontvangen? Ik weet dat digitenne slechts de naam van een dienst is.

[Voor 7% gewijzigd door r0ut op 20-08-2010 17:19]

• Rucola
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10-08-2012
32" inch, maar ik doelde meer op "maak even een antenne, dan kan je zelf zien hoe de kwaliteit is" een insteek kaart zou niet nodig moeten zijn .

(\[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 8)

"Als je een erg sterk signaal hebt omdat je dichtbij een zendmast zit kan je ook een oude coaxverlengkabel pakken: steek de plug in je TV en strip aan het andere uiteinde 12,5cm van de mantel af maar laat de kern en plastic kernisolatie op z'n plek. Als je dan zorgt dat de 12,5cm gestripte kabel rechtop staat heb je ook een simpele antenne die ruimschoots zal volstaan in gebieden met veel signaal. Het voordeel is dat je hiervoor geen antenne hoeft te kopen en ook geen 5V (inserter) nodig hebt."

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:07
r0ut schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:14:
Is het geen optie om een insteekkaart in de TV te prikken (wellicht icm een smartcard) en daarmee de "gratis" kanalen via digitenne te ontvangen? Ik weet dat digitenne slechts de naam van een dienst is.
Die smartcard krijg je dus alleen met abonnement (terwijl je dat juist niet wilde).
En free to air (ned1,2,3 via digitenne) is ook echt free to air zonder smartcard te zien.

HD via digitenne gaat je niet lukken helaas.

[Voor 4% gewijzigd door job op 20-08-2010 17:27]

• r0ut
Rucola schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:21:
32" inch, maar ik doelde meer op "maak even een antenne, dan kan je zelf zien hoe de kwaliteit is" een insteek kaart zou niet nodig moeten zijn .
Dank je voor de tip, maar ik heb geen coax kabel bij de hand :(. Ik woon in het centrum van Den Haag, dus signaalsterkte zal wel goed zijn.

Met een insteekkaart doelde ik eigenlijk op het feit dat dat wellicht beter kwaliteit kan leveren (digitenne). Of vergis ik me? :)

Ik zie dat er een kabel-aansluiting is in mijn woning, kan die wel HD leveren? Voldoet een coaxverlengkabel in dit geval? Of ligt de beperking in de ingebouwde tuner?

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:11
r0ut schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:35:
[...]
Met een insteekkaart doelde ik eigenlijk op het feit dat dat wellicht beter kwaliteit kan leveren (digitenne). Of vergis ik me? :)

Ik zie dat er een kabel-aansluiting is in mijn woning, kan die wel HD leveren? Voldoet een coaxverlengkabel in dit geval? Of ligt de beperking in de ingebouwde tuner?
De free to air kanalen (NED 1,2,3) worden door Digitenne/KPN de lucht ingestuurd, dus of je nou je TV de signalen laat ontvangen of een kaart van Digitenne, het blijven dezelfde signalen. Of er moet zoveel kwaliteitsverschil tussen de decoder van je TV en de insteekkaart van Digitenne zitten, maar ik weet vrijwel zeker van niet.

Via je kabelaansluiting kan je analoog geen HD ontvangen, digitaal wel. Dus via Ziggo of UPC, afhankelijk van wie jouw kabelaanbieder is. En dat kost geld ja.

• r0ut
Ik heb uiteindelijk een coaxkabel gehaald voor de kabelaansluiting (met als backup plan een zelf-maak antenna). Ik kan nu mooi digitaal beeld zien van ned1,2,3; tv west en een hoop radio kanalen :P

Topic mag gesloten worden. Verder veel dank voor de replies!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee