Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Hoop dat jullie mij advies kunnen geven over het volgende

Ben 30 jaar en actief topsporter. Sinds enige tijd zit ik te denken wat te doen na mijn sport.

Via het NOC NSF ben ik terechtgekomen bij een loopbaanbegeleidster. Samen met haar hebben we gekeken waar mijn interesses liggen. Om een lang verhaal kort te maken. Vorige maand ben ik geslaagd voor mijn Comptia A+ diploma. En ik wil meer :)

Nu wil mezelf meer gaan toeleggen op het onderhouden, opzetten en problemen op kunnen lossen in en van een windows netwerk/server. Heb al een beetje rond zitten neuzen en heb veel termen voorbij zien komen zoals MCSA MCSE MCITP MCTS MCE.

Zelf zat ik te denken aan het MCITP certificeringstraject. Is dit te doen voor iemand met het Comptia A+ diploma, en een bak vol motivatie heeft? Iemand ervaring met dit traject?

Bedankt voor jullie advies alvast,
Nick van den Berg

Verwijderd

Te doen? Ligt helemaal aan jou... Heb je de mogelijkheid om de theorie uit de boeken in de praktijk te brengen bij ofwel een werkgever, ofwel in een testomgeving? Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden van VMware Workstation, daarin kun je een aantal VM's draaien met Windows Server 2003 / 2008 en zo de theorie verder uitwerken.

Waar het op neer komt is dat het heel lastig is om zonder praktijkervaring goed voorbereid te zijn op de MS examens. Het kan, dat absoluut, maar dan wordt je waarschijnlijk een papieren MCITP'er en dat wil je niet :) Kortom, je moet theorie en praktijk met elkaar combineren. Als je dat goed voor elkaar hebt, zou ik niet weten waarom het je niet zou kunnen lukken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als jij goed kan leren, kan het nooit geen kwaad om een dergelijk traject te volgen. Echter zul je wel ervaring moeten opdoen in de IT wereld. Succes in ieder geval 'El Niño'

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Gewoon MCITP gaan doen, eventueel daarnaast CCNA.

Je doet zo veel (theorie) ervaring met windows en netwerken op.
Verwacht niet dat je gelijk als beheerder ergens binnen wandelt, Helpdesk is een logische 1e stap.
Als je goed gemotiveerd bent kun je binnen 1-2 jaar wel goed doorgroeien naar een beheer functie.
Ik ken je opleidings achtergrond niet maar probeer zodra je aan het werk bent een HBO avond of Duaal studie erbij te doen. Dit geeft een duidelijker marktwaarde weer dan een MCITP papiertje die over 4-5 jaar stukken minder waard is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:49:
Dit geeft een duidelijker marktwaarde weer dan een MCITP papiertje die over 4-5 jaar stukken minder waard is.
Prima verhaal verder, maar ik denk niet dat je hierin gelijk hebt. Kijk eens naar de huidige marktwaarde van het MCSE2003 certificaat. Best een oud beestje, maar doet nog altijd wonderen bij sollicitaties. Ik zie geen reden waarom dit voor MCITP anders zou moeten zijn.

Neemt echter niet weg dat ik het met je eens ben dat TS er goed aan zal doen om ook een ICT-gerelateerde opleiding te gaan volgen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Ik lees dat je top-sporter bent. Wat ik daarin als tip mee kan geven is dat je absoluut niet je sportcarriere onder stoelen of banken moet schuiven. Sterker nog, maak er gebruik van. Een sportieve instelling wordt namelijk door veel werkgevers gewaardeerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:33:
[...]

Prima verhaal verder, maar ik denk niet dat je hierin gelijk hebt. Kijk eens naar de huidige marktwaarde van het MCSE2003 certificaat. Best een oud beestje, maar doet nog altijd wonderen bij sollicitaties. Ik zie geen reden waarom dit voor MCITP anders zou moeten zijn.

Neemt echter niet weg dat ik het met je eens ben dat TS er goed aan zal doen om ook een ICT-gerelateerde opleiding te gaan volgen.
Ben ik met je eens, maar bv een HBO diploma geeft een basis niveau aan waarop je kunt werken.
Een MCSE2003 certificering is heel mooi en heb je veel aan, maar over 1-2 jaar is het out-dated, en moet je opnieuw een traject in, wil je intressant blijven voor de markt.
Een HBO diploma heeft de rest van je leven een waarde.
Stel je voor, wie zou je aannemen over 5 jaar?
iemand met MCSE2003
of iemand met HBO+MCSE2003?

Certificering is tijdelijk, HBO is permanent.. (ervaring buiten beschouwing gelaten)

Verwijderd

Ik zou degene aannemen die het meest geschikt is voor de baan en voor het bedrijf ;) Ongeacht opleidingsniveau, ongeacht wel of niet behaalde certificaten, ongeacht leeftijd, ongeacht werkervaring, ongeacht geslacht. HBO zegt mij niks. WO ook niet. En MCSE200x ook niet. Ik heb MBO3, geen certificaten, drie dagen training gevolgd in m'n hele leven. Nodig me uit voor een sollicitatiegesprek en ik zal menig HBO'er/MCSE'er overtreffen (ligt er natuurlijk wel aan om wat voor functie het gaat, maar dat terzijde). Enerzijds heeft dat te maken met het verkooppraatje waar ik redelijk goed in ben, anderzijds heeft het te maken met het feit dat ik gewoon veel meer kan dan datgene wat m'n CV aangeeft. Volgens mijn collega's ben ik het wandelende almanak, terwijl zij twintig jaar in het vak zitten. Niet dat ik mezelf nou zo wil ophemelen op dit forum (niemand die me uberhaupt wil hebben juist doordat m'n CV zo beroerd is), maar ik wil graag duidelijk maken dat papiertjes niet zo veelzeggend zijn. Nederland is natuurlijk wel een papiertjesgeil landje, dus het heeft (grote) voordelen.

Vergeet vooral ook niet dat over vijf jaar nog veel WS2003 servers in leven zullen zijn ;) Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over? We zijn het met elkaar eens :) TS doet er goed aan om zowel een goed diploma te halen als het behalen van het één en ander aan certificaten. De combinatie van beide zal toch het beste uitpakken (inderdaad vooral op de langere termijn). Voor de nabije toekomst zou ik me persoonlijk echter eerst focusen op certificeringen en me later pas zorgen gaan maken over een HBO-diploma. Misschien kan TS na enkele jaren werkervaring en het behalen van een aantal certificaten met bijvoorbeeld EVC nog wat mooie vrijstellingen scoren op dat gebied.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Staar je niet blind op certificaten. Er zijn bosjes mensen die deze certificaten halen maar in de praktijk nog niets kunnen. Certificaten is leuk om te voldoen aan de toelatingseisen (je hebt ze dus wél nodig), maar om een intakegesprek succesvol te laten verlopen is praktijkervaring onontbeerlijk.

Start dus met het halen van de certificaten, en ga zo snel mogelijk praktijkervaring opdoen. Thuis ermee bezig, en probeer (als je huidige weekschema het toelaat) een baan te vinden (desnoods parttime). Dit zal beginnen op helpdesk niveau, maar daar is niets mis mee, je leert er onwijs veel van, zowel technisch als op sociaal vlak. Wanneer je gemotiveerd bent en meer kunt bieden dan alleen technisch inzicht, dan ben je zo van de 1e lijn naar de 2e lijn of verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Arnout op 22-08-2010 10:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:21:
Ik zou degene aannemen die het meest geschikt is voor de baan en voor het bedrijf ;) Ongeacht opleidingsniveau, ongeacht wel of niet behaalde certificaten, ongeacht leeftijd, ongeacht werkervaring, ongeacht geslacht. HBO zegt mij niks. WO ook niet. En MCSE200x ook niet. Ik heb MBO3, geen certificaten, drie dagen training gevolgd in m'n hele leven. Nodig me uit voor een sollicitatiegesprek en ik zal menig HBO'er/MCSE'er overtreffen (ligt er natuurlijk wel aan om wat voor functie het gaat, maar dat terzijde). Enerzijds heeft dat te maken met het verkooppraatje waar ik redelijk goed in ben, anderzijds heeft het te maken met het feit dat ik gewoon veel meer kan dan datgene wat m'n CV aangeeft. Volgens mijn collega's ben ik het wandelende almanak, terwijl zij twintig jaar in het vak zitten. Niet dat ik mezelf nou zo wil ophemelen op dit forum (niemand die me uberhaupt wil hebben juist doordat m'n CV zo beroerd is), maar ik wil graag duidelijk maken dat papiertjes niet zo veelzeggend zijn. Nederland is natuurlijk wel een papiertjesgeil landje, dus het heeft (grote) voordelen.

Vergeet vooral ook niet dat over vijf jaar nog veel WS2003 servers in leven zullen zijn ;) Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over? We zijn het met elkaar eens :) TS doet er goed aan om zowel een goed diploma te halen als het behalen van het één en ander aan certificaten. De combinatie van beide zal toch het beste uitpakken (inderdaad vooral op de langere termijn). Voor de nabije toekomst zou ik me persoonlijk echter eerst focusen op certificeringen en me later pas zorgen gaan maken over een HBO-diploma. Misschien kan TS na enkele jaren werkervaring en het behalen van een aantal certificaten met bijvoorbeeld EVC nog wat mooie vrijstellingen scoren op dat gebied.
Mee eens, de beste zou de baan moeten hebben, maar een P&O miep of een IT manager die een brief moet beoordelen zal kijken naar opleidingsniveau en evt behaalde certificaten, tuurlijk kijken ze ook naar het werkervaring wat jij in je CV zet, Maar hoe wil jij al je ervaring vermelden in een half tot heel A4'tje..

Bij de bedrijven waar ik gewerkt hebt deed P&O de voorselectie, IT manager geeft een aantal eisen aan:
bv, HBO niveau, MCSE/MCITP gecertificeerd, 5+ jaar ervaring.
De manager krijgt dus alleen de brieven die aan die creteria voldoen onder de neus, want vergeet niet dat op sommige functies wel 100+ brieven binnenkomen, geen enkele manager die dat allemaal gaat beoordelen.
Mocht er in de selectie geen geschikte kandidaat zitten heb je kans dat ze de MBO'ers erbij pakken.
Als ik jou CV zou zien aan de hand wat jij hier neer zette kwam je onderaan de stapel, Ik denk ook dat jij meer kans maakt via recruiters of andere wervingsbureau's dan heb je namelijk geen echte CV nodig en doet een leuk praatje al wonderen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
De truc is dan ook wanneer je met weinig/geen diploma's solliciteert om een P&O afdeling te omzeilen.

Het kan eigenlijk op 2 manieren.

1. Je solliciteert bij een kleine organisatie. Je brief wordt mogelijk gelezen en het hangt hier in de meeste gevallen vanaf of je vooral met een goed verhaal op de proppen komt en past bij het bedrijf.
2. Je probeert jezelf voordat je bij een grote organisatie aanklopt contact te zoeken met een direct leidinggevende. Ook deze leidinggevenden hebben vaak een grote invloed over wie ze wel / niet aannemen.
Pagina: 1