• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-02 22:29
Ik ben een gebruiker die veel dingen tegelijk doet, heb 2 beeldschermen, op het 1ne beeldscherm doe ik meestal games. op het andere scherm doe ik een browser spelletje en nog wat andere dingen. Heb de laatste tijd wat performance problemen. Ik weet niet precies aan welk deel van mijn computer het ligt. Soms loopt gewoon alles vast als ik wat wil doen.

Ik zit te twijfelen of het nou door mijn Geheugen komt of door mijn hardeschijf. als ik proces-beheer kijk als alles vastloopt zie ik dat de processor verbruik nog geen eens boven de 50% is gegaan.

Zijn er tips om er achter te komen aan welk deel dit kan liggen? ( dat deel wil ik dan graag upgraden/uitbreiden )

Ook vroeg ik me af of je met er met dual screen fps vermindering kan optreden ( of dat nou veel of weinig is )?

En ook hoe het komt dat ik soms vrijage fps heb in games terwijl ik een redelijke videokaart heb, met benchmarks zie ik vaak ook hogere fps als dan ik het zelf test ( weet dat die mensen veel betere pc's gebruiken voor benchmarks maar zo slechte pc heb ik nou ook niet ) is er dan een bepaald deel van me pc dat op in de weg zit?

Spec's:

Processor: Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, Scythe Mugen 2 Rev B
Memory: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Hard Drive: Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB
Video Card: Asus Radeon HD 5850 DirectCU 1024 MB
Monitor:
22 inch en 24 inch
Sound Card: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
Operating System: Windows 7 32 Bit
Motherboard: Asus P5K-E/WIFI-AP

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-02 16:57
Wat zegt bijvoorbeeld het Windows Index systeem? (Scores van je PC) Wat is daar het zwakste punt?

Je schijf is opzich gewoon goed. Je geheugen is eventueel up te graden naar 4GB. Even kijken wat de mede tweakers vinden ;)

• Eagleman7
ro3lie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:18:
Wat zegt bijvoorbeeld het Windows Index systeem? (Scores van je PC) Wat is daar het zwakste punt?

Je schijf is opzich gewoon goed. Je geheugen is eventueel up te graden naar 4GB. Even kijken wat de mede tweakers vinden ;)
Is windows index wel betrouwbaar?

Windows geeft me RAM een: 5.5

Hard disk 5.9

Processor 6.5

graphics 7.3 net zoals gaming graphics

• ro3lie
Eagleman7 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:22:
[...]

Hard disk 5.9

Processor 6.5

Of het betrouwbaar is, kan ik zelf niet garanderen, ik zou er niet van uitgaan ;). Maar het zijn resultaten van een benchmark die Windows zelf draait. Uiteindelijk kan je uiteraard wel weer wat met deze score.

Probeer is een uitgebreide benchmark te draaien, die dieper ingaat op de scores.

Heb je de laatste tijd overigens nog wat nieuws op je computer geinstalleerd? Want een pc wordt niet zo maar trager. Speel je nu zwaardere games? Gebruik je het op hogere settings? Nu wel een virus scanner en voorheen niet? Andere programma's die op de achtergrond draaien?

Eventueel kan je ook geheugen, hardeschijf etc testen.
Geheugen testen: http://www.memtest86.com/
Hardeschijf testen (bad sectors etc) - Weet momenteel geen programma hiervoor, maar mede-tweakers vast wel. In het SSD topic zal je dit bijvoorbeeld kunnen vinden

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test je systeem sowieso eens volgens de : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Eagleman7
zo erg is het probleem niet, Ik moet gewoon een deel upgraden voor meer performance. alleen probeer er achter te komen welke

• ro3lie
Maar waardoor is het opeens trager geworden als voorheen? Want dat gebeurt niet zomaar.

Vaker aan het multi-tasken? Of msn op de achtergrond tijdens het gamen etc. Dat maakt ook veel uit.

• Eagleman7
ro3lie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:43:
Maar waardoor is het opeens trager geworden als voorheen? Want dat gebeurt niet zomaar.

Vaker aan het multi-tasken? Of msn op de achtergrond tijdens het gamen etc. Dat maakt ook veel uit.
op de achtergrond heb ik aanstaan:

Steam
ESET
Advanced System Care
Ad-ware
SPybot-SD ( zie dat Teatimer ong 110k gebruikt van memory )
Ultramon
Winmap agent
Xfire
Teamviewer
Logitech profiler
Utorrent ( lkkr sharen van bestanden ben ik net achter gekomen. gaat er dus ook uit van het auto opstarten )
Steam
Ati
Magic iso
MSN
Mozilla firefox

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eagleman7 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:52:
[...]

op de achtergrond heb ik aanstaan:

Steam
ESET
Advanced System Care
Ad-ware
SPybot-SD ( zie dat Teatimer ong 110k gebruikt van memory )
Ultramon
Winmap agent
Xfire
Teamviewer
Logitech profiler
Utorrent ( lkkr sharen van bestanden ben ik net achter gekomen. gaat er dus ook uit van het auto opstarten )
Steam
Ati
Magic iso
MSN
Mozilla firefox
Ik denk dat je het inderdaad kan gaan zoeken bij Utorrent omdat vele torrentprogramma's weer bepaalde poorten op je systeem gebruiken dus m.a.w. jij download bij iemand en een ander upload van jou pc. Uit ervaring van eerder weet ik dat ook bv met andere z.n. share programma's mijn systeem ook vreselijk vertraagde. Dus ik zou je aanraden van gooi eens alles van torrent eraf en dan opnieuw kijken of je systeem nog steeds vertraagd, en daarna beter eens gaan kijken op newsservers via bv Newsbin Pro.

• Eagleman7
zit er nou veel verschil tussen 800 en 1333 mhz voor geheugen?

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:45
Nee daar zit niet veel verschil tussen, sowieso niet omdat bij hogere snelheden vaak hogere latencies zitten. Daarnaast bestaat 1333MHz voor DDR2 geheugen niet (wel voor DDR3, maar dat past niet in jouw systeem).
Bij jouw processor is 800MHz snel genoeg.

Verwijderd

Hoeveel partities heeft je harde schijf, heb je al gedefragmenteerd?

• Eagleman7
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:30:
Hoeveel partities heeft je harde schijf, heb je al gedefragmenteerd?
1

heb een ssd waar me os op staat

• djdani
  • Laatst online: 13-02 12:48
Ik zou adaware en spybot op de achtergrond uitzetten. Deze progs doen het heel goed als je ze af en toe laat scannen, maar daar houdt het ook bij op. Tevens winamp agent er ook uit en Torrents er zeker uit. Dit kun je doen in uitvoeren==}msconfig. Dus niet uitvoeren bij opstarten. Maar pas als jij er de opdracht voor geeft.

Op download.com staat een progje dat Glarys Uttilities heet, een soort uitgeklede tune up. Werkt voor mij perfect. Tevens staat er ook een prog wat ccleaner heet, ook hier zou ik eens naar kijken. Verder software in configuratiescherm ook eens doorlopen of je echt wat aan al de geinstalleerde progs hebt.

N.b. er staat toch 2x 2048 mb dus 4 gb intern geheugen? Dat kan het probleem niet zijn :)

Upgraden lijkt me met deze setup totaal onnodig. Kan over 2 jaar ook nog wel :*)

[ Voor 10% gewijzigd door djdani op 17-09-2010 18:12 ]

• Eagleman7
frAmEd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:53:
Nee daar zit niet veel verschil tussen, sowieso niet omdat bij hogere snelheden vaak hogere latencies zitten. Daarnaast bestaat 1333MHz voor DDR2 geheugen niet (wel voor DDR3, maar dat past niet in jouw systeem).
Bij jouw processor is 800MHz snel genoeg.
klopt ja, had verkeerd gekenen op de website
djdani schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 18:09:
Ik zou adaware en spybot op de achtergrond uitzetten. Deze progs doen het heel goed als je ze af en toe laat scannen, maar daar houdt het ook bij op. Tevens winamp agent er ook uit en Torrents er zeker uit. Dit kun je doen in uitvoeren==}msconfig. Dus niet uitvoeren bij opstarten. Maar pas als jij er de opdracht voor geeft.

Op download.com staat een progje dat Glarys Uttilities heet, een soort uitgeklede tune up. Werkt voor mij perfect. Tevens staat er ook een prog wat ccleaner heet, ook hier zou ik eens naar kijken. Verder software in configuratiescherm ook eens doorlopen of je echt wat aan al de geinstalleerde progs hebt.

N.b. er staat toch 2x 2048 mb dus 4 gb intern geheugen? Dat kan het probleem niet zijn :)

Upgraden lijkt me met deze setup totaal onnodig. Kan over 2 jaar ook nog wel :*)
ik heb 2x1 gb en ik denk dat daar het probleem ligt.

maar om nou weer 75 euro te besteden. dan denk ik eerder aan ene nieuwe mobo cpu en 4-6 gb geheugen

als ik nu bijvoorbeeld naar firefox ram gebruik kijk dan gebruikt firefox al 200k memory

[ Voor 103% gewijzigd door Eagleman7 op 17-09-2010 22:31 ]

• frAmEd
  • Laatst online: 21:45
Ik zou het geheugen upgraden naar 4GB, 2GB is wat mager tov de andere specs. Een ander moederbord levert niet veel prestatiewinst op.

• djdani
  • Laatst online: 13-02 12:48
Zou in elk geval eens een grote schoonmaak houden :) Scheelt meestal enorm.

2x1 gb pc6400 zit rond de 30-35 incl in vraag en aanbod. Neem aan dat je mobo ruimte ruimte heeft voor 4 bankjes. Meeste merken hebben lifetime warranty dus, zoals bijv ocz.
30 euro ophalen ad

Mocht je een nieuw systeem willen, kan hier het slotje erop :)

[ Voor 14% gewijzigd door djdani op 18-09-2010 08:32 ]

• Eagleman7
frAmEd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:05:
Ik zou het geheugen upgraden naar 4GB, 2GB is wat mager tov de andere specs. Een ander moederbord levert niet veel prestatiewinst op.
ik bedoel dat: of je het wel waard is om te upgraden naar 4gb. want als ik soms met spelletjes bij taakbeheer kijk is mijn cpu gebruik wel aardig hoog

• Slayer741
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
schoonmaken, lekker is alle processen opzoeken in google, alles wat updaters of agents of controlcenters gewoon uitzetten, en zeker en vast utorrent. verder 4gig ram, heb zelf ook 6 gig maar krijg ik nooit vol zelfs niet met gamen, max 4,5 is volgekregen met nog hoop achtergrondtaken, kwa firefox moet je je niet blind staren op verbruik, firefox slurpt veel geheugen dat is algemeen bekend dus sluit dat bij het gamen ook af, trouwens bij 6gig geheugen ben je verplicht om 64bit os te draaien anders ondersteund hij zoveel geheugen niet, (32 bit os ondersteund max 3,25gig geheugen) wat dan ook weer meer geheugen vraagt als hij 32bit programmas moet draaien, die worden anders ingeladen.
kijk is na of al je drivers van videokaat goed geinstaleerd zijn.
als je van de ene op de andere dag last hebt van haperingen verwacht je dan maar aan spyware of mss een virus of dergelijke. niet meteen verder zoeken

kwa cpu is het nog wel steeds een vlotte cpu, speelde call of duty modern warefare 2 op n e7200
als je het niet meer vind zou ik gewnn 2dehands quad core kopen als je het budget beperkt wil houden, past ook gewoon op je 775 socket wrs mits bios update.

heb zel n i7 920, draai games op 20 to 40 procent load, die cpu is gewoon overkill, tenzij je videobewerking gaat doen dan is dat lekker maar voor te gamen zijn die e 8xxx series nog wel degelijk.

hopelijk ben je hier wat mee :)

[ Voor 25% gewijzigd door Slayer741 op 19-09-2010 01:28 ]

Verwijderd

Eagleman7 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:06:
[...]

ik bedoel dat: of je het wel waard is om te upgraden naar 4gb. want als ik soms met spelletjes bij taakbeheer kijk is mijn cpu gebruik wel aardig hoog
dat is ook de bedoeling :F

kijk er eerder naar hoeveel RAM je in gebruik hebt, boven de 80%? dan zou ik zeker upgraden

• Eagleman7
Ik zit nu op de 70% en dan heb ik firefox open en winamp

dan speel ik nog geen eens een spel

ik denk dat ik deze ga aanschaffen: http://tweakers.net/pricewatch/172865/kingston-valueram-kvr800d2n6-2g.html#tab:info

op het moment heb ik deze: http://tweakers.net/price...2048-6400c4.html#tab:info

degene die ik nu heb ( de corsair ) staat niet in het boekje van mijn moederbord bij geheugen

[ Voor 69% gewijzigd door Eagleman7 op 19-09-2010 13:37 ]

• Madnus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05-2025
Eagleman7 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:22:
[...]

Hard disk 5.9

Processor 6.5

(licht) off-topic.
Ik zit met ook af te vragen of deze idd betrouwbaar genoeg is. Ik vind het gek dat jij met een radeon 5850 een lagere score krijgt dan ik met mijn 4890.

Graphics en aero : 7.7

On-topic

Verder is upgraden naar 4 Gb ram (of meer uiteraard) geen overbodige luxe, aangezien je allereerst al aangeeft dat je redelijk wat gamed (verkeerd gespeld ??? sorry... geen idee hoe je het schrijft :P). En ten tweede redelijk wat open hebt staan. Met een upgrade krijg je tevens meer ruimte voor games en ik geloof ook iets met het swapbestand van windows (correct me if i'm wrong).

Ik geloof dat er nog genoeg winkels zijn die een setje twin2x van corsair nog wel verkopen.

I.i.g succes.

[ Voor 0% gewijzigd door Madnus op 20-09-2010 01:30 . Reden: typo ]

• Eagleman7
Klopt maar dit geheuegn is duurder gewo4rden dan 3 jaar geleden. 60 euro voor 2 gb is toch een beetje veel.

kan beter effe kijken voor een 2x2 setjes dat je nog een beetje kan overklokken

• Slayer741
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
koop 2de hands hier op tweakers, op geheugen krijg je meestal levenslang garantie dus gaat dat ook wel werken 2de hands, en ik zou nog steeds je processen nakijken.. er staat wrs veel junk tussen na een tijd.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-02 13:47

ötzi

eclecticus

Welk geheugen heb je nu ?
Het setje wat je hierboven hebt neer gezet is wel degelijk een 4 GB setje...
Ik heb hier nog een 2 X 1GB PC6400 Corsair DHX set liggen , als je interesse hebt zal ik even het specifieke typenr. zoeken zodat je in je QVL van je moederbord kunt kijken .

• Eagleman7
Ben er nog niet helemaal overuit. wil toch gaan overklokken dus een 1066 4gb setje is dan wel handig
Pagina: 1