Laptop reparatie: inverter of LCD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Bezig zijnde met de reparatie van een Zepto Znote 6324W heb ik ondertussen al de kabel tussen LCD en moederbord vervangen in de hoop dat een kabelbreuk de oorzaak zou zijn. Helaas, geen succes en dus nog steeds geen beeld. Externe scherm werkt correct dus de videokaart zelf is OK.

Wat me op viel is dat het LCD ook niet herkend wordt in Windows.
My Computer --> Manage --> Device Manager --> Monitors

Hier ontbreekt dus een Plug and Play Monitor device en hetzelfde bij de NVIDEA Configuratie scherm. Eén opmerkelijke gebeurtenis was de volgende: na het scherm een paar keer open en dicht gedaan te hebben werd het LCD wel herkend maar had ik de gebruikelijke vertikale strepen op het scherm. Op dat ogenblik had ik het NVIDEA Configuratie scherm open en daar werd automatisch het LCD scherm toegevoegd bij mijn externe monitor.

Wat me nu niet duidelijk is, is of een defecte inverter er ook voor zorgt dat het LCD niet gedecteerd wordt door het besturingssysteem. Voor zover ik begrepen had dient deze enkele als besturing voor de LCD backlight ed. Zou het vervangen van de inverter de oplossing kunnen zijn of moet ik eerder denken aan de LCD zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De inverter is enkel een stukje prinplaat met spoel e.d. erop, die middels een mechanische schakelaar (dat kleine pinnetje in de klep) aangezet wordt. Als de inverter kapot is, zie je met een beetje extra belichting op je scherm alsnog je desktop (heel vaag).

edit; suggestie die je al gedaan had...

[ Voor 14% gewijzigd door Michael Knight op 20-08-2010 12:16 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Zit het probleem wel in het scherm/kabel?

Als ik ff snel google op dat model kom ik een Nvidia 8600 kaart tegen. Laat die serie (8400/8600) nu structureel brak zijn, en de symptonen komen overeen.

kijk eens of je wel beeld krijgt als je wat druk op de GPU zet? (dan kun je ook per ongeluk gedaan hebben tijdens het open en dichtklappen waardoor ie toevallig wel een keer aanging)

Reflowen kan als tijdelijke oplossing, permanente oplossing is ding wegpleuren als dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08-2024
DJSmiley schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:38:
[...]

Reflowen kan als tijdelijke oplossing, permanente oplossing is ding wegpleuren als dat de oorzaak is.
Waarom tijdelijk? Mijn Thinkpad had het chipset los zitten (USB wel/geen verbinding en steeds terugvallen op usb1) na een reflow met de verfafbrander ( :*) ) geen enkel probleem meer gehad. :D Zo heb ik al eens eerder laptops gemaakt, die chips zijn eigenlijk net iets te groot en zijn totaal niet flexibel itt het moederbord en de laptop zelf :(

@TS: Ik weet niet of je toegang heb tot professionele reflow apparatuur? Anders werkt een verfafbrander (@500 graden) ook prima! Wel dmv metalen plaatjes zorgen dat de hitte alleen op de GPU terecht komt en dat niet alle andere componenen te warm worden (plastic ed..)

Ik weet zeker dat mensen die met echte reflow apparatuur werken er nu zo bij zitten :F ik weet ook dat het zo "niet" kan :P maar het werkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
technocow schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 14:09:
[...]

Waarom tijdelijk? Mijn Thinkpad had het chipset los zitten (USB wel/geen verbinding en steeds terugvallen op usb1) na een reflow met de verfafbrander ( :*) ) geen enkel probleem meer gehad. :D Zo heb ik al eens eerder laptops gemaakt, die chips zijn eigenlijk net iets te groot en zijn totaal niet flexibel itt het moederbord en de laptop zelf :(

@TS: Ik weet niet of je toegang heb tot professionele reflow apparatuur? Anders werkt een verfafbrander (@500 graden) ook prima! Wel dmv metalen plaatjes zorgen dat de hitte alleen op de GPU terecht komt en dat niet alle andere componenen te warm worden (plastic ed..)

Ik weet zeker dat mensen die met echte reflow apparatuur werken er nu zo bij zitten :F ik weet ook dat het zo "niet" kan :P maar het werkt wel :)
Reflowen is, mits je het goed doet, idd een prima permanente oplossing. Ik heb het ook regelmatig gedaan bij de bekende maxim chip in de hp nc6000 serie.
Alleen is in het geval van het nvidia issue dat niet permanent,omdat die gpu gewoon structureel oververhittingsproblemen heeft, waardoor ie zichzelf weer 'lossoldeert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Deze series van nVidia kenmerken zich inderdaad door slechte soldeerverbindingen.. we hebben zelfs een speciaal "doodgaan van Geforce 8000" topic dat al in de ## pagina`s loopt.

Overigens heeft de TS nog wel extern beeld (consequent, lijkt het). Dan is het nog steeds vreemd dat de interne display geen beeld heeft.

Kun je evt. je display stretchen, zodat je 2 monitoren hebt (beide DAC`s gebruiken) en niet enkel clonen? Ben benieuwd naar het resultaat daarvan :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Het externe beeld heeft consequent altijd gewerkt en doet het tot op heden nog steeds. Vandaar dat ik uitsluit dat het probleem te maken heeft met het doodgaan van de GeForce 8600. Het is een heethoofd maar gamen wordt er al lang niet meer opgedaan.

Rest dus nog ergens een slecht contact, maar waar ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 17:08
De LCD zit toch op een andere aansluiting (LVDS) dus andere pennen van de GPU aangesloten. Kan het niet zo zijn dat hierdoor de VGA nog wel werkt maar het LCD niet meer?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Pagina: 1