Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 19:21
Hallo,
Volgende systeem configuratie heb ik vraag over:
Systeem configuratie:
AMD Phenom II X6 1055T 2,8Ghz Boxed
Asrock 870 EXTREME3 | 870 EXTREME3
Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E | CGAX-57724IDP
GeIL GV34GB1333C9DC Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. 1TB

Heb sinds gister dit systeem in elkaar gezet..en zit nu beetje temperatuur van mobo en processor te bekijken..

Ik doe niks ( dus niet full load.. ) en dan is mijn cpu temp +- 40 graden..

Op internet kom ik temperaturen tegen van idle 21 graden..
Dus m.a.w. is dit normaal dat mijne zo hoog zit?

graag hoor ik van jullie :)

Ps..
Ook mijn mobo is +- 33 graden, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Veel belangrijker is wat de temperatuur onder load doet.

Download Prime95 eens (let op dat je de juiste versie download: 64 bit OS = 64 bit versie van Prime95) en voer een small-fft test uit. Houd de temperatuur eens goed in de gaten, hij mag in principe niet warmer worden dan een graad of 60. Is de temperatuur na een minuut of 10 nog onder de 60 graden, dan is er niet veel aan de hand.

Die temperaturen die je tegenkomt op internet, was dat ook met de standaard AMD koeler? Lijkt me sterk namelijk. Daarnaast kan je processor natuurlijk met luchtkoeling nooit koeler worden dan de omgevingstemperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 20-08-2010 09:29 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
zal vanavond is laten draaien, moet nu helaas even werken. De temps met standaard koeler weet ik niet.. Had gewoon evne gezocht :)

iig alvast bedankt voor je reactie en vanavond doe ik even postje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
56 graden na 15 minuten.. dus dat is goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb sinds een week ook deze processor en hij word bij mij nooit warmer dan 48 graden onder full load. Idle zit hij rond de 32 graden.
Hij heeft sinds vanmorgen 7 uur constant op full load gedraaid met het encoden van dvd's en is niet boven de 48 uit geweest.
Ik heb er een oude Scythe Ninja cooler op met 12mm fan.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

als ik dit zo lees is mijn Core 2 Duo T6500 idle 50 graden erg slecht? (laptop) en onder full-load is 'ie wel eens boven de 90 uitgekomen...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
F.West98 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:10:
als ik dit zo lees is mijn Core 2 Duo T6500 idle 50 graden erg slecht? (laptop) en onder full-load is 'ie wel eens boven de 90 uitgekomen...
je kan geen laptop cpu's met desktop cpu's vergelijken

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Edwinl schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:48:
56 graden na 15 minuten.. dus dat is goed? :)
Ja zeker :)
F.West98 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:10:
Mijn T6500 wordt ~68 onder load. Misschien kijken hoe je moet undervolten, kan zo maar meer dan 10 graden schelen ;)

http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De temperaturen die je vaak op internet tegenkomt zijn niet de daadwerkelijke cpu-temperaturen maar het verschil tussen de temperatuur in de ruimte en de daadwerkelijke cpu-temperatuur. Bij de tests gaat het namelijk erom om het koelvermogen van de koeler te meten en dit is dus de temperatuur van de cpu minus dan de kamertemperatuur.

Dus als je ergens temperaturen leest van 21 graden idle dan betekent dit het verschil van de daadwerkelijke cputemperatuur waarvan dan de temperatuur van de ruimte er vanaf is, dus stel dat de cpu 41 graden is en de kamer temperatuur 20 graden dan is de berekening 41 graden min 20 graden en het daadwerkelijke koelvermogen 21 graden.

Overigens ik zie wel allerlei temperaturen staan maar men moet niet vergeten dat een cpu meerdere temperatuursensoren heeft namelijk de t-case en de temperaturen van de cores. Maximum temperaturen zijn meestal de t-case temperaturen en de core temperatuur ligt altijd een aantal graden hoger. Maar in geval van de TS zou ik me geen zorgen maken en afhankelijk van de koelpasta kan het zelfs even duren eer je de goede temperatuur krijgt.

[ Voor 24% gewijzigd door Roel1966 op 20-08-2010 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
oke nu is het allemaal stuk duidelijker en hoef me dus geen zorgen te maken, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
Even kickje: stock cooler maakt best veel herrie onder load.. is er betaalbaar alternatief die minder herrie maakt? (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roel1966 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:08:
De temperaturen die je vaak op internet tegenkomt zijn niet de daadwerkelijke cpu-temperaturen maar het verschil tussen de temperatuur in de ruimte en de daadwerkelijke cpu-temperatuur. Bij de tests gaat het namelijk erom om het koelvermogen van de koeler te meten en dit is dus de temperatuur van de cpu minus dan de kamertemperatuur.
Werkelijk nog nooit gezien, linkje?
Dus als je ergens temperaturen leest van 21 graden idle dan betekent dit het verschil van de daadwerkelijke cputemperatuur waarvan dan de temperatuur van de ruimte er vanaf is, dus stel dat de cpu 41 graden is en de kamer temperatuur 20 graden dan is de berekening 41 graden min 20 graden en het daadwerkelijke koelvermogen 21 graden.
Nee die 21 graden is de echte temp, maar sinds ik mij kan huigen worden de temps van de core's in AMD CPU's verkeerd uitgelezen of werken niet goed.
Maximum temperaturen zijn meestal de t-case temperaturen en de core temperatuur ligt altijd een aantal graden hoger.
Die zin klopt niet nu zijn beide sensors het hoogst. ;)
Maar in geval van de TS zou ik me geen zorgen maken en afhankelijk van de koelpasta kan het zelfs even duren eer je de goede temperatuur krijgt.
Dat gaat echt misschien hooguit drie graden schelen en dat ga je echt niet merken, kun je net zo goed op meetfout gooien of veranderde omstandigheden.
Edwinl schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:35:
Even kickje: stock cooler maakt best veel herrie onder load.. is er betaalbaar alternatief die minder herrie maakt? (A)
Moet gewoon redelijk stil zijn als je het goed hebt ingesteld in het bios, (CPU fan dus temp gestuurd)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
-The_Mask- schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:43:
[...]

[...]
Nee die 21 graden is de echte temp, maar sinds ik mij kan huigen worden de temps van de core's in AMD CPU's verkeerd uitgelezen of werken niet goed.

[...]
[...]

Dat gaat echt misschien hooguit drie graden schelen en dat ga je echt niet merken, kun je net zo goed op meetfout gooien of veranderde omstandigheden.

[...]

Moet gewoon redelijk stil zijn als je het goed hebt ingesteld in het bios, (CPU fan dus temp gestuurd)
dit heb ik ingsteld, zodra ik dus wel wat ga doen ( game oid ) gaat ie harder blazen == meer herrie.. Denk met een niet stock cooler dat dit minder zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online

Meteen een goed voorbeeld gevonden ervan hier op Tweakers waarbij je de bovenste tabel kan bekijken en je duidelijk kan lezen graden Celcius ten opzichte van de omgevingstemperatuur hetgeen ook het meest logische is. Belangrijkste is namelijk dat je weet wat het koelvermogen van een koeler is en de daadwerkelijke cpu temperatuur relatief kan zijn, deels afhankelijk ook van sensoren en koelpasta en dergelijke.

reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank

De zin wat ik schreef klopt wel hoor want ik spreek dan in meervoud en in zijn algemeenheid dat T-Case de temperatuur van koeloppervlak ( header ) van de cpu is, en T-Junction zijn de temperaturen van sensoren die op de cores zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Edwinl schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:56:
[...]

dit heb ik ingsteld, zodra ik dus wel wat ga doen ( game oid ) gaat ie harder blazen == meer herrie.. Denk met een niet stock cooler dat dit minder zal zijn?
Je zou kunnen kijken naar de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 of pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus. Dit zijn twee relatief goedkope koelers met een goede prijs/kwaliteit/prestatie verhouding.

Ik heb zelf de TX3 op een i5 750 zitten. Deze is een stuk stiller dan de Intel stock koeler en koelt ook nog eens beter. Op full speed wordt hij wel iets lawaaierig, maar over het algemeen komt hij bij mij niet zo snel op full speed.

De 212 is de grotere (120mm vs. 92mm) maar daardoor ook wat stillere broer van de 212.

Het goed instellen van je temperature control (hetzij in BIOS, hetzij in Windows met b.v. Speedfan) kan echter best veel schelen. Ik heb het bij mij na de installatie van de TX3 zo ingesteld dat de fan iets langer op lage snelheid blijft draaien. Hierdoor ligt de idle temperatuur wel een paar graden hoger, maar de fan speed wordt niet zo zenuwachtig geregeld tijdens normaal gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 25-08-2010 07:29 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roel1966 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:17:
Meteen een goed voorbeeld gevonden ervan hier op Tweakers waarbij je de bovenste tabel kan bekijken en je duidelijk kan lezen graden Celcius ten opzichte van de omgevingstemperatuur hetgeen ook het meest logische is. Belangrijkste is namelijk dat je weet wat het koelvermogen van een koeler is en de daadwerkelijke cpu temperatuur relatief kan zijn, deels afhankelijk ook van sensoren en koelpasta en dergelijke.

reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank
Ze zijn één van de weinigen, maar iig dat wat je op forums ziet (21 graden) is iig de uitgelezen temp en niet het verschil
De zin wat ik schreef klopt wel hoor want ik spreek dan in meervoud en in zijn algemeenheid dat T-Case de temperatuur van koeloppervlak ( header ) van de cpu is, en T-Junction zijn de temperaturen van sensoren die op de cores zelf zitten.
Dat weet ik maar je zegt:
Maximum temperaturen zijn meestal de t-case temperaturen en de core temperatuur ligt altijd een aantal graden hoger.
Hoe kunnen beide sensors de hoogste temp weergeven het is altijd één van de twee en in dit geval de Tjunction.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:48:
Ze zijn één van de weinigen, maar iig dat wat je op forums ziet (21 graden) is iig de uitgelezen temp en niet het verschil

Hoe kunnen beide sensors de hoogste temp weergeven het is altijd één van de twee en in dit geval de Tjunction.
Ze zijn echt niet 1 van de weinigen en neem van mij aan dat als er ergens 21 graden vermeld staat dat diegene of in een sterk aircogekoelde ruimte zit, of dat diegene met een zeer goede waterkoeling zijn cpu gekoeld heeft. Technisch gezien kan het namelijk geeneens dat een cpu gelijk zou liggen aan de kamertemperatuur die gemiddeld toch wel rond de 20 a 21 graden ligt, en je per definitie altijd al 10 graden er bovenop kan tellen.

Bij het tweede bedoel ik dat fabrikanten veelal de maximumtemperatuur in T-case temperatuur uitdrukken en je daar bovenop dan rond 5 graden voor de temperatuur van je cores kan rekenen.
Roel1966 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:47:
en neem van mij aan dat als er ergens 21 graden vermeld staat dat diegene of in een sterk aircogekoelde ruimte zit, of dat diegene met een zeer goede waterkoeling zijn cpu gekoeld heeft. Technisch gezien kan het namelijk geeneens dat een cpu gelijk zou liggen aan de kamertemperatuur die gemiddeld toch wel rond de 20 a 21 graden ligt, en je per definitie altijd al 10 graden er bovenop kan tellen.
;)

AMD Nieuwsdiscussie

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 01:50
@ topicstarter.

met 56 graden stressed moet je jezelf geen zorgen maken. 33 graden voor je mobo is een normale temp. als je wilt gaan overklokken, dan zou ik inderdaad kijken voor andere koel mogelijkheden.

die hogere temp kan te maken hebben met:

- cpu koeler niet strak gemonteerd
- koelpasta/strip niet gelijkmatig verdeeld
- warme omgeving/kamer
- weinig/geen airflow
- veel harddisks (produceren veel warmte)
- sensoren geven verkeerde info

misschien dat je de gelegenheid hebt om extra casefans te plaatsen. zorg ervoor dat alle kabels in je pc netjes gebundeld zijn. een casefan aan de achterzijde van je kast is eigenlijk een must have (warmte van cpu afvoeren). sommige bios versies hebben cpu fan instellingen. dat wil zeggen dat ze bij een warmere temp pas harder gaan draaien. misschien dat je dit uit kan zetten en de fan altijd full speed kan laten draaien.

die temps die je op het net ziet, zouden best weleens kunnen kloppen. ik heb een q6600 die op stock 27 graden idle is met een zalman v9700 koeler. idle 20 graden is bijna alleen mogelijk met een waterkoel setje.

een aantal goede koelers zijn:

- scyte mugen 2
- noctua 14 en 12
- corsair h50 water koeling (best betaalbaar)
- tuniq

groetjes.
Peter

[ Voor 6% gewijzigd door pvg103 op 26-08-2010 21:06 ]

Pagina: 1