[WIN 7] WHEA-Logger ID18 + random crashes

Pagina: 1
Acties:

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:33
Op de pc van mijn vriendin heb ik iets heel erg raars.

Onlangs heb ik daar W7 64-bit op geinstalleerd, en alles werkt naar behoren. zo lijkt het.
Zodra er games worden gespeeld stopt de PC er na +/- 10 minuten mee.
In het Event-log kom ik deze melding tegen:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor ID: 3

The details view of this entry contains further information.

- Provider
[ Name] Microsoft-Windows-WHEA-Logger
[ Guid] {C26C4F3C-3F66-4E99-8F8A-39405CFED220}
EventID 18
Version 0
Level 2
Task 0
Opcode 0
Keywords 0x8000000000000000
- TimeCreated
[ SystemTime] 2010-08-19T18:03:45.288443600Z
EventRecordID 5588
- Correlation
[ ActivityID] {984B219C-9E74-4260-9D1C-6AB42E0C94A1}
- Execution
[ ProcessID] 1596
[ ThreadID] 2228
Channel System
Computer XXX
- Security
[ UserID] S-1-5-19
- EventData
ErrorSource 3
ApicId 3
MCABank 5
MciStat 0xf200000030000e0f
MciAddr 0x0
MciMisc 0x0
ErrorType 10
TransactionType 256
Participation 3
RequestType 0
MemorIO 3
MemHierarchyLvl 3
Timeout 0
OperationType 256
Channel 256
Length 928

Hij geeft Event 18, WHEA-Logger aan, geheel boven aan.

Wat betekent dit? Ik kan nergens gezonde informatie hierover vinden.

computersetup:

Asus P5QL-E
Intel QuadCore Q9400 @2,66GHz
Ati Radeon 4800
4Gb Kingston memory (2x2)
Windows 7

Iemand die hiermee kan helpen, danwel ideeen heeft om dit op te lossen?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:17

dutch_camel

It's Orange!

Inderdaad weer zo'n melding waar alles en niets over te vinden is.
Gelukkig is dit geval wijst alles naar de CPU. Alleen de vraag is: Is deze meldign de oorzaak, of het resultaat?
Om de CPU uit te sluiten:

Kan je eens checken op welke Temp de CPU loopt, of de CPU genoeg stroom krijgt? Heb je overclocked? Zo ja, zet de CPU dan eens terug naar stock snelheid (scheelt stroom en warmte).
Verder zijn uiteraard je updates op orde (BIOS, (mobo)drivers, Windows)?
Is de CPU recent los geweest, schoongemaakt (PC misschien gevallen?), 2e-hands gekocht? Misschien oude pasta op de CPU, teveel of te weinig pasta? Een losse koeler, of kapotte fan op de koeler?
Zo weinig tijd, zo veel uit te zoeken...

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

• Snuffel
dutch_camel schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:34:
Inderdaad weer zo'n melding waar alles en niets over te vinden is.
Gelukkig is dit geval wijst alles naar de CPU. Alleen de vraag is: Is deze meldign de oorzaak, of het resultaat?
Om de CPU uit te sluiten:

Kan je eens checken op welke Temp de CPU loopt, of de CPU genoeg stroom krijgt? Heb je overclocked? Zo ja, zet de CPU dan eens terug naar stock snelheid (scheelt stroom en warmte).
Verder zijn uiteraard je updates op orde (BIOS, (mobo)drivers, Windows)?
Is de CPU recent los geweest, schoongemaakt (PC misschien gevallen?), 2e-hands gekocht? Misschien oude pasta op de CPU, teveel of te weinig pasta? Een losse koeler, of kapotte fan op de koeler?
Zo weinig tijd, zo veel uit te zoeken...
Goede vraag of dit de oorzaak of het resultaat is, kan ik absoluut niet aangeven helaas.

Als antwoord op de vragen: Alles is nieuw. Laatste Bios zit erop, laatste versie drivers, compleet schone install van Windows 7 (64-bit). Niets is losgeweest, 2e hands gekocht o.i.d.

Wat me wel opviel is dat de temperatuur van de Radeon 4800 boven de 90 graden komt (aldus Catalyst).
En bij 92/93 graden klapt het systeem eruit.
Nu zou dat kunnen duiden op een slechte koeling, defecte grafische kaart koeler, maar alles draait naar behoren, is schoon, niet verstopt o.i.d.

Is 90 graden voor een 4800 acceptabel?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:17

dutch_camel

It's Orange!

Je kan altijd proberen met een open kast te draaien, en eventueel een fan op de GPU richten.
Wanneer je dan aanzienlijk minder problemen hebt, denk ik dat je wel kan zoeken in die richting.

Mogelijk moet je de videokaart als RMA terug sturen?
Snuffel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 07:13:
[...]
Is 90 graden voor een Ati Radeon 4800 acceptabel?
Ik ben niet zo erg thuis in wat wel of geen goede temp is, maar ik verwacht een klein beetje dat hier experts/kenners zijn dit je dat antwoord zo kunnen geven.

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> VB

Rebootende PC's met onderdelen boven een bepaalde temperatuur hoef je echt niet in het OS te gaan zoeken ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Snuffel
alt-92 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:39:
>> VB

Rebootende PC's met onderdelen boven een bepaalde temperatuur hoef je echt niet in het OS te gaan zoeken ;)
Logische move, mocht dat het probleem zijn.
Aangezien ik het pas constateerde nadat ik het topic opende stond 'ie al in OS.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan ook de regeling van de fan zijn, gaat deze wel harder draaien?

Mijn GTX275 heeft ook zo'n rare bug in de BIOS. Deze gaat helemaal niet harder draaien, pas bij 105 graden ofzo, alleen dat haal ik al niet, want dan gaat het geheugen al over de zeik en gaan textures helemaal kapot.

Als ik een game draai (doe ik niet vaak) dan zet ik met zo'n tooltje de GPU fan op 55%, die staat standaard op 40%. Dan draait ie een stuk koeler en word ie maar 70 graden.

• Snuffel
Fairy schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:45:
Kan ook de regeling van de fan zijn, gaat deze wel harder draaien?

Mijn GTX275 heeft ook zo'n rare bug in de BIOS. Deze gaat helemaal niet harder draaien, pas bij 105 graden ofzo, alleen dat haal ik al niet, want dan gaat het geheugen al over de zeik en gaan textures helemaal kapot.

Als ik een game draai (doe ik niet vaak) dan zet ik met zo'n tooltje de GPU fan op 55%, die staat standaard op 40%. Dan draait ie een stuk koeler en word ie maar 70 graden.
Ja, die gaat wel harder draaien, en ding maakt lawaai ook nog.

Ik zal vandaag eens kijken in hoeverre de handel op de grafische kaart nog goed draait en of de koeling wel in orde is.
Ben toch van mening dat de temp op de GPU onder de 70 dient te blijven.

• Snuffel
Even een update.

Ben vandaag weer met de pc bezig aan de slag geweest om te kijken waar het warmte probleem vandaan zou kunnen komen.
Koelers werkte goed, zowel CPU als GPU.
Case-fan koeler aan de achterkant werkte ook naar behoren.

Totdat ik even mijn hand voor de koeler had in het systeem, en merkte dat deze lucht naar binnen blies, i.p.v. naar buiten...
Heb de fan omgedraait en ben maar weer eens gaan meten.
Idle: ronde de 56 nu, stressed tot nu toe 77 gezien.
Geen reboots meer gehad, of vastlopers.

Pagina: 1