Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software gezocht: welk programma benadert mijn harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Op een wat oudere laptop (HP Pavilion, Celeron M 1.4 Ghz, 512 mb intern) loop ik tegen een probleem aan. Af en toe bevriest XP en blijf het HDD lampje branden. De laptop crashed niet, maar werkt op 1% snelheid en komt daar niet meer uit tot een reboot. Gek genoeg blijft de CPU belasting minimaal.

De HDD is een jaartje oud, maar doorloopt zowel Checkdisk als de diagnosetool van de fabrikant zonder problemen. De XP installatie is ook nog relatief vers. De HDD staat ook niet in PIO mode. De virusscanner heb ik gedeinstalleerd.

Ik vermoed dat er een programma op de achtergrond op hol slaat. Nu heb ik zelf Vista Ultimate en daarin is het mogelijk te zien welk programma hoeveel lees en schrijf acties naar de HDD doet. Kennen jullie een (freeware) programma dat datzelfde onder XP doet?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Event viewer al eens bekeken?, daarmee kan je de errors zien die programma's of het systeem geven.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Narc schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:46:
Op een wat oudere laptop (HP Pavilion, Celeron M 1.4 Ghz, 512 mb intern) loop ik tegen een probleem aan. Af en toe bevriest XP en blijf het HDD lampje branden. De laptop crashed niet, maar werkt op 1% snelheid en komt daar niet meer uit tot een reboot. Gek genoeg blijft de CPU belasting minimaal.

De HDD is een jaartje oud, maar doorloopt zowel Checkdisk als de diagnosetool van de fabrikant zonder problemen. De XP installatie is ook nog relatief vers. De HDD staat ook niet in PIO mode. De virusscanner heb ik gedeinstalleerd.

Ik vermoed dat er een programma op de achtergrond op hol slaat. Nu heb ik zelf Vista Ultimate en daarin is het mogelijk te zien welk programma hoeveel lees en schrijf acties naar de HDD doet. Kennen jullie een (freeware) programma dat datzelfde onder XP doet?
Performance monitor counters (perfmon.msc)? En dan specifiek deze counter:
\Process(*)\IO Data Operations/sec
Als een proces meer dan 1000 I/O's per seconde doet, zit ie boven de treshold en doet ie iets niet goed

Het voordeel hiervan is dat deze methode zal werken in Windows 2000 t/m Windows 7 en Windows Server 2008.

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 20-08-2010 14:57 ]

• Narc
djexplo schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:50:
Event viewer al eens bekeken?, daarmee kan je de errors zien die programma's of het systeem geven.
Goeie. Eventviewer laat weinig spannends zien.

Een paar dagen terug heb ik trouwens ook prime-95 voor twee uur gedraaid en dat ging prima. Als hij dan een paar uur staat te idlen en je wil even browsen is het weer raak. Ik zal even naar process explorer kijken, maar volgens mij laat die meer de CPU belasting zien en hoe de HD in het totaal belast wordt.

• Narc
shadowman12 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:55:
[...]

Performance monitor counters (perfmon.msc)? En dan specifiek deze counter:
\Process(*)\IO Data Operations/sec
Als een proces meer dan 1000 I/O's per seconde doet, zit ie boven de treshold en doet ie iets niet goed

Het voordeel hiervan is dat deze methode zal werken in Windows 2000 t/m Windows 7 en Windows Server 2008.
Thanks. Daar moet ik me een beetje op inlezen. Bovendien is dit een NL XP, dus daar heb je termen als Traceerlogboeken.

• Narc
Narc schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:59:
[...]

Goeie. Eventviewer laat weinig spannends zien.

Een paar dagen terug heb ik trouwens ook prime-95 voor twee uur gedraaid en dat ging prima. Als hij dan een paar uur staat te idlen en je wil even browsen is het weer raak. Ik zal even naar process explorer kijken, maar volgens mij laat die meer de CPU belasting zien en hoe de HD in het totaal belast wordt.
Ok. Ik had ongelijk. Process Explorer laat ook i/o read/writes zien. Goede tip dus! Met msconfig de startup aangepast (al die updaters eruit geknikkerd) en voorlopig windows update uitgezet. Kijken of het probleem daarmee verholpen is. Dan is het in ieder geval softwarematig.

Thanks voor het meedenken!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

en voorlopig windows update uitgezet. Kijken of het probleem daarmee verholpen is
Eeeeuhm. Dat lijkt me bepaald geen oplossing. Update alles even volledig via wupdmgr.exe
Winupdate uit zetten zorgt er alleen maar voor dat je een maand later een lief klein trojaantje aan boord hebt en de schijftoegang alleen maar toeneemt op zoek naar prive-data ;)

Het is geen hele dikke laptop, maar updates uitzetten mag IMHO nooit een oplossing zijn: als je aan het internet hangt heb je de updates hard nodig en als je niet aan het internet hangt valt er geen update binnen te halen dus heb je er geen last van.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Narc
F_J_K schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 22:40:
[...]

Eeeeuhm. Dat lijkt me bepaald geen oplossing. Update alles even volledig via wupdmgr.exe
Winupdate uit zetten zorgt er alleen maar voor dat je een maand later een lief klein trojaantje aan boord hebt en de schijftoegang alleen maar toeneemt op zoek naar prive-data ;)

Het is geen hele dikke laptop, maar updates uitzetten mag IMHO nooit een oplossing zijn: als je aan het internet hangt heb je de updates hard nodig en als je niet aan het internet hangt valt er geen update binnen te halen dus heb je er geen last van.
Thanks voor de tip. Het was vooralsnog even de bedoeling om te kijken of het probleem zich niet meer voordoet na het uitschakelen van Windows Update. Als het probleem duidelijk is is het ook mogelijk een oplossing te zoeken. Permanent Windows Update uitschakelen is in mijn ogen inderdaad geen goede oplossing :-)
Pagina: 1