Toon posts:

Versterker laten draaien zonder speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een Marantz PM 6003 op de kop kunnen tikken maar mijn nieuwe speakers zijn nog niet gearriveerd dus ik dacht mijn hoofdtelefoon er eens op aan te sluiten. Dus ik had dit gedaan voor enkele minuten zonder dat er speakers aanhingen en herinnerde mij plots dat het eigenlijk niet gezond is om geen weerstand aan de eindtrap te hangen. Achteraf nog getest of de speakers zich niet zouden afsluiten indien een hoofdtelefoon aangesloten stond, maar dit is niet het geval.

De vraag is nu: denken jullie dat er voor die enkele minuten schade zou zijn opgelopen ? De versterker is iig niet uitgevallen of dergelijke.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 14:08
grote kans van niet
als de setup nog normaal functioneert en geen rook signalen geeft :P

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

transistor/mosfet versterker kan prima zonder load
buizenversterker moet een load hebben

kortom: geen probleem

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:57 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Receivers en versterkers "merken" als het ware dat er een hoofdtelefoon aan is/wordt gesloten, dus het kan geen kwaad. Je hebt dan als het ware een hele grote hoofdtelefoonversterker staan :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
oef, toch even gerust, en ja idd, je kan de speakers uitschakelen, maar was dat vergeten, ik dacht dat de versterker automatisch de speakers zou uitschakelen indien de hoofdtelefoon is ingeschakeld; toch niet het geval bij deze want ik kan zowel speakers + headphones tegelijk luisteren.

Verwijderd

Je eindtorren lopen lekker uit hun neus te eten. Ze maken de spanning voor je aansluitterminals, maar hoeven geen stroom te leveren. Er is geen schade door mogelijk. Zou zoals eerder gezegd ook gek zijn. Stel dat iemand zijn surround receiver fout instelt waardoor de surround back wel "speelt", maar geen vermogen levert omdat er geen luidspreker aan hangt. Als die eindtrappen daar niet tegen kunnen zouden er heel wat receivers op jaarbasis stervem

Verwijderd

Topicstarter
Voor de zekerheid schakel ik maar toch de speaker uitgangen uit als er geen aanhangen en eventueel een hoofdtelefoon,die klinkt hier een stuk beter op dan op mijn soundcard btw (die toch al betrekkelijk goed is) maar bedankt voor de goede voorbeelden en uitleg !

Verwijderd

Ik ben blij dat je gerust bent gesteld als je Speaker A of B uit staat, maar die eindtrap is dan nog gewoon aan het versterker hoor. :) Het enige wat er verandert is dat er een relais tussen de eindtrap en de terminals open gaat waardoor deze niet met elkaar zijn verbonden.

Verwijderd

Topicstarter
Aah zo, Maar ja, het verandert dus niet veel aan de zaak, hoe dan ook wordt de versterker niet beschadigd als ik dan gewoon wat muziek door de hoofdtelefoon beluister,(ook bij langer gebruik), right ?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
Ik heb al 4 jaar een 7.1 receiver met maar 2 luidsprekers, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt...

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb de iets kleinere PM5003 en kan je verzekeren dat zonder load totaal geen kwaad kan :) Eigenlijk kan dat alleen kwaad bij buizenversterkers.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:45:
Aah zo, Maar ja, het verandert dus niet veel aan de zaak, hoe dan ook wordt de versterker niet beschadigd als ik dan gewoon wat muziek door de hoofdtelefoon beluister,(ook bij langer gebruik), right ?
Inderdaad.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
PHiXioN schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:42:
Ik heb al 4 jaar een 7.1 receiver met maar 2 luidsprekers
offtopic:
Maar, waarom?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

FeaR1986 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:57:
Receivers en versterkers "merken" als het ware dat er een hoofdtelefoon aan is/wordt gesloten, dus het kan geen kwaad. Je hebt dan als het ware een hele grote hoofdtelefoonversterker staan :)
Lang niet elke hoor
Bij de mijne komt er gewoon muziek uit de speakers terwijl er een koptelefoon is aangesloten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij de mijne is dat ook zo. Daarom zitten er knopjes op om de speakers uit te zetten (werkt met een paar relais).

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 21-08-2010 11:58 ]

Pagina: 1