Gigabit netwerk problemen

Pagina: 1
Acties:

• mickvdv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02 10:18

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds een dag heb ik een gigabit netwerk . Dat houd in 1 server met gigabit netwerk kaart, een desktop met gigabit netwerk kaart en een gigabit switch.

Nu had ik met mijn desktop een hoop rare problemen bij het installeren van programma's die ik over het netwerk had binnengehaald. Wij dachten dat dit wel eens aan het netwerk zou kunnen liggen. Dus we hebben een aantal grote bestanden van de server naar de desktop gekopieerd en daarvan een md5sum gemaakt aan beide kanten. Die bleek te verschillen, bij 99% van de bestanden.

Sinds die zijn we erachter gekomen dat:
- het niet bij 100MBit voorkwam
- het niet aan de netwerk kaarten ligt (we hebben ze vervangen)
- het niet aan de switch ligt (we hebben hem vervangen)

Toen zijn we de kabels gaan checken, die bleken cat5 te zijn. Dus die hebben we vervangen door 2 cat5e kabels. Ook daarna blijven de problemen bestaan, alleen zijn ze wel verminderd. Nu komen 75% van de bestanden correct over. Maar toch bestaat het probleem nog steeds.

Het rare is ook dat als het bestand bijvoorbeeld 700 MB is, het bestand meestal wel goed overkomt (9 van de 10 keer). Naarmate het bestand groter wordt, gaat het ook vaker fout.

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen??

De situatie is als volgt:
- een Gbit switch met 2 Gbit computers en een connectie met een 100Mbit router.
- de 2 computers draaien alle 2 op windows. De server op WHS en de desktop op Win 7 x64.
- de switch is een netgear 8 poorts
- de netwerk kaarten zijn op dit moment beide een Asus NX1101
- de kabels zijn op dit moment CAT5e (tenminste dat staat erop)

Groeten Mick van der Vegt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Mogelijke andere oorzaken:
- netwerkkaart driver
- intern geheugen (ja het ram bedoel ik)
- os (test het eens met een linux live cdtje)

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
- ram is ge-memtest
- ik heb ook de onboard kaart van mijn desktop gebruikt en daar heb ik hetzelfde probleem. Maar het zou nog aan de kaart in mijn server kunnen liggen (de drivers daarvan), maar ik heb nu geen andere kaart of drivers ter beschikking.

Dus ik ga met een ubuntu live cd de test weer een aantal keer doen.

Thnx voor de hulp iig.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-02 17:28
Probeer eens alle vormen van offloading uit te zetten in de driver van je netwerkkaarten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Ik heb bij de netwerk kaart in device manager gezocht naar offloading. Ik heb dit gevonden bij advanced, daar stond checksum offloading en dat heb ik op disabled gezet.

Ik weet niet of dit door de checksum offloading komt of door iets anders. Maar nu heeft mijn computer, vooral bij het verplaatsen van grote files, de neiging om het netwerk er een tijdje uit te gooien. Dan staat er zo'n geel driehoekje bij het netwerk logo rechts onderin en heb ik geen netwerk verbinding meer. Na een tijdje reset windows zelf net netwerk verbinding en heb ik weer verbinding met het netwerk.

Dit lijkt alleen te gebeuren op de Desktop (windows 7) en niet op de nas, al is die headless dus ik kan het niet echt testen.

Op google heb ik dit gevonden:

http://swiss.ubuntuforums.org/showthread.php?p=9704576

En het probleem wat daar beschreven wordt lijkt behoorlijk het probleem dat ik heb. Behalve dat dit een linux installatie betreft. Zou dit het kunnen zijn?

Thnx,

Mick

Edit 1

Ik heb 10 keer hetzelfde bestand van 2.27GB ge kopieert, deze komt daarvan 8 keer goed over. Het uitvallen van het netwerk gebeurde nu weer niet.

Kortom: ik heb verschillende symptomen die elkaar afwisselen ;(

Edit 2
Na wat googelen op tcp offloading ben ik dit tegen gekomen:

http://www.windowsreferen...oading-to-nic-in-windows/

Ik heb dit ook op zowel desktop als server uitgevoerd en neem aan dat ik nu alle vormen van tcp offloading heb uitgezet. Maar toch blijven er bestanden verkeerd overkomen na het kopiëren. Ik heb een ISO bestand van 3GB 10 keer gekopieerd van server naar desktop en daarvan kloppen er 2 niet.

Hebben we hier uit afgeleid dat het probleem of aan de kabels of aan de switch of aan een van de 2 besturingssystemen ligt?

[ Voor 30% gewijzigd door mickvdv op 20-08-2010 17:05 ]

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Is er nog een andere manier om de kwaliteit van de verbinding te checken? Zodat ik inzicht krijg in het aantal gedropte of verkeert overgekomen pakketten.

Ik heb mijn server herstart en toen deze herstart was en ik nogmaals de md5 test wilde gaan doen viel het netwerk op mijn desktop uit. Nadat "Windows Network Diagnostics" klaar was kwam hij met twee conclusies:

1 The default gateway is not available --> fixed

2 The connection bitween your access point, router or cable modem and the internet is broken --> detected

Kan het zijn dat de router (een fritzbox van xs4al) het probleem is? Of kan het de kabel zijn? Ik heb op dit moment geen andere cat5e kabels tot mijn beschikking om dat te testen.

Velen malen dank

[ Voor 65% gewijzigd door mickvdv op 20-08-2010 18:01 ]

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
Bekijk eens de kabel type merk en wat ook van belang is zijn de connectoren die zijn gebruikt in de patchkast en de wallout. En de patchsnoeren in de patchkast en naar de pc kijk deze ook eens na op type en merk.

Is het utp, ftp of sftp cat 5e kan 1 gig halen met alleen kabel,connector sftp.

De verbinding is te meten met een diagnose tester ik neem aan dat de aannemer van het netwerk dit ook heeft gedaan en vraag de metingen eens op.....

En wat is de lengte van de kabel incl. patchsnoeren. deze moet onder de 100 meter zitten.

Jouw verhaal lijkt een beetje op allien crosstalk, dit is overspraak de paren in de kabel storen elkaar in de kabel of connector.

[ Voor 14% gewijzigd door ethan..1 op 20-08-2010 19:00 ]

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Het is een UTP Cat5e kabel waar het volgende opstaat:
shunsheng e213738 4p 24awg utp iso/iec 11801 and tia/eia 568 cm (ul) c(ul) verified cat5e 12982m

Het netwerk is door mij en mijn vader aangelegd en is nooit doorgemeten. De lengte van de kabel ligt dik onder de honderd meter en de connector is volgens mij een standaard RJ-45. De kabel ligt nu over de trap en door de gang aangezien er door de kabelgoot in ons huis alleen maar cat 5 kabels liggen.

Ik wil het nog met andere kabels proberen, maar die moet ik dan ergens vandaan zien te halen.

• FatalError
doe eens netstat -e
Als je meer dan enkele errors ziet na n flinke kopieeraktie is mogelijk je kabel niet goed.
Als je geen errors ziet heb je de kabel uitgesloten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Net beide pc's op 100Mbit gezet met de rest hetzelfde en toen waren zowel de netstat -e als de md5sums helemaal goed. Maar zo gouw ik de pc's weer op gigabit zette en een file kopieerde viel meteen het netwerk weg. En krijg ik weer de broken connection melding. Dit gebeurt nu elke keer.

Als ik wireshark aanzet en de files kopieer, crasht wireshark op hetzelfde moment als dat de netwerk verbinding wegvalt. En tot nu toe geeft netstat -e 1 error aan.

Wat kan dit zijn? Volgens fatalerror zou er dus geen kapotte kabel zijn aangezien er maar 1 error aangegeven wordt.

• FatalError
Heb je op gigabit wel errors met netstat -e ?
Voor 100 mbit worden namelijk maar 4 draadjes gebruikt, voor gigabit alle 8. Het kan dus nog steeds zijn dat de kabel niet goed is omdat je die 4 extra draden niet test bij 100 mbit.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik kan het nergens terugvinden, dus .. heb je de stekkers zelf er op gezet ?

if so... zou je dan zo goed willen zijn om de gebruikte kleurtjes van links naar rechts hier op te schrijven ?

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 20-08-2010 21:15 ]

Iperf

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik aan die kabel kom. Ik weet zeker dat ik hem niet geknepen heb, maar het kan best door iemand gemaakt zijn. De kleuren zijn: oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, en dan bruin-wit, bruin. Ik kan het niet heel goed zien, maar ik weet het vrij zeker.

@fatalerror: Aan de desktop kant had ik 1 error bij gigabit. Maar de verbinding viel wel weg. Nu heb ik na het kopieren van 3 gb nog een error erbij. Aan de server kant zelfs 0 errors.

Het ligt dus niet aan de kabel? Is hiermee ook een kapotte switch uitgesloten?

Ik heb hetzelfde onder linux (op de desktop) getest. Daar viel tijdens het kopieren van een bestand van +- 3GB het netwerk uit. Toen heb ik in ifconfig gekeken naar het aantal errors. Daar stond bij RX 0 errors en bij TX 35 errors. Zou het dan toch de kabels kunnen zijn? Ik ga vanmiddag een nieuwe kabel knijpen en dan probeer ik het uit.

[ Voor 23% gewijzigd door mickvdv op 21-08-2010 14:50 ]

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Ik heb beide kabels vervangen en heb nog steeds hetzelfde probleem:

Bestanden die niet goed overkomen en een netwerk verbinding die weg valt.

Ook de router is vervangen maar het probleem blijft bestaan. Heeft er iemand nog een idee wat het kan zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door mickvdv op 21-08-2010 17:59 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:50
Kabels gechecked
Switch gechecked
Outlet (waar je de kabel insteekt) ?
Netwerk kaart(en) ?

Liggen de kabels ruim ? een scherpe bocht kan voor problemen zorgen.

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Ik heb nu 2 kabels gecheckt. Die lopen gewoon door de gang naar de switch. Dus ik heb geen wand doos in de muur waar ik een kabel in moet steken.

Ik heb 2 dezelfde switches. 2 netgear 8 poorts. Beide heb ik geprobeerd, geen verandering.

Ik heb 2 netwerk kaarten (Asus nx1101) en mijn onboard geprobeert. Alleen die in de server heb ik nog niet veranderd. Maar dan zou ik dus de ene nx1101 moeten wisselen met de andere nx1101.

De kabels hebben geen scherpe bochten.

Persoonlijk heb ik niet echt het idee dat het aan de server ligt. Aangezien het de desktop is die de hele tijd de verbinding verliest. Terwijl ik de server van alle computers in het netwerk dan nog kan benaderen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:50
Dan blijft alleen nog de netwerk kaart(en) over als de rest het niet kan zijn.

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook. Maar dan zou zowel de onboard kaart als de pci-kaart kapot moeten zijn. Ik heb geen andere gigabit kaarten. Is het zeker dat het niks anders kan zijn?

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
hoe is je netwerk?

modem -> server -> switch -> desktop

of

Modem -> switch -> Server
-> Desktop

Wie is de DHCP server in jouw netwerk?

Thanks Mate

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Het is modem - router - switch - server en desktop

En de router is de DHCP.

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
heb je eventueel een cross cable om je server en desktop rechtstreeks met elkaar te verbinden?

zo sluit je je netwerkkaarten uit.

Thanks Mate

• mickvdv

mickvdv

mv $homework //dev/null

Topicstarter
Nee, maar die zou ik eventueel wel kunnen knijpen. Zal ik morgen gaan proberen.

Thnx

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 21:59
mickvdv, Ik zit met de zelfde problemen. Ik heb een Synology DS1010+ gekocht en wilde over schakelen op een gigabit netwerk, maar ook bij mij heb ik overal maar 100MBit

Mijn opstelling:

1 X Windows 2003 server
1 X Desktop met widnows 7 64Bit
1 X GB switches: 3COM 3C1670500 OFFICECONNECT 5 PORT GIGABIT SWITCH

Alles met de hand geknepen op kleurcode 568-B met Cat5e en een 2 tal aansluitingen met CAT6.

De NAS geeft wel 1GB aan, maar de switch dus niet en haal maar maximaal 11Mb bij het schrijven over het netwerk.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom er niet verder mee......

EDIT: Weet iemand waar ik een kwalitatief goede kabeltester kan kopen?

[ Voor 9% gewijzigd door Vjenne-ICT op 22-08-2010 16:42 ]

Verwijderd

Specificeer eens wat van alles is, want anders krijg je straks een hele hoop suggesties waarvan jij zegt dat je die al hebt uitgevoerd.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-02 18:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@Mick: kun je het eens testen zonder DHCP? even de ip adressen fixed instellen. Het kan zo maar gebeuren dat je net test terwijl je een nieuw ip adres krijgt :P >> hence verbinding weg

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:09
toen je de cat 5 kabels hebt vervangen voor cat 5e kabels heb je toen ook de outled's of de stekkers vervangen voor cat 5e of cat 6?anders toch wel even zien te regelen.scheelt nogal wat db's in je next,waardoor je dus toch wel mindere snelheden haalt.

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 21:59
Mickvdv, Heb je de problemen kunnen oplossen? Ben benieuwd naar je oplossing.
Pagina: 1